• Anonym (Yhhy)

    28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).

  • Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?
  • Cheescake
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 08:18:05 följande:

    Varför läser du inte innehållsförteckningen på gröten? Den innehåller inget socker. På Sempers förpackningar står det tom på framsidan.

    Vad gäller köttmängden vet jag inte, men kan tänka mig att små barns magar inte klarar/bör ha mer än ca8% kött per portion. Finns garanterar en tanke bakom mängden.

    För övrigt undrar jag varför din BVC kommer med gamla rekommendationer? Idag säger man att man helst ska vänta till sex månader innan smakportioner införs.


    Semper barngröt (havregröt mild och naturell) innehåller förvisso 29g sockerarter av naturliga sockerarter från råvaror per 100g så nog innehåller den en liten del socker. Dock inget tillsatt socker.
  • Anonym (Näsmaria)
    Cheescake skrev 2019-12-03 11:53:11 följande:

    Semper barngröt (havregröt mild och naturell) innehåller förvisso 29g sockerarter av naturliga sockerarter från råvaror per 100g så nog innehåller den en liten del socker. Dock inget tillsatt socker.


    Och hemlagad gröt innehåller inga naturliga sockerarter? Ts tror barngröten är proppad med socker och jag anser hon oroar sig i onödan.
  • Cheescake
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 12:19:59 följande:

    Och hemlagad gröt innehåller inga naturliga sockerarter? Ts tror barngröten är proppad med socker och jag anser hon oroar sig i onödan.


    Sjävklart kan även hemlagat man innehålla naturliga sockerarter. Men gör man själv väljer man själv hur mycket man väljer att ha av ex naturliga sockerarter.
  • Glinda från Oz

    Barnmat är till för föräldrarna inte för barnet, det är bekvämt och lätt. De inser inte att det blir problem i längden för när barnet väl ska äta vanlig mat är han/hon så van vid smaklös mat att bara fiskpinnar, pommes och korv duger. 


    Barnet kan äta samma gröt som vuxna, smakportioner kan vara mosad frukt, banan är populärt att börja med, mosade kokta morötter, avokado eller liknande. Efter intuitionen kan barnet äta nästan samma som vuxna, undvik salt, mörkgröna bladgrönsaker som spenat och honung bara.   


    Jag tror du har missuppfattat sockret, jag har aldrig hört talas om någon mat som innehåller så mycket socker varken för vuxna eller barn Det måste vara någon efterrätt du kollat på. 

  • Anonym (S)

    Håller med katastrof! Gör egen mat. Tar inte mkt längre tid. Bara mosa din mat innan salt.

  • Anonym (Eget)

    Ingen av mina två barn har nånsin ätit köpesgröt eller burkmat. Går utmärkt göra egen gröt och tillsätta paltbröd för järnets skull och laga egen mat själv. Båda äter all mat med god aptit. Burkmat ser ju hysteriskt oaptitligt ut.

  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 12:33:15 följande:
    Håller med katastrof! Gör egen mat. Tar inte mkt längre tid. Bara mosa din mat innan salt.
    Håller med
  • Anonym (Näsmaria)
    Anonym (Eget) skrev 2019-12-03 13:28:22 följande:

    Ingen av mina två barn har nånsin ätit köpesgröt eller burkmat. Går utmärkt göra egen gröt och tillsätta paltbröd för järnets skull och laga egen mat själv. Båda äter all mat med god aptit. Burkmat ser ju hysteriskt oaptitligt ut.


    Japp, går alldeles utmärkt om man har koll på vad växande barn behöver, tex mycket fett och kolhydrater, lagom med protein. Har man inte koll utan tror att samma gäller för spädbarn som för vuxna, så är köpegröt och burkmat utomordentliga alternativ, då dessas innehåll följer rekommendationerna.
  • Aniiee
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 11:00:54 följande:
    Fast enligt just livsmedelsverket så är barnmat på burk helt ok, bara lite dyrt...
    Lite dyrt? Jag tror det var veckans underdrift.

    Av nyfikenhet kollade jag priset och innehållet i Sempers morotspuré för en fyramånaders. På coop online kostar burken 6:50 kr. Den är inte ekologisk.

    Gör den själv med ekologiska morötter och ekologisk rapsolja (enda andra ingrediensen är vatten), och burken kostar bara lite mer än hälften, 3,77 kr. Knockar vi ner det till icke-ekologiskt så hamnar vi på 2,36 kr. 

    Det kanske inte låter så farligt, 4 kronor hit eller dit. Men det är ett procentuellt påslag på 175%. Och med tanke på att producenter inte handlar för konsumentpriser så kan man tänka sig att påslaget är väldigt mycket större.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Näsmaria)

    [quote=80075654][quote-nick]Aniiee skrev 2019-12-03 14:56:49 följande:[/quote-nick]Lite dyrt? Jag tror det var veckans

    [quote=80075654][quote-nick]Aniiee skrev 2019-12-03 14:56:49 följande:[/quote-nick]Lite dyrt? Jag tror det var veckans underdrift.

    Sant

Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?