• Velouria

Jämställdhet och feminism

Saxar här ur en artikel:

"Det är många som säger att de är för jämställdhet, men som inte kallar sig feminister. Vad beror det på?

? Det är väl för att man inte riktigt har förstått vad det är. När det här dyker upp så gäspar man nästan lite. Det handlar om okunskap. Naturligtvis omfamnar inte alla samma politiska ideologi, men grundidén i feminism är svår att inte omfamna om man står för jämställdhet. Har man sagt att man är för jämställdhet så är man redan på kroken i det feministiska projektet så att säga."

www.metro.se/nyheter/genusvetaren-det-har-ar-feminism-qfkQE2Ixh

Anser ni att hon har rätt eller fel? Två år gammal men känns fortfarande aktuellt.

Integrerbart DNA
  • Svar på tråden Jämställdhet och feminism
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-24 17:18:42 följande: #20
    Ja, självklart gör jag en tolkning av varför du så omständligt kände dig tvungen att påpeka att det är män som uppfinner - två gånger i ett och samma inläggSkrattande

Min tolkning var att du ville påpeka att det är tack vare oss uppfinningsrika män som kvinnor har kunnat komma ut på arbetsmarknaden överhuvudtaget i och med att vi uppfunnit prylar som underlättar för kvinnors sysslor, framförallt i hemmet men även på arbetsmarknaden.

Själv har jag som jag skrev tidigare inte uppfunnit en enda manick - vad har du uppfunnit: Citat och länkkulsprutan?

Jag gissar att du och vissa extremfeminister har en hel del gemensamt och då inte bara citat- och referenssjukan utan även synen på att dela upp allt i manligt och kvinnligt och att ge motparten skulden för det som är fel och den egna sidan förtjänsten för allt som man upplever är rätt.

Själv är jag inte mycket för testuggande - och jag misstänker att det inte bara är antifeminister som sysslar med sådant, utan också en del feminister.

"Ja, självklart gör jag en tolkning av varför du så omständligt kände dig tvungen att påpeka att det är män som uppfinner - två gånger i ett och samma inlägg"
    och det är 3e gången du påpekar detta...Skrev jag "Män (och några kvinnor) har uppfunnit" eller "Alla män (och inga kvinnor) har uppfunnit"?

"Själv har jag som jag skrev tidigare inte uppfunnit en enda manick"
    Jag skrev inte "Alla män (och FDFMGA) har uppfunnit" men ändå skriver du "oss uppfinningsrika män" "vi uppfunnit prylar", du verkar ha ett stort behov av att förvränga det jag skriver.

"vad har du uppfunnit: Citat och länkkulsprutan?"
    det var ju fyndigt....skrattar ihjäl mig...Det heter Citat och färgsprutan

"Jag gissar att du och vissa extremfeminister har en hel del gemensamt..."
    Sluta skylla ifrån dig.

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-08-24 18:07:14 följande:

"Ja, självklart gör jag en tolkning av varför du så omständligt kände dig tvungen att påpeka att det är män som uppfinner - två gånger i ett och samma inlägg"
    och det är 3e gången du påpekar detta...Skrev jag "Män (och några kvinnor) har uppfunnit" eller "Alla män (och inga kvinnor) har uppfunnit"?

Jag skrev inte "Alla män (och FDFMGA) har uppfunnit" men ändå skriver du "oss uppfinningsrika män" "vi uppfunnit prylar", du verkar ha ett stort behov av att förvränga det jag skriver.

Sluta skylla ifrån dig.

Mm, det är ju samma fenomen med män som blir kränkta när någon påpekar att det är män som våldtar som med män som växer en tum av uttalanden som att det är mäns uppfinningar som ligger bakom jämställdheten.

Nåja, jag blir inte kränkt när det påpekas att det är män som våldtar, mördar, krigar eller bränner ner regnskogen. Min uppfattning är att människor har förmågan till reflektion och för min egen del innebär det av jag sällan berörs av kollektivistiska tankemönster som att det är män som ser till att kvinnor får de möjligheter vi män vill ge dem eller att vi män ska känna skuld och skam för vad vi ställt till med.

Och bara oss emellan - särartsantifeminismen är väl mest ett spektakel som uppfunnits till tröst för pojkar med särskilda behov. 
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-25 08:29:13 följande: #22
    KlantSmurfen skrev 2019-08-24 18:07:14 följande:

Sluta skylla ifrån dig.

Mm, det är ju samma fenomen med män som blir kränkta när någon påpekar att det är män som våldtar som med män som växer en tum av uttalanden som att det är mäns uppfinningar som ligger bakom jämställdheten.

Nåja, jag blir inte kränkt när det påpekas att det är män som våldtar, mördar, krigar eller bränner ner regnskogen. Min uppfattning är att människor har förmågan till reflektion och för min egen del innebär det av jag sällan berörs av kollektivistiska tankemönster som att det är män som ser till att kvinnor får de möjligheter vi män vill ge dem eller att vi män ska känna skuld och skam för vad vi ställt till med.

Och bara oss emellan - särartsantifeminismen är väl mest ett spektakel som uppfunnits till tröst för pojkar med särskilda behov.
    Jag förklarade väldigt förenklat varför det inte är tack vara feminismens inflytande du kunde vara hemma med dina småbarn och det är ditt fjärde inlägg där du "kritiserar" att och varför (enligt dig) jag skrev det istället för att förklara vad som inte stämmer.

Du tycker inte att det blir svårt att ha en diskussion om man anstränger sig att få meningsmotståndaren att framstå som kränk (samtidigt som du måste förklara att du inte blir det) för att kunna få diskussionen att handla om meningsmotståndaren istället för argumenten?

• KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-25 08:29:13 följande:

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det.
  • Velouria

Äntligen en riktig diskussion och inte något sidospår som handlar om ingenting.

Keep going Det är intressant att ta del av allas perspektiv. Jag lär mig en hel del. Dock har jag eget perspektiv som jag anser vara mer rätt utifrån mina egna värderingar, men det är alltid kul att se andras perspektiv i just detta.

Integrerbart DNA
  • Iarwain

Jag brukar inte kalla mig feminist för att det finns så mycket olika uppfattningar samt missförstånd om vad feminism är.

Denna tråd visar det med all önskvärd tydlighet.

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-08-25 16:26:25 följande:
    Hm, i ditt svar i inlägget innan verkade du ha förstått.

KlantSmurfen skrev 2019-08-25 16:26:13 följande:
    Jag förklarade väldigt förenklat varför det inte är tack vara feminismens inflytande du kunde vara hemma med dina småbarn och det är ditt fjärde inlägg där du "kritiserar" att och varför (enligt dig) jag skrev det istället för att förklara vad som inte stämmer.

Du tycker inte att det blir svårt att ha en diskussion om man anstränger sig att få meningsmotståndaren att framstå som kränk (samtidigt som du måste förklara att du inte blir det) för att kunna få diskussionen att handla om meningsmotståndaren istället för argumenten?
    Själv försökte jag få dig att förstå att jag inte anser att det är tack vare att vi män uppfunnit så många behändiga manicker som jag kunde vara föräldraledig.

Jag försökte också få dig att förstå att jag är en smula individorienterad i mitt synsätt - vilket innebär att jag som man inte tar åt mig äran för alla finurliga manicker män uppfunnit, å andra sidan innebär det att jag inte blir kränkt av påståenden som att det är män som våldtar och mördar.

Jag tog ut hälften av föräldraledigheten för att vi ville ha det så och kanske till en viss del för att jag då jobbade inom en bransch där det inte sågs som något negativt att pappor var föräldralediga.

I många länder finns det för övrigt minst lika många finurliga manicker som män uppfunnit som i Sverige, inte desto mindre ses det där mer eller mindre som otänkbart att pappor är "föräldralediga".

Tror du att det beror på att de finurliga manickerna har en skruv lös eller kanske möjligen på att man har en annan syn på föräldraskap där än här i SverigeSkrattande
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-25 19:35:50 följande: #27
    KlantSmurfen skrev 2019-08-25 16:26:25 följande:
    Hm, i ditt svar i inlägget innan verkade du ha förstått.
    KlantSmurfen skrev 2019-08-25 16:26:13 följande:

Själv försökte jag få dig att förstå att jag inte anser att det är tack vare att vi män uppfunnit så många behändiga manicker som jag kunde vara föräldraledig.

Jag försökte också få dig att förstå att jag är en smula individorienterad i mitt synsätt - vilket innebär att jag som man inte tar åt mig äran för alla finurliga manicker män uppfunnit, å andra sidan innebär det att jag inte blir kränkt av påståenden som att det är män som våldtar och mördar.

Jag tog ut hälften av föräldraledigheten för att vi ville ha det så och kanske till en viss del för att jag då jobbade inom en bransch där det inte sågs som något negativt att pappor var föräldralediga.

I många länder finns det för övrigt minst lika många finurliga manicker som män uppfunnit som i Sverige, inte desto mindre ses det där mer eller mindre som otänkbart att pappor är "föräldralediga".

Tror du att det beror på att de finurliga manickerna har en skruv lös eller kanske möjligen på att man har en annan syn på föräldraskap där än här i SverigeSkrattande
    "Hm, i ditt svar i inlägget innan verkade du ha förstått."

"Själv försökte jag få dig att förstå att jag inte anser att det är tack vare att vi män uppfunnit så många behändiga manicker som jag kunde vara föräldraledig."
    Nepp, du fumlar efter halmstrån som vanligt, du gjorde en fultolkning av "Män (och några kvinnor)" och i fyra av de fem inlägg du skrivit till mej har du argumenterat emot "Alla män (och FDFMGA men inte kvinnor) har uppfunnit", "vi män uppfunnit".

Bevisbördan ligger hos mej och jag har inte bevisat att jag har rätt men du har inte heller bemött argumenten, bara fumlar efter halmstrån.

"Jag försökte också få dig att förstå att jag är en smula individorienterad i mitt synsätt - vilket innebär att jag som man inte tar åt mig äran för alla finurliga manicker män uppfunnit..."
    Där har vi "vi män uppfunnit" igen och så du måste vara så duktig att förklara något som är helt normalt.

"..å andra sidan innebär det att jag inte blir kränkt av påståenden som att det är män som våldtar och mördar"
    ja, du fortsätter att upprepa att du inte blir kränkt och jag antar att du också är ganska tyst när (vissa)feminister hävdar att alla män är en del av problemet (kollektiv skuld).

"Jag tog ut hälften av föräldraledigheten för att vi ville ha det så och kanske till en viss del för att jag då jobbade inom en bransch där det inte sågs som något negativt att pappor var föräldralediga."
    Så när du hade möjligheten att prioritera så valde du att ut hälften av föräldraledigheten istället för att prioritera karriär och/eller materiellt skit som du egentligen inte behövde?

"I många länder finns det för övrigt minst lika många finurliga manicker som män uppfunnit som i Sverige, inte desto mindre ses det där mer eller mindre som otänkbart att pappor är "föräldralediga"

Föräldraledighet ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r%C3%A4ldraledighet
    Föräldraförsäkringen i Sverige
    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r%C3%A4ldraf%C3%B6rs%C3%A4kringen_i_Sverige

"Tror du att det beror på att de finurliga manickerna har en skruv lös eller kanske möjligen på att man har en annan syn på föräldraskap där än här i Sverige"
    Tack vare feminism?
  • KlantSmurfen
    Velouria skrev 2019-08-25 17:53:57 följande: #25

Äntligen en riktig diskussion och inte något sidospår som handlar om ingenting.

Keep going smile1.gif Det är intressant att ta del av allas perspektiv. Jag lär mig en hel del. Dock har jag eget perspektiv som jag anser vara mer rätt utifrån mina egna värderingar, men det är alltid kul att se andras perspektiv i just detta.

Ironi? Det är bara två som diskuterar och den ene gör allt för att dra in diskussionen på ett sidospår...

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-08-25 21:05:06 följande:
    Tack vare feminism?
    Du borde försöka skapa en metod där det tydligare framgår vad som är citat och vad som är dina egna funderingar och kommentarer, tycker jag.

Nåväl - den inställning vi har och hade till hur man ska vara som föräldrar var och är säkert påverkad av en mängd faktorer som vår egen uppväxt, vår syn på vad som är viktigt i livet för barn och föräldrar - så indirekt påverkat av feminismen i mitt fall, trots att jag är och var ointresserad av feminsitisk teoribildning.

Jag anser att feminismen har haft stort inflytande på hur vi lever och tänker i Sverige, hur vi ser på män och kvinnor, samspelet dem emellan och hur många av oss ser på barn som individer.

För övrigt tycks ju även många antifeminister ständigt betona feminismens betydelse men då som något negativt som hindrar män och kvinnor, pojkar och flickor att bli harmoniska utifrån de biologiska behov de har genom att tvinga dem att anpassa sig till företeelser som ligger utanför deras biologiska ramar.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg - jag är mer intresserad av antifeminismen än feminismen. Antifeminismen och då i synnerhet den extrema särartsvarianten är enligt min uppfattning lika central för högerpopulismen som t ex förnekelse av att människans påverkan på klimatet är ett reellt hot.

Svar på tråden Jämställdhet och feminism