• Anonym (Palina)

    Pappan väljer bort sina barn

    Jag och min sambo har gemensamma barn som båda är under 3 år gamla.

    Han är pga jobb inte hemma mer än 2-3 dagar i veckan. Han tackar även ja till mer jobb om han får förfrågan.

    Han vill absolut inte byta jobb inte ens i samma bransch med andra arbetstider.När jag frågar om det inte känns jobbigt för honom när han inte träffar barnen på flera dagar i rad vecka efter vecka påpekar han att han är van att jobba så här och att han tjänar bra och det är så han vill jobba! .

    Vi bor inte under samma tak för tillfället då vi bråkar mycket om det här. När han är ledig från jobbet säger han till mig att när han väl är ledig ?måste? han ta hand om barnen

    Vill man inte träffa sina barn så mkt som möjligt och till och med i hans fall lära känna sina barn?

    Han lämnar gärna bort ansvaret med barnen till sina föräldrar. Jag ser att barnen inte har någon stark anknytning med sin pappa.

    Han säger att han ska ha barnen varannan vecka om vi går isär. Jag säger att han får det men att han då måste byta jobb. Det har han inget svar på .

    Han skulle ALDRIG klara av att ta hand om barnen varannan vecka. Han klarar inte ens en dag. Så fort han ska ha dom ensam ,även när vi bodde ihop slutade det med att hans föräldrar va här och hjälpte honom. Han ringer mig och frågar vad han ska göra om dom skriker,han kommer hem med barnen rätt som det är för att han inte orkar mer fast han vara haft dom en kort stund.

    Hur skulle ni försökt lösa det med vårdnaden med en oansvarig pappa som man inte kan lita på till hundra procent ?

  • Svar på tråden Pappan väljer bort sina barn
  • Konservativ
    Anonym (S) skrev 2019-11-16 20:51:07 följande:
    Menar du underhållsbidraget på ca 1500kr? Det behöver nan normalt sett inte jobba dygnet runt för att ha råd med. Och har man inte råd får man hjälp av FK.
    Behöver inte alls vara max 1500. Det är en rekommendation. Och om mamman vill sabotera för pappan (vilket hon verkar vilja göra) så kan hon det.

    Ni behöver inte tro mig, titta på försäkringskassans kalkylator "Beräkna underhållsbidrag" och sätt ena förälderns lön högt och boendeförälderns lön lågt så kan det bli mycket högre underhållsbidrag. Lägg gärna till någon dyr hobby för barnet som ridning eller hockey.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 21:01:16 följande:

    Men jag är ju orolig för barnens bästa / hälsa

    Han klarar inte av mer än några timmar på grund av hans adhd

    Bevis och bevis.. hans egna syster har berättat för mig att hon ser att barnen tyr sig till hans föräldrar framför honom. Jag har sms bevis där pappan själv skriver att barnen gallskrek med honom men lugnade sig så fort hans föräldrar kom hem..


    Okej bra. Spara alla bevis du kan. Men märker de på familjerätten att du försöker ta barnen ifrån pappan så kommer det att slå emot dig. Oavsett om han har en diagnos. Eftersom barnen är så små kommer han nog inte få varannan vecka ändå. Det dröjer nog många år innan dess. Då kommer han märka själv att det inte fungerar om du måste du lämna ifrån sig barnen på tex helgerna. Gör detta utan att tjafsa och se hela tiden till att pappan får ha sin kontakt med barnen.
  • Anonym (Palina)
    Konservativ skrev 2019-11-16 21:13:48 följande:

    Behöver inte alls vara max 1500. Det är en rekommendation. Och om mamman vill sabotera för pappan (vilket hon verkar vilja göra) så kan hon det.

    Ni behöver inte tro mig, titta på försäkringskassans kalkylator "Beräkna underhållsbidrag" och sätt ena förälderns lön högt och boendeförälderns lön lågt så kan det bli mycket högre underhållsbidrag. Lägg gärna till någon dyr hobby för barnet som ridning eller hockey.


    Sabotera? När man tänker på sina barns bästa?

    Pengar har inget värde framför mina barn.!
  • Anonym (S)
    Konservativ skrev 2019-11-16 21:13:48 följande:

    Behöver inte alls vara max 1500. Det är en rekommendation. Och om mamman vill sabotera för pappan (vilket hon verkar vilja göra) så kan hon det.

    Ni behöver inte tro mig, titta på försäkringskassans kalkylator "Beräkna underhållsbidrag" och sätt ena förälderns lön högt och boendeförälderns lön lågt så kan det bli mycket högre underhållsbidrag. Lägg gärna till någon dyr hobby för barnet som ridning eller hockey.


    För att det ska bli högre krövs att man är överens eller att det blir en dom i domstol. Och domar på "höga" underhåll är ovanliga.
  • Anonym (Louise)

    Jag råder dig att prata med soc om dina tankar. Men minst lika viktigt att du pratar med en jurist som är insatt i familjerätt.

    Nu är jag en helt vanlig privatperson utan några expertkunskaper i ämnet, men jag tror tyvärr att det krävs bra mycket mer för att få enskild vårdnad av barnen än "de tyr sig mer till farföräldrarna" samt "Han ger barnen till mig när de skriker ".

    Jag har läst ett antal fall där pappan misshandlat mamman och/eller barnen, tagit droger eller supit, varit frånvarande under mycket lång tid osv men ändå fått halva vårdnaden. Eller tom enskild vårdnad i nåt fall.

    Som förälder ska man skydda sitt barn, men samtidigt inte försvåra umgänget för den andre föräldern. Och det känns som att det inte finns några riktlinjer alls för vad som är att skydda och vad som är att försvåra. Allt är helt godtyckligt beroende på vilken handläggare eller domare man får.

    Men det här är bara mina egna tankar. Jag är som sagt inte utbildad i ämnet.

    Prata med en jurist TS. Så att du tar de rätta stegen.

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2019-11-16 21:19:25 följande:

    För att det ska bli högre krövs att man är överens eller att det blir en dom i domstol. Och domar på "höga" underhåll är ovanliga.


    Och särskillt mycket pengar blir det ju inte ändå. Det blir ju inte mer än en del av vad barnen kostar, så det blir ju aldrig ett överskott till den andra föräldern om man följer FKs räknesnurra.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-16 20:51:46 följande:
    Gör verkligen inte detta. Det kan sluta med att han får vårdnaden om det visar sig att du på något sätt försöker försvåra kontakten med honom. Akta dig noga med vad du säger. Har du inga konkreta bevis så bör du inte säga negativa saker om honom i familjerätten för allt du säger kan vändas emot dig.
    Han kommer inte får vårdnaden om det är som hon beskriver, man ska inte skärma upp folk här i trådarna. 

    Familjerätten och soc är inte rättsliga instanser. Där får man hjälp att samtala och ev medla, så där kan hon visst ta upp den här oron. 

    Man behöver inte säga negativa saker, bara sanningen och alltid med folks på barnens bästa. 

    Sedan, så unga barn brukar inte bo varannan vecka, det är inte vad som rekommenderas. 
  • Anonym (S)

    Men om han är så osäker med barnen att ha lämnar dem till dig efter kort umgänge - tror du då inte att han skulle gå med på umgänge i ditt hem eller ihop med sina föräldrar? Det kanske han också tycker är bra tills han nlir tryggare och får in bättre rutiner?

  • Anonym (eee)
    Konservativ skrev 2019-11-16 21:13:48 följande:
    Behöver inte alls vara max 1500. Det är en rekommendation. Och om mamman vill sabotera för pappan (vilket hon verkar vilja göra) så kan hon det.

    Ni behöver inte tro mig, titta på försäkringskassans kalkylator "Beräkna underhållsbidrag" och sätt ena förälderns lön högt och boendeförälderns lön lågt så kan det bli mycket högre underhållsbidrag. Lägg gärna till någon dyr hobby för barnet som ridning eller hockey.
    Det är bara om man kommer överens sinsemellan som man kan få högre. Givetvis kan man komma överens om precis vilka summor som helst. Har däremot den andra förälder ingen lust att betala mer, så kan inte fK tvinga den.

    Det finns i princip inga domar heller, där någon tvingats betala mer. Då ska det vara oerhört stor skillnad på föräldrarnas standard.
  • Anonym (Palina)
    Anonym (S) skrev 2019-11-16 21:24:37 följande:

    Men om han är så osäker med barnen att ha lämnar dem till dig efter kort umgänge - tror du då inte att han skulle gå med på umgänge i ditt hem eller ihop med sina föräldrar? Det kanske han också tycker är bra tills han nlir tryggare och får in bättre rutiner?


    Ja så kan det bli. Men anser att han inte kommer blir tryggare i sitt föräldraskap om han inte träffar barnen oftare än några timmar 2-3 dagar i veckan.

    Det är det jag vill att han ska förstå. Att bildar man familj får man vara beredd att offra vissa saker i livet om det nu inte fungerar. Tyvärr är han en stor egoist som bara ser sig själv.
Svar på tråden Pappan väljer bort sina barn