• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Dhalia
    Anonym (Blad) skrev 2020-08-22 15:40:40 följande:

    Ytterligare ett ul gjort! Nu hittade man 12 stora ägg(blåsor) mellan 12-20 mm. Bara ett fler än förra gången, men känns ändå okej. Äggplock blir hos Nona på Sahlgrenska på tisdag. Hon gjorde även mitt förra och jag kände mig verkligen omhändertagen och fick inte så ont alls. Hoppas att det går bra för er andra.


    De jättebra antal man vill ju helst inte riskera överstimulering. Hoppas på många fina ägg denna gången :)

    Dagarna går sakta men är så nervös inför testdagen ibland mår jag illa när jag tänker på de. Man orkar inte se ett negativt resultat längre...:(
  • Dhalia
    Pan21 skrev 2020-08-22 18:50:58 följande:

    Hej!

    Har följt tråden ett bra tag nu, men har alltid ångrat mig i sista sekund när jag tänkt att skriva något (ingen aning om varför). Jag och min man har försökt att bli gravida i lite över 2 år nu, gjorde utredning på Sahlgrenska i december och blev uppsatta på väntelista för IVF i januari, sen kom corona.. Efter vad som kändes som världens längsta väntan så var vi i veckan på vårt första besök inför IVF. Vi har som vi vet sen utredningen manlig faktor och det kommer med största sannolikhet bli ICSI. Blev dock väldigt besviken när jag inte fick starta förrän nästnästa cykel, då det var fullbokat inför den kommande. Utöver detta så nämnde läkaren när vi var på väg ut (vilket inte togs upp under utredningen) att jag har väldigt många äggblåsor, vilket kan resultera i att jag eventuellt antingen blir överstimulerad eller att jag inte alls svarar på behandlingen. Blev lite paff då det var "blank" utredning på mig, och tankarna gick ju direkt till PCO, som jag inte är så insatt i, men har inga andra symtom och har regelbunden ägglossning. Någon som har erfarenhet av liknande? Stressar antagligen bara upp mig själv.. 


    Hej, vad tråkigt att ni måste vänta ytterligare man vill ju inget annat än komma igång bara. :/

    Men jag hörde något liknande tror jag på IVFpodden tror kvinnan hette Sandra, de allra senaste avsnitten om du lyssnat på den innan och hon hade liknande problem dvs det med äggblåsorna. Tydligen var det hårfin justering av medicin som kunde göra att det helt plötsligt blev för många ägg, och var dosen för låg så svarade inte äggstockarna. Nästan av ett lyxproblem jämfört med andra som inte får så många ägg vid en hög stimulering. Men behöver ju inte betyda det kommer bli så för dig, jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Ifall dosen är för låg så är det bara att dem avbryter försöket, ni kommer då inte ha förlorat det försöket eftersom dem räknar ju på äggplock. I värsta fall får du totalfrys och förhoppningsvis många till frysen :)
  • Pan21
    Dhalia skrev 2020-08-22 20:42:39 följande:

    Hej, vad tråkigt att ni måste vänta ytterligare man vill ju inget annat än komma igång bara. :/

    Men jag hörde något liknande tror jag på IVFpodden tror kvinnan hette Sandra, de allra senaste avsnitten om du lyssnat på den innan och hon hade liknande problem dvs det med äggblåsorna. Tydligen var det hårfin justering av medicin som kunde göra att det helt plötsligt blev för många ägg, och var dosen för låg så svarade inte äggstockarna. Nästan av ett lyxproblem jämfört med andra som inte får så många ägg vid en hög stimulering. Men behöver ju inte betyda det kommer bli så för dig, jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Ifall dosen är för låg så är det bara att dem avbryter försöket, ni kommer då inte ha förlorat det försöket eftersom dem räknar ju på äggplock. I värsta fall får du totalfrys och förhoppningsvis många till frysen :)


    Tack för svar! Ja väntan är fruktansvärd, går runt med en inre stress hela tiden och känns som att tiden bara rinner iväg.

    Du har säkert rätt, man har ju en tendens att snurra iväg i tankarna något förfärligt under denna processen. Är vanligtvis en väldigt lugn och rationell människa men det verkar vara som bortblåst just nu haha! Ska försöka hitta det avsnittet av IVF-podden och lyssna på, låter som att det var exakt det läkaren pratade om. Man kan inte göra annat än att hoppas på det bästa.
  • Anonym (Blad)

    Igår kväll när jag skulle ta ovitrellen inför plock imorgon så sköljde det över mig! Vad händer om även detta försök går åt pipsvängen? Tänk OM vi inte KAN få barn... vad blir det av mig då? Osv...

    Förra gången befruktades inte ens något av de sex äggen. Borde man inte undersöka både ägg och spermier närmare då? Det enda doktorn sa var att både ägg och spermier såg toppen ut... det gör mig så orolig! Någon som varit med om liknande?

  • Dhalia
    Pan21 skrev 2020-08-22 20:57:22 följande:

    Tack för svar! Ja väntan är fruktansvärd, går runt med en inre stress hela tiden och känns som att tiden bara rinner iväg.

    Du har säkert rätt, man har ju en tendens att snurra iväg i tankarna något förfärligt under denna processen. Är vanligtvis en väldigt lugn och rationell människa men det verkar vara som bortblåst just nu haha! Ska försöka hitta det avsnittet av IVF-podden och lyssna på, låter som att det var exakt det läkaren pratade om. Man kan inte göra annat än att hoppas på det bästa.


    Aa fy den känslan asså vet hur de är.. känns som livet bara står still mellan alla försök.

    Ja de där lugna och rationella kommer och går till mig med haha ;D gör de tyckte den podden var jättebra. Önskar de fanns fler svenska poddar om IVF :)
  • Dhalia
    Anonym (Blad) skrev 2020-08-24 10:30:19 följande:

    Igår kväll när jag skulle ta ovitrellen inför plock imorgon så sköljde det över mig! Vad händer om även detta försök går åt pipsvängen? Tänk OM vi inte KAN få barn... vad blir det av mig då? Osv...

    Förra gången befruktades inte ens något av de sex äggen. Borde man inte undersöka både ägg och spermier närmare då? Det enda doktorn sa var att både ägg och spermier såg toppen ut... det gör mig så orolig! Någon som varit med om liknande?


    De kan vara olika från gång till gång tänk inte på de! Den här gången kan de bli bättre.. de ju bra att dem ser bra ut annars kan dem ju alltid prova icsi om det skille bli så igen.

    Blev det många ägg? Har ni fått reda på idag hur de har gått??
  • Dhalia

    Här blev det ett pluss imorse efter nästan 3 år sen man sist blev gravid! Nu hoppas vi denna stannar <33

  • Söstrami83
    Dhalia skrev 2020-08-26 20:43:03 följande:

    Här blev det ett pluss imorse efter nästan 3 år sen man sist blev gravid! Nu hoppas vi denna stannar <33


    Hurra! Grattis! Håller tummarna att den lilla trivs bra där inne och vill stanna :) Hade du det på känn? Några symptom?
  • 19mark82
    Kiiwii90 skrev 2020-03-10 23:43:01 följande:
    Jo men den hjälpte tyvärr inte kände jag
    Hej!
    Hur går det för dig? hoppas det löste sig :)  
  • Lione

    Hej!

    Ny i denna tråd :)

    Jag har gjort ett FET med blastocyst och är inne på rd 6. Har sedan rd 3, 10 dagar efter jag tog en Ovitrelle-spruta, tjuvtestat varje dag. Har hela tiden fått positivt gravtest, så antar att sprutan inte gått ur än.

    Tycker dock att det är lite smågalet att jag precis nu, 13 dagar efter Ovitrellen, testat så starkt som på bilden nedan. Är det Ovitrelle-tillverkarna jag borde bli galen på för att de skriver att sprutan sitter i max 10 dagar eller Graviditetskollen, som gör så dåliga tester att det blir så starkt utslag trots låg halt hcg?

    Att tilläggas är att testen inte blivit starkare, de har gått lite fram och tillbaka i styrka beroende på när på dagen jag tagit dem. Så tror knappast att det är min egen kropp som börjat producera hcg, för då borde de ju bli starkare och starkare tänker jag.

    Blev en halv uppsats här, men någon som varit med om liknande?

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet