• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Kanel)
    Bubas skrev 2020-03-03 11:28:21 följande:

    Funderar lite på det här med testdag.

    Jag har testdag på rd13 med 3 dagars embryo vilket verkar lite tidigt när jag läst andra trådar.

    Vilken rd har ni testdag?


    Testdagen du får beror på när läkaren vill att du gör testet, den är inte exakt, eller vetenskapligt, på det sättet. en del vill att man gör det riktigt sent så svaret är så pålitligt som möjligt och andra tidigare. När svaret syns på test beror ju så klart fick inte på läkaren ;) 14 dagar efter ägglossning brukar man ju räkna att mensen kommer och då ?brukar vanligt folk väl testa?, om man kan säga så, såna som inte gör ivf. Enligt min erfarenhet syns det ofta några dagar innan det, hos mig då.

    Så i ditt fall 11 dagar efter insättning, eller lite tidigare om du vill/vågar pröva. Sen kan det ju vara individuellt när det syns samt bero på graviditeten om hcg stiger snabbt eller långsamt, så det finns väl inget absolut svar på när det syns på testet med säkerhet. Därför ger en del läkare en sen testdag, för att vara säker. Jag tycker inte din är tidig, tvärtom ;) men jag har alltid velat veta så fort som möjligt hur det gått... Hoppas det svarade lite på din fråga :)
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (anonym) skrev 2020-03-03 09:18:58 följande:

    Är på ruvardag 7 idag med en blasto, insättning förra tisdagen. Jag var lite dum och testade i förväg, fått pluss men orolig att det är sprutan som ger utslag eftersom den kan göra det. Mensen har inte kommit men sprutan kan ju även den bli sen av sprutan. Undrar är det många som plussat för sedan få negativt? Kram


    Tog du Ovitrelle alltså, när då? Den syns ca 10 dagar på testet, så det borde väl inte synas mer för dig? För mig syns graviditeten svagt dag 7 efter insättning av blasto, så det kan mycket väl stämma också. Sen vet man ju aldrig hur det går särskilt när man som du o jag testar tidigt, det kan fästa men inte fortsätta växa så då blir testen negativa strax igen... Så ja, jag har plussat några dagar och sedan blev det negativt, men jag har också plussat tidigt o allt gick bra :) Lycka till!
  • Bubas
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-03 12:13:11 följande:

    Testdagen du får beror på när läkaren vill att du gör testet, den är inte exakt, eller vetenskapligt, på det sättet. en del vill att man gör det riktigt sent så svaret är så pålitligt som möjligt och andra tidigare. När svaret syns på test beror ju så klart fick inte på läkaren ;) 14 dagar efter ägglossning brukar man ju räkna att mensen kommer och då ?brukar vanligt folk väl testa?, om man kan säga så, såna som inte gör ivf. Enligt min erfarenhet syns det ofta några dagar innan det, hos mig då.

    Så i ditt fall 11 dagar efter insättning, eller lite tidigare om du vill/vågar pröva. Sen kan det ju vara individuellt när det syns samt bero på graviditeten om hcg stiger snabbt eller långsamt, så det finns väl inget absolut svar på när det syns på testet med säkerhet. Därför ger en del läkare en sen testdag, för att vara säker. Jag tycker inte din är tidig, tvärtom ;) men jag har alltid velat veta så fort som möjligt hur det gått... Hoppas det svarade lite på din fråga :)


    Jag testade igår på dag 10. Det var negativt . Jag hoppas fortfarande det visar annorlunda i övermorgon på min riktiga testdag.
  • Bubas
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-03 12:13:11 följande:

    Testdagen du får beror på när läkaren vill att du gör testet, den är inte exakt, eller vetenskapligt, på det sättet. en del vill att man gör det riktigt sent så svaret är så pålitligt som möjligt och andra tidigare. När svaret syns på test beror ju så klart fick inte på läkaren ;) 14 dagar efter ägglossning brukar man ju räkna att mensen kommer och då ?brukar vanligt folk väl testa?, om man kan säga så, såna som inte gör ivf. Enligt min erfarenhet syns det ofta några dagar innan det, hos mig då.

    Så i ditt fall 11 dagar efter insättning, eller lite tidigare om du vill/vågar pröva. Sen kan det ju vara individuellt när det syns samt bero på graviditeten om hcg stiger snabbt eller långsamt, så det finns väl inget absolut svar på när det syns på testet med säkerhet. Därför ger en del läkare en sen testdag, för att vara säker. Jag tycker inte din är tidig, tvärtom ;) men jag har alltid velat veta så fort som möjligt hur det gått... Hoppas det svarade lite på din fråga :)


    Jag testade igår på dag 10. Det var negativt . Jag hoppas fortfarande det visar annorlunda i övermorgon på min riktiga testdag.
  • Ma18

    Imorgon börjar jag med sprutorna igen, äntligen! Förra omgången resulterade i 26 ägg och 0 insättningar, så hoppas på bättre resultat denna gång.. Har fått sänkt dos och bytt från menopur till gonal f.

  • Nikkilijo
    Bubas skrev 2020-03-03 11:28:21 följande:

    Funderar lite på det här med testdag.

    Jag har testdag på rd13 med 3 dagars embryo vilket verkar lite tidigt när jag läst andra trådar.

    Vilken rd har ni testdag?


    Jag har testdag på rd14 :)
  • Nikkilijo
    Merymo skrev 2020-03-03 09:01:00 följande:

    Jag har genomfört IVF och plussade för en vecka sedan, dock var test Dagen igår. När jag ringde kliniken för att meddela plussat så glömde jag fråga om progestronet. Jag ska enligt min klinik endast använda det i 18 dagar. Är det någon här som plussat och blivit meddelad att fortsätta med progestron efter testdag? Jag är riktigt nervös att det kommer leda till missfall för kan inte hitta någon information när egen producerad progestron kommer igång med IVF.


    Grattis! Min klinik sa att jag endast skulle ta progesteron två veckor, även om jag plussar. Känns lite läskigt att sluta med det tvärt, om jag nu lyckas plussa, men får väl lita på att de kan det där.
  • Anonym (Kanel)
    Bubas skrev 2020-03-03 12:43:45 följande:

    Jag testade igår på dag 10. Det var negativt . Jag hoppas fortfarande det visar annorlunda i övermorgon på min riktiga testdag.


    Förstår, men därför har de ofta senare testdag, för ibland kan det visst synas först lite senare. I morgon blir ju 14 dagar från ägglossning för dig så då först ? testar vanliga mänskor? ;) Håll ut till din testdag, det kan svänga. Men jag förstår att det känns som hoppet är ute. Hoppas det gått bra! Det behöver verkligen inte synas än, så än finns det hopp!
  • Anonym (Anonym bara i dag)
    Nikkilijo skrev 2020-03-03 05:51:01 följande:
    Har du haft kanylen tillräckligt långt ner så kommer ju vätskan upp ändå :) Tänker att du borde reagerat om sprutan var full med luft? Du kollar väl hur mycket vätska du dragit upp i sprutan?

    Har inte provat de flaskorna, men är sjuksköterska och för att få upp så mycket som möjligt brukar det funka att vrida runt flaskan och vinkla kanylen och försöka få den sista vätskan så nära nålöppningen som möjligt. Alternativt vända uppochner på flaskan och bara ha kanylen en liten liten bit in i flaskan för att suga upp det sista. Brukar kunna komma med rätt mycket luft med det sista, så det får man ta ut efter :)

    Tack!


    Man trycker in sprutan genom "gummilocket" på lilla flaskan, så den kommer inte ner än ett visst och då når den tydligen inte vätskeytan. Dessvärre reagerade jag inte eftersom jag trodde sprutan var helt fylld med vätska utan bubblor, men i stället var den ju helt fylld med luft. Man ser inte heller in i flaskan så bra pga etiketten som täcker nästan hela omkretsen. 


    Jag ringde kliniken i morse, och de har bestämt att vi ska fortsätta exakt enligt plan (med Fyremadel dag 4 och UL dag 6). Jag hoppas detta betyder att behandlingen fortfarande kan fungera. Nu började jag ju ta sprutorna (rätt) CD3, skulle varit CD1 enligt planen. 


    Tack för tipset om hur man får ut sista dosen!

  • Merymo
    Nikkilijo skrev 2020-03-03 12:48:57 följande:

    Grattis! Min klinik sa att jag endast skulle ta progesteron två veckor, även om jag plussar. Känns lite läskigt att sluta med det tvärt, om jag nu lyckas plussa, men får väl lita på att de kan det där.


    Tack!! Är super glad men gud vad jag är nojjig likaså. Trodde jag skulle vara mer lugn. Jag har fått mer mens liknande värkar och det är så typiskt att det känns i livmodern när jag slutat med lutinus. Innan har det varit mer molande värk runt omkring. Misstänker ligamenten... pratade med kliniken idag och de sa att min kropp bör producera lutinus själv. Men verkligen läskigt att sluta..

    Jag hoppas du plussat! Ska läsa i tråden om du skrivit lite Om din väg :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet