• Kvittning

    Rapport från Stockholm

    Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

    Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

    Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

    De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

    Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

    Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

    Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

    Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

  • Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 08:35:53 följande:
    Fast jag bor inte i Stockholm! 
    Och jag om min familj reser ingenstans.

    Så det gäller inte mig!

    Men jag kallar inte en grupp vare sig det är Stockholmare, rödhåriga, har en viss hudfärg för nedsättande ord och klumpar ihop dom.
    Det är så sorgligt med fördomar.

    De flesta Stockholmare är inte mer egoister än andra eftersom dom är som svenskar är mest.
    Varför ska man få kalla just Stockholmare nedvärderande saker.

    Återigen det är stor skillnad mellan att säga, 
    Kom inte hit och vi ber er att inte resa då vi inte vill ha smittan hit
    mot att ta tillfället i akt och ösa fördomar och hat och ta upp andra politiska
    frågor som inte har med Corona att göra.

    Vi är många nu som inte bor i Stockholm som säger, snälla kom inte hit just nu, våra grannar en bit bort har sin dotter med familj i Stockholm säger ju samma sak, kom inte hit just nu men dom behöver inte för det kalla dom för egoister.
    Våra vänner på Gotland ber folk att inte resa dit men det innebär inte,
    era j-vla Stockholmare utan dom ber ingen att resa dit men framför allt inte folk ifrån Stockholm just nu.

    Det är en stor skillnad på att uppmana och rekommendera folk och dom flesta följer dom råden.

    Om man vill kalla folk egoister och nedsättande ord gå då på dom som gör fel då istället för en hel grupp där dom flesta gör rätt!

    Det tjänar ingenting till att kasta skit på varandra däremot att återigen uppmana dom som går emot rekommendationer att följa dom.
    Vad vinner man mer än irritation och att folk blir ledsna med att kalla alla Stockholmare för något när dom flesta gör rätt?
    Räcker det inte med att gå på dom, den minoritet som gör fel?
    Så bara för att DU inte är på ett visst sätt kan du kräva av alla andra att vara likadana???

    Självklart kan man inte peka ut enskilda individer, att ens fundera på saken är bara urbota dumt. 
    Det blir ett självmål och argumentationsfel i den här diskussionen faktiskt. 
    Alla VET att det är enskilda personer som sticker iväg men för att kunna diskutera måste man generalisera. 
    Och vi måste få diskutera även om ett antal människor känner sig kränkta eller kränkta by Proxy.

    Förhoppningsvis blir trycket så pass stort på kvarvarande stockholmare att de fortsätter att lyssna på rekommendationerna och stannar kvar. Man kan också hoppas att alla flyende egoister inser vad de ställt till med och återvänder hem.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 07:51:52 följande:
    Suck!
    Sverige består inte bara av Stockholm!
    När ska stockholmare lära sig det?

    Ja, sjukvården går på knäna, ÄVEN ute i landet! ÄVEN utanför Stockholm!
    Det är inte rätt att  sjukvårdspersonal sliter hund och riskerar att smittas av egoistiska stockholmare. Inte rättvist någonstans!

    Varför tror Stockholmare att just de är universums medelpunkt?
    Men snälla nån, ALLA vet att sjukvården går på knäna och extra mycket just i Stockholm om du lyssnar på nyheterna.

    Vad ger dig då rätt att kalla dessa som jobbar i sjukvården i Stockholm och kämpar på för fullt med sjuka patienter för egoister mm i varje tråd och inlägg?
    Det är inte dom som inte följer rekommendationer som du kallar saker utan du är nedlåtande i så gott som varje inlägg mot alla Stockholmare.
    Du sitter i din ort och raljerar över folk som bor och jobbar i en stad där smittan är som värst och kallar dom saker.
    Du tycker att alla stockholmare är egoister, du drar alla över en kam och klumpar i hop folk och är oförskämd.
    Visst din sanning är att Stockholmare egoister men det betyder inte att dom är det.
    Min sanning är att våra vänner i Stockholm gör sitt bästa, mycket mer än många av oss andra på andra orter.
    Nej den vanlige Stockholmaren tror inte att dom är universums mitt.
    Jag har tidigare innan jag fick barn bott och jobbat i Stockholm och dom är precis som alla andra förstår du.
    Vi åker gärna och besöker vänner som är helt normala personer.
    Är du ofta i Stockholm och träffar folk som bor där?
    Känner du många Stockholmare så att du kan utgå ifrån att alla på ett sätt dvs egoister? 
    eller går du bara på dom Stockholmare som du säger är dryga i din mataffär?
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 09:05:18 följande:
    Men snälla nån, ALLA vet att sjukvården går på knäna och extra mycket just i Stockholm om du lyssnar på nyheterna.
    Ändå bölar du om vården och ENSKILDA ssk i Stockholm?
    'Hur var det nu, man ska inte generalisera i grupp utan endast prata om individen och vända sig till hen?
    Du sätter regler för andra du inte lever upp till själv...

    Varför kan du inte inse att vården ute i landet blir än mer ansträngt än det i Stockholm?
    Vården är demensionerad efter var folk bor, när Stockholmare flyr ut så vinner vården där och övrig vård belastas ÄN mer. Hur svårt är det att förstå det?

    Vad ger dig rätt att helt ignorera från den fara och risk egoistiska Stockholmare utsätter alla andra för?
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 08:17:49 följande:

    Och det är ju inte bara ett svenskt fenomen.

    I Norge stänger man skidanläggningarna och förbjuder folk att bo i sina sommarstugor. Man är beredda att sätta in civilförsvaret för att tvinga hem folk.

    I Warrenton, Oregon, USA stänger borgmästaren alla icke-permanenta boenden då folket från storstaden Portland skiter i uppmaningen att stanna hemma utan tar sig ut till den lilla kuststaden.

    https://twitter.com/JohnKPTV/status/1241461709916631040

    Samma argument där som i Simrishamn. "Vi har inte resurser att klara av en epidemi bland så många"


    Precis då är vi överens om något, det är ett globalt problem att folk gör så, det är precis så jag har försökt få fram, det är inte ett fenomen för enbart folk i Stockholm och gör Stockholmare till ett speciellt egoistiskt släkte.

    Men än halva min släkt bor i USA i olika delstater och där är polariseringen ännu större mellan grupper och hatet mellan människor ökar.
    Där har folk inte ens sjukförsäkringar så folk går till jobbet sjuka och mycket beroende på att många t ex inom restaurangvärlden bara lever på sin dricks.
    Det blir stad mot land, fattiga mot dom som har mer pengar, olika grupper i olika klass samhällen.
    Det i ett land där fördomar och generaliseringar redan är stort och blivit ännu större de senaste åren.
    Sjukdomar och rädslor för Corona ger upphov till ytterligare fördomar och grupperingar.

    Man gör självklart rätt i att rekommendera/förbjuda folk ifrån att resa, det tycker dom alla flesta men att sprida fördomar hjälper inte till.
    Det är en enorm skillnad på det.
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 07:38:00 följande:

    För att du inte är lättkränkt och vet att det inte är du som avses?


    Hur ska jag kunna veta det när det i alla inlägg skrivs om att stockholmare är på ett visst sätt, och inte just en viss grupp? Och är det verkligen att vara lättkränkt att reagera efter att man i flera dagar läst alla dessa negativa inlägg om stockholmare i tråd efter tråd? Men visst, sitt ni hemma och sprid hat, om ni tycker det är roligt.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 09:41:53 följande:
    Hur ska jag kunna veta det när det i alla inlägg skrivs om att stockholmare är på ett visst sätt, och inte just en viss grupp? Och är det verkligen att vara lättkränkt att reagera efter att man i flera dagar läst alla dessa negativa inlägg om stockholmare i tråd efter tråd? Men visst, sitt ni hemma och sprid hat, om ni tycker det är roligt.
    Kliar inte din tätstickade offerkofta väldigt mycket?

  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:17:45 följande:
    Ändå bölar du om vården och ENSKILDA ssk i Stockholm?
    'Hur var det nu, man ska inte generalisera i grupp utan endast prata om individen och vända sig till hen?
    Du sätter regler för andra du inte lever upp till själv...

    Varför kan du inte inse att vården ute i landet blir än mer ansträngt än det i Stockholm?
    Vården är demensionerad efter var folk bor, när Stockholmare flyr ut så vinner vården där och övrig vård belastas ÄN mer. Hur svårt är det att förstå det?

    Vad ger dig rätt att helt ignorera från den fara och risk egoistiska Stockholmare utsätter alla andra för?
    Du kan inte ta in vad jag skriver,
    Dom flesta förstår precis som du att man inte kan belasta sjukvården på andra orter speciellt när man de senaste veckorna förklarat det extra mycket.
    Vi är helt överens om att vården inte är dimensionerad för t ex sommarboende.

    Vi är helt överens liksom de flesta att man inte ska resa och göra det nu.
    Det är inte det jag tar upp utan att du tycker att det är ok att raljera, generalisera och vara fördomsfull mot en viss grupp, du vet väl själv hur du har skrivit och vad du har för åsikter.
    Du fördömer en grupp av folk och när någon ifrågasätter varför dom ska kallas dessa saker då dom inte alls gör det du skriver om säger du att men är du lättkränkt, du behöver ju inte ta åt dig om det inte gäller dig.
    Men varför då ens kalla en hel grupp för något om du redan vet att många inte är det du kallar dom för? Du har inte tänkt på att du sårar folk även om du sen vill kalla dom lättkränkta, varför?
    Dra inte alla över en kam utan vänd dig till dom som du tycker gör fel.
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 07:10:11 följande:

    Den här diskussionen uppstår tack vare att gruppen sticker ut io mängden. Det är otroligt många som sticker ut till sina stugor för att de enbart ser till sitt eget bästa.

    Se tex senaste snyftreportaget på svt.se där några stockholmare stuckit till stugan i Österlen "bara några veckor tidigare".  de är ju så försiktiga och håller avstånd när de handlar. 

    De nämner inte med ett ord att de rest trots alla rekommendationer och nu beklagar de sig att de inte känner sig välkomna. Ynk, ynk.

    Det är inte en enda som gjort så. De är många.

    Om du nu inte känner dig träffad behöver du varken läsa eller skriva i tråden då detta uppenbart inte gäller dig. 


    Jag håller med om de som reser iväg nu, när vi alla rekommenderas att stanna på våra hemorter, gör fel, oavsett var man bor.

    Du har i flera inlägg skrivit om stockholmare och får det att låta som att det gäller exakt alla stockholmare. Så om du syftar på en specifik grupp stockholmare får du gärna isåfall förtydliga vilken grupp.

    Det är svårt att inte känna sig träffad när man dagligen läser inlägg om hur hemska stockholmare är, trots att man vet att det inte är sant. Till slut rinner bägaren över. Jag vet inte varför jag behöver förklara detta för dig.

    Men för all del, fortsätt du med ditt hat, ha det så trevligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 09:53:14 följande:
    Du kan inte ta in vad jag skriver,
    Dom flesta förstår precis som du att man inte kan belasta sjukvården på andra orter speciellt när man de senaste veckorna förklarat det extra mycket.
    Vi är helt överens om att vården inte är dimensionerad för t ex sommarboende.

    Vi är helt överens liksom de flesta att man inte ska resa och göra det nu.
    Det är inte det jag tar upp utan att du tycker att det är ok att raljera, generalisera och vara fördomsfull mot en viss grupp, du vet väl själv hur du har skrivit och vad du har för åsikter.
    Du fördömer en grupp av folk och när någon ifrågasätter varför dom ska kallas dessa saker då dom inte alls gör det du skriver om säger du att men är du lättkränkt, du behöver ju inte ta åt dig om det inte gäller dig.
    Men varför då ens kalla en hel grupp för något om du redan vet att många inte är det du kallar dom för? Du har inte tänkt på att du sårar folk även om du sen vill kalla dom lättkränkta, varför?
    Dra inte alla över en kam utan vänd dig till dom som du tycker gör fel.
    Jo, jag gör det men håller inte med dig. Du verkar inte kunna acceptera att man kan tycka annat än dig. 
    men vill du seriöst att folk ska läsa det du skriver kan du inte författa hela noveller. 

    Om du är så lättkränkt att du blir sårad av att läsa i denna tråd så bör du ta ett egenansvar för din egen hälsa och känslor och sluta läsa. Det ansvaret ligger på dig, inte på oss andra att anpassa vårt skrivande så att vi inte sårar just DIG.
    Herregud.
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:47:31 följande:

    Kliar inte din tätstickade offerkofta väldigt mycket?


    Jag skulle vilja fråga dig detsamma.
Svar på tråden Rapport från Stockholm