• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2

    För mig går det inte att jämföra behandlingarna i Sverige och på Olga-kliniken. Förutom att det skiljer sig i hur de använder olika mediciner så individanpassar de behandlingarna och ändrar utifrån ultraljudsdatan på ett annat sätt (de följer upp väldigt noggrant). 

  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-07-20 15:53:11 följande:

    Jättebra information. Jobbar kliniker i Sverige med att kombinera hormonbehandling på fler sätt än tabletter och vagitorier? Använder man plåster/sprutor?

    Hur har det gått för dig med kliniken om du kontaktat dem idag?


    Vid tidigare försök så har jag fått östrogenplåster och tabletter, men just nu är det brist på plåster tydligen pga Corona. Jag hade först bara tabletter men fick plåster efter jag plussat då jag mådde illa en del i var rädd för att kräkas upp tabletterna. Fick då också ökad dos lutinus. Så visst kan svenska kliniker också ändra behandling under tiden. Men det vanliga är väl att de kör nån form av standardbehandling till att börja med.

    Jag har varit i kontakt med kliniken. De ska gå igenom resultatet med labbet och sen kontakta äggbanken. Men i och med att det är semestertider så kommer det dra ut på tiden. När de kommer tillbaka så går de utländska klinikerna på semester så risken är väl att vi inte vet något förrän om en månad eller så. Vi skulle höras nästa vecka ivarjefall.
  • Zwillinge86
    Sofia95 skrev 2020-07-20 15:56:37 följande:

    Har du fått "förvarning" om missfallen, med blödningar? Och har du isf fått ändra medicinering? I länken ovan (från Olga) beskriver de ju att de gör en plan för hur blödning ska hanteras för att stoppas så snabbt som möjligt, jobbar kliniker i Sverige på samma sätt?


    De första gångerna började missfallen med minsta spottings/blödning och molvärk i ryggen, men efter att jag kommunicerat en del här i trådarna med de som är patienter hos OLGA så har jag självmant ökat doserna av både östrogen och progesteron och då har jag inte fått någon förvarning utan börjat störtblöda. Har då försökt kopiera deras akut-plan, men utan progesteroninjektioner Som är svårt att få tag på. Har då lyckats stoppa blödningarna men tyvärr bara fördröja missfallen någon vecka. Min erfarenhet är att svenska kliniker inte ändrar nämnvärt i medicineringen. Fick vid spottings redan innan insättning vid mitt första ÄD ta ytterligare en tablett progynon varje dag, men ingen har velat öka ordination på progesteron (som jag på eget bevåg alltså numer mer än dubblar). Däremot kan det skilja en del när det gäller vilka tilläggs-mediciner som de svenska klinikerna skriver ut. I Umeå har jag blivit bäst bemött, de har ordinerat samma som grekisk immunsupport fastän lägre doser och utan dropp.
  • nypan78

    Jag är på rd6 idag och har mått lite lustigt sådär, var bara tvungen att tjuvtesta lite. Galet starkt ju för dag 6

    Nu är det väl bara å vänta. Rekommenderar er kliniker även blodprov?

  • nypan78

    Ska man kolla upp hormonnivåerna med blodprov på egen hand när man fått pluss? Man vill ju göra allt för att det ska förbli så ????

    Tacksam för alla svar

  • GrodanS77
    nypan78 skrev 2020-07-21 14:35:36 följande:

    Ska man kolla upp hormonnivåerna med blodprov på egen hand när man fått pluss? Man vill ju göra allt för att det ska förbli så ????

    Tacksam för alla svar


    Grattis!! Kul!

    Var har du gjort äd någonstans? Vad fick du för rekommendationer då? Jag har inte gjort det själv men jag vet att andra kör en del tester via werlab. Men då är det ju bra att veta hur man ska tolka och få hjälp med ev. Medicinering sen. De som gjort på utländska kliniker har bättre koll än vad jag har.
  • PeeWee44
    nypan78 skrev 2020-07-21 14:35:36 följande:

    Ska man kolla upp hormonnivåerna med blodprov på egen hand när man fått pluss? Man vill ju göra allt för att det ska förbli så ????

    Tacksam för alla svar


    Grattis! Jag har kollat mina hormoner innan och efter insättning. Dr d i Aten vill att man gör det. Skulle även rekommendera att kolla hcg så du ser att det ökar.
  • GrodanS77

    Hur går det för er?

    Bellis, när ska ni åka? Sofia, var det nästa vecka ni skulle ha samtalet med kliniken? Nypan, hur har det gått med plusset?

    Här har mensen ivarjefall kört i gång med full makaron. Blöder ordentligt. Antar att det är en hel del som ska ut så det är väl bara bra.

    Jag är otålig och vill ha svar från kliniken, men räknar som sagt inte med att vi har det förrän i slutet av augusti. Hoppas hoppas att vi får några ägg på nån form av garanti eller reducerat pris på nytt försök. Kan bara säga att syskonlängtan har blivit större efter detta försök o inte redo att ge upp än. Håller på att bearbeta mannen för att försöka få i hop pengar till ett nytt försök oavsett...

  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-07-25 16:59:58 följande:

    Hur går det för er?

    Bellis, när ska ni åka? Sofia, var det nästa vecka ni skulle ha samtalet med kliniken? Nypan, hur har det gått med plusset?

    Här har mensen ivarjefall kört i gång med full makaron. Blöder ordentligt. Antar att det är en hel del som ska ut så det är väl bara bra.

    Jag är otålig och vill ha svar från kliniken, men räknar som sagt inte med att vi har det förrän i slutet av augusti. Hoppas hoppas att vi får några ägg på nån form av garanti eller reducerat pris på nytt försök. Kan bara säga att syskonlängtan har blivit större efter detta försök o inte redo att ge upp än. Håller på att bearbeta mannen för att försöka få i hop pengar till ett nytt försök oavsett...


    Jag har alltid sådan otur med mediciner, får alltid en massa biverkningar. Klexan-sprutan gjorde väldigt ont efteråt och östrogenplåstren ger mig illamående dygnet runt typ. Men men, en vecka till nu förhoppningsvis. Får tänka på resultaten, slemhinnan har sett väldigt bra ut (det har det aldrig gjort för mig innan Olga). 

    De första kom fram förra söndagen till Olga och nästa grupp imorgon. Känns overkligt.

    Vad tråkigt att höra :( Vad kostar ett försök där? Något bör de ge er.

    Ni är inte villiga att testa Olgas? Man behöver ju inte köpa ett garantipaket utan tänker att man kan köra på ett försök där.
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-07-25 17:30:01 följande:

    Jag har alltid sådan otur med mediciner, får alltid en massa biverkningar. Klexan-sprutan gjorde väldigt ont efteråt och östrogenplåstren ger mig illamående dygnet runt typ. Men men, en vecka till nu förhoppningsvis. Får tänka på resultaten, slemhinnan har sett väldigt bra ut (det har det aldrig gjort för mig innan Olga). 

    De första kom fram förra söndagen till Olga och nästa grupp imorgon. Känns overkligt.

    Vad tråkigt att höra :( Vad kostar ett försök där? Något bör de ge er.

    Ni är inte villiga att testa Olgas? Man behöver ju inte köpa ett garantipaket utan tänker att man kan köra på ett försök där.


    Spännande att ni har kommit så långt nu! Häftigt! Så du blir ruvare om en vecka alltså? Eller är det då det görs befruktning? Jag ska hålla alla tummar och tår som jag kan! Låter ju bra med bättre slemhinna än tidigare försök!

    Jag brukar också må apa av alla mediciner. Är en sån som får biverkningar av typ alla mediciner jag tar, oavsett om det är hormoner eller inte.

    Vet inte exakt vad ett nytt försök skulle kosta. Det beror på eurokursen och hur många ägg vi skulle välja då. Och om vi skulle få någon rabatt eller inte. Men ordinarie pris är väl från 80-105 000 typ.

    Jag känner inte att jag orkar köra utomlands och allt synkande som det skulle innebära, inte som det känns nu ivarjefall. Nu har jag 30min med bil till kliniken. En stressfaktor mindre för mig.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020