• Anonym (Hemmafru)

    Min man kräver att jag arbetar!

    Jag är hemmafru, och har varit i ca 10 år. Min man och jag har varit gifta i ca 11 år, och kommit överens om att jag ska vara hemmafru. Vi har 3 barn ihop i åldrarna 6, 3 år och en liten på 3,5 månad. Allt bra så långt och trots att jag är hemma har vi gott ställt, bor stort och har det bra. Men nu helt plötsligt tycker min man att jag ska börja arbeta efter att minsta skolats in på förskolan vid ca 1,5 års ålder. Jag känner att jag trivs med det livet vi har. Men hans motivering är att han vill ha mer tid med barnen och kunna vara hemma mer. Jag förstår inte varför han tycker det är så viktigt nu. Hur skulle ni gjort i min sits? Är så ledsen att min man vill ändra en så bra livsstil..

  • Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!
  • korngryn
    Anonym (Hemmafru) skrev 2019-10-09 11:26:32 följande:

    Varför skulle jag hitta på menar du? Förr i tiden var ju kvinnorna hemma. Förstår inte det hatet som är mot hemmafruar i dagens samhälle.


    Det handlar inte om hat, utan om faktafel. Det var en väldigt kort period i mänsklighetens historia när kvinnor utestängdes från arbete, det var framför allt bland de lite rikare och många kvinnor lyckades ändå få arbeta lite deltid för att behålla någon sorts trygghet (t ex jobba natt på ålderdomshemmet och sen hem och ha barnen hela dagen). I den absoluta majoriteten av mänsklighetens historia, i alla kulturer, i alla tider, har det varit självklart både för kvinnor och män att arbeta för sin överlevnad.
  • slirren
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:16:28 följande:

    Lustigt vad många som jämför att vara hemmafru med att arbeta. Ni vet väl att det är 2019 och utvecklingen har gått framåt. Kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900 talet men nu är det inte det. Hushållsarbetet tar inte hela dagen så större delen kan dom lata sig om dom vill. Man undrar hur alla andra klarar att jobba heltid och ta hand om hemmet om det är så mycket jobb som visa anser. Morsan skulle skratta åt er för hon klarade av både hushållet själv och jobba ett tag extraknäckte hon till och med och städade. Att då tycka att det är ett hårt jobb att klara av att städa och tvätta m.m när man har oceaner av tid är bara löjligt väx upp.


    Att jobba heltid behöver inte vara speciellt betungande. Det är bara att titta på mängden inlägg som skrivs här på bästa arbetstid. Det kanske är att likställa med att vara hemmafru?
  • Anonym (ångermanlänning)
    slirren skrev 2019-10-11 18:43:27 följande:
    Att jobba heltid behöver inte vara speciellt betungande. Det är bara att titta på mängden inlägg som skrivs här på bästa arbetstid. Det kanske är att likställa med att vara hemmafru?
    Dels behöver inte heltidsarbete betyda dagarbete vet inte om du har varit ifrån arbetsmarknaden på ett tag men det är rätt vanligt att man jobbar alla möjliga tider. Sen även om någon skulle skriva ett inlägg så tar det kanske några sekunder så beroende vad folk jobbar med så klarar dom nog båda. Beror på vad man jobbar med. Att sköta ett hushåll däremot och behöva hela dagen för att klara det ja då måste man vara förjävligt ineffektiv.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:16:28 följande:

    Lustigt vad många som jämför att vara hemmafru med att arbeta. Ni vet väl att det är 2019 och utvecklingen har gått framåt. Kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900 talet men nu är det inte det. Hushållsarbetet tar inte hela dagen så större delen kan dom lata sig om dom vill. Man undrar hur alla andra klarar att jobba heltid och ta hand om hemmet om det är så mycket jobb som visa anser. Morsan skulle skratta åt er för hon klarade av både hushållet själv och jobba ett tag extraknäckte hon till och med och städade. Att då tycka att det är ett hårt jobb att klara av att städa och tvätta m.m när man har oceaner av tid är bara löjligt väx upp.


    Måste det heltidsarbetas då? Varför måste man göra allt bara för att man kan?
  • Anonym (ångermanlänning)
    Anonym (Calle) skrev 2019-10-11 19:31:31 följande:
    Måste det heltidsarbetas då? Varför måste man göra allt bara för att man kan?
    Nej man behöver inte arbeta alls om man har ekonomi för det. Men att gnälla när ens man tycker att hon ska hjälpa till det är bara löjligt. Och det är skitlöjligt med alla som försöker få det till att det är ett arbete att vara hemmafru för isådana fall dubbelarbetar alla andra människor.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:50:12 följande:

    Dels behöver inte heltidsarbete betyda dagarbete vet inte om du har varit ifrån arbetsmarknaden på ett tag men det är rätt vanligt att man jobbar alla möjliga tider. Sen även om någon skulle skriva ett inlägg så tar det kanske några sekunder så beroende vad folk jobbar med så klarar dom nog båda. Beror på vad man jobbar med. Att sköta ett hushåll däremot och behöva hela dagen för att klara det ja då måste man vara förjävligt ineffektiv.


    Men du glömmer att det är inte bara hushållet, det är det SAMTIDIGT som barnen är hemma och röjer till det samt ansvaret över att sysselsätta och underhålla barnen. Tror du att ts kan gå hemma och fritt städa i åtta timmar...?
  • korngryn
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:16:28 följande:

    Lustigt vad många som jämför att vara hemmafru med att arbeta. Ni vet väl att det är 2019 och utvecklingen har gått framåt. Kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900 talet men nu är det inte det. Hushållsarbetet tar inte hela dagen så större delen kan dom lata sig om dom vill. Man undrar hur alla andra klarar att jobba heltid och ta hand om hemmet om det är så mycket jobb som visa anser. Morsan skulle skratta åt er för hon klarade av både hushållet själv och jobba ett tag extraknäckte hon till och med och städade. Att då tycka att det är ett hårt jobb att klara av att städa och tvätta m.m när man har oceaner av tid är bara löjligt väx upp.


    Nåväl, har man en bebis finns det normalt sett inte oceaner av tid. Bara amningen kan ju ta 8-9 h effektiv tid (om man har en, har man tvillingar kan man få dubbla det om de inte är synkade). Sen tillkommer alla desperata åtgärder för att få den skrikande ungen att sova en kvart några ggr per dygn.

    Men är barnen större och har börjar förskola/skola är ju situationen en annan.
  • Anonym (T)

    Förstår om du upplever det som en behaglig livsstil att vara hemmafru men tycker att du ska tänka dig för. I Sverige har du inte samma rättigheter som i vissa andra länder som gift, dvs vill din man skiljas så går du ur relationen helt tomhänt sånär som på det som räknas som giftorättsgods om ni nu inte har äktenskapsförord. Du kommer inte att få något månatligt underhåll av honom och om han avlider före dig så kommer din pension att bli mycket låg. För att sen ha rätt till försörjningsstöd som pensionär måste du först göra dig av med alla tillgångar du eventuellt ärver efter honom först. I längden blir det väldigt tråkigt att leva med en person som bara är hemma, utbytet av varandra blir väldigt lågt och ni riskerar att växa ifrån varandra. Om du ska vara hemmafru borde egentligen din man betala lön och sociala avgifter för dig så att du inte hamnar helt utanför socialförsäkringssystemet.

  • Anonym (J)
    Anonym (T) skrev 2019-10-11 20:18:50 följande:

    Förstår om du upplever det som en behaglig livsstil att vara hemmafru men tycker att du ska tänka dig för. I Sverige har du inte samma rättigheter som i vissa andra länder som gift, dvs vill din man skiljas så går du ur relationen helt tomhänt sånär som på det som räknas som giftorättsgods om ni nu inte har äktenskapsförord. Du kommer inte att få något månatligt underhåll av honom och om han avlider före dig så kommer din pension att bli mycket låg. För att sen ha rätt till försörjningsstöd som pensionär måste du först göra dig av med alla tillgångar du eventuellt ärver efter honom först. I längden blir det väldigt tråkigt att leva med en person som bara är hemma, utbytet av varandra blir väldigt lågt och ni riskerar att växa ifrån varandra. Om du ska vara hemmafru borde egentligen din man betala lön och sociala avgifter för dig så att du inte hamnar helt utanför socialförsäkringssystemet.


    Den sista meningen är det få som tänker på. Att t ex bli långtidssjuk utan SGI ger väldigt låg ersättning.
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-11 17:12:10 följande:
    Ja men ts klagar ju att hon inte får vara hemma längre. Att han vill hon ska jobba. Det var det jag reagerade på.
    Ja, TS har tyckt om att ha ansvar för barn och hem och förstår inte mannens plötsliga vändning. Efter 10 år tar det nog en stund att bara vänja sig vid tanken, men att vara hemmafru/man är ingen rättighet utan något man kommer överens om, och nu är man inte längre överens.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!