• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2
    Snurranfian skrev 2020-02-08 20:25:44 följande:

    Intressant att ni skriver om TSH! Hållt på och jäklas med det i veckan. Jag hade 1.7 i sep... när vi tog prover inför ÄD. Nu när de tog på inskrivning på MVC (som de gör på alla) hade jag 2.7.Gä Googlat som en tok. Utomlands verkar 2.5 va taket i första semestern. I Sverige finns inga nationella riktlinjer. Vissa landsting har 3.2 som max... mitt landsting 4.2. Hörde med min BM som med bestämdhet hävdade att under 4.2 är ok. Kände mig osäker o ringde spec.mvc som sa samma sak. Jag bad om att få höra med en läkare. Spec.mvc ringde upp och hade talat med en obstetriker (förlossningsläkare) på sjukhuset som sa att mitt värde va bra och att 4.2 är det som gäller för insättning av Levaxin. Vet i fasen om jag kan göra mer. Bett om nytt prov när jag ska på mvc nästa gång. Går det upp ännu mer blir jag väldigt orolig....har svårt som det är att lita på sjukvården..


    Jag är ny i tråden. Har ett mycket lågt AMH-värde och har ingen sköldkörtel kvar.

    Har försökt med IVF på Vitanova i Danmark men nu har vi bytt över till St: Petersburg med ett kombinationspaket (garantipaket) med egna ägg och även äggdonation.

    Vad gäller ditt TSH-värde. Varför Sverige envisas med att okeja så höga TSH-värden när man ska bli gravid förstår jag inte.

    Man bör inte ligga över 2. För mig som kan växla något enormt i värdena mår dessutom bäst av ett värde på ca 1.

    Är det enda gången du har fått ta TSH-värden när det visade sig ligga på 1.7?

  • Snurranfian
    bellis2 skrev 2020-02-08 21:52:21 följande:

    Jag är ny i tråden. Har ett mycket lågt AMH-värde och har ingen sköldkörtel kvar.

    Har försökt med IVF på Vitanova i Danmark men nu har vi bytt över till St: Petersburg med ett kombinationspaket (garantipaket) med egna ägg och även äggdonation.

    Vad gäller ditt TSH-värde. Varför Sverige envisas med att okeja så höga TSH-värden när man ska bli gravid förstår jag inte.

    Man bör inte ligga över 2. För mig som kan växla något enormt i värdena mår dessutom bäst av ett värde på ca 1.

    Är det enda gången du har fått ta TSH-värden när det visade sig ligga på 1.7?


    Nä tagit flera ggr förr... men det va 1.7 före graviditet och nu är jag i v.9 och har 2.7. Har inga problem i vanliga fall med sköldkörtel eller så. Nä man känner sig lite "fången" när läkarna säger strikt att ditt värde är bra... o så läser man annat. Dock sett en del forskningsrapporter som visar att det inte behöver vara så lågt UNDER graviditeten som man trott..däremot viktigt för ATT bli gravid. Jag vet inte vad jag ska tro. Överlag verkar det inte finnas EN sanning om TSH och graviditet... frustrerande.

    Välkommen till tråden:)
  • Fertilitetsresa
    PeeWee44 skrev 2020-02-08 14:29:54 följande:

    Jag kan bara rekommendera att ni kollar Östrogen och progesteron med blodprov. Man måste vara sin egen läkare och ta ansvar för vissa saker själv i denna process, dom tjänar pengar på oss. Kollade tyvärr aldrig mina värden när jag gick på ivf Riga, med utrogest hos dr d låg jag på 35 +-, i St Petersburg med både crinone och progesteronsprutor så här jag legat på runt 150. Gör man insättning i konstgjord cykel behöver du ha högre värden än i naturlig cykel. Det är värt pengarna att kolla och inte lita på klinikerna, då vet man också vilken medicin som fungerar.

    Ge inte upp bara, det är värt allt tid, energi och pengar när man får sin lilla guldklimp. 11:a insättningar med äd så kom vår älskade kille efter fem års försök.


    NÄR ska man ta dessa blodprover och vad ber jag min (svenska läkare) ta för prover? Eller hur går jag tillväga?

    Min känsla är att jag har för låga värden..
  • bellis2
    Snurranfian skrev 2020-02-08 22:01:22 följande:
    Nä tagit flera ggr förr... men det va 1.7 före graviditet och nu är jag i v.9 och har 2.7. Har inga problem i vanliga fall med sköldkörtel eller så. Nä man känner sig lite "fången" när läkarna säger strikt att ditt värde är bra... o så läser man annat. Dock sett en del forskningsrapporter som visar att det inte behöver vara så lågt UNDER graviditeten som man trott..däremot viktigt för ATT bli gravid. Jag vet inte vad jag ska tro. Överlag verkar det inte finnas EN sanning om TSH och graviditet... frustrerande.

    Välkommen till tråden:)
    Tack!

    Det förstår jag.

    För oss som går på Levaxin behöver vi alltid öka dosen med ca 25-50 % vid graviditet då en del av hormonet ska överföras till barnet. Fostret utvecklar inte sin egen förrän vecka 12. Det är tyvärr därför många får missfall.

    Så fortsätt vara på sjukvården om nya tester och om de vägrar kan man ta privata blodprov.

    Efter vad jag varit med om i Sverige och sköldkörtelproblematik litar jag tyvärr inte alls på sjukvården.

    American Thyroid Association har följande värden:
    "First trimester: less than 2.5 with a range of 0.1-2.5.
    Second trimester: 0.2-3.0.
    Third trimester: 0.3-3.0."


    Kolla också gärna av (om det inte har skett) om du har någon vitamin- eller mineralbrist.
  • Myntan
    Lovsan skrev 2020-01-14 23:51:27 följande:

    Tror antal embryon till frysen det kan variera mycket, men om man blir tvungen att dela på tex 10 ägg med ett annat mottagarpar är nog chanserna små att det blir något till frysen tyvärr.

    Jag och min man gjorde ett ÄD försök i Sverige 2017 och fick enbart två ägg från donatorn, ett av dem gick att använda men det blev minus. Vi gjorde behandlingen vid Huddinge Universitetssjukhus. Där lämnas inga garantier på antal ägg per försök, vilket man kan få hos tex Fertinova i Helsingfors. Risken är med andra ord att man ?bränner? ett (dyrt) landstingsfinansierat försök om man gör det i Sverige. Chanserna till många/fina embryon är små om man måste dela på äggen.

    Vi fick en dotter 2019 via Fertinova och har fem blastocyster i frysen, det hade vi aldrig fått i Sverige (är jag väldigt säker på). Fick hela kostnaden ersatt av FK i efterhand. Vi önskar fler barn och helst genetiska helsyskon så för oss var det viktigt med embryon till frysen.

    Tror absolut ni har att vinna på att få alla ägg som donatorn lämnar/garanti på antal ägg per försök om Felicitas arbetar så. Känner tyvärr inte till den kliniken.


    Tack för din input. :) Och ursäkta att mitt svar dröjde.

    Vi har bestämt oss för Felicitas i Helsingfors nu.

    Vi fick följande svar från dem:

    ?Alla de ägg som Donatorn producerar tillhör er. Om själva IVF-stimuleringen av donatorn inte är tillfredställande,(dvs. minst 6-7 folliclar måste utvecklas och växa), blir behandlingen cancellerad.

    Tyvärr kan vi inte ge någon garanti om embryomängden, med levande celler är det alltid så. Allt beror på hur befruktningen och vidare celldelningen sker.?

    Tydligen går kön snabbare också så det kanske blir i vår redan. :)

    Vad bra att ni fick 5 till frysen! När ska ni satsa på syskon?

    Vi satsar nog på ett till barn och inte fler, men vi vill ju ha flera chanser om det behövs. (Jag har barn sedan innan men inte min sambo)
  • CrookedTail
    UndrandeSökare skrev 2020-02-08 06:40:47 följande:

    Har du 7st 3dagar embryon kvar nu? Kommer du odla dem alla vidare till blastos vid upptiningen?


    Ja, precis, 7 embryon kvar. Vi kommer troligtvis att odla alla vidare till blastosar.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • CrookedTail
    Lilly2013 skrev 2020-02-08 09:04:41 följande:

    Nu kommer jag inte ihåg hur många ägg som befruktades men det var ju några som föll bort på vägen till blastosar och i slutändan blev det 8st. Vet att det var ett av dessa som var lite långsamt så de trodde bara det skulle bli 7 men så hämtade det upp sig. Ok så 3 dagars benämns med siffror och blastosar med bokstäver. Har ni odlat vidare innan transfer eller satt in 3 dagars?? Vi har ju bara satt in 1 i taget så jag hoppas på att 2 överlever denna gången så vi kan testa det.

    Det sista var 3 BB innan frysen och blev 5 BB så vad jag förstår så försämrades något.

    Ha de så bra


    Jag kanske var otydlig i mitt svar, jag fick alltså 11st embryon som var bra och 1 som var ok. De satte inga siffror på kvalitén, utan de sades bara muntligt. Vi odlade vidare efter upptining, innan transfer. Vi satt in 1 blasto första gången och 2 blastosar andra gången.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • UndrandeSökare
    Fertilitetsresa skrev 2020-02-08 22:43:30 följande:

    NÄR ska man ta dessa blodprover och vad ber jag min (svenska läkare) ta för prover? Eller hur går jag tillväga?

    Min känsla är att jag har för låga värden..


    Man kan ta dem själv om man köper en blodprovsremiss via något av alla de privata provtagningsföretag som finns. Kolla på Werlabs, Blodkollen, Medisera, Mydrop eller Svensk Provtagning.

    Man köper blodprovsremisser genom dem, går till något av deras provtagningsställen och får sen ett sms när provsvaret är klart. Då loggar man in på hemsidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt !

    Det är Östrogen/Östradiol och Progesteron du ska ta.
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2020-02-08 20:25:44 följande:

    Intressant att ni skriver om TSH! Hållt på och jäklas med det i veckan. Jag hade 1.7 i sep... när vi tog prover inför ÄD. Nu när de tog på inskrivning på MVC (som de gör på alla) hade jag 2.7.Gä Googlat som en tok. Utomlands verkar 2.5 va taket i första semestern. I Sverige finns inga nationella riktlinjer. Vissa landsting har 3.2 som max... mitt landsting 4.2. Hörde med min BM som med bestämdhet hävdade att under 4.2 är ok. Kände mig osäker o ringde spec.mvc som sa samma sak. Jag bad om att få höra med en läkare. Spec.mvc ringde upp och hade talat med en obstetriker (förlossningsläkare) på sjukhuset som sa att mitt värde va bra och att 4.2 är det som gäller för insättning av Levaxin. Vet i fasen om jag kan göra mer. Bett om nytt prov när jag ska på mvc nästa gång. Går det upp ännu mer blir jag väldigt orolig....har svårt som det är att lita på sjukvården..


    Nej, tsh på 3-4 i början av graviditeten är inte ok. En vän till mig fick missfall när hennes Tsh steg för högt. Så inför nästa gravidförsök höjde hennes läkare hennes Levaxindos redan innan hon blev gravid.

    Jag äter alltid Levaxin dagligen och min Endokrinläkare har sagt att ofta behöver man höja Levaxindosen i början av graviditeten.

    Du kan ta prover själv och följa utvecklingen via tex Werlabs. Googla så hittar du rabattkoder så blir det billigare.

    Äter du Levaxin nu?
  • Hedblomster

    Hej! Någon som har personlig erfarenhet av klinikerna Gennet, Reprofit eller Reprogenesis i Tjeckien? :) Har sett Gennet nämnas i tråden tror jag? Eller om någon besökt någon annan klinik i Tjeckien och vill berätta :)


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020