• Anonym (Kvinna86)

    Nygift och otrogen

    Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

    Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

    Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

  • Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 18:53:20 följande:

    Jag resonerar likadant men vet ärligt inte om det är hållbart. Att allt ställts på sin spets och vi får utvärdera vad vi har och vill ha och det gör oss starkare.

    Nej jag ser enbart med kärlek på mitt barn och jag kommer vara evigt tacksam för han gav mig henne. Jag vidhåller också att han är en fantastisk pappa och jag tror vi kan bli en varm, kärleksfull familj igen. Problemet är att jag nästan blivit mer kär i honom, JAG har blivit rädd att förlora honom. Vi har haft väldigt många fina stunder tillsammans de sista tio mån som varit väldigt viktiga. Jag brukar vanligtvis inte lägga upp kärleksförklaringar på Instagram men har gjort det under den här tiden. Jag älskar honom så otroligt starkt och vet att han älskar mig minst lika mycket. Tanken på att aldrig få vara nära honom igen, aldrig ha sex med honom, aldrig skratta med honom känns så himla fel...


    Att du älskar honom starkt är det ingen som tvivlar på. Han tänkte tanken om att aldrig få hålla dig nära igen, aldrig ha sex med dig och aldrig skratta med dig igen. För honom kändes det rätt. Det var viktigare att få göra dessa saker med den andra kvinnan. Han älskar dig inte alls minst lika mycket. Det vet du om.
  • Anonym (Förstår precis)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 18:41:57 följande:

    Jag håller dock inte med dig där. Jag tycker otrohet är fel, jag ska inte behöva ligga med honom när jag inte är sugen av rädsla för att han ska söka sig till någon annan. Otrohet för mig är inte acceptabelt och det är det inte enligt honom heller.


    Helt OK att tycka olika. Om du strängt anser att otrohet är fel så får du avsluta det gemensamma familjelivet. Kan du inte förlåta eller glömma så finns inget att göra för honom. Du är helt säker dessutom på att du aldrig kan råka vara otrogen, ja då är det bara att snyggast och vänligast skilja sig, ha gemensam vårdnad och vänligt samverka som föräldrar med umgänge och boende med barnen halva tiden var.

    Förstår inte riktigt ditt bekymmer om du varken kan acceptera eller förlåta - då är det väl bara att dra?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 18:44:13 följande:

    Rättelse, jag litar inte på min man med henne. Det är stort steg mellan förälskelse och att älska någon det är två vitt skilda saker.

    Jag har läst runt lite här på trådar och många lyckad förlåta otrohet där även sex flera gånger varit centralt. Dvs är långt ifrån omöjligt.


    Du litar inte på honom med henne? Om du inte gör det borde du nog inte fortsätta ert förhållande. Du måste kunna lita på honom och de situationer han utsetts för
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 16:54:31 följande:
    Ja, trakasserier. Hon fortsätter höra av sig fast att vi klart och tydligt markerat att vi inte vill bli kontaktade. Både jag och min man upplever det som trakasserier. Hon är ju blockad på alla kanaler utom en och där får hon 99 av 100 gånger inget svar men jag vill veta vad hon skriver ifall hon blir ännu mer galen.
    Men på vilket sätt skulle du må bättre av att veta om hon blir ännu mer galen?
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 17:00:07 följande:
    Ja det är en enorm skillnad.
    Precis.
  • molly50
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-18 17:08:32 följande:
    Har varit gifta i över 20 år och vi har båda varit otrogna några gånger var. Soppigt ibland - det har berott på olika saker (konferens, fest, jobbflirt) ofta när vi haft det lite tråkigt i sängen hemma med varandra. Vi har inte direkt skyndat oss att berätta, men vi har grälat och hittat tillbaka till varandra varje gång. En gång provseparerade vi i några veckor (nyttigt, vi längtade...) , ett tag hade vi öppet förhållande och fick dejta andra diskret. 

    Jag tycker att man ska förlåta och gå vidare. Man har ansvar för varandra och att ge varandra bra samliv med lust och skratt. Om man slarvar med samlivet blir det lätt så att den andre söker sig till nån som kan ge sex och kärlek...

    Jag tycker att ni ska förlåta och gå vidare. Känn efter om ni älskar varandra, då är det värt att förlåta.
    Jag skulle ha lättare att förlåta en engångsgrej på fyllan än upprepad otrohet eller en längre affär.
    Man har ett ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men man ska inte behöva ha sex med sin partner av rädsla för att partnern annars ska vara otrogen.
    Sex ska man ha för att båda vill och för att få njuta av varandras närhet.
    Det ska inte kännas som ett tvång.
    Då är det något som är fel.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 18:44:13 följande:
    Rättelse, jag litar inte på min man med henne. Det är stort steg mellan förälskelse och att älska någon det är två vitt skilda saker.

    Jag har läst runt lite här på trådar och många lyckad förlåta otrohet där även sex flera gånger varit centralt. Dvs är långt ifrån omöjligt.
    Men om han nu inte har några känslor kvar för henne utan rentav känner hat,som du skriver,varför litar du då inte på honom med henne?
    Tilliten är väl en förutsättning för att det ska kunna fungera mellan er?
  • SysterEm
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 18:44:13 följande:

    Rättelse, jag litar inte på min man med henne. Det är stort steg mellan förälskelse och att älska någon det är två vitt skilda saker.

    Jag har läst runt lite här på trådar och många lyckad förlåta otrohet där även sex flera gånger varit centralt. Dvs är långt ifrån omöjligt.


    Det finns ju många som förlåter mord också. Det betyder inte att man blir lycklig för det, eller att mördaren går att lita på och aldrig mer kommer skada någon. Många förlåter ju för sin egen skull för att orka med livet. Och klart att du på sikt kanske kan förlåta. Glömma kommer du däremot aldrig göra, inte förrän du blir gammal och dement iaf. (Min farmor var dock väldigt upprörd över min farfars otrohet även när hon var dement...oerhört rossligt hur hela hennes liv blev plågat ända in i döden.) Som sagt, ja det går att förlåta. Det går inte att glömma. Man kan gå vidare med livet, men det som hänt går aldrig att ändra på.

    Allt ni hade innan och under otrohetsaffären kommer alltid vara färgat av hans svek (i ert fall hans enorma svek). Har faktiskt aldrig hört talas om en otrohetsaffär med så här mycket hemska omständigheter. Hans svek är verkligen enormt. Tror näst intill ingen hade kunnat bli lycklig igen med någon som behandlar en så här. Fy fan.
  • Anonym (Förstår precis)
    SysterEm skrev 2020-02-19 09:42:27 följande:
    Det finns ju många som förlåter mord också. Det betyder inte att man blir lycklig för det, eller att mördaren går att lita på och aldrig mer kommer skada någon. Många förlåter ju för sin egen skull för att orka med livet. Och klart att du på sikt kanske kan förlåta. Glömma kommer du däremot aldrig göra, inte förrän du blir gammal och dement iaf. (Min farmor var dock väldigt upprörd över min farfars otrohet även när hon var dement...oerhört rossligt hur hela hennes liv blev plågat ända in i döden.) Som sagt, ja det går att förlåta. Det går inte att glömma. Man kan gå vidare med livet, men det som hänt går aldrig att ändra på.

    Allt ni hade innan och under otrohetsaffären kommer alltid vara färgat av hans svek (i ert fall hans enorma svek). Har faktiskt aldrig hört talas om en otrohetsaffär med så här mycket hemska omständigheter. Hans svek är verkligen enormt. Tror näst intill ingen hade kunnat bli lycklig igen med någon som behandlar en så här. Fy fan.
    Mord är rejält olagligt, skadar själva livet och får oerhörda konsekvenser. Att jämföra det med fullt laglig otrohet tycker jag haltar rejält.

    I övrigt har du en poäng och jag tycker att din text just visar på att äkta förlåtelse och att göra det bästa av livet vinner. 

    Att gräma sig livet igenom och aldrig aldrig ens försöka glömma jobbiga saker som hänt, vilket sorts liv får man då?

    Jag har varit tydlig med att mina relationer bygger på ömsesidig kärlek (samtal, ömhet och sex) annars lämnar jag eller har relationer vid sidan av (helst med tillåtelse, kan vara diskret.

    Det finns alldeles för många partners som kräver trohet i förhållandet samtisigt som de helt slarvar med att vårda sin lust och sexualitet - de ägnar sig åt jobb, hobby, mobilsurf eller lådvin istället. Sådana partners förtjänar ingen att kasta bort sin trohet till. Fy fan för sådana hycklare. En sorts övergrepp att kräva trohet utan kärlek.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-18 16:54:31 följande:
    Ja, trakasserier. Hon fortsätter höra av sig fast att vi klart och tydligt markerat att vi inte vill bli kontaktade. Både jag och min man upplever det som trakasserier. Hon är ju blockad på alla kanaler utom en och där får hon 99 av 100 gånger inget svar men jag vill veta vad hon skriver ifall hon blir ännu mer galen.
    Ni vill inte att hon ska kontakta er. Men samtidigt så vill du ju inte blockera henne heller.
    Hur ska ni då få henne att förstå?
  • molly50
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-19 09:54:58 följande:
    Mord är rejält olagligt, skadar själva livet och får oerhörda konsekvenser. Att jämföra det med fullt laglig otrohet tycker jag haltar rejält.

    I övrigt har du en poäng och jag tycker att din text just visar på att äkta förlåtelse och att göra det bästa av livet vinner. 

    Att gräma sig livet igenom och aldrig aldrig ens försöka glömma jobbiga saker som hänt, vilket sorts liv får man då?

    Jag har varit tydlig med att mina relationer bygger på ömsesidig kärlek (samtal, ömhet och sex) annars lämnar jag eller har relationer vid sidan av (helst med tillåtelse, kan vara diskret.

    Det finns alldeles för många partners som kräver trohet i förhållandet samtisigt som de helt slarvar med att vårda sin lust och sexualitet - de ägnar sig åt jobb, hobby, mobilsurf eller lådvin istället. Sådana partners förtjänar ingen att kasta bort sin trohet till. Fy fan för sådana hycklare. En sorts övergrepp att kräva trohet utan kärlek.
    Man kan ju hamna i perioder i livet när man inte kan eller vill ha sex av olika anledningar.
    Förtjänar man då att bli bedragen för det för att ens partner måste få sex?
    Jag tycker det låter ganska egoistiskt.
    Otrohet är ingen universal lösning på alla problem.
    Trivs man inte i förhållandet så försöker man lösa det eller så gör man slut.
    Det är i alla fall ärligare.

    Men detta är OT.
Svar på tråden Nygift och otrogen