• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Lillie1
    Mammamadde03 skrev 2020-10-01 06:36:20 följande:

    Nej, precis. Känns lite tråkigt att det inte informeras bättre om vad det faktiskt innebär att göra ivf. Kanske görs om man väl är där, men den processen kunde ju även informeras om i ett tidigare skede.

    Skönt att ni fått en remiss iallafall, även om ni tar privat istället. Hur långa köer är det?


    Ja precis, min senaste läkare tyckte vi skulle vänta lite med att göra IVF om den senaste letrozolkuren faktiskt resulterade i en äl..

    När mina vänner gjorde IVF via landstinget för två år sedan var kön 4 år, vet inte om den är ännu längre nu men det är tyvärr för lång tid oavsett :/ Privat vet jag inte, har dragit mig lite för att kolla upp det eftersom jag fortfarande hoppas vi ska lyckas naturligt..

    Hur går det för dig? Hur mår du på letrozol den här omgången?
  • Anonym (C)
    Mammamadde03 skrev 2020-09-30 16:39:05 följande:
    Ja det krävs verkligen att man har tyren och får en bra läkare för att komma någon vart, ingen läkare hade undersökt mig på 1,5 år nu. Den förra läkaren träffade vi nara en gång och han konstaterade pco (vilket jag redan visste sefan tidigare) och var överlag positiv, men sen slutade den läkaren och jag blev slussad till en klinik som bara har gjort vul och inte har kollat min historik fram tills för en månad sen. Nu när läkaren där är mer insatt så känns det bättre :) de har två läkare där som jag har varit hos vid olika tillfällen och den ena tjatade väldigt mycket om att det var viktigt att ta äl-tester för att bekräfta äl (sen när man läser det finstilta på testerna så ska man inte ta äl-test med pco för att det kan ge ett falskt positivt :/

    När det gäller IVF så får vi bekosta det själva och har förstått det som att det tyvärr inte ökar chanserna så mycket :(
    Hej Mamma Madde,
    Ledsen för sent svar, har haft en liten jobbig period då jag fick min mens efter svagt gravtest och alla symtom. Har dem fortfarande kvar trots mens vilket är så konstigt. Kanske är för Ovitrellen. Fått info att köra dubbla tabletter denna månaden med Letrozol, får se hur det går.

    Hur går det för dig? Jag har varit med om lite samma sak som dig, vet hur det känns att inte bli tagen på allvar. Varför får ni bekosta IVF själva? 
  • Mammamadde03
    Lillie1 skrev 2020-10-01 08:09:14 följande:

    Ja precis, min senaste läkare tyckte vi skulle vänta lite med att göra IVF om den senaste letrozolkuren faktiskt resulterade i en äl..

    När mina vänner gjorde IVF via landstinget för två år sedan var kön 4 år, vet inte om den är ännu längre nu men det är tyvärr för lång tid oavsett :/ Privat vet jag inte, har dragit mig lite för att kolla upp det eftersom jag fortfarande hoppas vi ska lyckas naturligt..

    Hur går det för dig? Hur mår du på letrozol den här omgången?


    Oj, det var länge! :( jag hoppas för er också och skulle det vara så att ni gör ivf privat så hoppas jag verkligen att kön inte är lika lång <3

    Har mått illa i stort sett varje dag den här omgången, extremt i tisdags :( förstår det inte då jag inte har haft så mycket biverkningar förut, men får väl se på tisdag om tabletterna åtminstone hae gjort det de ska :)
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-10-02 09:31:33 följande:

    Hej Mamma Madde,

    Ledsen för sent svar, har haft en liten jobbig period då jag fick min mens efter svagt gravtest och alla symtom. Har dem fortfarande kvar trots mens vilket är så konstigt. Kanske är för Ovitrellen. Fått info att köra dubbla tabletter denna månaden med Letrozol, får se hur det går.

    Hur går det för dig? Jag har varit med om lite samma sak som dig, vet hur det känns att inte bli tagen på allvar. Varför får ni bekosta IVF själva? 


    Det är ingen fara! Förstår vad du går igenom, det blir ju dessutom ännu kämpigare när det är så mycket som pekar mot positivt och sen blir det inte så iallafall :( hoppas att det går bättre för dig denna gång <3

    Tog sista letrozolen igår och sen väntat VUL nu på tisdag, hoppas att det har växt till sig bra då. Då vi redan har ett gemensamt barn som blev till utan ivf (dock med pergotime) så anser dem att vi borde kunna få ett till barn utan ivf. Mina äggreserver ligger på 8,8 och sambons prover såg superbra ut enligt läkaren, men vi har väl bara haft otur att det inte matchat eller fäst :/
  • Lillie1
    Mammamadde03 skrev 2020-10-02 23:26:09 följande:

    Oj, det var länge! :( jag hoppas för er också och skulle det vara så att ni gör ivf privat så hoppas jag verkligen att kön inte är lika lång <3

    Har mått illa i stort sett varje dag den här omgången, extremt i tisdags :( förstår det inte då jag inte har haft så mycket biverkningar förut, men får väl se på tisdag om tabletterna åtminstone hae gjort det de ska :)


    Jo jag vet, känner att jag borde undersöka det så jag kan förbereda mig..

    Själv inväntar jag mens i helgen samtidigt som hoppet stiger för varje toalettbesök där jag inte ser blod. Jag tar tempen varje morgon och den har de senaste dagarna stigit ytterligare vilket jag, efter en googling, hoppas kan indikera att ägget fäst? Har lovat mig själv att vänta tills imorgon med att ta ett nytt test men är SÅ rädd att bli besviken. Fick höra att man kan testa med ett äl-test för att upptäcka en tidig graviditet så det gjorde jag imorse men blev inte klokare för det ;) Snacka om att man kastas mellan hopp och förtvivlan..

    Fy va jobbigt det låter med illamåendet! Och man hoppas ju att man ska få några lugna dagar när man ?börjar om? men tydligen inte? Håller tummarna inför tisdag och att du får se en eller två fina blåsor då! Tar du ovitrelle efter VUL?

  • Anonym (Tappat hoppet)

    Jag har tagit 3 doser letrozol.

    Första gången fick jag fin äggblåsa som troligen blev en ägglossning med chans för graviditet. Dock inget.

    Andra gången inget ultraljud, men blev gravid, missfall vecka 8. Mitt 6 missfall.

    Tredje gången, ingen äggblåsa som vuxit till sig, alltså ingen ägglossning.

    Samma dos, brukar man inte reagera likadant på samma dos?

    Att bli gravid har jag blivit utan stimulering, men då jag haft så många missfall och att min ägglossning ibland uteblir är jag ordinerad letrozol. Att bli gravid är inte mitt stora problem, men jag orkar inte att även det ska bli ett problem då mina chanser för fullgången graviditet är låga. Har inte hittat någon orsak till mina missfall.

  • Mammamadde03
    Lillie1 skrev 2020-10-03 12:52:13 följande:

    Jo jag vet, känner att jag borde undersöka det så jag kan förbereda mig..

    Själv inväntar jag mens i helgen samtidigt som hoppet stiger för varje toalettbesök där jag inte ser blod. Jag tar tempen varje morgon och den har de senaste dagarna stigit ytterligare vilket jag, efter en googling, hoppas kan indikera att ägget fäst? Har lovat mig själv att vänta tills imorgon med att ta ett nytt test men är SÅ rädd att bli besviken. Fick höra att man kan testa med ett äl-test för att upptäcka en tidig graviditet så det gjorde jag imorse men blev inte klokare för det ;) Snacka om att man kastas mellan hopp och förtvivlan..

    Fy va jobbigt det låter med illamåendet! Och man hoppas ju att man ska få några lugna dagar när man ?börjar om? men tydligen inte? Håller tummarna inför tisdag och att du får se en eller två fina blåsor då! Tar du ovitrelle efter VUL?


    Ser ju lovande ut, håller sig mensen fortfarande borta idag? :) har också läst att äl-test kan ge utslag, håller tummarna för dig! :)

    Ja men precis! Ingen vila inge ro, blev lite förvånad över hur kroppen reagerade denna gång, hoppas att det blir värt det :) Tack <3 har inte bestämt det än, tänkte se hur det ser ut först :)
  • Anonym (C)

    Hej,
    Någon av er som blivit gravid under en behandling? Jag hde en känsla men tog test första dagarna trots att en blödning kom men den var sparsam. Är idag på bim +5 och fick ett svagt positivt test. Har börjat letrozol behandling och rädd att allt är förstört :( 

  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-10-05 11:14:28 följande:

    Hej,

    Någon av er som blivit gravid under en behandling? Jag hde en känsla men tog test första dagarna trots att en blödning kom men den var sparsam. Är idag på bim +5 och fick ett svagt positivt test. Har börjat letrozol behandling och rädd att allt är förstört :( 


    Har inte blivit gravid under behandling, men prata med din läkare. Tror inte att allt är förstört <3
  • Anonym (C)
    Mammamadde03 skrev 2020-10-05 16:33:51 följande:

    Har inte blivit gravid under behandling, men prata med din läkare. Tror inte att allt är förstört <3


    Dem bad mig sluta direkt med behandlingen och börja med trombylen och ta ett nytt test om 2 veckor. Håller tummarna.
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020