• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2020-03-19 17:43:13 följande:

    Verkligen trist för oss alla att behöva vänta nu, men det finns inget annat vi kan göra.

    Jag läste att forskare i England räknat ut att vi behöver ha kvar karantänen nu i världen i 12-18 månader tills vi har ett fungerande vaccin klart. Annars om vi släpper på restriktionerna kommer miljontals människor att dö. Om vi släpper på restriktionerna kommer ca 250.000 människor att dö enbart i Storbrittanien. Har vi kvar karantänen i världen kommer ca 20.000 att dö i Storbrittanien.


    ..och det är ju bara inte möjligt för samhället. Då finns inte många företag kvar.
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2020-03-20 17:00:52 följande:

    ..och det är ju bara inte möjligt för samhället. Då finns inte många företag kvar.


    Väldigt många företag kommer gå i konkurs nu under månaderna framöver, och många kommer bli arbetslösa tyvärr. De branscher som kommer klara sig bäst är bland annat matföretag som gör hemleveranser och Apoteksföretag, samt företag som tillverkar toapapper, skyddsutrustning, etc ...Nu får vi inrikta oss på att jobba hemifrån (de som kan). Samt skaffa oss hobbies som kan utföras inomhus.

    Vårdpersonal, poliser och annan viktig samhällspersonal får naturligtvis fortsätta jobba så länge de inte blir sjuka.

    I Norge blir det nu förbjudet att åka till sina sommarstuga (lämna kommunen).

    I Danmark har nu beslutat att man får inte samlas i grupper på mer än 10 personer, det blir förbjudet att gå på gym, frisörbesök, etc

    I Sverige avråder Folkhälsomyndigheten från resor inom Sverige. De vill inte att svenskarna reser inom landet och sprider viruset till områden där det inte är så stor spridning just nu.

    I London stängs tunnelbanan ner.

    Fler och fler restriktioner kommer att följa nu eftersom det är enda sättet för att inte totalt översvämma sjukvården.

    Det finns 3 olika saker som som är viktiga och som alla måste balanseras mot varandra:

    Stoppa epidemin (så att inte för många dör)

    Hålla ekonomin(iallafall se till att se till att befolkningen får mat)

    Skydda vården för att bli helt översvämad (för då kommer ännu fler att dö).
  • Snurranfian

    Personligen tror jag mer på att isolera riskgrupperna och att hjälpa dem med mat osv. Det ÄR inte rimligt att isolera varenda en. Flockimmunitet är nog enda lösningen utan vaccin. Om vi inte håller ekonomin uppe kommer vi få dras med ekonomiska sviter i år efteråt. Tycker inte heller att folk ska göra nöjesresor nu.. men att inte gå till frisör o tandläkare mm är extremt. Väntar man på att viruset ska försvinna medan vi sitter inne? Om vi skyddar riskgrupper och sjukvårdspersonal främst kommer det inte bli så hög belastning på sjukvården.... i alla fall lägre. Att hålla barn hemma, som knappt blir sjuka, känns bakvänt. Men det är jag det!

  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2020-03-20 19:52:14 följande:

    Personligen tror jag mer på att isolera riskgrupperna och att hjälpa dem med mat osv. Det ÄR inte rimligt att isolera varenda en. Flockimmunitet är nog enda lösningen utan vaccin. Om vi inte håller ekonomin uppe kommer vi få dras med ekonomiska sviter i år efteråt. Tycker inte heller att folk ska göra nöjesresor nu.. men att inte gå till frisör o tandläkare mm är extremt. Väntar man på att viruset ska försvinna medan vi sitter inne? Om vi skyddar riskgrupper och sjukvårdspersonal främst kommer det inte bli så hög belastning på sjukvården.... i alla fall lägre. Att hålla barn hemma, som knappt blir sjuka, känns bakvänt. Men det är jag det!


    Flockimmunitet genom fri smittspridning skulle döda miljoner av människor i onödan har de engelska forskarna på Imperial College räknat ut. Det räcker inte att bara skydda riskgrupperna. Så att isolera och skydda så många som möjligt tills att det finns ett vaccin (så vi kan få immunitet genom vaccinering istället) är den vägen som Sverige och många andra länder nu valt.

    Det innebär att de kommer prioritera att rädda människoliv och låta smittspridningen gå så pass långsamt så att sjukvården inte blir helt överbelastade. Det kallas att platta till kurvan, att försöka få smittspridningen gå så sakta som möjligt. Annars med fri smittspridning går den upp som en raket, och vården slås ut helt. Blir det så, då kommer det inte finnas någon hjälp för de som kommer med brutet ben eller som ska föda barn eller fått en stroke.

    Ja, genom att välja att prioritera dessa två (vården och människoliv genom långsam spridning) så kommer ekonomin få ta mycket stryk (det har den redan gjort rejält mycket om man ser på börsen). Tyvärr är det så här det blir vid en pandemi när inget vaccin finns tillgängligt. UR har en mycket bra och informativ dokumentär om Spanska sjukan 1918-1919, på sin hemsida. Se gärna den.

    Vid den pandemin dog barn och unga, eftersom de äldre hade tidigare haft Ryska snuvan som barn och överlevt den, och hade därigenom fått immunitet i stor grad mot Spanska sjukan. Då fanns heller inget vaccin och 35.000 svenskar dog.

    Ja, jag kan förstå att vissa kan tycka att man borde prioritera ekonomin först, för om pandemin härjar i 12-18 månader så finns det risk att vi hamnar i liknande situation som 1930-talets depression. Läs gärna på om 1930-talet om du vill. Men ekonomin kommer att återhämta sig igen. Vissa företag kommer naturligtvis vara borta, men även människoliv. Livet är aldrig rättvist, men när en pandemi kommer så förändrar det hela spelplanen. Nu handlar det om överlevnad och då är allt annat underordnat.
  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2020-03-20 23:34:39 följande:

    Flockimmunitet genom fri smittspridning skulle döda miljoner av människor i onödan har de engelska forskarna på Imperial College räknat ut. Det räcker inte att bara skydda riskgrupperna. Så att isolera och skydda så många som möjligt tills att det finns ett vaccin (så vi kan få immunitet genom vaccinering istället) är den vägen som Sverige och många andra länder nu valt.

    Det innebär att de kommer prioritera att rädda människoliv och låta smittspridningen gå så pass långsamt så att sjukvården inte blir helt överbelastade. Det kallas att platta till kurvan, att försöka få smittspridningen gå så sakta som möjligt. Annars med fri smittspridning går den upp som en raket, och vården slås ut helt. Blir det så, då kommer det inte finnas någon hjälp för de som kommer med brutet ben eller som ska föda barn eller fått en stroke.

    Ja, genom att välja att prioritera dessa två (vården och människoliv genom långsam spridning) så kommer ekonomin få ta mycket stryk (det har den redan gjort rejält mycket om man ser på börsen). Tyvärr är det så här det blir vid en pandemi när inget vaccin finns tillgängligt. UR har en mycket bra och informativ dokumentär om Spanska sjukan 1918-1919, på sin hemsida. Se gärna den.

    Vid den pandemin dog barn och unga, eftersom de äldre hade tidigare haft Ryska snuvan som barn och överlevt den, och hade därigenom fått immunitet i stor grad mot Spanska sjukan. Då fanns heller inget vaccin och 35.000 svenskar dog.

    Ja, jag kan förstå att vissa kan tycka att man borde prioritera ekonomin först, för om pandemin härjar i 12-18 månader så finns det risk att vi hamnar i liknande situation som 1930-talets depression. Läs gärna på om 1930-talet om du vill. Men ekonomin kommer att återhämta sig igen. Vissa företag kommer naturligtvis vara borta, men även människoliv. Livet är aldrig rättvist, men när en pandemi kommer så förändrar det hela spelplanen. Nu handlar det om överlevnad och då är allt annat underordnat.


    Vi tycker helt enkelt olika här. Spanska sjukan va som du skriver farlig just för unga personer. I Corona har ju ingen under 30 år dött. Det är en enorm skillnad. Vår hälsa ser allmänt mycket olik ut hälsan hos gemene man i början på 1900-talet. Det går inte att jämföra på samma sätt. Allt jämt som tiden gått har det visat sig att unga, och personer under 40, får mycket milda symptom och inte alls behöver belasta sjukvården. De är friska på en till två veckor. De som är mellan 40 och 70 kan bli sämre men behöver oftast inte heller sjukvård. Det är äldre personer och de med underliggande sjukdom som behöver besöka sjukvården. Ja det kommer bli fler än vanligt..och ja vi måste göra vad vi kan för att hejda det hela... men saker måste stå i balans till varandra. Tycker det är bra att Sverige inte infört utegångsförbud och stängt skolor. Så vi har inte riktigt tagit den vägen ännu..som du nämner ovan. Jag är själv gravid..vill verkligen inte nåt ska hända mitt efterlängtade barn.. men jag måste lita på experterna. Det finns inget som tyder på att gravida är en riskgrupp. Jag väljer att tro på det. Jag tycker bara man ska vara försiktig att jämföra Covid-19 med tex spanska sjukan. Hade det varit unga och friska..och hela samhället generellt som då..ja då hade även jag tyckt att allmän karantän och utegångsförbud hade varit rimligt. Nu ser det inte på långa vägar ut så och alarmismen ljuder högljutt. Otäckt är det med nya smittor, men jag tror vi måste lyssna på våra experter och mindre på sensationella tidningsrubriker.

    Men vi har alla rätt att känna det vi känner. Respekterar att du känner annorlunda. Men det är nog viktigt att lyssna på våra nationella direktiv först och främst. Ha det gott!
  • Lillivanilli
    Snurranfian skrev 2020-03-20 19:52:14 följande:

    Personligen tror jag mer på att isolera riskgrupperna och att hjälpa dem med mat osv. Det ÄR inte rimligt att isolera varenda en. Flockimmunitet är nog enda lösningen utan vaccin. Om vi inte håller ekonomin uppe kommer vi få dras med ekonomiska sviter i år efteråt. Tycker inte heller att folk ska göra nöjesresor nu.. men att inte gå till frisör o tandläkare mm är extremt. Väntar man på att viruset ska försvinna medan vi sitter inne? Om vi skyddar riskgrupper och sjukvårdspersonal främst kommer det inte bli så hög belastning på sjukvården.... i alla fall lägre. Att hålla barn hemma, som knappt blir sjuka, känns bakvänt. Men det är jag det!


    Håller helt med dig snurrfian!!!
  • UndrandeSökare

    I Iran rapporterar de att 15% av alla döda hos dem av Covid-19 är UNDER 40 år. Så människor i arbetsför ålder kommer att dö av detta. Ingen är säker från döden. Läste nyligen om en fotbollstränare som var 21 år som dog av Covid -19. I Kina dog tex den viselblåsande ögonläkaren som bara var 34år. Detta är bara några exempel, men fler kommer att följa.

    Patienter under 65år på intensiven

    Folkhälsomyndigheten har uppgett att i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80-90år. Men siffror som SVT ragit del av visar att hälften av alla smittade som intensivvårdats i Sverige pgr av Covid-19 är UNDER 65år. Även i USA visar siffror att 47% av de som intensivvårdats har varit under 65år. I Holland har hälften av alla som vårdats på intensiven varit under 50år.

    Miljontals måste stanna hemma i USA

    Alla som bor i delstaterna New York och Kalifornien, totalt ca 60 miljoner människor, beordras nu stanna hemma från sina jobb pgr av coronaspridningen.

    De enda som undantas från påbudet är de som anses ha samhällsbärande arbeten. Myndigheterna kommer se till att de nya reglerna följs, meddelar New Yorks guvenör Andrew Cuomo.

    Omkring 14.000 människor i USA har bekräftats smittade, varav drygt 200 har dött. New York är värst drabbat med över 7000 bekräftade fall, följt av Kalifornien med runt 1000 fall.

    WHO vädjar till världens unga

    Ungdomar bör inte ta för lätt på Coronaviruset.

    -Ni är inte odödliga.

    Det budskapet kom WHO med på fredagen under en virtuell presskonferens i Geneve.

    -Även om ni inte blir sjuka, så kan de val ni gör vara skillnaden mellan liv och död för någon annan, sa WHO's chef.

    WHO chefen varnade också för att viruset kan sätta även unga på sjukhus i veckor -eller i värsta fall bli deras död.

  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2020-03-21 07:58:00 följande:

    I Iran rapporterar de att 15% av alla döda hos dem av Covid-19 är UNDER 40 år. Så människor i arbetsför ålder kommer att dö av detta. Ingen är säker från döden. Läste nyligen om en fotbollstränare som var 21 år som dog av Covid -19. I Kina dog tex den viselblåsande ögonläkaren som bara var 34år. Detta är bara några exempel, men fler kommer att följa.

    Patienter under 65år på intensiven

    Folkhälsomyndigheten har uppgett att i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80-90år. Men siffror som SVT ragit del av visar att hälften av alla smittade som intensivvårdats i Sverige pgr av Covid-19 är UNDER 65år. Även i USA visar siffror att 47% av de som intensivvårdats har varit under 65år. I Holland har hälften av alla som vårdats på intensiven varit under 50år.

    Miljontals måste stanna hemma i USA

    Alla som bor i delstaterna New York och Kalifornien, totalt ca 60 miljoner människor, beordras nu stanna hemma från sina jobb pgr av coronaspridningen.

    De enda som undantas från påbudet är de som anses ha samhällsbärande arbeten. Myndigheterna kommer se till att de nya reglerna följs, meddelar New Yorks guvenör Andrew Cuomo.

    Omkring 14.000 människor i USA har bekräftats smittade, varav drygt 200 har dött. New York är värst drabbat med över 7000 bekräftade fall, följt av Kalifornien med runt 1000 fall.

    WHO vädjar till världens unga

    Ungdomar bör inte ta för lätt på Coronaviruset.

    -Ni är inte odödliga.

    Det budskapet kom WHO med på fredagen under en virtuell presskonferens i Geneve.

    -Även om ni inte blir sjuka, så kan de val ni gör vara skillnaden mellan liv och död för någon annan, sa WHO's chef.

    WHO chefen varnade också för att viruset kan sätta även unga på sjukhus i veckor -eller i värsta fall bli deras död.


    Den unga fotbollstränaren visade sig ha leukemi också. Hemskt! Men det är så det ser ut; de unga som tyvärr gått bort tillhör riskgrupper. Ibland vet man inte att man är en riskgrupp, t e x om man inte fått cancer diagnostiserad ännu. Det är självklart tragiskt. Irans siffror litar inte jag på. Jag litar på folkhäksomyndigheten och våra nationella myndigheter. Litar i detta läge inte heller på SVT och nyhetstidningar och alarmismen där...så som det ser ut nu. Jag misstror inte våra myndigheter. Jsg tror starkt på att vi måste hålla oss lugna och lyssna på situationen här, i vårt land, och ta de steg vi blir instruerade att ta.

    Att USA väljer att göra som de gör har mycket med politik att göra samt att de saknar sjukförsäkring för alla. Folk kommer inte vara hemma från jobbet där om de inte får förbud. Trump har ju minst sagt inte haft koll på det hela.

    Som sagt..Vi tycker olika. :)
  • Sjuttiosjuan

    Ska vi hålla oss till att diskutera ofrivillig barnlöshet här kanske:) Man blir ju matad med information från alla möjliga håll ändå.

    Alla individer, forskare, länder osv agerar och informerar på olika sätt så det får vi nog respektera.

    Jag lider med er som måste skjuta upp era behandlingar på obestämd tid. Massa styrka till er<3

  • Lovsan
    Snurranfian skrev 2020-03-21 07:16:55 följande:

    Vi tycker helt enkelt olika här. Spanska sjukan va som du skriver farlig just för unga personer. I Corona har ju ingen under 30 år dött. Det är en enorm skillnad. Vår hälsa ser allmänt mycket olik ut hälsan hos gemene man i början på 1900-talet. Det går inte att jämföra på samma sätt. Allt jämt som tiden gått har det visat sig att unga, och personer under 40, får mycket milda symptom och inte alls behöver belasta sjukvården. De är friska på en till två veckor. De som är mellan 40 och 70 kan bli sämre men behöver oftast inte heller sjukvård. Det är äldre personer och de med underliggande sjukdom som behöver besöka sjukvården. Ja det kommer bli fler än vanligt..och ja vi måste göra vad vi kan för att hejda det hela... men saker måste stå i balans till varandra. Tycker det är bra att Sverige inte infört utegångsförbud och stängt skolor. Så vi har inte riktigt tagit den vägen ännu..som du nämner ovan. Jag är själv gravid..vill verkligen inte nåt ska hända mitt efterlängtade barn.. men jag måste lita på experterna. Det finns inget som tyder på att gravida är en riskgrupp. Jag väljer att tro på det. Jag tycker bara man ska vara försiktig att jämföra Covid-19 med tex spanska sjukan. Hade det varit unga och friska..och hela samhället generellt som då..ja då hade även jag tyckt att allmän karantän och utegångsförbud hade varit rimligt. Nu ser det inte på långa vägar ut så och alarmismen ljuder högljutt. Otäckt är det med nya smittor, men jag tror vi måste lyssna på våra experter och mindre på sensationella tidningsrubriker.

    Men vi har alla rätt att känna det vi känner. Respekterar att du känner annorlunda. Men det är nog viktigt att lyssna på våra nationella direktiv först och främst. Ha det gott!


    Eftersom du är för en annan lösning på situationen än den som anammas idag, dvs att vi alla hjälps åt att skydda varandra och sjukvården under den begränsade tid det är frågan om, så antar jag att du inte känner att du behöver föda på sjukhus med hjälp av barnmorskor/läkare när det väl är dags. För om vi skulle släppa viruset utom kontroll och låta så många smittas som möjligt så kommer det mycket troligt inte finnas personal som kan ta emot dig på förlossningen. Hoppas även att du inte drabbas av komplikationer och behöver akutopererad för det kommer kanske inte vara möjligt. Jag antar även att du inte har anhöriga eller vänner som tillhör någon riskgrupp, iaf ingen som du inte är beredd att offra.

    Hur många barn, unga, medelålders och äldre astmatiker har vi inte i landet? Riskgrupp som drabbas mycket hårt av infektioner som denna, eftersom de mycket lättare drabbas av lunginflammation = livsfara.

    Hur mycket barn och unga och även äldre har vi inte som genomgår cancerbehandling just nu som har sänkt immunförsvar? De kommer inte klara en Corona-infektion, nästan alla kommer stryka med.

    Hur många kommer inte behöva genomgå cancerbehandling bara i år som då inte kommer kunna det pga brist på personal? Dessa kommer stryka med oavsett om de får Corona eller ej.

    Utan alla åtgärder vi gör idag kommer väldigt många dö, inte bara pga viruset utan för att vi helt enkelt inte kommer ha någon fungerande sjukvård. Jag förstår att alla inte har kunskapen om vilka konsekvenserna blir, men lyssna då på experterna och vad säger!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020