• Caliot

    Effektivast mot tät näsa på spädbarn?

    Som rubriken lyder skulle jag gärna ta tips på era mest effektiva preparat mot tät näsa på spädbarn. Har en snart 5-veckors som fått slemhosta och snorig/tät näsa.

    Använder just nu Renässans näsdroppar i pipett och suger sedan näsan med en näsfrida, vilket funkat bra för att få ut snoret. Dock tycker jag han blev tät i näsan inatt och då hände det inte mycket med nässugen. Dropparna gjorde ingen större skillnad heller. Han låter snorig men inget kommer. Kan det i själva verket vara slemmet i halsen som "fladdrar" när han andas?

    Tacksam för alla tips då vi skall åka till apoteket och fylla upp förrådet idag.

  • Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?
  • Pkb

    Finns nässpray med havssalt/koksalt från näsfrida. Förvånansvärt effektiv även för mig som vuxen.

  • Anonym (Nezeril)
    Sasu skrev 2020-02-29 16:26:18 följande:

    Se till att att göra koksalt för spädbarn, ska vara mindre salt i koksalten till spädbarn.

    1 tsk salt till 1 liter ljummet vatten eller 1 krm till 1 dl ljummet vatten, tror det var detta min BVC sköterska sa, ska också vara salt fritt från jod.


    Här rekommenderar de att man köper koksaltlösning. Vi använder Renässans näsdroppar så behöver namnintresse fundera på rätt salthalt. Dock tror jag inte att det stämmer att det ska vara olika salthalt för olika åldrar. Renässans näsdroppar har en salthalt på 0,9% och den är för både spädbarn, barn och vuxna.
  • Caliot
    Pkb skrev 2020-02-29 17:29:17 följande:

    Finns nässpray med havssalt/koksalt från näsfrida. Förvånansvärt effektiv även för mig som vuxen.


    Tack för tipset ????
  • nernu

    Det bästa är att låta barnet vara mer upprätt. Vi har alltid barnet halvsittandes i barnvagn på nätterna vid förkylning. Det korkar aldrig igen på samma sätt då.

  • Anonym (Jordgubbe)

    Renässans nässpray funkar hyffsat. Tycker den är bra som komplement under dagen. Antingen sväljs snoret eller så nyser bebis ut det. Det som jag tycker fungerar allra bäst är att spola rent näsan med spruta och koksaltlösning. Spruta finns på apoteket men fick en mer anpassad när jag var på akuten med min bebis. Enligt sjukhuspersonalen var spola näsan det bästa. Och jag håller med. Köper koksaltpulver i dospåsar på apoteket. Be personal hämta dem ligger inte framme. De heter naseline Rör ner innehåller i 2.5 dl ljummet vatten. Spola ett par ggr i varje näsborre. Det är inte det roligaste i stunden men efter mår bebis 100 ggr bättre. Det måste liksom flusha rent ordentligt så sköljs näsa bihålor samt löser upp slemmet i bröstet lite också. Jag tycker droppar o sug verkar omständligt men man ska ju göra det som funkar för sig själv. Detta hjälpte i alla fall mig. Hoppas det kan hjälpa er också det blir bra så hemskt när så små har de jobbigt!

  • Anonym (Jordgubbe)
    Anonym (Nezeril) skrev 2020-02-29 16:01:15 följande:

    På barnakuten i vår stad (har hört av vänner att det rekommenderas av barnläkare även i andra städer) rekommenderar de att man blandar 4 droppar koksaltlösning med 3 droppar Nezeril 0,25 mg/ml. Då blir lösningen ca 0,1 mg/ml vilket är den gamla styrkan på avsvällande för bebisar från 1 månad och uppåt. Sen suger man upp lösningen i en pipett och ger bebis under tre månader en droppe i varje näsborre och bebis över tre månader två droppar i varje näsborre. Det är det enda som funkar riktigt bra när bebis är svullen i näsan och inte bara snorig.

    Jag funderar själv på hur bra det skulle funka om man droppade bröstmjölk i sin egen näsa när man är riktigt täppt och inte bara snorig ;) Sådär kan jag tänka mig!


    Fick också det "receptet" på akuten.
  • Solblomma30
    Anonym (Jordgubbe) skrev 2020-03-01 21:44:06 följande:

    Renässans nässpray funkar hyffsat. Tycker den är bra som komplement under dagen. Antingen sväljs snoret eller så nyser bebis ut det. Det som jag tycker fungerar allra bäst är att spola rent näsan med spruta och koksaltlösning. Spruta finns på apoteket men fick en mer anpassad när jag var på akuten med min bebis. Enligt sjukhuspersonalen var spola näsan det bästa. Och jag håller med. Köper koksaltpulver i dospåsar på apoteket. Be personal hämta dem ligger inte framme. De heter naseline Rör ner innehåller i 2.5 dl ljummet vatten. Spola ett par ggr i varje näsborre. Det är inte det roligaste i stunden men efter mår bebis 100 ggr bättre. Det måste liksom flusha rent ordentligt så sköljs näsa bihålor samt löser upp slemmet i bröstet lite också. Jag tycker droppar o sug verkar omständligt men man ska ju göra det som funkar för sig själv. Detta hjälpte i alla fall mig. Hoppas det kan hjälpa er också det blir bra så hemskt när så små har de jobbigt!


    Får jag fråga hur mycket av koksaltlösningen du använder när du spolar bebisens näsa? Alltså hur mycket per sköljning och näsborre? Är det så mycket som går i dossprutan? Kommer det ut i andra näsborren eller sväljer bebisen ned det?

    Jag brukar alltid nässkölja själv när jag är förkyld och tycker att det är så bra men har aldrig testat på bebis!
  • Anonym (Jordgubbe)
    Solblomma30 skrev 2020-03-02 07:19:04 följande:

    Får jag fråga hur mycket av koksaltlösningen du använder när du spolar bebisens näsa? Alltså hur mycket per sköljning och näsborre? Är det så mycket som går i dossprutan? Kommer det ut i andra näsborren eller sväljer bebisen ned det?

    Jag brukar alltid nässkölja själv när jag är förkyld och tycker att det är så bra men har aldrig testat på bebis!


    Jag brukar fylla sprutan o flusha ca 2 ggr i varje näsborre. Oftast så har han svalt det. Ofta har han nyst också o de har kommit ut massor. Har sprutat ganska fort. På en 5 veckors bebis kanske det räcker med 1 flush per näsborre men ska inte vara farligt att spola lite mer. All Koksaltlösning har jag inte använt. Gjort ny varje gång. Men jag vet att man kan spara den i kyl ett litet tag. Kommer så många dospåsar i förpackningen ändå :). Ja visst är det skönt att spola näsan o bihålor. Känns så gott efteråt!
  • pandarinen

    Jag har samma problem. En snart 5 veckor gammal pojke som blir väldigt tät i näsan på natten . Dagtid är det inga bekymmer men på natten låter det så hemskt, som att han har svårt att andas. Väldigt täppt och rosslig och snorig. Jag har testat koksalt, bröstmjölken & högt sängläge för huvudet (klossar under fötterna på spjällsängen) men inget fungerar. Börjar bli desperat då det låter så jobbigt för honom. Värst är precis vid insomning efter varje amning och när han precis vaknar. När han väl somnar å slappnar av låter det bättre. Hur länge är de små täppta i näsan? Kan de få några skador, syrebrist av att vara så täppta? Så jobbigt att lyssna på honom på natten....

Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?