• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Patronsaint
    Clemmentina skrev 2020-01-21 21:09:14 följande:

    Åh vad glad jag blir att det gick bra. Kul att ni får börja med alla sprutor i helgen. Hur hög dos gonal-f ska du ta? Jag började med 112.5 och har nu höjt till 150. Verkar inte som blåsorna växer på sig riktigt så mycket som de hade hoppats.


    Jag får 225 som start dos. Hon sa att det är en väldigt hög dos men att man vill maxa och få ut så många ägg som möjligt och siktar på runt 20 istället för 10. Jag förstod det som att det dels beror på att jag har ett högt AMH och för att det kommer bli total frys. Har du gjort något ultraljud än?
  • Fifen
    Försökermedivf skrev 2020-01-21 17:07:18 följande:
    Åh, känner så väl igen att man tar ett test alldeles för tidigt för att kunna säga den glada nyheten på en speciell dag. Så bygger man upp en bild av hur det ska vara och så faller allt pladask.

    Jag har gjort som du flera gånger och inte berättat att jag testat, det är som du säger bra att någon håller hoppet uppe.

    Får du ha din livmoder resten av livet eller tas den bort efter en viss tid?
    Jo, på något sätt verkar det alltid finnas någon symbolisk dag. klinikens testdag är samma dag som vi ska begrava min sambos morfar. Mycket mer symboliskt än så skulle det inte vara om vi skulle testa positivt då. Men jag börjar ställa in mig på negativt. Känns som att jag har noll symptom.

    Nej, jag får inte behålla den livet ut. De har väl sagt runt fem år eller tills kroppen börjar må dåligt. Eftersom att jag får äta så mycket mediciner för att motverka frånstötning mm som påverkar kroppens andra organ också så vill de helst inte att man ska äta dem för länge. Så om vi nu får det att lyckas ska vi försöka få två barn under den  perioden.
    Livmodertransplantation utförd på Sahlgrenska november 2018. Har nu på börjat försöken att bli gravid
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2020-01-21 20:54:29 följande:

    Ja det har väl inte gått så bra :P Det positiva är att embryona verkade starkare andra ivf-försöket och vi fick två till frysen. Ska få högre dos nästa vända så hoppas på fler till frysen då. Men det spelar tyvärr ingen roll hur många embryon vi får när de inte fäster.. Är så frustrerande att inte veta varför det inte funkar. Mår ok ändå.

    Hur mår du? Lyckas du koppla av något eller är huvudet fullt med ruvning 100%? :)


    Vad bra att du fick två starka till frysen! Men såklart jobbigt när det inte vill fästa. Jag håller verkligen alla tummar jag kan för att det är din tur nu!<3

    Bra att du mår ok! Jag mår också ok faktiskt. Jag har verkligen haft noll förväntningar tidigare. Men nu när det är på riktigt så skruvas förväntningarna upp. Ju närmare man tycker sig komma! Men jag vet ju att det med största sannolikhet inte kommer funka på första insättning. Svårt att koppla bort måste jag säga. Min strategi är att bara inse att det inte går att koppla bort och försöka hitta lugnet i det.

    När ska du testa då?:)
  • Kiiwii90

    Jag och sambon kan enl läkaren bli gravida på naturligt sätt men hur många år det ska ta är väldigt oklart...Inget fel på någon av oss men eftersom det inte blir något tänker jag att något i min kropp inte gör vad den ska. Över ett år har vi försökt och jag är 29 år gammal. Jag och exet försökte i 1,5 år utan resultat

    Varje månad ligger man på de bästa dagarna till och med de näst bästa också och VARJE månad kommer mensen som en käftsmäll.

    Min sambo har 2 barn sen innan med 2 olika. Den ena var 40 år och de blev gravida efter bara en månad, blev missfall tidigt och direkt efter blev de gravida på nytt. Den andra som han nästan aldrig låg med och de som inte ens försökte bli gravida, hon blev också spontant gravid och sen var det en till tjej han träffat några gånger som under den perioden råkat bli gravid och fick missfall eller tog bort det.

    Jag tycker bara det är SÅ JÄVLA ORÄTTVIST

  • Anonym (Önskebarn)

    Då gick inte detta heller. Ses kanske senare i år i tråden men hoppas det gått bra för er alla innan dess:)

  • Fifen
    Anonym (Önskebarn) skrev 2020-01-23 05:11:33 följande:

    Då gick inte detta heller. Ses kanske senare i år i tråden men hoppas det gått bra för er alla innan dess:)


    Fy vad tråkigt! :( Tar ni en paus från allt detta ett tag nu?
    Livmodertransplantation utförd på Sahlgrenska november 2018. Har nu på börjat försöken att bli gravid
  • Anonym (Önskebarn)
    Fifen skrev 2020-01-23 06:01:37 följande:

    Fy vad tråkigt! :( Tar ni en paus från allt detta ett tag nu?


    Vet inte, får väl prata med kliniken. Vet ju att man måste resa sig igen. Men varför ska det lyckas efter så många misslyckanden? Vi går privat med så vi måste spara mer nu.

    Håller tummarna för dig nu!
  • Ölandstoka
    MALinneaH skrev 2020-01-22 10:40:31 följande:

    Vad bra att du fick två starka till frysen! Men såklart jobbigt när det inte vill fästa. Jag håller verkligen alla tummar jag kan för att det är din tur nu!<3

    Bra att du mår ok! Jag mår också ok faktiskt. Jag har verkligen haft noll förväntningar tidigare. Men nu när det är på riktigt så skruvas förväntningarna upp. Ju närmare man tycker sig komma! Men jag vet ju att det med största sannolikhet inte kommer funka på första insättning. Svårt att koppla bort måste jag säga. Min strategi är att bara inse att det inte går att koppla bort och försöka hitta lugnet i det.

    När ska du testa då?:)


    Skönt att du också mår ok. Låter som att du har en bra strategi :) Jag har en löjlig dröm att någongång få testa på testdagen. Jag hinner alltid få mens flera dagar före dock. Så jag brukar testa när jag får spottings så att jag kan sluta med lutinus. Är det som vid förra fet så borde det bli nästa onsdag. Skulle det vara så att inget har hänt så testar jag nog nästa lördag. Har du någon tanke på när du ska testa?
  • Patronsaint
    Kiiwii90 skrev 2020-01-22 22:05:47 följande:

    Jag och sambon kan enl läkaren bli gravida på naturligt sätt men hur många år det ska ta är väldigt oklart...Inget fel på någon av oss men eftersom det inte blir något tänker jag att något i min kropp inte gör vad den ska. Över ett år har vi försökt och jag är 29 år gammal. Jag och exet försökte i 1,5 år utan resultat

    Varje månad ligger man på de bästa dagarna till och med de näst bästa också och VARJE månad kommer mensen som en käftsmäll.

    Min sambo har 2 barn sen innan med 2 olika. Den ena var 40 år och de blev gravida efter bara en månad, blev missfall tidigt och direkt efter blev de gravida på nytt. Den andra som han nästan aldrig låg med och de som inte ens försökte bli gravida, hon blev också spontant gravid och sen var det en till tjej han träffat några gånger som under den perioden råkat bli gravid och fick missfall eller tog bort det.

    Jag tycker bara det är SÅ JÄVLA ORÄTTVIST


    Ja vist känns det fruktansvärt jäkla orättvist och hur provocerad blir man inte av vänner som gör abort på abort medan en annan kämpar på i flera år utan resultat.

    Jag är oxå 29 och min sambo har 2 barn sedan tidigare vet era barn att ni försöker?
  • Kiiwii90
    Patronsaint skrev 2020-01-23 08:31:53 följande:

    Ja vist känns det fruktansvärt jäkla orättvist och hur provocerad blir man inte av vänner som gör abort på abort medan en annan kämpar på i flera år utan resultat.

    Jag är oxå 29 och min sambo har 2 barn sedan tidigare vet era barn att ni försöker?


    Ja så orättvist. Till och med de tjejkompisar jag har som sagt att de inte vill/ska ha barn har hunnit få barn. Jag har haft stark barnlängtan sen jag var 20 år.

    Hans ena barn brukar fråga ofta och vill gärna ha ett syskon och vi har sagt att det kommer när det kommer. Tänker att när vi börjar med sprutorna får vi förklara lite om processen på ett barnvänligt sätt.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet