• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77

    Zwillinge, hur går det? Fått provsvaren eller testat mer?


    Zwillinge86 skrev 2020-09-09 17:43:01 följande:

    Inbillar jag mig att det är en antydan till streck!? Fattar ju att detta inte räknas som gravid, men visst borde inte det svaga strecket finnas där utan att testet registrerat hcg!?


    Zoomar jag så ser jag att det finns en svag antydan. Har ingen erfarenhet av de testerna. Brukar använda clearblue. Testa och igen om några dagar.

    Har du kvar något östrogen? Visst fick du inget tillsatt denna gången?

    Jag förstår din känsla av frustration och besvikelse. Skitjobbigt att inte veta. Är du på dag 7 nu eller 8? Kanske för tidigt denna gången att testa?
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2020-09-09 18:06:16 följande:

    Zwillinge, hur går det? Fått provsvaren eller testat mer?

    Zoomar jag så ser jag att det finns en svag antydan. Har ingen erfarenhet av de testerna. Brukar använda clearblue. Testa och igen om några dagar.

    Har du kvar något östrogen? Visst fick du inget tillsatt denna gången?

    Jag förstår din känsla av frustration och besvikelse. Skitjobbigt att inte veta. Är du på dag 7 nu eller 8? Kanske för tidigt denna gången att testa?


    Antydan är tydligare än imorse. Har ett clearblue digitaltest jag får ta imorgon, vågar inte chansa utan morgonurin. Ruvdag 7 idag, så det är ju tidigt som du säger. BIM imorgon.

    Har Femanest och Estradot som jag bunkrat så jag tänker att jag får samla ihop mig och gå all in. Får starta med 3x2mg + 100mcg plåster redan ikväll och köra på tills det är värt att ta ett nytt blodprov.
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2020-09-09 17:43:01 följande:

    Inbillar jag mig att det är en antydan till streck!? Fattar ju att detta inte räknas som gravid, men visst borde inte det svaga strecket finnas där utan att testet registrerat hcg!?


    Tycker absolut det ser ut som ett streck!!!!
  • Dhalia
    Zwillinge86 skrev 2020-09-09 17:43:01 följande:

    Inbillar jag mig att det är en antydan till streck!? Fattar ju att detta inte räknas som gravid, men visst borde inte det svaga strecket finnas där utan att testet registrerat hcg!?


    Jag ser utan tvekan ett till streck där :)
  • Sofia95
    Zwillinge86 skrev 2020-09-09 17:43:01 följande:

    Inbillar jag mig att det är en antydan till streck!? Fattar ju att detta inte räknas som gravid, men visst borde inte det svaga strecket finnas där utan att testet registrerat hcg!?


    Jag ser ett streck. När vi tar urinprov i jobbet för droger så anses antydan till streck som positivt. Sen fattar jag att det är annorlunda med gravtest, men hade det där varit ett drogtest hade det varit positivt!
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-09-09 18:39:41 följande:
    Jag ser ett streck. När vi tar urinprov i jobbet för droger så anses antydan till streck som positivt. Sen fattar jag att det är annorlunda med gravtest, men hade det där varit ett drogtest hade det varit positivt!
    Haha, det lät roligt Skrattande

    Zwillinge86, jag ser också ett streck! Du måste ha tagit hcg-testet för tidigt. Nu håller vi tummarna!
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-09-09 17:43:01 följande:

    Inbillar jag mig att det är en antydan till streck!? Fattar ju att detta inte räknas som gravid, men visst borde inte det svaga strecket finnas där utan att testet registrerat hcg!?


    Tråkigt med ett hcg som inte var bra. Kan det vara så att det fäste men släppte nästan direkt? Så var det för mig hos dr d. Testdag hade jag hcg på 25, tre dagar senare hade jag inte mätbart längre. Tog du antibiotikakur innan? Du hade ju alldeles för lågt östrogen, med mediciner brukar jag ha runt 1000 på östrogen. Tycker absolut att du ska använda både plåster och progynon nästa gång.
  • Zwillinge86

    Tack tjejer, att strecket blivit tydligare borde betyda att Hcg stiger och då tog jag ju blodprovet för tidigt eftersom det bara var 1 i måndags. Hittade på fertilitetsguiden att Hcg börjar utsöndras på embryots 6 dag men att det är mätbart först på dag 9 och dr.D ordinerade blodprov på ruvdag 10 när jag var hans patient så jag var kanske för ivrig denna gång. Och nu har jag lipar hela kvällen. Men som sagt, det borde inte finnas en antydan till plus på ett så okänsligt urintest om Hcg inte ökat från måndagens skitresultat. I övrigt håller jag med om din teori Peewee, förra omgången hade jag också en graviditet där ägget fäste men släppte innan jag fått plus på stickan, vilket jag fattade först efteråt när provsvaret från werlabs visade bra Hcg men fyra dagar för sent. Såg att jag låg på 1370 på östrogen vid ET med sonen så nu köttar jag på med både tabletter och plåster och håller tummarna. Sjukt besviken på Umeå dock som bara ringde och levererade provsvaren utan någon som helst tanke kring dem. De ifrågasatte såklart varför jag skulle ta dem, men även om de är ointresserade av att följa hormonerna borde de väl ha tänkt något kring såväl Hcg som östrogen nu när de såg att jag låg så lågt.

  • Smulantobe
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 11:03:55 följande:

    Hej! Jag har läst lite till och från i den här tråden, men aldrig presenterat mig. Jag är 35 år och fick för ett år sedan, vid utredning efter att vi försökt bli gravida i ett år, reda på att mitt amh då var 0.2. Gynekologen sa att det inte var någon idé med ivf utan att det var ÄD som gällde. Han sa att vi hade lika stor chans att bli gravida hemma som vid en ivf. Jag spolade äggledarna vid den här utredningen och cirka en månad senare fick jag ett pluss på stickan. Tyvärr hade den lille satt sig i äggledaren. Det blev operation och äggledaren togs bort. Vid operationen konstaterades att jag också har endometrios. Antagligen är den inte så allvarlig. Jag har väl alltid haft värk i magen men inget som gör mig sängliggande eller som jag känt att jag behövt ta värktabletter för. Läkaren sa att det fanns ärrvävnad i buken men att den andra äggledaren och äggstockarna såg okej ut. Vi var dock inte redo för ÄD utan ville testa ivf. Vi körde ett privat försök (i Göteborg). Jag sprutade med menopur 375 iu och det blev tre äggblåsor som innehöll två ägg. Båda äggen befruktades med icsi (vet egentligen inte varför icsi användes för spermaprovet var bra). Fick tillbaka båda små liven men inget stannade. I våras kom vi fram i kön på Sahlgrenska. Har gjort ett försök där nu. Jag började med nedreglering i några veckor under semestern och sen sprutor (menopur 300 ie och bemfola 150). Det blev sex äggblåsor och fem ägg. Jag var så glad! Jag ifrågasatte om de inte hade blandat ihop mig med någon annan ;) Men säg den lycka som varar.. Eftersom spermaprovet var bra valdes standardbefruktning. Spermier kom in i fyra ägg men bara två blev befruktade och bara ett av dem orkade dela sig. På dag två var det ena ägget trecelligt men såg fint ut och det andra ägget hade bara en cell. Jag fick tillbaka det trecelliga men det blev negativt test idag. Man ska väl aldrig fatta beslut i dessa lägen men jag börjar ju förstå att mina ägg är kassa och det är dags att gå vidare om det ska bli barn överhuvudtaget. Jag antar att kön för ÄD på Sahlgrenska är ännu längre idag än för ett halvår sen i och med pandemin. Då hörde jag att den var 2 år. Jag tänker inte vänta 2 år på att försöka. Men vi har ju två landstingsfinansierade försök kvar för ÄD/ivf. Jag har ingen egen ägglossning så det här med att lyckas hemma lär nog inte hända. Ni som varit/är i samma situation, hur ska jag tänka, var ska jag vända mig? Kan jag nyttja mina landstingsfinansierade försök för ÄD någon annanstans i Sverige utan samma väntetid? Vilken klinik är bäst på ÄD i Gbg? Hade ni fortsatt med ivf om läkarna tillåter? Hur många försök är egentligen rimligt? Har tänkt massor på Olga. Tanken på att den kliniken stöttar hela vägen och att man liksom kan lägga allt i deras händer är ju väldigt tilltalande. Från vilka länder är äggen Olga använder donerade? Jag förstår ju att ni i den här tråden är i andra faser, men jag hittar ingen mer lämplig tråd att skriva i. Jag känner ingen som gjort ÄD och även om jag inte står inför det just idag så hoppas jag kunna få följa er och kanske bolla lite tankar med er experter?! Önskar er alla all lycka!


    Min story är att vi har försökt i 4,5 år. Är nu 39 år, endometrios (fast aldrig haft besvär), två op för att ta bort ärrvävnad och äggledare, ev manlig faktor (även fast alla prov är bra), låg äggreserv och low-responder på ivf-behandling. Gjort 4 ivf i Sverige och 1 ÄD i Finland utan resultat. Just nu påbörjat ÄD i Uppsala på Linné, samt kommit en bit på vägen med Olga. 


     


    Är inte så aktiv i den här tråden, men ville ändå dela med mig av några saker jag önskar att jag hade vetat tidigare. Kanske fler i tråden som vill fylla på listan?


     


    JAG ÖNSKAR ATT JAG . . 


    1) . . . hade skaffat en "egen" gynekolog, någon som inte är bunden till ifv-klinikerna, på en gång. Nu har jag det och det är fantastiskt, värt varje krona. Man behöver ett bollplank, någon som ger råd och som kan skriva ut läkemedel när det behövs. När det känns tungt så kan man känna sig väldigt ensam och om man ska vara ärlig så bryr sig kliniken bara när man är kund där. Gäller ffa Landstingens kliniker - när man hamnat i den gruppen som gjort 3 försök (då är man färdigutredd och on your own).


     


    2) . . hade "sparat" vårt 3:e landstingsfinansierade försök. Så länge man har ett försök kvar är man fortfarande "en i gänget" och får tex stå i Landstingets ÄD-kö. Det får man inte om man redan gjort av av med sina tre försök på ivf. Hade vi gjort om det hade vi bekostat vårt 3:e ivf-försök privat och satt upp oss i kö i stället (också av ekonomiska skäl, en ivf är väldigt billig om du jämför med ÄD). 


     


    3. . . .hade fattat vikten av att boka in återhämtning. Det är värt att ta det lite lugnare ibland, tex de dagar man har plock och insättning, för att orka på lång sikt och för att ge kroppen de bästa förutsättningarna inför grav. Det tar på krafterna att bara köra på (säkert fler än jag som gått direkt till viktigt jobbmöte efter äggplock och som tagit ägglossningsspruta i flygplansstolen). Terapi är också bra, om inte annat som förebyggande, ungefär som att man går till tandläkaren innan man får hål :). 


     


    4. . . hade följt upp mina TSH-värden bättre. Jag har hypotyreos och under alla ivf-er så var det ingen som påtalade att jag låg i det övre intervallet när jag borde ligga närmare 1 om jag ville bli gravid (varierande grad evidens för detta, men alla verkar vara överens om att man inte ska ligga för högt). Nu kan man ju inte veta om det påverkade i slutändan, men när det är så lätt att följa upp och anpassa medicineringen så är det onödigt att ligga för högt. Det grämer mig verkligen! Numera går jag ofta och testar (via Werlabs eftersom VC tycker att jag är färdigutredd och färdigbehandlad när det gäller min infertilitet)


     


    5. . . . hade haft en sjukförsäkring där man får ersättning för endometrios (det får man vid vissa försäkringsbolag men inte alla verkar det som).


     


    Kanske något som kan hjälpa dig. Önskar dig verkligen stort lycka till!! Det är en spännande och omtumlande fas i livet, lite som en berg-och-dalbana, men även om det på sätt och vis är "Plan B" så är det verkligen helt fantastiskt att möjligheten finns. Är sååå tacksam för att ÄD finns!

  • Zwillinge86

    Förlåt att jag kapar tråden pga min ångest. Vågar utifrån morgonens resultat betrakta mig som gravid, men det hade gärna fått stå 2-3 veckor i och med att jag är på ruvdag 8. Försöker dock att inte dra några förhastade slutsatser av det, kan ju slå om till nästa intervall inom några dagar och då ligger jag ju rätt. Önskar att vi bodde i ett land där jag nu smidigt kunde knalla iväg och ta ett Hcg för att lugna mig, men även om jag betalar för tjänsten har jag inget svar innan helgen då de skickas till Sthlm för analys. Så nu får jag hålla till godo med billiga tester och hoppas att de blir starkare vilket åtminstone indikerar ökning av hcg. Blir en lång vånda till måndag då jag tänker ta nya prover, plus att jag måste vänta några dagar på svaret. Hatar den falska tryggheten som proven ger när resultaten släpar flera dagar, är så fruktansvärt medveten om att jag inte vet något om den aktuella situationen i min kropp att provsvaren knappt ger någon ångestlindring alls :( I övrigt tack för allt stöd igår, och bra lista Smulantobe!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020