• Anonym (Våldet)

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Ignoramus

    Det är verkligen inte lika tydligt eller extremt som i andra länder. Verkligen inte. Men det är inte jämställt och att det sker på ett mycket mer subtilt plan är också en del av problemet.

    Manliga egenskaper uppfattas som bättre än kvinnliga. Kvinnor objektifieras. Och det här sker redan i väldigt unga är, och cementeras sedan i vuxen ålder. Så det sker så undermedvetet att förtryckarna inte ens vet om det, och offren accepterar det som en del av världsordningen. Hade vi värderats lika högt/lika lågt oavsett kön hade det löst Många av de andra problemen.


    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-16 00:53:12 följande:

    Att det i Sverige inte är så tydligt med uppdelningen i manligt/kvinnligt och att det senare inte nödvändigtvis alltid bedöms som sämre.


  • Anonym (Men alltså)
    pyssel skrev 2019-09-15 08:28:27 följande:

    Brukar också vakna tidigt - Bebisar och husdjur håller inte helg.


    Får man fråga hur gammal Du är och hur jämställd din (manlige?) partner och relation är?
  • Anonym (Men alltså)
    Ignoramus skrev 2019-09-16 01:33:38 följande:

    Det är verkligen inte lika tydligt eller extremt som i andra länder. Verkligen inte. Men det är inte jämställt och att det sker på ett mycket mer subtilt plan är också en del av problemet.

    Manliga egenskaper uppfattas som bättre än kvinnliga. Kvinnor objektifieras. Och det här sker redan i väldigt unga är, och cementeras sedan i vuxen ålder. Så det sker så undermedvetet att förtryckarna inte ens vet om det, och offren accepterar det som en del av världsordningen. Hade vi värderats lika högt/lika lågt oavsett kön hade det löst Många av de andra problemen.


    Det är så enkelt, alltså? Jag har alltid fått lära mig att sanningen är mer mångfacetterad än man tror, ser dessutom inte vad jag som man vinner på konstaterandet likt ditt ovan, mer än att bara snällt välkomna en mer jämställd utveckling (vilket är det du också gör, får man förmoda). Därför kallar jag mig inte feminist, inte i den aktiva, ofta polariserande och väl konfliktsökande, terminologi som är populär idag.

    Dock skall sägas att antifeminismen (i den mån den/det existerar som begrepp) är långt mer "ruttet" en enskilda feminister.
  • KlantSmurfen

    @pyssel

    Din tolkning av mina inlägg: "varför tror du personligen att fysiskt våld mot närstående skulle ske utan samtidig psykisk misshandel"

    Din tolkning av studierna jag länkade om könsskillnader i mobbning (det är nästan allmänbildning och det står väldigt tydligt vad de menar): "det står om fysisk mobbning, som om det sker utan samtidig psykisk"

    Lyckas du tolka studierna lika fel som mina inlägg är det knappast min inlägg som är svårtolkade det är det du läser in i dem som är problemet. Det är svart på vitt att du gör halmdockor. Jag börjar förstå varför det blivit missförstånd i tidigare diskussioner.

    I början av tråden ställde jag frågor för att jag var genuint intresserad av din åsikt och hur du jobbar med vissa saker men det gick över när du åter igen färgar diskussionen med din egna tolkningar av det jag skriver och därför vet jag inte heller hur mycket av svaren jag får som är färgat av din konfirmeringsbias. Jag får inte ut något av att diskutera med dig.

  • KlantSmurfen
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-16 02:54:43 följande: #320
    Ignoramus skrev 2019-09-16 01:33:38 följande:

    Det är verkligen inte lika tydligt eller extremt som i andra länder. Verkligen inte. Men det är inte jämställt och att det sker på ett mycket mer subtilt plan är också en del av problemet.

    Manliga egenskaper uppfattas som bättre än kvinnliga. Kvinnor objektifieras. Och det här sker redan i väldigt unga är, och cementeras sedan i vuxen ålder. Så det sker så undermedvetet att förtryckarna inte ens vet om det, och offren accepterar det som en del av världsordningen. Hade vi värderats lika högt/lika lågt oavsett kön hade det löst Många av de andra problemen.


    Det är så enkelt, alltså? Jag har alltid fått lära mig att sanningen är mer mångfacetterad än man tror, ser dessutom inte vad jag som man vinner på konstaterandet likt ditt ovan, mer än att bara snällt välkomna en mer jämställd utveckling (vilket är det du också gör, får man förmoda). Därför kallar jag mig inte feminist, inte i den aktiva, ofta polariserande och väl konfliktsökande, terminologi som är populär idag.

    Dock skall sägas att antifeminismen (i den mån den/det existerar som begrepp) är långt mer "ruttet" en enskilda feminister.
    Intersektionalitetsfeminism är en kult
    Rolig jämförelse 2:03


  • Ignoramus

    Ja fast det funkar ju likadant åt bägge hållen. Då skulle t ex de kvinnliga misshandlarna tas på ett betydligt större allvar än vad de dessvärre gör idag. Först när vi behandlas exakt lika, och det verkligen inte finns några skillnader på hur könen upplevs och blir bemötta, så kan vi tala om sann jämställdhet imo


    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-16 02:54:43 följande:

    Det är så enkelt, alltså? Jag har alltid fått lära mig att sanningen är mer mångfacetterad än man tror, ser dessutom inte vad jag som man vinner på konstaterandet likt ditt ovan, mer än att bara snällt välkomna en mer jämställd utveckling (vilket är det du också gör, får man förmoda). Därför kallar jag mig inte feminist, inte i den aktiva, ofta polariserande och väl konfliktsökande, terminologi som är populär idag.

    Dock skall sägas att antifeminismen (i den mån den/det existerar som begrepp) är långt mer "ruttet" en enskilda feminister.


  • pyssel
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-16 02:10:18 följande:

    Får man fråga hur gammal Du är och hur jämställd din (manlige?) partner och relation är?


    Medelålders. Så jämställd den kan bli ifråga om respekt, frihet, omsorger, beslut och vardaglig planering och fördelning. Sett till vissa andra mätbara faktorer så är förutsättningarna olika för oss två. Han har fått en mkt allvarlig sjukdom som påverkar bl a försörjning men även på hemmaplan. Dock har han inte ställt om mentalt till vad den tillåter utan att förvärra hans tillstånd. Skulle säga att han är mkt påverkad av normen att inte oja sig och att det ytterligare förstärkts av en mobbande och misshandlade far som är död sedan decennier. Det är mkt som pågår "från andra sidan graven" i människors liv.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså)
    Ignoramus skrev 2019-09-16 07:14:17 följande:

    Ja fast det funkar ju likadant åt bägge hållen. Då skulle t ex de kvinnliga misshandlarna tas på ett betydligt större allvar än vad de dessvärre gör idag. Först när vi behandlas exakt lika, och det verkligen inte finns några skillnader på hur könen upplevs och blir bemötta, så kan vi tala om sann jämställdhet imo


    Jag tycker inte att man behöver vänta och/eller bara hänvisa till att "samhället faktiskt inte är jämställt". Annars är jag dock enig med dig.
  • Anonym (Men alltså)
    pyssel skrev 2019-09-16 07:55:52 följande:

    Medelålders. Så jämställd den kan bli ifråga om respekt, frihet, omsorger, beslut och vardaglig planering och fördelning. Sett till vissa andra mätbara faktorer så är förutsättningarna olika för oss två. Han har fått en mkt allvarlig sjukdom som påverkar bl a försörjning men även på hemmaplan. Dock har han inte ställt om mentalt till vad den tillåter utan att förvärra hans tillstånd. Skulle säga att han är mkt påverkad av normen att inte oja sig och att det ytterligare förstärkts av en mobbande och misshandlade far som är död sedan decennier. Det är mkt som pågår "från andra sidan graven" i människors liv.


    En får beklaga. Du har själv erfarenheter av dåliga föräldrar, om jag inte missminner mig?

    På vilket kan han inte "bara få vara" utifrån sina förutsättningar, och vad var det som fick dig intresserad för honom? (Ber om ursäkt för ev. off topic).
  • Anonym (Trött)

    Att pojkar i större utsträckning borde bli behöriga till gymnasiet i ett så kallat välfärdsland som Sverige. Bara 68 % av pojkarna där jag tyvärr bor blir det. Vi bor inte i något sorts utanförskapsområde om det nu skulle kunna vara en förklaring, utan tvärtom.

    Det är skrämmande. För vad händer med alla dessa unga män som kommer ut till ett sådant liv. Sociala svårigheter, våld och massa tråkigheter är en stor risk.

Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan