• Anonym (Ella)

    Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill

    Jag är kvinna med 2 barn och har missbrukat droger sen jag var 18, är 26 idag.

    Har bott på behandlingshem. Jag slutade med tunga droger när mitt äldsta barn var 3 månader, fick hen när jag var 21.

  • Svar på tråden Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill
  • Anonym (f)
    Anonym (Ella) skrev 2019-11-09 12:12:10 följande:
    Jag gick på narkotikaklassade preparat under graviditeten. Alltså jag köpte inga droger på gatan utan fick de föreskrivet. Kontrollerades under graviditeten så att barnet mådde bra.
    Heroin mao?

    Är själv tvåbarnsmamma med fd missbruk.

    Har du varit öppen med dina problem till andra människor än de närmsta?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (f) skrev 2019-11-09 12:16:15 följande:

    Heroin mao?

    Är själv tvåbarnsmamma med fd missbruk.

    Har du varit öppen med dina problem till andra människor än de närmsta?


    Jag pratar gärna inte om missbruket till nya vänner, kollegor osv. Jag skäms över det. Jag vill inte bli identifierad med det.
  • Anonym (f)
    Anonym (Ella) skrev 2019-11-09 12:26:13 följande:
    Jag pratar gärna inte om missbruket till nya vänner, kollegor osv. Jag skäms över det. Jag vill inte bli identifierad med det.
    Nä jag förstår det. Gör inte heller det. Sedan är det längesedan nu, så jag har mer distans än jag hade när barnen var jättesmå. Jag kan berätta det för nya vänner om vi blir lite närmre, är det någon som då har fördomar eller typ tar avstånd kan jag känna att det lite var lika bra så. 
  • Anonym (Soc.sek)

    Vilka är dina bästa tips till oss på socialtjänsten (socialsekreterare) som arbetar med personer med missbruksproblematik? Vad görs bra och vad kan vi göra bättre?

  • Anonym (Ella)
    Anonym (Soc.sek) skrev 2019-11-09 12:53:36 följande:

    Vilka är dina bästa tips till oss på socialtjänsten (socialsekreterare) som arbetar med personer med missbruksproblematik? Vad görs bra och vad kan vi göra bättre?


    Jag hade två kvinnor från socialtjänsten som hade hand om mitt ärende, det var viktigt för mig kan jag se i efterhand att det var just kvinnor som jag kunde anförtro mig till. Både två stöttade mig hela vägen utan att skuldbelägga. Att vara ärlig och rak utan att försöka linda in saker fint, jag har liksom levt ett hårt liv så jag behöver tough love. Jag är jättenöjd med socialtjänsten och har blivit bemött med respekt hela vägen trots att jag i början försökt ljuga och komma undan med saker.

    12 stegsbehandlingar är mycket tuffare än de andra behandlingarna, det rekommender jag. Sen när missbrukaren har sin första permission i hemmet är det kritiskt läge för hen, mycket jobbiga tankar dyker upp och det är himla lätt att göra ett misstag. Se till att personen är tillräckligt säker i sig själv innan hen får åka hem ensam, se till att finnas där och stötta. Var en jobbig jäkel :)
  • Anonym (f)
    Anonym (Soc.sek) skrev 2019-11-09 12:53:36 följande:

    Vilka är dina bästa tips till oss på socialtjänsten (socialsekreterare) som arbetar med personer med missbruksproblematik? Vad görs bra och vad kan vi göra bättre?


    Jag tror i min tur det är viktigt att det blir ydligare att ni inte bara tar barn vid första misstanke på missbruk. Många i missbruk som har barn lever nog dubbelliv och vågar inte söka hjälp pga att detta är en spridd åsikt.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (f) skrev 2019-11-09 13:13:30 följande:

    Jag tror i min tur det är viktigt att det blir ydligare att ni inte bara tar barn vid första misstanke på missbruk. Många i missbruk som har barn lever nog dubbelliv och vågar inte söka hjälp pga att detta är en spridd åsikt.


    Jag håller med dig. Jag fick dock behålla min dotter trots att hon fick lvu. Hon fick följa med mig på behandlingen.
  • Anonym (f)
    Anonym (Ella) skrev 2019-11-09 13:22:39 följande:
    Jag håller med dig. Jag fick dock behålla min dotter trots att hon fick lvu. Hon fick följa med mig på behandlingen.
    Min äldsta bodde kvar med mig medan jag gick dagtid på behandling. Ibland bodde vi på behandlingshemmet, men det var inte helt barnanpassat, så fungerade fint i lägenhet nära.
  • Anonym (ett par)

    Hej, jag har ett par frågor:

    1) Knankande fattar jag som har med festande att göra, så hur var festerna? Vad pratade ni om? 

    2) Vad gör missbrukare sen efter festen / altså på dagen? Lever de sina liv som vanligt? Min bild av missbrukare är främst från amerikanska kändisar som man hört om... Så jag undrar hur en missbrukare lever när det inte är fest? På dagen tas det inga droger och man lever ett svensonliv?

    3) Droger är väl rätt dyrt, så hur har ni råd? Och denna driftighet att få ihop dessa pengar, borde ni inte kunna använda denna färdighet när ni slutat med drogerna?

Svar på tråden Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill