• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Kanel)
    GlitterLina skrev 2020-05-07 07:55:00 följande:

    Någon som vet proceduren förberedelsen inför att sätta in ett fruset embryo/blastocyst??


    Hur har allting gått? Känner du dig redan bättre? Är blödningen över? <3
  • GlitterLina
    Alex1992 skrev 2020-05-07 13:22:42 följande:

    Det beror väl på lite om man gör en ostimulerad eller stimulerad fet. Jag själv har gjort en stimulerad och min behandling gick till med att börja med östrogen tabletter (progynon) på mensdag 1 sen en vul på dag 11 för att kolla att slemhinnan växer på sig och ser de bra ut så bestäms återföringsdagen och man får börja med Litinus 5 dagar innan återföringen för att man har en fem dagars embryo, sen är det bara att fortsätta med medicinerna. Med progynon så hoppar man över ägglossning och lurar kroppen, man ska bara få till en tjock slemhinna. Men det finns även stimulerade behandlingar då man tar letrozol eller hormonspruta för att framkalla ägglossning sen börja med Litinus innan återföringen :) med ostimulerad så har ja förstått att man ska kontakta kliniken när man har positivt på ägglossningsstickan sen bestäms återföringen!


    Ok tack för svar :)

    Så rädd att bli överstimulerad igen så kanske bra att inte få till ägglossning med massa mediciner innan återföring..
  • Anonym (Blad)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-05-06 19:22:19 följande:

    Hej

    Och tack! :)

    Grattis! Gu vad kul! Hoppas det går vägen nu!

    Jag har följt den här tråden sen start och har sett lite hur det gått från och till. :)

    Var på vul igår å visade 6 äggblåsor, så jag hoppas det kan räcka! Hur många hade du? Hur gick det med frys osv? Äggplock på måndag som jag är lite nervig inför...

    Gjorde så ont på spolningen å låg å grät...haha. Men det är inte på samma ställe har de sagt så förhoppningsvis får jag en bättre upplevelse och massa morfin...haha.


    Jag tyckte spolningen var värre än plocket.. :) hoppas på bra resultat för dig!
  • Astrid40

    Gällande frysta embryon.

    Finns det någon statistik som visar på vilken metod dom är mest framgångsrik? Med eller utan stimulering?

  • GlitterLina
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-07 13:38:01 följande:

    Hur har allting gått? Känner du dig redan bättre? Är blödningen över? <3


    Va fruktansvärt igår när jag tog dem 4 cytotecen

    Hade fruktansvärda värkar & både kräktes å svimfärdig

    Lite bättre idag dock

    Känns sådär när man skulle vart i v 10 nu egentligen:(

    Jag har ju ingen egen ägglossning så får se va dem rekommenderar när vi känner oss redo igen

    Då jag blöder fortfarande & inte riktigt frisk från ÖS än..

    Hoppas bara dem klarar upptiningen!
  • Clemmentina
    Astrid40 skrev 2020-05-07 15:14:59 följande:

    Gällande frysta embryon.

    Finns det någon statistik som visar på vilken metod dom är mest framgångsrik? Med eller utan stimulering?


    Intressant fråga! Hittade en artikel som säger att det inte är någon signifikant skillnad. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5894530/

    Jag antar att man testar naturlig cykel om man har regelbunden ägglossning. Vi ska göra stimulerat fet då jag inte har helt regelbunden cykel.
  • Clemmentina
    GlitterLina skrev 2020-05-07 15:44:56 följande:

    Va fruktansvärt igår när jag tog dem 4 cytotecen

    Hade fruktansvärda värkar & både kräktes å svimfärdig

    Lite bättre idag dock

    Känns sådär när man skulle vart i v 10 nu egentligen:(

    Jag har ju ingen egen ägglossning så får se va dem rekommenderar när vi känner oss redo igen

    Då jag blöder fortfarande & inte riktigt frisk från ÖS än..

    Hoppas bara dem klarar upptiningen!


    Usch det låter inte alls kul! :( Hoppas blödning och ös snart är bättre i alla fall.
  • Astrid40
    GlitterLina skrev 2020-05-07 15:44:56 följande:

    Va fruktansvärt igår när jag tog dem 4 cytotecen

    Hade fruktansvärda värkar & både kräktes å svimfärdig

    Lite bättre idag dock

    Känns sådär när man skulle vart i v 10 nu egentligen:(

    Jag har ju ingen egen ägglossning så får se va dem rekommenderar när vi känner oss redo igen

    Då jag blöder fortfarande & inte riktigt frisk från ÖS än..

    Hoppas bara dem klarar upptiningen!


    Deprimerande. Tungt. Inte nog med att du fick så kraftig reaktion på ÖS utan tvingas genomgå detta också ..:(

    Ska du på återbesök för koll att allt kommit ut?
  • Anonym (Kanel)
    GlitterLina skrev 2020-05-07 15:44:56 följande:

    Va fruktansvärt igår när jag tog dem 4 cytotecen

    Hade fruktansvärda värkar & både kräktes å svimfärdig

    Lite bättre idag dock

    Känns sådär när man skulle vart i v 10 nu egentligen:(

    Jag har ju ingen egen ägglossning så får se va dem rekommenderar när vi känner oss redo igen

    Då jag blöder fortfarande & inte riktigt frisk från ÖS än..

    Hoppas bara dem klarar upptiningen!


    Åh nej...låter inte alls kul. Fick du ordentligt med smärtstillande från sjukhuset? Fast det är ju som tur över nu. Skönt att det ändå gick ganska bra och du mår bättre idag! Förstår hur jävligt det känns...försök inte tänka på det. Det var något på tok med embryot så det kunde inte utvecklas vidare... det kommer ett annat embryo som har alla förutsättningar!

    Jag vet inte riktigt exakt vad som orsakar Överstimulering men vad jag vet brukar det väl inte ske vid frysåterföring...? Men det låter ju som ett skönt alternativ med konstgjord cykel för dig! Man tar enkla tabletter via munnen och bestämmer återföringsdatum i lugn och ro då man ser hur slemhinnan växer. Sen får man dock köra med Lutinus men vad gör man inte ;) Fokusera på embryona i frysen, snart är det dags igen :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet