• Anonym (ad)

    Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.

    Jag har fått avslag baserat på att soc inte fått "orginalräkningar på el och hyra" vilket de har fått i form av screenshots då vi inte har pappersfakturor utan får dem via kivra och internetbank. förra månaden gjorde vi likadant, då gick det bra. Samma handläggare.

    Hon är heller inte nöjd med kontoutdragen, hon vill att de ska "hämtas på banken" inte skrivas ut från ens egen dator, men vi har icabanken och kan inte gå till banken? Förstår inte vad skillnaden blir för henne? Förra månaden gick det också bra.

    Hon är nu tre veckor sen att betala ut försörjningsstöd, känns som hon bara gör detta för att skjuta upp oss till nästa års budget eller liknande. 

    Vad ska vi göra? Idag fick vi 200 i nödpengar, och förväntas leva på 1400 i en månad. Innan hyran på 8200 är betald, vi kommer att bli vräkta om hyran blir minsta sen, då det inte är första gången våra pengar kommer sent till oss.

  • Svar på tråden Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-12-21 10:20:36 följande:
    Tråkigt att det blivit så här för er.. Om de vill ha information på papper får de minsann fixa det själva, eller ge er pengar så att ni kan skaffa det. Jag tycker att ni ska dumpstra! Det är så otroligt mycket saker som slängs, som det absolut inte är något fel på.
    Det tycker jag också, trist.
  • Anonym (Jag hade köpt)

    Mat med avbetalning på klarna tills du far dina pengar från soc. Finns nog Inget battre alternativ an det.

  • Anonym (ad)
    Anonym (Aa) skrev 2019-12-21 12:14:23 följande:
    Då ska ni lägga till det som bilaga till er överklagan. Socialkontoret öppnar igen på måndag. Skriv överklagan i helgen, lämna in måndag morgon.
    Ska göra det!

    Tack ni som försöker ge tips och stöd. Det hjälper verkligen att någon iaf lyssnar.
  • Anonym (ad)
    Anonym (Jag hade köpt) skrev 2019-12-21 12:18:06 följande:

    Mat med avbetalning på klarna tills du far dina pengar från soc. Finns nog Inget battre alternativ an det.


    Jag har en betalningsanmärkning, så jag antar att jag inte får handla med klarna då?

    Släktingen har dock inga betalningsanmärkningar.
  • Beccus
    Anonym (ad) skrev 2019-12-20 23:09:43 följande:

    Underhåll är den summa vi får på 1400. 

    Bostadsbidrag har jag inte, pga att jag innan jag blev sjukskriven hade för hög inkomst.


    Varför får du inte hela underhållet? Ett underhåll från FK ligger på 2073 kr from när man har fyllt 15. Har du sökt bostadsbidrag? Gör det annars, eller sök igen baserat på den nya inkomsten (sjukskrivningen) glöm inte att räkna med lönen om du har jobbat i år. Annars söker du nytt from 1a januari om du är fortsatt sjukskriven, glöm inte att ändra inkomst om du börjar jobba igen.
  • Anonym (mimmi)

    Prata med hyresvärden igen. Informera hyresvärden om att du gör allt i din makt att betala hyran så fort som möjligt.

    Hittade lite information. Hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet när hyran är sen med åtta dagar. Uppsägningen blir ogiltig om hyresgästen inom tre veckor efter uppsägningen betalar in hyran. Hyresvärden ska meddela socialtjänsten när han säger upp avtalet för att socialtjänsten ska kunna bistå hyresgästen med stöd.

    www.kunskapsguiden.se/Ekonomiskt-bistand/Teman/Hemloshet/Sidor/Handl%C3%A4ggning-av-%C3%A4renden-vid-hot-om-avhysning.aspx

  • Anonym (mimmi)

    Fråga din handläggare om exakt vad som krävs för att hon ska fatta ett positivt beslut. Fråga också om hjälp med hur du ska få fram underlag som handläggaren vill ha.

    Sedan överklagar du alla negativa beslut så fort du kan. Har du rätt så kommer du få rätt i domstolen.

  • Anonym (ad)
    Beccus skrev 2019-12-21 14:26:08 följande:
    Varför får du inte hela underhållet? Ett underhåll från FK ligger på 2073 kr from när man har fyllt 15. Har du sökt bostadsbidrag? Gör det annars, eller sök igen baserat på den nya inkomsten (sjukskrivningen) glöm inte att räkna med lönen om du har jobbat i år. Annars söker du nytt from 1a januari om du är fortsatt sjukskriven, glöm inte att ändra inkomst om du börjar jobba igen.
    Jag har en skuld hos försäkringskassan, ganska vanligt att de drar det från ett annat bidrag då.

    Tyvärr så kan jag inte söka bostadsbidrag då jag tjänat för mycket tidigare, då måste jag betala tillbaka, även om jag lever långt under existensminimum sedan september.
  • Anonym (ad)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-12-21 14:39:19 följande:

    Fråga din handläggare om exakt vad som krävs för att hon ska fatta ett positivt beslut. Fråga också om hjälp med hur du ska få fram underlag som handläggaren vill ha.

    Sedan överklagar du alla negativa beslut så fort du kan. Har du rätt så kommer du få rätt i domstolen.


    Ska göra det.
  • Anonym (ad)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-12-21 14:36:22 följande:

    Prata med hyresvärden igen. Informera hyresvärden om att du gör allt i din makt att betala hyran så fort som möjligt.

    Hittade lite information. Hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet när hyran är sen med åtta dagar. Uppsägningen blir ogiltig om hyresgästen inom tre veckor efter uppsägningen betalar in hyran. Hyresvärden ska meddela socialtjänsten när han säger upp avtalet för att socialtjänsten ska kunna bistå hyresgästen med stöd.

    www.kunskapsguiden.se/Ekonomiskt-bistand/Teman/Hemloshet/Sidor/Handl%C3%A4ggning-av-%C3%A4renden-vid-hot-om-avhysning.aspx


    Värden anmälde mig till soc redan i oktober av denna anledning. Då var det strul med att min sjukskrivning tog tid att handlägga. Det var så jag fick varning.

    Men jag hoppas att det övriga gäller, då finns en liten chans.

    Soc sa till mig igår att jag borde försöka låna till hyran, men jag känner ingen som kan låna ut de summorna.
Svar på tråden Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.