• Anonym (Ts)

    Han har varit sur på mig i dagar

    Hej. Vänder mig hit för jag vet inte vad jag ska göra längre... Jag och min pojkvän var på en weekendresa i helgen med hans kompisar, jag blev snabbt vän med dom och tyckte allt var jätte trevligt, vi är ganska nyliga partners så hade aldrig träffat dessa förut. Iallafall så fick jag reda på en grej min pojkvän gjort för något år sedan åt dessa vänner.

    Saken är obetydlig i tråden för det som är grejen är att jag ville ta upp detta med min pojkvän. Och jag gjorde det, både lördag kväll och sön eftermiddag. Jag blev en aning svartsjuk kanske, hade många frågor, ett par irrationella frågor också, jag har lätt för att skena iväg och inte lyssna på det som sägs utan lyssnar hellre på mina hjärnspöken. Jag hade svårt att förstå min pojkväns och vännernas sida så det drog väldigt mycket ut på samtalet, så långt så att jag verkligen såg hur dåligt jag fick min pojkvän att må. Detta var då söndag eftermiddag.

    Nu är det ju då onsdag och min pojkvän är fortfarande nere över att jag gjorde en så stor sak av denna grej, men jag hade faktiskt väldigt svårt att förstå där i stunden, nu i efterhand så är det nog pga mina egna åsikter och osäkerhet som gjorde att jag inte kunde se att folk inte behöver tänka som jag. Och detta har jag berättat åt honom, har sagt förlåt för att jag fått honom att må dåligt också och sagt att jag ska försöka förbättra mig i att inte slänga ur mig irrationella påståenden osv... Han är fortfarande nere för att han tycker det inte alls var värt att förstöra vår tid tillsammans pga en sån här sak, han tycker att det var så jävla onödigt.

    Vad ska jag göra nu då? (Vi bor inte tillsammans) Låta honom vara tyst? Eller försöka prata/skriva normalt med honom om något annat? Eftersom vi redan pratat om problemet och jag tror inte han vill prata mer om just det. Men det har aldrig hänt att han hållit fast vid något såhär länge, även om vi haft flera liknande situationer... Men nu verkar det helt ha stannat? Är det min uppgift att rädda honom eller ska jag låta honom komma till mig nu? Jag vet inget och det har gått dagar ...

  • Svar på tråden Han har varit sur på mig i dagar
  • Anonym (Låt honom va)

    Du förstörde weekend resan som han bjöd med sig på för att träffa sina vänner och du visar dig vara "aningen psykobrud" (missförstå mig rätt jag försöker bara visa dig hur det ser ut från andra sidan) över något som hänt innan du ens fanns i bilden och fortsätter älta, låta honom lugna ner sig i fred nu så hör han förhoppningsvis av sig snart igen

  • Anonym (kallisosa)

    Först och främst är det ju svårt att råda dig när du inte berättar vad saken egentligen handlade om. Men jag ska ändå försöka, utifrån det du berättar. 

    Det jag först reagerar på är att ni är rätt nya som partners, men att du ändå skriver att det redan har varit flera sådana här situationer.

    Menar du alltså att du har reagerat på detta irrationella (svartsjuka?) sätt flera gånger redan? I så fall är det inte så konstigt att din pojkvän nu verkar ha lackat ur. En gång är ingen gång, brukar man säga (även om det så klart beror på vad det handlar om.) Men kanske kunde han tänka att det nog inte skulle hända igen, de första gångerna. Nu inser han dock att detta är ett destruktivt mönster hos dig, och kanske funderar han på att avsluta förhållandet för att han inte vill eller kan leva med någon som beter sig som du gör. 

    Lite hårda ord, kanske, men om du nu har detta destruktiva mönster, vad har du själv gjort för att bryta det? Har du sökt hjälp via psykolog, till exempel?

    Jag tror du måste visa att du tar det på allvar och är beredd på att göra vad du kan för att det inte samma sak ska hända igen. Det spelar ju ingen roll ifall du ångrar dig i efterhand, du måste hitta ett sätt att förhindra att det ens sker från början. 
    Men även om du tar tag i det, är det ju inte säkert att din pojkvän vill vara kvar i en relation med dig. Du behöver dock ta tag i saken oavsett. Främst för din egen skull - men även för eventuella framtida partners skull. 

    Lycka till

  • Anonym (f)

    Hade varit lättare att svara om man vetat ungefär vad det handlade om.

  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-26 12:54:53 följande:

    Hej. Vänder mig hit för jag vet inte vad jag ska göra längre... Jag och min pojkvän var på en weekendresa i helgen med hans kompisar, jag blev snabbt vän med dom och tyckte allt var jätte trevligt, vi är ganska nyliga partners så hade aldrig träffat dessa förut. Iallafall så fick jag reda på en grej min pojkvän gjort för något år sedan åt dessa vänner.

    Saken är obetydlig i tråden för det som är grejen är att jag ville ta upp detta med min pojkvän. Och jag gjorde det, både lördag kväll och sön eftermiddag. Jag blev en aning svartsjuk kanske, hade många frågor, ett par irrationella frågor också, jag har lätt för att skena iväg och inte lyssna på det som sägs utan lyssnar hellre på mina hjärnspöken. Jag hade svårt att förstå min pojkväns och vännernas sida så det drog väldigt mycket ut på samtalet, så långt så att jag verkligen såg hur dåligt jag fick min pojkvän att må. Detta var då söndag eftermiddag.

    Nu är det ju då onsdag och min pojkvän är fortfarande nere över att jag gjorde en så stor sak av denna grej, men jag hade faktiskt väldigt svårt att förstå där i stunden, nu i efterhand så är det nog pga mina egna åsikter och osäkerhet som gjorde att jag inte kunde se att folk inte behöver tänka som jag. Och detta har jag berättat åt honom, har sagt förlåt för att jag fått honom att må dåligt också och sagt att jag ska försöka förbättra mig i att inte slänga ur mig irrationella påståenden osv... Han är fortfarande nere för att han tycker det inte alls var värt att förstöra vår tid tillsammans pga en sån här sak, han tycker att det var så jävla onödigt.

    Vad ska jag göra nu då? (Vi bor inte tillsammans) Låta honom vara tyst? Eller försöka prata/skriva normalt med honom om något annat? Eftersom vi redan pratat om problemet och jag tror inte han vill prata mer om just det. Men det har aldrig hänt att han hållit fast vid något såhär länge, även om vi haft flera liknande situationer... Men nu verkar det helt ha stannat? Är det min uppgift att rädda honom eller ska jag låta honom komma till mig nu? Jag vet inget och det har gått dagar ...


    Ni har haft flera likande incidenter, du tar upp någon skitsaker och sabbar er helg tillsammans med vänner.

    Du bör i första hand ta tag i dina problem med svartsjuka, hjärnspöken, irrationella frågor mm. När det är löst kan du närma dig din pojkvän igen.
  • Rudbeckius
    Man strular till det ibland. Låt honom vara och låt honom komma till dig när han är redo. Vad händer, tror du, om du skickar den här sorten meddelande till honom:

    Hej! Förlåt att jag sabbade vår resa. Jag är ledsen och pratar gärna om det när/om du vill träffas framöver när det lugnat sig lite. Jag är beredd att prata om hur detta inte ska hända igen. Jag älskar dig och jag finns här för dig.

    Kram från XX
  • Anonym (Ann)

    Håller med övriga, har detta hänt tidigare, så borde du jobba med det. Annars kommer han att tröttna på dig.

    Och vad är det du ska rädda honom från? Jag tycker du ska låta honom vara ifred, han hör av sig när han är redo.

  • Anonym (Ann)

    Håller med övriga, har detta hänt tidigare, så borde du jobba med det. Annars kommer han att tröttna på dig.

    Och vad är det du ska rädda honom från? Jag tycker du ska låta honom vara ifred, han hör av sig när han är redo.

  • smulpaj01

    Rädda honom? Hur menar du?

    Trist att resan sabbades pga dig. Han skämdes förmodligen över dig inför sina vänner som du aldrig träffat tidigare. Det kan vara vännerna som försöker få honom att bryta med dig då du inte är bra för honom eller nåt.

    Hoppas du söker professionell hjälp innan du går in i en ny relation så att detta inte upprepas med nästa pojkvän.

  • Pope Joan II
    Rudbeckius skrev 2020-02-26 14:10:05 följande:
    Man strular till det ibland. Låt honom vara och låt honom komma till dig när han är redo. Vad händer, tror du, om du skickar den här sorten meddelande till honom:

    Hej! Förlåt att jag sabbade vår resa. Jag är ledsen och pratar gärna om det när/om du vill träffas framöver när det lugnat sig lite. Jag är beredd att prata om hur detta inte ska hända igen. Jag älskar dig och jag finns här för dig.

    Kram från XX
    Inget vidare erbjudande, det har redan hänt igen. 

    Ts: låt honom vara. Jag håller med Kjell2 om hans analys av läget. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Låt honom va) skrev 2020-02-26 13:01:49 följande:

    Du förstörde weekend resan som han bjöd med sig på för att träffa sina vänner och du visar dig vara "aningen psykobrud" (missförstå mig rätt jag försöker bara visa dig hur det ser ut från andra sidan) över något som hänt innan du ens fanns i bilden och fortsätter älta, låta honom lugna ner sig i fred nu så hör han förhoppningsvis av sig snart igen


    Tack för svar. Jag förstår, jag är bara så rädd att han ska komma fram till att han inte vill ha mig längre när jag låter honom vara ifred... Men, jag förstår att det är hans val förstås det också...
Svar på tråden Han har varit sur på mig i dagar