• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-10 11:22:25 följande:

    okej det låter ju bra så att du får mens och kan börja om på nästa omgång=) 

    min temp brukar alltid sjunka samma dag jag får mens och har bim imorgon så ska bli väldigt intressant att se om den sjunker eller håller sig hög fortf. hoppas så på att den håller sig hög! 


    Ja känns positivt och är så lättad att systemet börjar komma igång igen och håller alla tummar och tår för att det fortsätter framåt :)

    Så otroligt spännande och hoppas att det håller sig :)
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-10 06:31:21 följande:
    Fortf hög temp idag så börjar få lite hopp igen efter mina negativa test iförrgår..

    Okej jag brukade alltid få runt 5-6 dagar innan mens vilket störde mig jättemkt, för tänkte redan då att de va kört, vilket de alltid va haha. Nä tror inte de spelar jättestor roll för fertiliteten, min läkare trodde inte de iaf. Men de kan bero på lågt progesteron! Denna cykel när jag tagit lutinus som är extra progesteron har jag fortf inte fått några spottings och är nu på bim-1.

    Nja jag har mest bruna faktiskt men ibland röda! Kommer mest när jag torkar mig, inte så mkt i trosorna.
    Jag håller tummarna för dig! :) Ser fram emot uppdatering. 

    Ja, givet att mitt värde endast låg på 25 nmol/l så vacklar jag väldigt mycket huruvida jag fick ÄL denna månad. Min gyn sa Ja, men googlar jag så känns det lite väl lågt. Samtidigt såg det lovande ut på VUL, jag hade ont, flytningarna samt vaknade en natt av världens smärta. Så jag hoppas att jag ägglossade även om det inte tog sig denna gång, för då betyder det att enkelkur räcker (vilket jag har ätit denna månad också). 

    Men bra att ha med sig att det finns Otrivillespruta samt Lutinus om det inte skulle ta sig efter några gånger.. 
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-10 12:17:41 följande:
    Ja känns positivt och är så lättad att systemet börjar komma igång igen och håller alla tummar och tår för att det fortsätter framåt :)

    Så otroligt spännande och hoppas att det håller sig :)
    ja förstår det!! :) 

    för min del går det inte så bra, bim idag och testade imorse men det var negativt så bara invänta mens nu. vill att den ska komma nu direkt så jag kan börja om med letrozol så snart som möjligt! 
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-10 14:21:37 följande:
    Jag håller tummarna för dig! :) Ser fram emot uppdatering. 

    Ja, givet att mitt värde endast låg på 25 nmol/l så vacklar jag väldigt mycket huruvida jag fick ÄL denna månad. Min gyn sa Ja, men googlar jag så känns det lite väl lågt. Samtidigt såg det lovande ut på VUL, jag hade ont, flytningarna samt vaknade en natt av världens smärta. Så jag hoppas att jag ägglossade även om det inte tog sig denna gång, för då betyder det att enkelkur räcker (vilket jag har ätit denna månad också). 

    Men bra att ha med sig att det finns Otrivillespruta samt Lutinus om det inte skulle ta sig efter några gånger.. 
    negativt test imorse så gick inte denna månaden heller tyvärr :( 

    jag läste faktiskt på vulverines hemsida igår, har du hört talas om henne? och där skriver hon nedan. så 25 verkar lite lågt, jag håller med dig! jaaa jättebra, du får höra med din läkare nästa gång vad hon säger om ovitrelle iaf :) 

    Du vill alltid se att progesteronet är i den övre skalan av referensvärdet, d.v.s. väl över 50nmol/L.

    https://www.vulverine.se/blogg/progesteron/
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-11 10:13:51 följande:

    ja förstår det!! :) 

    för min del går det inte så bra, bim idag och testade imorse men det var negativt så bara invänta mens nu. vill att den ska komma nu direkt så jag kan börja om med letrozol så snart som möjligt! 


    Åh vad tungt kram <3 Men påt igen bara!

    Jag ska börja med Letrozol idag, så hoppas det blir mer synkat nu :)
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-11 10:45:21 följande:
    Åh vad tungt kram <3 Men påt igen bara!

    Jag ska börja med Letrozol idag, så hoppas det blir mer synkat nu :)
    jaaa får hoppa på igen ba! men vart är mensen liksom? har inga känningar på mens och inga spottings som jag alltid får. vill också börja om med letrozol om jag nu inte är gravid!! 

    skönt för dig att börja igen med tabletterna :D hade du bokat första vul? 
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-11 10:17:31 följande:
    negativt test imorse så gick inte denna månaden heller tyvärr :( 

    jag läste faktiskt på vulverines hemsida igår, har du hört talas om henne? och där skriver hon nedan. så 25 verkar lite lågt, jag håller med dig! jaaa jättebra, du får höra med din läkare nästa gång vad hon säger om ovitrelle iaf :) 

    Du vill alltid se att progesteronet är i den övre skalan av referensvärdet, d.v.s. väl över 50nmol/L.

    https://www.vulverine.se/blogg/progesteron/
    Hej, 
    Ja, jag läste också hennes blogg igår och efter det blev jag lite nedstämd. Konstigt att min läkare tycker 25 är OK! 

    Men inte så mycket att göra åt nu, har ätit enkeldos enligt recept + RR så får bara hålla tummarna. Har VUL 17/6. Så många dagar att längta efter i denna behandling .. 

    Läste att du tog neg men ingen mens och hög temp. Jag plussade som sagt inte förens BIM+7 så det kan vara att du är låghormonare :) Men förstår frustrationen, man vill ju bara starta på ny kula. Men jag håller hoppet uppe för dig.
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-11 14:24:04 följande:
    Hej, 
    Ja, jag läste också hennes blogg igår och efter det blev jag lite nedstämd. Konstigt att min läkare tycker 25 är OK! 

    Men inte så mycket att göra åt nu, har ätit enkeldos enligt recept + RR så får bara hålla tummarna. Har VUL 17/6. Så många dagar att längta efter i denna behandling .. 

    Läste att du tog neg men ingen mens och hög temp. Jag plussade som sagt inte förens BIM+7 så det kan vara att du är låghormonare :) Men förstår frustrationen, man vill ju bara starta på ny kula. Men jag håller hoppet uppe för dig.
    jamen faktiskt! du kanske kan fråga din läkare nästa gång, jag skriver typ alltid upp massa frågor så jag kommer ihåg att ställa dem när jag väl är där haha! 

    mm håller med, man längtar bara framåt hela tiden, känns som jag får svårt att leva i nuet för vill bara att tiden ska gå tills man blivit gravid. 

    jaså?? och du var säker på när du hade ägglossning? tänker om äl var senare så du kanske ändå plussade på bim eller just efter? men låter ju väldigt positivt om du vet när äl var och ändå plussade på bim+7 :D men ah, exakt, om jag nu inte är gravid vill jag ba att mensen ska komma nununu så jag kan börja om med letrozol på lördag! 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-11 10:56:22 följande:

    jaaa får hoppa på igen ba! men vart är mensen liksom? har inga känningar på mens och inga spottings som jag alltid får. vill också börja om med letrozol om jag nu inte är gravid!! 

    skönt för dig att börja igen med tabletterna :D hade du bokat första vul? 


    Ja vi hoppas lite än att din mens inte dyker upp :)

    Ja känns bra :) Jag har haft 2 vul och har ett tredje bokat 3:e juli.
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-11 15:13:28 följande:
    jamen faktiskt! du kanske kan fråga din läkare nästa gång, jag skriver typ alltid upp massa frågor så jag kommer ihåg att ställa dem när jag väl är där haha! 

    mm håller med, man längtar bara framåt hela tiden, känns som jag får svårt att leva i nuet för vill bara att tiden ska gå tills man blivit gravid. 

    jaså?? och du var säker på när du hade ägglossning? tänker om äl var senare så du kanske ändå plussade på bim eller just efter? men låter ju väldigt positivt om du vet när äl var och ändå plussade på bim+7 :D men ah, exakt, om jag nu inte är gravid vill jag ba att mensen ska komma nununu så jag kan börja om med letrozol på lördag! 
    Ja, jag får nog ta och göra det. Det går alltid så fort på mötena, och lätt att man glömmer. 

    Yes, jag är rätt säker för då använde jag Natural Cycles som bekräftade ÄL. Men tja, man kan ju aldrig vara säker utan blodprov (och tillochmed då verkar det vara svårt att helt veta??) 

    Hur är din kille att prata med om detta? Nu i dessa Coronatider går ju tiden ännu långsammare och man har mycket tid att tänka, och googla.. 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020