• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3715 visningar
    199 svar
    199
    3715

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (Abelb­abel)
    Wed 11 Sep 2019 21:52
    #51
    Anonym (Finländare) skrev 2019-09-11 21:46:20 följande:

    I Finland är det ingen som lägger sig i vad man gör medan barnet är på dagis. Man behöver inte hålla tyst om läkartider eller smussla undan shoppingkassar. Och det är fullständigt acceptabelt av vara ledig en hel dag och samtidigt ha barnet på dagis. Ensamförsörjare gör gärna så för att kunna sköta ärenden utan att behöva ha barnen med. Jag skulle inte stå ut med det svenska systemet. Den ursprungliga tanken med ert system var säkert god, men nu har det ju spårat ur helt. En diskussion som denna är ju absurd.


    Sverige är ett sönderreglerat land. Det är en särskild sorts mentalitet som råder här.
  • Wed 11 Sep 2019 22:11
    #52
    Anonym (Finländare) skrev 2019-09-11 21:46:20 följande:

    I Finland är det ingen som lägger sig i vad man gör medan barnet är på dagis. Man behöver inte hålla tyst om läkartider eller smussla undan shoppingkassar. Och det är fullständigt acceptabelt av vara ledig en hel dag och samtidigt ha barnet på dagis. Ensamförsörjare gör gärna så för att kunna sköta ärenden utan att behöva ha barnen med. Jag skulle inte stå ut med det svenska systemet. Den ursprungliga tanken med ert system var säkert god, men nu har det ju spårat ur helt. En diskussion som denna är ju absurd.


    Vad kostar barnomsorgen?
  • Anonym (Finlä­ndare)
    Wed 11 Sep 2019 22:26
    #53
    Fiona M skrev 2019-09-11 22:11:52 följande:

    Vad kostar barnomsorgen?


    Avgiften beror på hushållets inkomster. I min kommun är den lägsta avgiften 27? och den högsta 289?, per månad, för heldagsvård. I kronor är det en ca 10 gånger större summa.
  • Anonym (Finlä­ndare)
    Wed 11 Sep 2019 22:28
    #54
    Fiona M skrev 2019-09-11 22:11:52 följande:

    Vad kostar barnomsorgen?


    Avgiften beror på hushållets inkomster. I min kommun är den lägsta avgiften 27? och den högsta 289?, per månad, för heldagsvård. I kronor är det en ca 10 gånger större summa.
  • Anonym (Nädu)
    Wed 11 Sep 2019 23:06
    #55
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-11 13:11:27 följande:

    Arbetar du under mötena, menar du?

    Den tid du inte arbetar/studerar är din fritid. På fritiden gör man inte bara roliga saker, man går till tandläkaren, möten på skolan, möten i BRF osv.


    Så om du måste åka till läkaren mitt under arbetstid så skulle du åka från jobbet, hämta alla dina barn, åka till läkaren, åka och lämna barnen igen och slutligen åka tillbaka till jobbet och jobba klart för dagen? Tror inte många skulle göra så.
  • Anonym (X)
    Wed 11 Sep 2019 23:38
    #56
    Anonym (Finländare) skrev 2019-09-11 22:28:03 följande:

    Avgiften beror på hushållets inkomster. I min kommun är den lägsta avgiften 27? och den högsta 289?, per månad, för heldagsvård. I kronor är det en ca 10 gånger större summa.


    Subventionerar staten där också alltså?
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 00:04
    #57
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-11 13:11:27 följande:

    Arbetar du under mötena, menar du?

    Den tid du inte arbetar/studerar är din fritid. På fritiden gör man inte bara roliga saker, man går till tandläkaren, möten på skolan, möten i BRF osv.


    Själv brukar jag gå till både tandläkaren, läkaren och möten på skolan på arbetstid och inte hämtar jag mina barn från förskolan och har med dem under den stunden. De får stanna kvar på förskolan tills min eller sambons arbetsdag är slut.
  • Thu 12 Sep 2019 00:54
    #58
    Anonym (Finländare) skrev 2019-09-11 22:28:03 följande:

    Avgiften beror på hushållets inkomster. I min kommun är den lägsta avgiften 27? och den högsta 289?, per månad, för heldagsvård. I kronor är det en ca 10 gånger större summa.


  • Anonym (??)
    Thu 12 Sep 2019 06:03
    #59
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:45:33 följande:

    Nej du har inte RÄTT till det. Rättigheter som regleras via bla lagar och praxis tar inte hänsyn till vad människor känner att de har råd med. 

    Sen är förskolepersonal människor av kött och blod, oftast mycket empatiska, och ser mellan fingrarna i ömmande fall. Det betyder ändå inte att det är en RÄTTIGHET för dig eller andra som har det betydligt värre än vad du verkar ha. 

    Problemet med ditt tänk är att de flesta anser att de är särskilt ömmande och har ett antal olika argument varför skattebetalarna ska finansiera just deras barnvakteri. Det säger sig självt att utnyttjas systemet fel av tillräckligt många kommer systemet att bli mycket hårdare. Det är en utveckling vi redan sett. För inte så länge sedan fanns inte regeln om att man bara har RÄTT till förskola för arbete och studier. Varav alldeles för många använde förskolan för att få lite föräldrasemester. 

    Så alla som ylar om att det är fel att inte få gratis barnvakt behöver tänka sig för både en och två gånger...


    Jag anser att det är en tvåårings rättighet att vara kvar i sin trygga miljö när en sådan finns, vid de få tillfällen på ett år. Anser då att det är i barnets intresse att slippa bli kring dragen lämnad hämtad lämnad hämtad. Dessutom faktorer som avbrott i förskolans verksamheten.

    Då är det väl bra mycket bättre för barnet att få vara kvar i förskolan, bättre för personalen och bättre för mig som förälder.

    Varan hjärndött om personalen hade svarat mig ?nej har du möte med skola och inte får inkomst under den tiden så får du hämta lillan gå på ditt möte komma tillbaka med lillan som tyvärr nog kommer bli ledsen över att behöva komma tillbaka till förskola o sen får du hämta igen när du går hem för dagen.

    Barn är logiken i det. Tror få förskolepersonal hade hållt fast vid det.

    O jo för att förtydliga OM jag kommer överens med förskolepersonal då har jag rätt till det.
  • Thu 12 Sep 2019 06:48
    #60
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:22:04 följande:

    Så isf måste jag gå dit, hämta minsta, gå hem igen och lämna till en barnvakt, gå tillbaka igen, gå på mötet, gå hem och hämta barnet igen och ta tillbaka det till förskolan innan jag går tillbaka till jobbet. Låter ju väldigt rimligt.


    Du ska alltså tillbaka till jobbet sen? Dvs mötet är under arbetstid dessutom? Då är de faktiskt enbart löjliga... men då det ju, antar jag, handlar om ditt äldre barns hälsa och mående så får du väl säga att du vabbar den stunden då så har de inget att komma med.
Svar på tråden Har förskolan rätt?