• Areyam96

    okej priser för en självlärd konditor?

    Hejsan!

    Jag är en självlärd konditor som älskar att baka tårtor, speciellt med swissbuttercrem och liknande. Jag har börjat att ta beställningar och har då utan att räknat ordentligt lagt ett pris och ofta är det väldigt lågt tyvärr så jag tjänar inget på det.

    Nu har jag börjat att skriva priser efter bitar och har också startat en blogg som ska fungera som min hemsida. Jag undrar nu om dessa priser låter bra! kan jag ha dessa priser när jag är e självlärd konditor eller tycker ni att jag ska ha högre/lägre?

    tack för hjälpen.

    Här är min prislista och info om storlek


    STORLEK PÅ FORMERNA!


     


    Jag använder mig av fem olika former när jag gör runda tårtor, den minsta som jag kan göra är på 16cm och den största på 35cm. Hur många bitar ni får är svårt att säga då alla delar bitar väldigt olika men här har jag på ett ungefär skrivit hur många bitar det kan bli på varje storlek.


    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar )


     


     


     


    PRISGRUPPERNA


     


    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.


    Prisgrupp 2, 25kr/bit : Höga tårtor med fyllning som grupp 1 men även med marängsmörkräm, smörkräm, mousse. Platt motiv eller om ni ska ha en 3D figur på tårtan. Denna grupp kan också leveras som en två våning.


    Prisgrupp 3, 30kr/bit : Formad tårta. Till exempel; pumpa, hjärta, boll och liknande. Denna gruppen täcks alltid med sockerpasta, marsipan eller marängsmörkräm.


    Prisgrupp 4, 33kr/bit: Tårtor som ska vara i två eller fler våningar. Fyllning som grupp 1 och 2. Dekoreras och toppas med figurer, sockerpasta, smörkräm, blommor eller önskad design.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-11 10:58
    såg nu att priserna inte syns då bilderna kom i vägen så här är dom igen

    PRISGRUPPERNA

    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.

    Prisgrupp 2, 25kr/bit : Höga tårtor med fyllning som grupp 1 men även med marängsmörkräm, smörkräm, mousse. Platt motiv eller om ni ska ha en 3D figur på tårtan. Denna grupp kan också leveras som en två våning.

    Prisgrupp 3, 30kr/bit : Formad tårta. Till exempel; pumpa, hjärta, boll och liknande. Denna gruppen täcks alltid med sockerpasta, marsipan eller marängsmörkräm.

    Prisgrupp 4, 33kr/bit: Tårtor som ska vara i två eller fler våningar. Fyllning som grupp 1 och 2. Dekoreras och toppas med figurer, sockerpasta, smörkräm, blommor eller önskad design.
  • Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?
  • Anonym (Anonym)

    Jag tycker att du ska gå till något av de större konditorierna, t ex Lindahls och se vad de tar för sina tårtor. Utifrån det bör du lägga dig någonstans nedanför, kanske 20 % mindre. Du är trots allt inte officiellt utbildad och även om det ser tjusigt ut är du privatperson, precis som om vem som helst hade gjort det.

    Tänk på att skatta för dina inkomster, behåll kvitton på inköp, spara bokföringen i minst några år. Du måste inte skaffa företag eller betala moms däremot.

  • Iarwain

    Du bör tänka till på hur du ställer dig till alla de hygienregler som finns vid livsmedelsförsäljning och hur ditt förhållande till dom kan tänka sig påverka kundens betalningsvilja.

  • riboflavin

    Tänk också på att man behöver tillstånd för att använda ett vanligt hemmakök som lokal för ett livsmedelsföretag.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Anonym)
    riboflavin skrev 2020-01-11 11:08:15 följande:

    Tänk också på att man behöver tillstånd för att använda ett vanligt hemmakök som lokal för ett livsmedelsföretag.


    Ja, men inte för hobbyverksamhet. Om kunder beställer bakverk av en privatperson sker det på egen risk.
  • riboflavin
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 11:30:00 följande:

    Ja, men inte för hobbyverksamhet. Om kunder beställer bakverk av en privatperson sker det på egen risk.


    Om man har hemsida, tar beställningar kontinuerligt och har som målsättning att gå med vinst så tycker åtminstone jag, och säkerligen också kommunen, att man sen länge passerat gränsen för vad som ska betraktas som hobbyverksamhet.

    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sarah889
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 11:30:00 följande:

    Ja, men inte för hobbyverksamhet. Om kunder beställer bakverk av en privatperson sker det på egen risk.


    I den skalan som ts verkar producera så man man inte räkna det som hobbyverksamhet. Det borde väl du begripa?
  • Anonym (Anonym)
    riboflavin skrev 2020-01-11 11:48:17 följande:
    Om man har hemsida, tar beställningar kontinuerligt och har som målsättning att gå med vinst så tycker åtminstone jag, och säkerligen också kommunen, att man sen länge passerat gränsen för vad som ska betraktas som hobbyverksamhet.
    Kommunen...? Det är Skatteverket man rapporterar inkomst till. Var och varannan människa har hemsidor numera, det betyder inget i sig.
    Sarah889 skrev 2020-01-11 11:49:42 följande:
    I den skalan som ts verkar producera så man man inte räkna det som hobbyverksamhet. Det borde väl du begripa?
    För det första behöver du inte vara otrevlig. För det andra är det inte omfånget det handlar om förrän efter en viss inkomstgräns. Jag tolkar det som en person som försöker få in lite extra cash på sidan om.

    Som svar till er båda, efter närmare eftertanke kommer ts att behöva registrera företag. Det som är den avgörande punkten är att ts kommer att ta emot beställningar, och exakt där går en tydlig gräns mellan hobby (sporadiskt, ej menat som huvudinkomst etc) eller ett företagande.
  • Virriga Vera
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 11:30:00 följande:
    Ja, men inte för hobbyverksamhet. Om kunder beställer bakverk av en privatperson sker det på egen risk.
    Om man säljer som hobby får man inte ta beställningar, att baka tårtor kan knappast falla under hobbyverksamhet eftersom det handlar om beställning.
  • riboflavin
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 11:58:13 följande:

    Kommunen...? Det är Skatteverket man rapporterar inkomst till. Var och varannan människa har hemsidor numera, det betyder inget i sig.För det första behöver du inte vara otrevlig. För det andra är det inte omfånget det handlar om förrän efter en viss inkomstgräns. Jag tolkar det som en person som försöker få in lite extra cash på sidan om.

    Som svar till er båda, efter närmare eftertanke kommer ts att behöva registrera företag. Det som är den avgörande punkten är att ts kommer att ta emot beställningar, och exakt där går en tydlig gräns mellan hobby (sporadiskt, ej menat som huvudinkomst etc) eller ett företagande.


    Livsmedelslagstiftningen har egna regler för vad som ska betraktas som ett livsmedelsföretag, helt särställt. Även om Skatteverket kan gå med på att det rent skattetekniskt är en hobbyverksamhet, så är det inte grund för att åsidosätta Livsmedelsverkets regelverk, vilka också gör klart att TS situation ganska säkert är att betrakta som ett livsmedelsföretag.

    Bra att vi i övrigt är överens.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Annika)

    Jag tycker att priserna per tårta verkar höga, och antalet bitar konstigt... Om jag väljer den största tårtan, i prisgrupp två, så kostar en tårta 1750 kronor. Varje person får då en tårtbit som är 1½ centimeter bred i ytterkant... Det känns väldigt snålt att bjuda på...

Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?