• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-16 18:54:17 följande:
    Ja, man måste ju försöka vara lite optimistisk ibland

    Skönt att höra att ni har bra spermier så det inte riskerar att finnas en sån faktor också! Optimerar ju chanserna!

    Förstår att ni valde äd direkt. Men i och med att ni inte gjorde två ivf får ni kompensation för det då?

    Med syskon, menar du helsyskon? Andra äd omgången ägg, skulle det kunna vara från samma donator då? Om detta inte tar sig, skulle ni kunna göra ett nytt färskförsök för att samla på er frysta eller måste ni använda de frysta först? Om ni blir gravida nu så försvinner resterande försöka va? Att ni inte får använda det för syskon?

    Mest frågor i det här svaret...haha...
    Ja, kände en sådan lättnad för det åtminstone.

    Jag har förstått det som att det blir tre ÄD donationsförsök i så fall.

    Precis om nu det skulle bli syskon skulle jag gärna vilja att det är samma eftersom vi lagt ner så mycket tid på allt och vi är så nöjda med valet.

    Jag har faktiskt ingen aning om hur det går till så har samma frågor till kliniken Glad

    Om jag har förstått avtalet korrekt så blir man gravid så mister man resterande försök men gärna för mig. Så för syskon antar jag att man börjar om. 
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-08-16 19:09:05 följande:

    Ja, kände en sådan lättnad för det åtminstone.

    Jag har förstått det som att det blir tre ÄD donationsförsök i så fall.

    Precis om nu det skulle bli syskon skulle jag gärna vilja att det är samma eftersom vi lagt ner så mycket tid på allt och vi är så nöjda med valet.

    Jag har faktiskt ingen aning om hur det går till så har samma frågor till kliniken

    Om jag har förstått avtalet korrekt så blir man gravid så mister man resterande försök men gärna för mig. Så för syskon antar jag att man börjar om. 


    Ok, det låter ju bra med tre äd. Men håller ju tummarna för att det inte behövs.

    Men om det finns kvar i frysen så kan det ju bli syskon av det. Inte sagt att man måste börja om helt från noll!

    Ja, det är mycket man kommer på att man vill fråga om i efterhand. Går liksom inte att ha alla svar och situationer klar för sig i förhand. Alla kliniker gör ju dessutom olika. Som sagt, en djungel!!!
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-08-16 19:25:04 följande:
    Ok, det låter ju bra med tre äd. Men håller ju tummarna för att det inte behövs.

    Men om det finns kvar i frysen så kan det ju bli syskon av det. Inte sagt att man måste börja om helt från noll!

    Ja, det är mycket man kommer på att man vill fråga om i efterhand. Går liksom inte att ha alla svar och situationer klar för sig i förhand. Alla kliniker gör ju dessutom olika. Som sagt, en djungel!!!
    Precis, så jag tänker också. Men skulle bli överlycklig bara det skulle gå med ett också med tanke på utmaningarna jag har.

    Det är så mycket att hålla koll på och allt går inte vägen heller så tid, ork och energi behövs. Man får ta ett steg i taget (vilket är jobbigt för en sådan som mig, haha).
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-16 13:56:21 följande:

    Va mysig trädgården låter! Vi hade också mer naturtomt på förra stället. Saknar det, här är det platt, platt platt! Försöker att göra den lummig o mysig men innan jag kan gå all in så ska vi göra uteplatsen. Hoppas på att det blir nästa sommar!

    Vi gjorde precis allt på förra stället också. Och kommer sluta likadant här. Planen var dock att vi skulle köpa ett inflyttningsklart hus denna gången men vi hittade inget vi ville ha, eller så förlorade vi budgivningen. Vi var och tittade på likadana hus som detta men färdigrenoverade. Men de stack i väg i budgivningen. Så dök detta renoveringsobjekt upp och jag som hade suttit hemma mammaledig hade sett för många renoveringsprogram på tv och tänkte ?va kul att få sätta helt egen prägel?. Haha...skyller på amningshjärna! Det kommer bli bra men f-n va mycket jobb det varit det senaste 1,5 året!!

    Låter som en kanonidé att renovera ett komplext skåp när man behöver distraktion! Smart plan! Avundsjuk blir jag också! Ett ordentligt projekt och ljudböcker så kan hjärnan inte ha plats för annat när man håller på!!

    Förresten, har ni fått något närmare besked om vilken laddning ni får ägg i? Pratade med kliniken och de skulle få hem nya ägg i slutet av augusti eller början av september. Hinner ni få allt klart till dess tror du?

    Vi har fått svar från kliniken att vi får 5 ägg, men får betala för deras del, vilket motsvarar en frysåterförig typ. Ska prata mer med dem i veckan. Jag har lite följdfrågor. Sen vill jag diskutera medicineringen för att maxa ytterligare.


    Åh, då måste ju det hon nämnde om mitten av augusti blivit lite senare? Får ni med den omgången? :D

    Jag tror inte att vi kommer att kunna det. Allt kommer att vara klart från vår sida, men jag gissar att de väl behöver ha nån tid för att välja donator också? Hur går den processen till? Vi skulle ju haft videosamtal, men tekniken strulade, så de vet ju faktiskt inte ens hur jag ser ut :-P

    Men så glad jag blir att ni fått besked och att de ger er fler ägg! 15' känns som en struntsumma! Precis det ni än då hade fått betala om ni fått till frysen! Så nu ser vi det som ett FET- försök bara! Fast med ännu bättre förutsättningar! Det kommer att bli toppen!

    Då får vi nog med leveransen efter, kanske slutet av oktober eller vad det kan bli. Men det är okej, jag lär mig så mycket av er hela tiden och förbereder mig mentalt. Och då hinner jag kanske få nån mer blödning också, det skulle kännas bra :)
  • GrodanS77

    Förresten, en uppdatering om användandet av the ordinary. Tror jag använt dem 8-9 dagar. Hyn är mjukare, inte lika plufsig under ögonen. Acneutslagen som jag fått efter försöket med knottror har blivit bättre. De är fortfarande kvar men känns lite mindre och kliar inte så mycket längre, har inte blivit fler. De djupare ?bölderna? känns som de är på väg tillbaka. Är färre än efter förra försöket. Så det känns bra. Och då har jag inte använt alla produkter för acne eller någon mask. Ska införskaffa resterande acne produkter nu när jag märkt att hyn reagerat positivt. Varför skaffade jag inte dessa första gången jag såg produkterna och hörde så gott om dem? Tack Bellis för att du påminde mig om dem!

  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-08-16 19:43:09 följande:

    Åh, då måste ju det hon nämnde om mitten av augusti blivit lite senare? Får ni med den omgången? :D

    Jag tror inte att vi kommer att kunna det. Allt kommer att vara klart från vår sida, men jag gissar att de väl behöver ha nån tid för att välja donator också? Hur går den processen till? Vi skulle ju haft videosamtal, men tekniken strulade, så de vet ju faktiskt inte ens hur jag ser ut :-P

    Men så glad jag blir att ni fått besked och att de ger er fler ägg! 15' känns som en struntsumma! Precis det ni än då hade fått betala om ni fått till frysen! Så nu ser vi det som ett FET- försök bara! Fast med ännu bättre förutsättningar! Det kommer att bli toppen!

    Då får vi nog med leveransen efter, kanske slutet av oktober eller vad det kan bli. Men det är okej, jag lär mig så mycket av er hela tiden och förbereder mig mentalt. Och då hinner jag kanske få nån mer blödning också, det skulle kännas bra :)


    Ja en förutsättning för att välja donator åt er är ju faktiskt att veta hur ni ser ut. *ler* Trist att det strulade med tekniken!

    De har ju tillgång till äggbankens uppgifter på donatorerna så har hon bara en bild av er o önskemål så går det ju fort att få fram vilka som har de kriterierna och kan välja bland dem. Har ni något nytt möte inbokat?

    Ja kan ju vara dumt att stressa. Kanske kolla upp det där med att få en blödning emellan och sen göra försök i mer lugn o ro! Kan du hålla dig från att fixa skåpet om det dröjer till oktober?
  • GrodanS77

    Sofia, ja det lät som vi skulle få i den leveransen bara vi bekräftar att vi vill. Jag hade inte maken inärheten när hon ringde så jag ville säga inte ja eller nej innan. Måste bolla frågor osv med honom innan.

  • GrodanS77

    Bellis, du som haft så många bra tips om hudvård... har du nån ?mirakelkräm? för resten av kroppen också?

    Om du skulle starta skönhetsrådgivning så har du din första kund här! Haha...

  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-16 19:46:44 följande:

    Förresten, en uppdatering om användandet av the ordinary. Tror jag använt dem 8-9 dagar. Hyn är mjukare, inte lika plufsig under ögonen. Acneutslagen som jag fått efter försöket med knottror har blivit bättre. De är fortfarande kvar men känns lite mindre och kliar inte så mycket längre, har inte blivit fler. De djupare ?bölderna? känns som de är på väg tillbaka. Är färre än efter förra försöket. Så det känns bra. Och då har jag inte använt alla produkter för acne eller någon mask. Ska införskaffa resterande acne produkter nu när jag märkt att hyn reagerat positivt. Varför skaffade jag inte dessa första gången jag såg produkterna och hörde så gott om dem? Tack Bellis för att du påminde mig om dem!


    Vilka av produkterna ät det du använder nu?
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-16 19:55:06 följande:

    Ja en förutsättning för att välja donator åt er är ju faktiskt att veta hur ni ser ut. *ler* Trist att det strulade med tekniken!

    De har ju tillgång till äggbankens uppgifter på donatorerna så har hon bara en bild av er o önskemål så går det ju fort att få fram vilka som har de kriterierna och kan välja bland dem. Har ni något nytt möte inbokat?

    Ja kan ju vara dumt att stressa. Kanske kolla upp det där med att få en blödning emellan och sen göra försök i mer lugn o ro! Kan du hålla dig från att fixa skåpet om det dröjer till oktober?


    Vi har inget möte inbokat. Jag skrev ett mail för en vecka sedan och bara uppdaterade om läget, men inte fått något svar på det. Men de kommer ju att få utlåtandet från samtalet imorgon eller på tisdag precis som vi, så om de inte hör av sig under veckan kan jag ju ringa dem. Tänk om vi också kunde få med denna leverans! :D det behöver ju inte stressas med insättning ändå, men bara att veta att de finns här redo skulle ju vara helt toppen!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020