• Anonym (Frågande)

    Hon kanske är gravid. Panik!

    Hej på er!

    Så har man (kanske) satt sig i klistret. 

    Jag har dejtat en tjej i dryga månaden och velat pröva om det kan växa fram känslor från mitt håll. Men tyvärr var jag igår tvungen att meddela henne att jag tycker hon är en väldigt fin person, men att mitt hjärta inte slår för henne. 

    Idag skriver hon att hon varit på vårdcentralen pga smärtor i bäckenbenet. Hon upplever även att hennes bröst blivit större på sistone. Under de första veckorna var jag enträgen att använda kondom, men hon ville köra på utan. Så för en månad sedan struntade vi i det. Inte bra, men skönare. Jag körde avbrutet, men det är ju ingen garanti på något sätt. 

    Hon väntar nu svar från vårdcentralen, och jag är inne på nagelbandet.

    Vad ska jag göra? Säger hon detta för att hålla mig kvar? Hon sade att hon älskade mig redan efter andra dejten, vilket fick mig att bli lite skraj. Men eftersom hon är en fin person, tänkte jag att det bara var härligt att höra, så jag fortsatte träffa henne några gånger till, men - som sagt - så var jag igår tvungen att inse att jag inte känner tillräckligt för en relation. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-03 22:48
    Och en annan fråga: Kan en pappa till ett barn tvingas betala underhåll för ett barn som han inte önskat? Jag läser en del artiklar, bland annat om en tjej som blev gravid efter ett one-night-stand, bestämde sig för att behålla barnet, upplyste killen om detta. Killen blev galen och ville inget ha att göra med barnet. Och sedan dess var hon själv med det efter det föddes.

  • Svar på tråden Hon kanske är gravid. Panik!
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Pops) skrev 2019-09-03 22:58:25 följande:

    Ja, är det ditt barn så blir du skyldig att betala underhåll även om du inte ville ha barnet under graviditeten eller ens efter det är fött. Underhållet är ju till barnet, inte till föräldern. Dock kan ingen tvinga dig att någonsin ens träffa barnet om du inte vill. Finns det ens ett barn och det är ditt så hoppas jag att du rare it förnuft till fånga under de kommande månaderna och beslutar dig för att vara en närvarande pappa. Straffa inte barnet för mammans agerande!

    När det gäller om hon är gravid eller ej så skulle jag säga att det är 50/50. Skulle kunna vara så att hon ljuger om det och sedan säger att hon fått missfall. Skulle kunna vara så att hon är gravid. I det fallet kräv faderskapstest när barnet är fött!

    Och du, nästa gång, var försiktig med kvinnor som säger att de älskar dig direkt och samtidigt vill ha oskyddat sex.


    Jag vet inte om man kan länka till en artikel här på FL, men denna kastar en del ljus över det hela tycker jag. Jag kan i detta fall förstå att killen faktiskt inte ville, men att tjejen ändå håller trumf på hand. Om han då väljer att inte vara närvarande, så är det givetvis synd om barnet...så där förstår jag din poäng. 
    https://www.aftonbladet.se/relationer/a/G103G6/anna-beholl-barnet--mot-pappans-vilja
  • Anonym (Frågande)
    EllaLo skrev 2019-09-03 23:11:07 följande:
    Du vet säkert att hon hade mens som tog slut 25 augusti? Isåfall har hon nog ägglossning i dagarna = ej gravid
    Ja, för jag ville inte ha sex med henne då (blir lite svimfärdig när det kommer till blod), så det känns ju lättande om det är så. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Frågande) skrev 2019-09-03 23:06:52 följande:

    Haha, jag är så oerhört okunnig på sådant här så jag inte ens tänkte på det. Kan inte en läkare som tar prover (för hon var hos läkaren igår), direkt se om hon är gravid och därför upplysa henne om det? Tänker att en läkare borde ha minst lika stor kompetens som ett graviditetstest på apoteket. 


    Läkaren kan såklart också se om hen tar ett prov. Jag menade bara att det är också skumt att gå till VC istället av att ta en test först.
  • EllaLo
    Anonym (Frågande) skrev 2019-09-03 23:18:15 följande:

    Ja, för jag ville inte ha sex med henne då (blir lite svimfärdig när det kommer till blod), så det känns ju lättande om det är så. 


    Du kan till 90% vara säker då. Visst finns väl dom som blöder trots graviditet, Men som jag skrev tidigare hade jag vänt på klacken om någon sa jag älskar dig på andra dejten..du har nog råkat träffa någon som skulle kunna gå över lik för dig..

    Köp ett test till henne för att vara HELT säker. Lycka till :)
  • Tiina87
    Anonym (Frågande) skrev 2019-09-03 22:41:35 följande:

    Hej på er!

    Så har man (kanske) satt sig i klistret. 

    Jag har dejtat en tjej i dryga månaden och velat pröva om det kan växa fram känslor från mitt håll. Men tyvärr var jag igår tvungen att meddela henne att jag tycker hon är en väldigt fin person, men att mitt hjärta inte slår för henne. 

    Idag skriver hon att hon varit på vårdcentralen pga smärtor i bäckenbenet. Hon upplever även att hennes bröst blivit större på sistone. Under de första veckorna var jag enträgen att använda kondom, men hon ville köra på utan. Så för en månad sedan struntade vi i det. Inte bra, men skönare. Jag körde avbrutet, men det är ju ingen garanti på något sätt. 

    Hon väntar nu svar från vårdcentralen, och jag är inne på nagelbandet.

    Vad ska jag göra? Säger hon detta för att hålla mig kvar? Hon sade att hon älskade mig redan efter andra dejten, vilket fick mig att bli lite skraj. Men eftersom hon är en fin person, tänkte jag att det bara var härligt att höra, så jag fortsatte träffa henne några gånger till, men - som sagt - så var jag igår tvungen att inse att jag inte känner tillräckligt för en relation. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-03 22:48

    Och en annan fråga: Kan en pappa till ett barn tvingas betala underhåll för ett barn som han inte önskat? Jag läser en del artiklar, bland annat om en tjej som blev gravid efter ett one-night-stand, bestämde sig för att behålla barnet, upplyste killen om detta. Killen blev galen och ville inget ha att göra med barnet. Och sedan dess var hon själv med det efter det föddes.


    Ja, om hon är gravid och du pappan så får du betala underhåll vare sig du vill ha barnet eller inte.
  • EllaLo
    Anonym (J) skrev 2019-09-03 23:22:19 följande:

    Läkaren kan såklart också se om hen tar ett prov. Jag menade bara att det är också skumt att gå till VC istället av att ta en test först.


    Så sant så sant!!
  • Anonym (Frågande)
    EllaLo skrev 2019-09-03 23:25:05 följande:
    Du kan till 90% vara säker då. Visst finns väl dom som blöder trots graviditet, Men som jag skrev tidigare hade jag vänt på klacken om någon sa jag älskar dig på andra dejten..du har nog råkat träffa någon som skulle kunna gå över lik för dig..

    Köp ett test till henne för att vara HELT säker. Lycka till :)
    Tack för dina ord! Handsvetten börjar sakta dunsta från mina händer haha

    Hm. Jag ska nog ärligen säga att jag blev aningens förstummad. Men. Hon är från ett annat land, och i deras kultur påstår hon att de är mycket mer rättframma, så därför tyckte jag mer att det var coolt att hon vågade vara så öppen med vad hon kände direkt. Men såhär i efterhand inser jag nog att det allt är lite tossigt. Men är själv en fullblodsromantiker och kan falla pladask. Men jag har åtminstone vettet/strategierna att inte avslöja detta direkt...
  • Anonym (vicki)

    Har ni bara kört avbrutet sex bör inte sannolikheten vara jättehög att hon är gravid med ditt barn - även om möjligheten finns. 

    Låter nästan lite som att tjejen haft en önskan eller plan att bli gravid från början, då det ofta inte finns någon annan anledning för oss kvinnor med att skippa kondom. Som andra sagt borde du stannat på den säkra sidan och låtit den sitta kvar, men gjort är gjort och blir förhoppningsvis en lärdom framåt. Det är viktigt att vara försiktig med sex med mer eller mindre främmande människor - något som både män och kvinnor måste tänka på.

    Kanske känner hon bäckensmärta och upplever större bröst just för att hon vill vara gravid och letar graviditetstecken. Många kvinnor blir ju skengravida när de önskar barn, har själv trott att jag varit gravid många gånger just för att jag känt efter så mycket.

    Men om hon nu skulle vara gravid, så säger jag som någon annan sa att det bästa är att ta ditt ansvar. Att inte låta barnet straffas. Du behöver inte ha någon nära relation till kvinnan, utan bara acceptera det som hänt och finnas till hands. Om du mår dåligt över situationen finns stöd inom vården att söka.

    Lycka till!

  • Anonym (vicki)
    Anonym (vicki) skrev 2019-09-03 23:31:56 följande:

    Har ni bara kört avbrutet sex bör inte sannolikheten vara jättehög att hon är gravid med ditt barn - även om möjligheten finns. 

    Låter nästan lite som att tjejen haft en önskan eller plan att bli gravid från början, då det ofta inte finns någon annan anledning för oss kvinnor med att skippa kondom. Som andra sagt borde du stannat på den säkra sidan och låtit den sitta kvar, men gjort är gjort och blir förhoppningsvis en lärdom framåt. Det är viktigt att vara försiktig med sex med mer eller mindre främmande människor - något som både män och kvinnor måste tänka på.

    Kanske känner hon bäckensmärta och upplever större bröst just för att hon vill vara gravid och letar graviditetstecken. Många kvinnor blir ju skengravida när de önskar barn, har själv trott att jag varit gravid många gånger just för att jag känt efter så mycket.

    Men om hon nu skulle vara gravid, så säger jag som någon annan sa att det bästa är att ta ditt ansvar. Att inte låta barnet straffas. Du behöver inte ha någon nära relation till kvinnan, utan bara acceptera det som hänt och finnas till hands. Om du mår dåligt över situationen finns stöd inom vården att söka.

    Lycka till!


    Såg nu att hon verkar haft mens runt 25 augusti. Då är nog sannolikheten att hon är gravid betydligt mindre än vad jag utgick ifrån :) 
  • Anonym (EE)

    Vad har artikeln om en ensamstående mamma med något att göra? Pappa behöver inte träffa sitt barn även om jag tycker att det är jävligt fånigt beteende. Underhåll måste ändå betalas.

Svar på tråden Hon kanske är gravid. Panik!