• Anonym (Hemmafru)

    Min man kräver att jag arbetar!

    Jag är hemmafru, och har varit i ca 10 år. Min man och jag har varit gifta i ca 11 år, och kommit överens om att jag ska vara hemmafru. Vi har 3 barn ihop i åldrarna 6, 3 år och en liten på 3,5 månad. Allt bra så långt och trots att jag är hemma har vi gott ställt, bor stort och har det bra. Men nu helt plötsligt tycker min man att jag ska börja arbeta efter att minsta skolats in på förskolan vid ca 1,5 års ålder. Jag känner att jag trivs med det livet vi har. Men hans motivering är att han vill ha mer tid med barnen och kunna vara hemma mer. Jag förstår inte varför han tycker det är så viktigt nu. Hur skulle ni gjort i min sits? Är så ledsen att min man vill ändra en så bra livsstil..

  • Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!
  • Anonym (ångermanlänning)
    nihka skrev 2019-10-13 20:49:58 följande:
    Alla har ju inte din låga standard när det gäller att ta hand om barn och hem, men det kanske beror på att du inte att du aldrig haft något hem med barn.
    ha ha det är väl snarare du som är extremt ineffektiv eftersom alla andra klarar att sköta hushållet och arbeta och jag tror knappast att det är så större standard hos dig. Men jag antar då att du handtvättar allt att du odlar säd för att handbaka bröd som du gräddar i vedugn med ved du hugger själv. Annars är du bara lat och ineffektiv. Du kan få gå kurs hos morsan hon lyckades ge oss bra mat, ett välstädat hem, uppfostra oss och ge oss massor av tid. Och sköta jobb som försörjde oss. Dvs hon klarade det dina hemmafruar gör plus mer.
  • nihka
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 22:18:35 följande:
    ha ha det är väl snarare du som är extremt ineffektiv eftersom alla andra klarar att sköta hushållet och arbeta och jag tror knappast att det är så större standard hos dig. Men jag antar då att du handtvättar allt att du odlar säd för att handbaka bröd som du gräddar i vedugn med ved du hugger själv. Annars är du bara lat och ineffektiv. Du kan få gå kurs hos morsan hon lyckades ge oss bra mat, ett välstädat hem, uppfostra oss och ge oss massor av tid. Och sköta jobb som försörjde oss. Dvs hon klarade det dina hemmafruar gör plus mer.
    Fast det gör jag ju. Jag är inte hemmafru. Däremot hyser jag inga tvivel om att det finns hur mycket som helst att göra om man väljer att ta hand om hem och barn isf att lönearbeta.

    Jepp, odlar säd. Jepp, bakar i vedeldad ugn. Jepp, handtvättade enstaka plagg senast idag. Jepp, hugger ved. Jepp, två vedspisar (och tre kakelugnar. Och vedpanna) mm, mm, mm.

    Jag har fortfarande inga problem med att förställa mig att människor som inte lever mitt liv jobbar på med sitt.

    Mina hemmafruar?

    Passade din mamma också er barn hela dagen?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 20:38:13 följande:
    Kanske alla ska stanna hemma och peta naveln så får vi se hur mycket som blir gjort här i världen. Kanske ska stanna hemma i fortsättning jag också och fylla en tvättmaskin och sen sätta mig och glo på såpor.
    Och vem skulle dra in pengarna till hushållet då? Din låtsasfru?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mimosa86
    korngryn skrev 2019-10-12 13:16:32 följande:

    Ok. Jag får bara inte ihop det att först är barnskötsel ett arbete som hemmafrun gör, sen är det plötsligt inget arbete alls utan bara ungänge?

    Intressant att du tar upp att mormorsgenerationen (kvinnorna) varit med och byggt upp Sverige. Tycker du verkligen det? Menar inte att vara ifrågasättande, utan jag tänker mer på att jag hört väldigt många män, särskilt äldre men många yngre också, uttrycka att kvinnor inte har bidragit med någonting över huvud taget. En vanlig kommentar brukar vara: ?men se dig omkring. Hur mycket av det du ser har kvinnor åstadkommit? Just det, ingenting!?

    Hörde detta redan tidigt 70-tal av min farfar. Han och farmor var väldigt gamla då, och pappa kommenterade att det var fantastiskt att han hade byggt upp hela sin lilla gård från noll, verkligen börjat med tomma händer.

    Farfar tog åt sig av berömmet, vände sig till farmor och fräste ?just precis, allt detta har jag byggt upp själv, och vad har DU gjort? Ingenting!?

    Det var första gången jag förstod att män värderar kvinnors arbete väldigt lågt, i princip inte alls, och sedan dess har jag fått det bekräftat gång på gång på gång.

    Det är ju bara att kolla hur många män som skulle gå med på att sluta lönearbeta och stanna hemma och ta hand om barnen och göra allt hemarbete. Inte många va? Nej, för det har_låg_ status.


    Det hade varit sjukt intressant att veta är hur mycket dessa män hade kunnat bygga upp Sverige, sina företag och sina jordbruk om de INTE hade haft en kvinna som stöttade upp och möjliggjorde för dem att kunna fokusera på sina jobb. Allt handlar om hur mycket TID du har att frilägga och fokusera på ett projekt.

    Har väldigt svårt att se en ensamstående man toppavancera samtidigt som han hämtar och lämnar på dagis/skola, vabba, läsa läxor, förbereda massäck, tvätta, städa, ta hand om sina gamla föräldrar, laga mat, ha koll på de privata tiderna, ha koll på födelsedagar etc.
  • Anonym (ångermanlänning)
    nihka skrev 2019-10-13 22:54:55 följande:
    Fast det gör jag ju. Jag är inte hemmafru. Däremot hyser jag inga tvivel om att det finns hur mycket som helst att göra om man väljer att ta hand om hem och barn isf att lönearbeta.

    Jepp, odlar säd. Jepp, bakar i vedeldad ugn. Jepp, handtvättade enstaka plagg senast idag. Jepp, hugger ved. Jepp, två vedspisar (och tre kakelugnar. Och vedpanna) mm, mm, mm.

    Jag har fortfarande inga problem med att förställa mig att människor som inte lever mitt liv jobbar på med sitt.

    Mina hemmafruar?

    Passade din mamma också er barn hela dagen?
    Nej men det gjorde en dagmamma som hade 11 dagbarn förutom sina två egna. Visst tar hon 11 extra ungar då kan jag se det som ett jobb.

    Sen antar jag att du är bonde. Men om du ska ha gjort som man gjorde på mormors tid då ska du ha handhackat landet. Tagit hand om säden för hand och använt en handvevad tröska. Handmjölkat korna. Och handtvättat kläderna då snackar jag inte enstaka plagg utan allt. Och veden ska du handsågat och handklyvit. Samt tagit hand om resten av hushållet. För om jag misstänker rätt så är du bonde då har du rätt mycket maskinhjälp för dom bönder som är här omkring har det fan så mycket lättsammare än vad dom hade då.

    Sen undrar jag vad ni har för ungar som verkar vara så extremt krävande att dom är som ett heltidsjobb? För jag vet hur jag var när jag var liten jag klarade att leka själv jag var inte eljest och behövde morsan som skulle visa hur man lekte.
  • Anonym (ångermanlänning)
    nihka skrev 2019-10-13 22:57:51 följande:
    Och vem skulle dra in pengarna till hushållet då? Din låtsasfru?
    Nej någon annan får väl försörja mig för det blir ju det vi andra i princip kommer få göra för lyxfruarna i olika bidrag.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 20:35:25 följande:

    Det var en stor skillnad på vad kvinnor behövde göra i hemmet då. Mormor hade fem ungar och svärföräldrar att ta hand om men det var inte det som gjorde hennes liv slitigt. Hon hade kor och andra djur att ta hand om åkrar och annat som skulle skötas plus att hon arbetade extra. Så det är kvinnoförakt när du jämför TS "hårda" arbete med att fylla tvättmaskinen och ge ungarna lite mat som slitigt. För som sagt var det "slitiga" hushållsarbete som hon har att göra klarar andra att göra och jobba. Så det är kvinnoförakt att jämföra den glassiga tillvaron med allt arbete min morsa och andra morsor gjort för att både försörja familjen och sköta hushållet. Sen varför kör ni inte deltid om du tycker det är så viktigt arbete och att vara med barnen. Du och frun kan ha deltidsarbete och turas om.


    Och? Rollen är den samma. Jag känner ingen hemmafru som bara matar barn och slänger in tvätten i maskinen. Och så var det ju igen det här med, måste man slita ut sig? Är man inte tillräcklig om man inte stressar? Detta självskadebeteende är det feminismen skapat.

    Varför vi inte kör deltidsarbete? Därför att vi trivs så här och dessutom klarar oss bättre på alla områden med det här upplägget.
  • Anonym (Calle)
    Mimosa86 skrev 2019-10-13 23:07:14 följande:

    Det hade varit sjukt intressant att veta är hur mycket dessa män hade kunnat bygga upp Sverige, sina företag och sina jordbruk om de INTE hade haft en kvinna som stöttade upp och möjliggjorde för dem att kunna fokusera på sina jobb. Allt handlar om hur mycket TID du har att frilägga och fokusera på ett projekt.

    Har väldigt svårt att se en ensamstående man toppavancera samtidigt som han hämtar och lämnar på dagis/skola, vabba, läsa läxor, förbereda massäck, tvätta, städa, ta hand om sina gamla föräldrar, laga mat, ha koll på de privata tiderna, ha koll på födelsedagar etc.


    Det är ju precis detta jag talar om. Kvinnor vsr med och byggde upo Sverige för att de tig son roll så att männen kunde spela sin fullt ut. Plus att de gjorde det viktigaste av allt - födde, fostrade och formade framtiden.

    Inte heller en ensam kvinna kan göra det du beskriver. Varför meningen är att man ska vara två och komplettera varandra.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 20:38:13 följande:

    Kanske alla ska stanna hemma och peta naveln så får vi se hur mycket som blir gjort här i världen. Kanske ska stanna hemma i fortsättning jag också och fylla en tvättmaskin och sen sätta mig och glo på såpor.


    Vem petar naveln och glor på såpor? Är det hollywoodfruar du talar om nu eller? Även om inte ens dessa brukar nöja sig med att peta naveln och glo på såpor...
  • Anonym (Rosa)
    nihka skrev 2019-10-13 20:49:58 följande:

    Alla har ju inte din låga standard när det gäller att ta hand om barn och hem, men det kanske beror på att du inte att du aldrig haft något hem med barn.


    Jag tror att ?ångermanlänning? inte ens har egna barn då han hela tiden enbart refererar till sin mamma. Så han har säkert jättebra koll på hur det fungerar med att ta hand om barn.....
Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!