• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • amandakollb
    Russin112 skrev 2020-10-05 09:41:30 följande:

    Fick avslag på ivf idag pga graviditeten i juni. Enligt min läkare räknas inte PCOS som en sjukdom utan samma regler som för ?normala? gäller....


    Åh nej vad tråkigt att höra :( vi får hålla tummarna för att letrozol ska fungera <3 hur känns de?
  • akalei
    Russin112 skrev 2020-10-05 09:41:30 följande:

    Fick avslag på ivf idag pga graviditeten i juni. Enligt min läkare räknas inte PCOS som en sjukdom utan samma regler som för ?normala? gäller....


    Men neeeeej :( fy vad störigt. Jag vet inte var du bor och hur mkt valmöjligheter som finns men funderar på om du kan gå till ngn annan för en second opinion? Om du bor i Sthlm så kan jag pm:a vart jag gick för jag är supernöjd med den kliniken och de menar att pcos visst ger förtur.
  • akalei
    blommkrans1 skrev 2020-10-04 17:39:07 följande:

    Jaha okej, tack för svar. Tänker om jag inte får en blödning överhuvudtaget, hur ska jag räkna/tänka då tro? Har för mig att läkaren sa att jag ska börja med Letrozol direkt efter Provera dosen oavsett om jag får en blödning eller inte.. Så luddigt. Ja jag hoppas verkligen att det blir lyckat resultat för min del kommande kur. Fick ett MA i april i år.


    Man får väl nästan alltid blödning efter Provera? Men kanske bäst att stämma av med läkaren :)
  • akalei

    Uppdatering från mig, idag var vi på tidigt ultraljud och det såg fint ut! Såg både lilla embryot och hjärtslag <3 eller, jag tyckte det var lite svårt att se men både gyn och min kille såg dem :P Det var så mycket på samma gång att jag inte minns hur stort lilla embryot var, men när hon matade in längden i sin räknesnurra fick hon fram att jag är i 6+5 vilket stämmer på dagen med mina egna beräkningar utifrån ÄL så det var skönt.

    Så ofantligt lättad och glad, kanske man vågar hoppas lite nu. Själv mår jag hyfsat bra, märker att jag inte riktigt har lika mkt energi som jag brukar och har mått lite funky men sluppit det värsta illamåendet som en del kan få, så tacksam för det :)

    Nästa anhalt besök om cellförändringar imorgon, håll tummarna för att jag slipper göra några ingrepp :/

    Hänger kvar här lite för att få följa er alla, hoppas på fler plus snart! <3

  • Sessx
    Russin112 skrev 2020-10-05 09:41:30 följande:

    Fick avslag på ivf idag pga graviditeten i juni. Enligt min läkare räknas inte PCOS som en sjukdom utan samma regler som för ?normala? gäller....


    Men nej! Att man ska bli straffad för att det lyckats en gång. Då fortsätter du med piller och spruta?
  • Sessx
    akalei skrev 2020-10-05 12:46:21 följande:

    Uppdatering från mig, idag var vi på tidigt ultraljud och det såg fint ut! Såg både lilla embryot och hjärtslag <3 eller, jag tyckte det var lite svårt att se men både gyn och min kille såg dem :P Det var så mycket på samma gång att jag inte minns hur stort lilla embryot var, men när hon matade in längden i sin räknesnurra fick hon fram att jag är i 6+5 vilket stämmer på dagen med mina egna beräkningar utifrån ÄL så det var skönt.

    Så ofantligt lättad och glad, kanske man vågar hoppas lite nu. Själv mår jag hyfsat bra, märker att jag inte riktigt har lika mkt energi som jag brukar och har mått lite funky men sluppit det värsta illamåendet som en del kan få, så tacksam för det :)

    Nästa anhalt besök om cellförändringar imorgon, håll tummarna för att jag slipper göra några ingrepp :/

    Hänger kvar här lite för att få följa er alla, hoppas på fler plus snart! <3


    Åh vad underbart! Vad skönt att ni fick se hjärtslag!
  • Russin112
    akalei skrev 2020-10-05 12:46:21 följande:

    Uppdatering från mig, idag var vi på tidigt ultraljud och det såg fint ut! Såg både lilla embryot och hjärtslag <3 eller, jag tyckte det var lite svårt att se men både gyn och min kille såg dem :P Det var så mycket på samma gång att jag inte minns hur stort lilla embryot var, men när hon matade in längden i sin räknesnurra fick hon fram att jag är i 6+5 vilket stämmer på dagen med mina egna beräkningar utifrån ÄL så det var skönt.

    Så ofantligt lättad och glad, kanske man vågar hoppas lite nu. Själv mår jag hyfsat bra, märker att jag inte riktigt har lika mkt energi som jag brukar och har mått lite funky men sluppit det värsta illamåendet som en del kan få, så tacksam för det :)

    Nästa anhalt besök om cellförändringar imorgon, håll tummarna för att jag slipper göra några ingrepp :/

    Hänger kvar här lite för att få följa er alla, hoppas på fler plus snart! <3


    Men gud vad härligt :D STORT GRATTIS!!!!!! <3 Hoppas det går lika bra imorgon som det gick idag :)


    Ang remissen så bor jag i Stockholm men det var inte min klinik som nekade mig utan det var reproduktionsmedicin Huddinge som nekade. (samma som bedömer alla i Stockholm)

  • Russin112
    amandakollb skrev 2020-10-05 11:48:59 följande:
    Åh nej vad tråkigt att höra :( vi får hålla tummarna för att letrozol ska fungera <3 hur känns de?

    känner mig rätt så nedslagen faktiskt. Ville ha ivf lite som en backup-plan ifall det inte tar sig med letrozol igen.. men men det är bara fortsätta kämpa....


    Tog ett gravtest idag Ovitrelle + 8 och det var supersvagt positivt så ska fortsätta testa mig för att se om de ökar/minskar. Det gör så att väntan känns lite mindre jobbig för mig.

    Hur mår du? :)

  • Russin112
    Sessx skrev 2020-10-05 14:35:28 följande:
    Men nej! Att man ska bli straffad för att det lyckats en gång. Då fortsätter du med piller och spruta?
    exakt så känns det, som ett straff....
    ja precis, letrozol + ovitrelle :)
  • Anonym1Ha
    Russin112 skrev 2020-10-05 09:41:30 följande:

    Fick avslag på ivf idag pga graviditeten i juni. Enligt min läkare räknas inte PCOS som en sjukdom utan samma regler som för ?normala? gäller....


    Usch va tråkigt! Styrke kram! <3
Svar på tråden Letrozol, PCO