• Anonym (äcklig)

    Detta med hur ofta man tvättar sängkläder

    Läser i en tråd om hur ofta folk tvättar täcken. Någon skriver att hen tvättar påslakan ungefär en gång i månaden och då blir någon annan jätteäcklad.

    Jag fattar att min man och jag tvättar sängkläder mer sällan än andra, det är 1-2 månader mellan gångerna alltid. Men det jag inte fattar är varför (alla?) andra känner sånt behov av att tvätta sängkläder så extremt ofta. Jag tycker liksom inte att de känns smutsiga. För om det kommer fläckar på dem eller om det på sommaren är svettigt osv, då tvättar man förstås oftare.

    Men generellt under höst, vinter, vår, jag känner inget behov. Så det är ju inte så att jag känner mig äcklig. Och mina kläder tvättas ordentligt ofta, de kläder jag har närmast huden (underkläder och toppar) tvättas efter en dags användning. 

    Men sängkläderna luktar inte, känns inte ofräscha och ingen annan drabbas.

  • Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2019-10-20 11:29:05 följande:
    Inte varannan vecka, men om du gjort det varje vecka pga rädsla för bakterierna.

    När sambon och jag var nykära, då kunde vi ha spontansex lite överallt. Måste nog erkänna att det fanns nog lite rester i soffan av detta. (Läs dessutom en ärvd gammal soffa med inte avtagbar klädsel, den fick gå till de sälla jaktmarkerna när vi blev sambos)
    Jag byter sängkläder varje vecka. Jag lider inte av minsta uns av fobi. 
  • Guapa

    Vi tvättar sängkläderna varje vecka. Finns inget skönare att krypa ned i ett par rena och nymanglade lakan :) Särskilt örngotten vill jag byta ofta, annars kommer hudproblemen som ett brev på posten. Har inga som helst synpunkter hur ofta/sällan andra byter sina sängkläder.

  • Tiina87

    Sängkläder tvättar jag ca 6 vecka i månaden då tvättkorgen med sängkläder är fyll. Däremot.byter jag sängkläder en gång i veckan, oftast fredagar.

    Hur ofta man tvättar sängkläder säger ju inget om hur ofta man byter sängkläder...

  • Anonym (när det behövs)

    Väldigt olika det där men brukar ha tvättid var 14:e dag så då brukar sängkläderna åka med även om de inte känns smutsiga eller ofräscha alls.

    Har jag partner och mycket sex eller som förra sommaren då jag badade i svett konstant så vill jag tvätta oftare så klart. Men jag vädrar hela dagen och tvättar kroppen på kvällen innan sänggående. Sover heller inte naken så känns väldigt fräscht mellan mina lakan överlag. Ska jag sova hos andra eller följa med nån hem för lite sex vill jag prompt ha fräscha sängkläder. Har lite äckelkänslor för andras sängar och kroppar.

    Doften av nytvättat är otroligt härligt så ibland vill jag bara känna den känslan och doften och byter eller för att jag köpt nya snygga lakan.

  • Bananböjaren
    sextiotalist skrev 2019-10-20 11:05:15 följande:
    En fråga, om ni har sex i soffan, tvättar du soffan efteråt?
    Dom har antagligen inte sex alls för dom tycker det är ohygiensikt och svettigt.
  • Anonym (Yl)
    Bananböjaren skrev 2019-10-20 14:24:07 följande:

    Dom har antagligen inte sex alls för dom tycker det är ohygiensikt och svettigt.


    Haha asså va? För att vi vill tvätta sängkläder varannan vecka är vi sådana hygienfreak att vi inte har sex?

    Nä jag suger inte geggig svettkuk heller, måste vara grava fel på mig.
  • Jonnynilsson

    Vi byter en gång i veckan. Det är skönt att krypa ner i fräscha sängkläder. Vi sover dessutom nakna så ingen pyjamas som tar hand om fukt och hudavlagringar från kroppen. Sängen står obäddad och vädras hela dagen. Vi bäddar bara sängen när vi får gäster.

    Har för övrigt inga synpunkter på hur ofta andra byter sängkläder. 

  • Glinda från Oz

    Jag tvättar sängkläderna ca en gång i veckan och kuddar och täcken var tredje månad, jag är allergisk så jag måste tvätta ofta annars tycker jag varannan eller var tredje vecka räcker. Jag förstår inte hur du kan låta det gå så länge innan du tvättar.

  • Anonym (Blä)
    Anonym (äcklig) skrev 2019-10-20 08:03:34 följande:

    Läser i en tråd om hur ofta folk tvättar täcken. Någon skriver att hen tvättar påslakan ungefär en gång i månaden och då blir någon annan jätteäcklad.

    Jag fattar att min man och jag tvättar sängkläder mer sällan än andra, det är 1-2 månader mellan gångerna alltid. Men det jag inte fattar är varför (alla?) andra känner sånt behov av att tvätta sängkläder så extremt ofta. Jag tycker liksom inte att de känns smutsiga. För om det kommer fläckar på dem eller om det på sommaren är svettigt osv, då tvättar man förstås oftare.

    Men generellt under höst, vinter, vår, jag känner inget behov. Så det är ju inte så att jag känner mig äcklig. Och mina kläder tvättas ordentligt ofta, de kläder jag har närmast huden (underkläder och toppar) tvättas efter en dags användning. 

    Men sängkläderna luktar inte, känns inte ofräscha och ingen annan drabbas.


    1-2 månader emellan? Det är ju vidrigt. Hudavlagringar, svett, sperma, andra könsvätskor hinner bli mycket på 1-2 månader - blä
  • Anonym (Blä)
    sextiotalist skrev 2019-10-20 11:05:15 följande:

    Nu byter vi var tredje vecka ungefär (oftare vid behov, i somras varannan vecka). Handhandukar varje dag, disktrasa nästan varje dag. Dvs sådant som garanterat kan innehålla sjukdomsalstrande bakterier byts ofta. Jag sover inte naken, utan har minst trosor och t-shirt på mig.

    Men jag är inte rädd för hudbakterier, kvalster och hudavlagringar. Dessutom så är det bästa sättet att bli av med dessa att vädra sängkläderna.

    Det finns lite mittemellan ohygieniskt och bakteriefobi

    En fråga, om ni har sex i soffan, tvättar du soffan efteråt?


    Om jag har sex i soffan sitter jag inte så det rinner ut sperma efteråt.
Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder