• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-09-23 08:09:01 följande:

    Oj, 40mg?! Började du alltså på lägre dos när du började med progynon o åt sen 40 vid insättning? Hur länge?

    Jag hade 10mg de tre första veckorna efter insättning när dottern kom till. Sen för varje vecka minskade jag med 2,5. Kommer inte ihåg när jag började tyvärr. Senaste försöket började jag med kortisonet vid insättning, 10mg och minskade efter en vecka till 7,5. Fick plus som försvann den veckan jag minskade kortisonet. Funderar på om det finns samband?


    Jag började på 10 mg och trappade upp till 40 vid insättning och började trappa ner 5 mg i veckan efter v 6 tills jag var nere på 20, då trappade jag ner med 2,5 per vecka ungefär, runt vecka 18 hade jag fasat ut kortisonet.
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-09-23 08:09:01 följande:

    Oj, 40mg?! Började du alltså på lägre dos när du började med progynon o åt sen 40 vid insättning? Hur länge?

    Jag hade 10mg de tre första veckorna efter insättning när dottern kom till. Sen för varje vecka minskade jag med 2,5. Kommer inte ihåg när jag började tyvärr. Senaste försöket började jag med kortisonet vid insättning, 10mg och minskade efter en vecka till 7,5. Fick plus som försvann den veckan jag minskade kortisonet. Funderar på om det finns samband?


    Det har säkert med kortisonet att göra, skulle iallafall äta 10 mg till vecka 12.
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2020-09-23 06:25:36 följande:

    Zwillinge, har du fått kortison o blodförtunnande under dina försök?


    Ja då, full immunsupport. Börjar med kortison på cd2 och trappar upp till insättning (har som högst legat på 30mg/dag) sen börjar jag långsamt trappa ned till v.20.
  • Sofia95

    Tack snälla för lyckoönskningar!

    Kroppen hade svarat på stimuleringen! Slemhinnan är treskiktad och 7,8mm så vi fortsätter Börjar med crinone idag 2ggr/dag. Utöver progynon är det den enda medicinering jag fått. Jag har tänkt att be om trombyl när hon ringer imorgon. Då ska hon berätta hur det gått på labb idag med upptining och befruktning.

    Vad gör kortison i processen?

  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-09-23 10:09:50 följande:

    Tack snälla för lyckoönskningar!

    Kroppen hade svarat på stimuleringen! Slemhinnan är treskiktad och 7,8mm så vi fortsätter Börjar med crinone idag 2ggr/dag. Utöver progynon är det den enda medicinering jag fått. Jag har tänkt att be om trombyl när hon ringer imorgon. Då ska hon berätta hur det gått på labb idag med upptining och befruktning.

    Vad gör kortison i processen?


    Härliga nyheter! Spännande! Hoppas att befruktningen går bra! Visst var det 12 ägg ni hade?

    Kortison sätter ned immunförsvaret så att kroppen inte ska riskera att stöta bort embryot. Nån annan får gärna förtydliga ytterligare.
  • GrodanS77
    Zwillinge86 skrev 2020-09-23 08:51:05 följande:

    Ja då, full immunsupport. Börjar med kortison på cd2 och trappar upp till insättning (har som högst legat på 30mg/dag) sen börjar jag långsamt trappa ned till v.20.


    Skönt att höra att du fått den hjälpen ivarjefall! För du har fått det av kliniken och inte skaffat själv?
  • GrodanS77
    PeeWee44 skrev 2020-09-23 08:43:50 följande:

    Det har säkert med kortisonet att göra, skulle iallafall äta 10 mg till vecka 12.


    Ja jag hoppas att jag kommer att få 10mg i flera veckor denna gången. Sa det senast jag pratade med läkaren ivarjefall. Jag har så jag precis skulle kunna ta 10mg från befruktning till insättning, på eget bevåg. Men då har jag inget kvar att öka på med om hon vill att jag ska minska tidigare. Tyckte inte om att gå ner i styrka så tidigt. Ååå, vet inte riktigt hur jag ska göra. Tycker inte om att självmedicinera i dessa sammanhang eftersom jag kan förlite om samspelen mellan mediciner, styrka osv, men samtidigt så vill jag maxa chanserna den är sista/näst sista gången. Jag får nog prata med henne när jag gör vul på måndag så jag vet då om jag får 10mg ?hela vägen?.
  • Lillivanilli
    Zwillinge86 skrev 2020-09-22 11:51:54 följande:

    Kort uppdatering från mig; Hcg har sjunkit kraftigt så graviditeten har avstannat och jag kommer få missfall. Igen. Blir så less, trots alla ansträngningar kommer jag inte närmre en fullgången graviditet utan längre och längre ifrån. Vad är felet, varför kan jag inte behålla en graviditet!? Äggen är ju donerade, livmodern ser utifrån hysto bra ut och jag har förbehandlat med två olika antibiotikakurer, har immunsupport och hormonbehandling samt stöttat kroppen med akupunktur och örter.


    Så trist!!! Lider verkligen med dig!!

    Har du varit nedreglerad någon gång? Det var en framgång hos oss kan jag nämna och givetvis stödmediciner, lyckades på första äd hos Olga efter många återföringar (ivf) hos dr d och peny...,
  • vårsommarhöstvinter
    Lillivanilli skrev 2020-09-23 10:39:43 följande:
    Så trist!!! Lider verkligen med dig!!

    Har du varit nedreglerad någon gång? Det var en framgång hos oss kan jag nämna och givetvis stödmediciner, lyckades på första äd hos Olga efter många återföringar (ivf) hos dr d och peny...,
    Vad är det med nedregleringen som ökar chanserna för en graviditet? Intressant!
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2020-09-23 10:31:00 följande:

    Skönt att höra att du fått den hjälpen ivarjefall! För du har fått det av kliniken och inte skaffat själv?


    Jag har kört det på eget bevåg sedan jag var patient hos dr.D 2014. Men Umeå har ordinerat samma preparat (men lägre doser) utifrån min historia av upprepade missfall.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020