• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • PeeWee44
    bellis2 skrev 2020-08-10 19:51:30 följande:

    Jag har nog inte skrivit en uppdatering. Varit mycket och har haft svårt att greppa att vi faktiskt kom iväg och sedan sätta sig in all medicin. Var första ÄD för mig.

    Äggplock och insättning har skett så väntar på testdagen. Två AA kvalitet på embryona varav ett sattes in (dag 4 otroligt nog) så väntar på rapport om hur många som ska frysas.

    De valde att fokusera på rätt dag av äggplock istället för att sätta in på dag 5. Först blev jag orolig men till slut gick det bra.

    Känningar är ju tyvärr ingen idé med mitt tillstånd (har graviditetssymptom jämt haha).


    Grattis! Skönt att ni kom iväg. Håller tummarna för ett fint plus och flera till frysen. Kram
  • bellis2
    PeeWee44 skrev 2020-08-10 20:09:52 följande:
    Progesteronsprutor finns på licens i Sverige. Vissa läkare orkar/vill skicka in licensansökan till läkemedelsverket.
    Gör det? Är det vattenbaserat eller oljebaserat?

    Och tack så mycket för allt pepp :)
  • Zwillinge86
    Sofia95 skrev 2020-08-10 11:29:48 följande:

    Åh, tack för svar! Jag äter nämligen provera nu, 14 dagar varje månad och tycker inte om det alls. Så det blir jag glad att slippa :)


    Läs gärna Jenny Koos (alias Vulverine på FB och Insta) inlägg om Provera. Jag tackar alltid nej till detta preparat så det ofta gör mer skada än nytta i form av biverkningar...
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-10 21:38:45 följande:

    Läs gärna Jenny Koos (alias Vulverine på FB och Insta) inlägg om Provera. Jag tackar alltid nej till detta preparat så det ofta gör mer skada än nytta i form av biverkningar...


    Intressant, vad får du istället?
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-08-10 19:51:30 följande:

    Jag har nog inte skrivit en uppdatering. Varit mycket och har haft svårt att greppa att vi faktiskt kom iväg och sedan sätta sig in all medicin. Var första ÄD för mig.

    Äggplock och insättning har skett så väntar på testdagen. Två AA kvalitet på embryona varav ett sattes in (dag 4 otroligt nog) så väntar på rapport om hur många som ska frysas.

    De valde att fokusera på rätt dag av äggplock istället för att sätta in på dag 5. Först blev jag orolig men till slut gick det bra.

    Känningar är ju tyvärr ingen idé med mitt tillstånd (har graviditetssymptom jämt haha).


    Åh, så spännande! När har du testdag? Håller tummarna!
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-08-11 10:38:44 följande:
    Åh, så spännande! När har du testdag? Håller tummarna!
    Tisdag, tack så mycket!

    Känner tyvärr inte att det skulle vara något. Inget illamående något som jag alltid har annars (alltså som inte gravid).
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-08-11 10:58:20 följande:

    Tisdag, tack så mycket!

    Känner tyvärr inte att det skulle vara något. Inget illamående något som jag alltid har annars (alltså som inte gravid).


    Redan på tisdag?! Oj, har tiden gått så fort? (För mig ivarjefall, för dig kanske den sniglar sig fram )

    Håller tummarna! Hoppas att det är ett tecken att du mår tvärt emot vad du brukar då!
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-11 11:29:34 följande:
    Redan på tisdag?! Oj, har tiden gått så fort? (För mig ivarjefall, för dig kanske den sniglar sig fram )

    Håller tummarna! Hoppas att det är ett tecken att du mår tvärt emot vad du brukar då!
    Nej, även för mig. Från att ha väntat ca ett halvår och sedan bara hände allt på en gång.

    Jag tror de har tidigare testdag, kan det stämma? Hade du på dag 14 GrodanS77 eller var det tidigare än så?

    Medicinerna har gjort mig lite halvt galen Flört

    I alla fall, att bedöva med isbitar innan sprutdags har gjort allt enklare. Vet inte varför jag inte gjort så tidigare.
  • Zwillinge86
    bellis2 skrev 2020-08-10 23:48:28 följande:

    Intressant, vad får du istället?


    För tog jag ovetande emot det för att stoppa mellanblödningar osv, men nu när jag är lite mer luttrad i karusellen så får jag tex vid avbrutet försök där slemhinna och allt är uppbyggt progesteronvaggisar i ca en vecka för att efterlikna en kroppsegen ägglossning med påföljande mens. Mår mycket bättre av detta och slipper biverkningar från Provera.
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-11 12:07:30 följande:
    För tog jag ovetande emot det för att stoppa mellanblödningar osv, men nu när jag är lite mer luttrad i karusellen så får jag tex vid avbrutet försök där slemhinna och allt är uppbyggt progesteronvaggisar i ca en vecka för att efterlikna en kroppsegen ägglossning med påföljande mens. Mår mycket bättre av detta och slipper biverkningar från Provera.
    Aha, visste jag inte att man kunde göra. Hade gärna undvikit Proveran. Är det Lutinus du får då?

    Men är det så att embryot har satts in utifrån din egen cykel eller har de synkat med donatorn?

    Jag måste säga att jag är så nöjd och lättad med Crinone i jämförelse med Lutinus (som är hemskt för mig!).
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020