• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-08-05 09:56:35 följande:

    Det gick bra och kändes så bra efteråt! Hon sammanfattade vad hon skulle skriva ihop och avslutade med att "och så skriver jag att det inte finns någon anledning till att ni inte skulle bli jättebra föräldrar".

    Sen har vi fått godkänt från både Motala och Norrköping för hjälp med virusproverna, men idag fick jag tag i Katarina i linköping och fick en tid hos henne imorgon så skriver hon remiss åt oss båda att ta blodproverna på VC/US. Jag ville helst ha en kontakt med henne i förhoppning att då även kunna få hjälp med VUL inför insättning och hon sa att det nog skulle gå att ordna, bara vi kunde ha lite framförhållning. Så jag tänker att jag ska uppdatera kliniken idag eller imorgon :)


    Härligt att allt gick bra på bedömningen! Det är alltid skönt att höra att man skulle kunna bli bra föräldrar!

    Skönt också att du har fått tag på en klinik när som kan hjälpa er med prover mm.
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-08-05 09:57:21 följande:

    Hur mår du GrodanS77? Både känslomässigt och fysiskt?


    Tack för att du frågar! Jodå, jag mår ganska bra ändå. Är lite otålig på att få reda på vad kliniken säger. Skulle vara skönt att veta om vi behöver ut med mer pengar. Vi håller på att renovera oh där rullar ju också pengarna iväg så skulle behöva veta hur mycket vi behöver spara till försök.

    Fysiskt är det också ok än så länge. Jag reagerar alltid efteråt på medicinen också. Känner mig mer svullen (både gasig och av vätska) och fått lite mer finnar osv. Tror jag är på väg o få en schysst ägglossning, har fått ägglossningsflytningar och molvärk av o till. Synd att man inte har några äggledare och inte kan utnyttja tillfället liksom . (Fast vet inte om jag skulle ha vågat med tanke på att kvaliteten på dem, har ju fått ma tidigare med konstaterad kromosomavvikelse)

    Just nu vill jag bara att det ska gå ett par månader så kroppen har kommit tillbaka på rätt köl och vi fått ett svar från kliniken.
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-05 17:33:02 följande:

    Tack för att du frågar! Jodå, jag mår ganska bra ändå. Är lite otålig på att få reda på vad kliniken säger. Skulle vara skönt att veta om vi behöver ut med mer pengar. Vi håller på att renovera oh där rullar ju också pengarna iväg så skulle behöva veta hur mycket vi behöver spara till försök.

    Fysiskt är det också ok än så länge. Jag reagerar alltid efteråt på medicinen också. Känner mig mer svullen (både gasig och av vätska) och fått lite mer finnar osv. Tror jag är på väg o få en schysst ägglossning, har fått ägglossningsflytningar och molvärk av o till. Synd att man inte har några äggledare och inte kan utnyttja tillfället liksom . (Fast vet inte om jag skulle ha vågat med tanke på att kvaliteten på dem, har ju fått ma tidigare med konstaterad kromosomavvikelse)

    Just nu vill jag bara att det ska gå ett par månader så kroppen har kommit tillbaka på rätt köl och vi fått ett svar från kliniken.


    Ja, det förstår jag verkligen! Det är ju liksom inga små summor..

    Använder du något mot finnarna? Det är nämligen nästa grej jag funderar över. Jag har använt ett receptbelagt preparat (gel) som innehåller ämnen man inte får använda under graviditet. Jag kommer därför att sluta med den så snart vi får klartecken om förberedelse inför insättning, men jag undrar om det finns något utöver receptfria läkemedel som får användas som nån har erfarenhet av att det fungerar? Jag hade aldrig acne under tonåren, men fick det efter 20 nån gång, kanske i samband med hormonbrister, det vet jag inte.. Jag har frågat min läkare på vc, men hon sa att det var ett ärende för RMC, vilket RMC nästan skrattade åt.
  • Autumn leaf

    Hejsan alla!

    Finns det plats för en till som planerar för äggdonation 2020?

    Vi har ett barn sedan tidigare (2017 Dec) på naturlig väg utan större problem. Därefter syskonförsök ledde till en sekundär infertilitetsdiagnos, tre misslyckade IVF försök och en rekommendation om äggdonation.

    Här är vi nu,, valt klinik i Danmark, haft ett inledande samtal, sänt över foto för donatormatchning och inväntar svar på DNA analys av mannens prov.

    Sen väntar vi.

    Följer gärna alla modiga och kunniga och starka (å ibland små o svaga) kvinnor som GÖR på våran gemensamma resa.

    Fortune favours the brave, right?! Håller alla tummar o tår för oss! Tillsammans.

  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-08-05 18:19:05 följande:

    Ja, det förstår jag verkligen! Det är ju liksom inga små summor..

    Använder du något mot finnarna? Det är nämligen nästa grej jag funderar över. Jag har använt ett receptbelagt preparat (gel) som innehåller ämnen man inte får använda under graviditet. Jag kommer därför att sluta med den så snart vi får klartecken om förberedelse inför insättning, men jag undrar om det finns något utöver receptfria läkemedel som får användas som nån har erfarenhet av att det fungerar? Jag hade aldrig acne under tonåren, men fick det efter 20 nån gång, kanske i samband med hormonbrister, det vet jag inte.. Jag har frågat min läkare på vc, men hon sa att det var ett ärende för RMC, vilket RMC nästan skrattade åt.


    Tyvärr har jag inget tips mot finnarna förutom smink.. haha. Jag hade problem med acne o tonåren men efter att jag började med p-piller så försvann det. Det kom tillbaka efter att jag slutade. Jag har ätit medicin mot det vid ett tillfälle och då blev det ganska bra men den medicinen ska man ta ett halvår och sen får man inte bli gravid på ett halvår så den medicinen har inte varit aktuell de senaste 10 åren för mig. Det blev bättre under och efter graviditeten men kom tyvärr tillbaka i höstas efter hormonstrul. Och blir värre av alla mediciner under försök. Det som funkar att hålla det hyfsat för mig är sol. Blir alltid bättre på sommaren. Sen så ansiktskrämen påverkar mycket för mig. Jag behöver faktiskt en fet kräm för att inte få så mycket finnar så jag använder nattkräm som dagkräm också. Gärna med c-vitamin i. Skrubb och ansiktsmask ibland också. Har testat en massa dyra krämer genom åren men det som funkar bäst för mig joftast är nivea. Kör en nattkräm på tub med c-vitamin.

    Det är verkligen inte kul att vara 40+ och ha finnar! Så jag förstår ditt problem.
  • GrodanS77
    Autumn leaf skrev 2020-08-05 22:35:05 följande:

    Hejsan alla!

    Finns det plats för en till som planerar för äggdonation 2020?

    Vi har ett barn sedan tidigare (2017 Dec) på naturlig väg utan större problem. Därefter syskonförsök ledde till en sekundär infertilitetsdiagnos, tre misslyckade IVF försök och en rekommendation om äggdonation.

    Här är vi nu,, valt klinik i Danmark, haft ett inledande samtal, sänt över foto för donatormatchning och inväntar svar på DNA analys av mannens prov.

    Sen väntar vi.

    Följer gärna alla modiga och kunniga och starka (å ibland små o svaga) kvinnor som GÖR på våran gemensamma resa.

    Fortune favours the brave, right?! Håller alla tummar o tår för oss! Tillsammans.


    Absolut! Du är välkommen!

    Hur lång kö är det i Danmark? Vad var det som gjorde att ni valde Danmark? Nyfiken!
  • Sofia95
    Autumn leaf skrev 2020-08-05 22:35:05 följande:

    Hejsan alla!

    Finns det plats för en till som planerar för äggdonation 2020?

    Vi har ett barn sedan tidigare (2017 Dec) på naturlig väg utan större problem. Därefter syskonförsök ledde till en sekundär infertilitetsdiagnos, tre misslyckade IVF försök och en rekommendation om äggdonation.

    Här är vi nu,, valt klinik i Danmark, haft ett inledande samtal, sänt över foto för donatormatchning och inväntar svar på DNA analys av mannens prov.

    Sen väntar vi.

    Följer gärna alla modiga och kunniga och starka (å ibland små o svaga) kvinnor som GÖR på våran gemensamma resa.

    Fortune favours the brave, right?! Håller alla tummar o tår för oss! Tillsammans.


    Hej och välkommen! Vad spännande att få följa er också! Men vad ni hunnit med mycket sedan första barnet(!?). Har ni gjort era IVF-försök i Sverige? Vad menar de är problemet för er att få syskon "naturligt"?
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-05 23:19:58 följande:

    Tyvärr har jag inget tips mot finnarna förutom smink.. haha. Jag hade problem med acne o tonåren men efter att jag började med p-piller så försvann det. Det kom tillbaka efter att jag slutade. Jag har ätit medicin mot det vid ett tillfälle och då blev det ganska bra men den medicinen ska man ta ett halvår och sen får man inte bli gravid på ett halvår så den medicinen har inte varit aktuell de senaste 10 åren för mig. Det blev bättre under och efter graviditeten men kom tyvärr tillbaka i höstas efter hormonstrul. Och blir värre av alla mediciner under försök. Det som funkar att hålla det hyfsat för mig är sol. Blir alltid bättre på sommaren. Sen så ansiktskrämen påverkar mycket för mig. Jag behöver faktiskt en fet kräm för att inte få så mycket finnar så jag använder nattkräm som dagkräm också. Gärna med c-vitamin i. Skrubb och ansiktsmask ibland också. Har testat en massa dyra krämer genom åren men det som funkar bäst för mig joftast är nivea. Kör en nattkräm på tub med c-vitamin.

    Det är verkligen inte kul att vara 40+ och ha finnar! Så jag förstår ditt problem.


    Jag hatar att ha smink, jag bara längtar tills jag får tvätta bort det, haha. I alla fall när hyn är dålig, då känns det som att den blir instängd och ännu värre under sminket. Men så är jag också värdelös på det, har säkert fel grejer. Håller mig till mascara, eyeliner och rouge, sen är jag ute och cyklar i djungeln :-P

    Men tack för tips! Gelen jag använder heter förresten Epiduo. Jag kom inte på vad den hette igår. Och det är adapalen i den som kan ge fosterskador. Dock är forskningen på stora mängder som (om jag förstod det rätt) behövde intas oralt, men det spelar ingen roll, inget vägens skulle överväga att använda. Innehåller dessutom benzoylperoxid.

    Har du inga äggledare eller är de skadade? Vad händer i så fall med ägget om du får ägglossning nu?
  • bellis2

    Angående utslag/finnar. Jag hade problem med typ bölder (sköldkörteln) och en puckad läkare gav mig antibiotika fö der. En hudläkare gav mig istället en salva.

    Vad gäller ansiktet och smink, satsa på vårdande produkter, finns massvis. Om du inte testat mineralsmink kan det vara värt att göra det.

    Hudvård. The Ordinarys hudvård är riktigt bra, om du söker på YT the ordinary acne får du fullt av rekommendationer om vilka produkter du bör testa, Det bästa? Deras produkter är så billiga!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020