Tack för alla svar!
Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-03 18:33:15 följande:
Ts först det är en stor omställning att gå från att vara hemma till att vara på förskola. Flera barn, hög ljudnivå, många intryck. Ser vad andra kan. Ev frustrerad för att hon inte kan själv. Svårt att förklara vad hon vill osv. Har hon långa dagar, möjlighet till återhämtning? Av din ts går det inte se något direkt avvikande utan hon är ett litet barn.
Precis så som du beskriver det upplever jag henne. Att hon ofta blir frustrerad när något inte blir som hon tänkt. Tex om hon tappar något, eller inte får en leksak att ?funka?. Men upplever också att hon verkar frustrerad över att inte kunna kommunicera. Hon blir tex ofta arg när hon ska äta, och frustrationen växer snabbt om jag inte lyckas lista ut vad det är hon vill. Eftersom hon ännu inte pratar mer än ?titta? och ?där?. Kan alltså inte säga att hon är törstig eller liknande. Vilket gör att vi måste testa en sak i taget för att se vad de är hon vill.
Anonym (Barnskötaren) skrev 2019-10-03 18:44:53 följande:
Jag arbetar på förskola med 1-4 åringar. Och på din beskrivning tycker jag inte det låter något konstigt. Det är en STOR omställning att börja på fsk och lära känna ny vuxna och barn. Och nya rutiner, kravsituationer osv. Alla ?regler? och moment som är i förskolan. Vore mer konstigt om ett barn inte visar någon reaktion alls. Ge det några månader.
Vi har haft barn som varit ledsna varje dag i flera månader, som inte orkar hålla sig vakna fram till lunch osv. De flesta barn kommer in i det med tiden.
Tror inte ni behöver oroa er.
Tusen tack! Hennes trötthet ligger främst i att hon hamnat helt i otakt pga sömnproblemen. Vilket gör att hon kan sova dåligt en natt men ändå vilja gå upp mellan 03.30-05.00. Så när hon väl kommer till förskolan så har hon många ggr redan varit vaken i flera timmar :/ och det bidrar ju till att hon blir trött och grinig och kanske inte fixar alla intryck som hon skulle om hon vore utvilad.
Hawk skrev 2019-10-03 19:31:49 följande:
Vår var ungefär lika gammal när han började förskola i våras och då blev sömnen sämre, inte katastrof men sämre. När han började igen efter sommaren blev sömnen sämre igen, sen verkade han ha en jobbig period på förskolan också så jag började hämta honom kl 15 ist för 16. Det har faktiskt gjort stor skillnad på både sömn och mående på förskolan och han är nu alltid glad där. Kan ju inte bevisa sambandet men det känns rimligt. Känns som att han inte var riktigt redo för de lite längre dagarna han började med efter sommaren. Har du möjlighet hade jag testat kortare dagar.
Tack för din input!! Skönt att höra att andra haft lite liknande. Hon går dock redan relativt korta dagar då jag hämtar henne vid 15.15 varje dag. Jag upplever henne inte som supertrött på eftermiddagarna heller. Första veckorna var hon så trött så hon inte kunde hålla sig vaken vid 16. Men nu kan hon lätt leka och hålla igång när vi kommer hem fram till att hon lägger sig vid 19. Men då har hon ju också sovit 1-2 ggr på förskolan så hon är väl mer utvilad när vi kommer hem antar jag.