• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-08-10 09:53:23 följande:
    Fast för mig är det är en skillnad på att få reda på hur många ägg som befruktats och få en rapport om kvalitén på embryon där de studerat ägg, spermier och embryon väldigt noggrant. I utlandet får man en annan sorts rapport.

    Kommunikationen i Norden och kliniken i Ryssland, det är svårt att föreställa sig vilken skillnad det är och hur väl omhändertagen man blir i Ryssland. Olga-kliniken gör verkligen allt för deras patienter.

    Läkaren du talar om har jag faktiskt träffat vid ultraljud. Jag beskrivs som väldigt rak men det där var inte rakt för mig. Jag var tyvärr inte alls imponerad och hon tyckte det var en märklig behandlingsplan jag hade (roligt när hon såg att den fungerade på ultraljudet).

    Vi hade fått ÄD via landstinget och valde inte det av olika orsaker. Men Zwillinge86:s redogörelse tycker jag säger mycket. Gång på gång gå igenom eländet utan analys varför det inte går. Även på privata kliniker, vare sig det handlar om vanlig IVF eller ÄD.

    Kom ihåg när jag blev nekad IVF pga för lågt AMH på Linnékliniken för de ville inte ?utsätta? mig för det. Men de har inga problem med att utsätta par för hur många IVF-försök som slutar upp med missfall utan att göra en analys på varför.
    Visst är det skillnad. Men jag fattade det som att det var problem med att ens få den typen av information. Och det har jag inte upplevt. Vi har fått muntligt hur många plockade och befruktade ägg, rörlighet och antal spermier osv. Jag har aldrig efterfrågat en skriftlig rapport med den typen av detaljer, så jag därför har jag inte upplevt det som ett problem. För mig skulle en sån rapport inte säga något då jag inte är tillräckligt insatt i medicin. Jag föredrar att få det berättat och förklarat för mig. Jag har fått mer info än bara antalet befruktade ägg.

    Vet inte om det är samma läkare. De har 3 såg jag nu när jag kollade deras hemsida. För mig har kommunikationen med henne varit bra i varje fall. Jag tycker att det har gått bra att resonera med henne. Tråkigt att du inte fick ett bra bemötande, oavsett om det var samma läkare eller inte.

    Ja, det är tråkigt att IVF-klinikerna inte gör mer för att utreda. T ex så tog det långt tid innan jag förstod hur mitt låga amh påverkade. Det var inte extremlågt utan bara under normalen när vi började försöka. Det tog långt tid innan andra alternativ kom upp, som äggdonation. Där kunde de ju om inte annat "planterat" ett frö till tanke hos en lite tidigare även om man inte hade avslutat behandlingen, med tanke på att det är en ganska stor/lång mognadsprocess för äd. Många behandlingar sliter ju på både kropp och själ.

    Visst håller jag med om att de utländska klinikerna absolut verkar vassare. De verkar kunna göra betydligt mer utredningar än vad de svenska gör. Jag hoppas att det kommer att ändra sig i och med att det har blivit fler privata kliniker i Sverige, att Sverige kommer i kapp de andra länderna som har haft privata kliniker längre. Alla tester är inte heller lagliga i Sverige, som t ex PGS/PGD (utom vid svår genetisk sjukdom) och där kan man ju hoppas på att det också blir en förändring.

  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 12:32:58 följande:
    För mig är äd-medicinerna mycket jobbigare än ivf-medicinerna. Det har tagit mig 2-3 månader innan kroppen känns "lugn" igen efter ett äd-försök.

    Nä, de är verkligen inte kul!!
    Eller hurGråter

    Magen är typ sönderstucken. Trodde rumpinjektionerna skulle vara värst men nej.
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 12:55:12 följande:
    Visst är det skillnad. Men jag fattade det som att det var problem med att ens få den typen av information. Och det har jag inte upplevt. Vi har fått muntligt hur många plockade och befruktade ägg, rörlighet och antal spermier osv. Jag har aldrig efterfrågat en skriftlig rapport med den typen av detaljer, så jag därför har jag inte upplevt det som ett problem. För mig skulle en sån rapport inte säga något då jag inte är tillräckligt insatt i medicin. Jag föredrar att få det berättat och förklarat för mig. Jag har fått mer info än bara antalet befruktade ägg.

    Vet inte om det är samma läkare. De har 3 såg jag nu när jag kollade deras hemsida. För mig har kommunikationen med henne varit bra i varje fall. Jag tycker att det har gått bra att resonera med henne. Tråkigt att du inte fick ett bra bemötande, oavsett om det var samma läkare eller inte.

    Ja, det är tråkigt att IVF-klinikerna inte gör mer för att utreda. T ex så tog det långt tid innan jag förstod hur mitt låga amh påverkade. Det var inte extremlågt utan bara under normalen när vi började försöka. Det tog långt tid innan andra alternativ kom upp, som äggdonation. Där kunde de ju om inte annat "planterat" ett frö till tanke hos en lite tidigare även om man inte hade avslutat behandlingen, med tanke på att det är en ganska stor/lång mognadsprocess för äd. Många behandlingar sliter ju på både kropp och själ.

    Visst håller jag med om att de utländska klinikerna absolut verkar vassare. De verkar kunna göra betydligt mer utredningar än vad de svenska gör. Jag hoppas att det kommer att ändra sig i och med att det har blivit fler privata kliniker i Sverige, att Sverige kommer i kapp de andra länderna som har haft privata kliniker längre. Alla tester är inte heller lagliga i Sverige, som t ex PGS/PGD (utom vid svår genetisk sjukdom) och där kan man ju hoppas på att det också blir en förändring.
    Aha, då är jag med. Jag förstår, vi ska ju inte behöva vara insatta i det medicinska.

    Det är hon, hon är den som "roddar". Det är lugnt, de som tappar kunder så och bra att du har fått hjälp i alla fall.

    Det är tråkigt och jobbigt för oss alla och önskvärt att det hade fungerat bättre här. Men jag är glad att jag lyckades hitta en klinik som jag känner att går det inte där så har jag gjort det jag kunnat och att jag fått denna möjlighet.
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-08-10 17:32:48 följande:

    Eller hur

    Magen är typ sönderstucken. Trodde rumpinjektionerna skulle vara värst men nej.


    Progesteronsprutorna kör inte de svenska klinikerna med.Ska du ta dem efter plus också?
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 17:44:41 följande:
    Progesteronsprutorna kör inte de svenska klinikerna med.Ska du ta dem efter plus också?
    Finns ju tyvärr inte här.

    Sprutorna tas vid eventuellt plus fram till vecka 12 tillsammans med övriga mediciner. Crinone fortsätter man till v. 32.
    .
  • GrodanS77

    Bellis, är äggen plockade och befruktade nu eller har ni redan hunnit med att göra insättning? Jag har tappat tiden lite då jag haft s mycket att göra på sista tiden.

  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 19:34:18 följande:

    Bellis, är äggen plockade och befruktade nu eller har ni redan hunnit med att göra insättning? Jag har tappat tiden lite då jag haft s mycket att göra på sista tiden.


    Jag har nog inte skrivit en uppdatering. Varit mycket och har haft svårt att greppa att vi faktiskt kom iväg och sedan sätta sig in all medicin. Var första ÄD för mig.

    Äggplock och insättning har skett så väntar på testdagen. Två AA kvalitet på embryona varav ett sattes in (dag 4 otroligt nog) så väntar på rapport om hur många som ska frysas.

    De valde att fokusera på rätt dag av äggplock istället för att sätta in på dag 5. Först blev jag orolig men till slut gick det bra.

    Känningar är ju tyvärr ingen idé med mitt tillstånd (har graviditetssymptom jämt haha).
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-08-10 19:51:30 följande:

    Jag har nog inte skrivit en uppdatering. Varit mycket och har haft svårt att greppa att vi faktiskt kom iväg och sedan sätta sig in all medicin. Var första ÄD för mig.

    Äggplock och insättning har skett så väntar på testdagen. Två AA kvalitet på embryona varav ett sattes in (dag 4 otroligt nog) så väntar på rapport om hur många som ska frysas.

    De valde att fokusera på rätt dag av äggplock istället för att sätta in på dag 5. Först blev jag orolig men till slut gick det bra.

    Känningar är ju tyvärr ingen idé med mitt tillstånd (har graviditetssymptom jämt haha).


    Å, va spännande! Låter ju lovande med så bra ägg! Hur många ägg blev plockade?

    När är testdag! Ska hålla alla tummar och tår jag har!
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 17:44:41 följande:

    Progesteronsprutorna kör inte de svenska klinikerna med.Ska du ta dem efter plus också?


    Progesteronsprutor finns på licens i Sverige. Vissa läkare orkar/vill skicka in licensansökan till läkemedelsverket.
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-10 19:58:18 följande:
    Å, va spännande! Låter ju lovande med så bra ägg! Hur många ägg blev plockade?

    När är testdag! Ska hålla alla tummar och tår jag har!
    15 ägg och testdag på tisdag.

    Vågar knappt skriva något för att inte jinxa mig själv, usch hur skadad man blir av allt detta. Tack så mycket, det uppskattar jagGlad
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020