• Anonym (Skillnader)

    Du som bor utomlands - Corona

    Jag läser hur resten av världen tittar på Sverige som en udda fågel i Europa och kritiserar Sveriges sätt att hantera och agera (eller låta bli att agera?) i

    Men enligt svensk media skiljer tydligen inte den svenska metoden sig särskilt mycket från övrigs..

    Du som bor utomlands, kan du skriva något om de åtgärder som vidtagits där du bor? Hur skiljer det sig från Sverige?

  • Svar på tråden Du som bor utomlands - Corona
  • FtS70

    Jag pratade just med en virolog på mitt sjukhus som berömde Sverige för deras politiska mod att göra det som är det allra bästa om det fungerar. Lockdownen här i US är förstås jobbig, men vi anpassar oss.

  • louisa83
    Anonym (Mom) skrev 2020-03-29 18:52:13 följande:

    Italien har haft lockdown i snart 3 veckor. Deras insjuknande och döda skjuter i höjden i raketfart.

    Samhället är på väg att kollapsa för att det startas kravaller och ligister plundrar butiker. Situationen är är snart väldigt farlig och då tänker jag inte på viruset.

    Tegnell mfl har pratat om vikten av att göra rätt sak i rätt tid. För tidig lockdown gör folk galna.

    Lockdown verkar inte hjälpa i demokratier men däremot i diktaturer. Undrar varför?


    När Tegnell pratar om för tidig lockdown, så syftar han knappast på Italien! Menar du på allvar att du tycker att Italien strängt ner för tidigt?!

    Problemet med Italien, som jag tror de allra flesta experter och vanliga dödliga håller med om, är att de tog åtgärder alldeles för sent. Eller när tycker du att man ska börja göra nåt? Vid hundratusen dödsfall?

    Problemet med Italien har hittills också varit, att det som alla kallat för total lockdown, I verkligheten inte alls har varit det. Företag och fabriker hade öppet som vanligt till för några dar sedan. Något de har fått mycket kritik för. Nu stängde de och från och med nu skulle man eventuellt kunna tala om en total lockdown, eller åtminstone till 80% då supermarkets och andra grundläggande ting håller öppna. NU tycker jag det ska bli intressant att följa deras utveckling, om det kommer hjälpa.

    Att människor blir galna beror på att de suttit inne alldeles för länge, och tyvärr måste samma människor sitta inne ännu längre för att andra människor kunde fortsätta gå till sitt jobb under den här tiden och fortsatte sprida smittan, och därför blev inte resultatet det önskvärda.

    Även här i Grekland så säger alla att det är total lockdown. Men Jag tycker verkligen att det ordet är missvisande. Alla får gå till jobbet som vanligt med uppvisnande av ett papper (förutom de jobb som blivit stängda av staten som skolor, restaurang, barer, klädesbutiker och andra affärer). Det finns sex olika skäl till varför man får gå ut och det är bara att skicka ett mess och ange ett av dom skälen typ. Så jag skulle kunna säga att det rör sig om ett kanske 50% lockdown.
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (Skillnader) skrev 2020-03-29 16:40:14 följande:

    Bra grej att många länder verkar anpassat sina mataffärer med glas eller plast! Så många rör sig ju där, om inte alla, och även den som är sjuk och ensam skulle kunna gå dit om man inte hittar en annan lösning och maten tar slut! Även om alla som är sjuka rekommenderas att stanna hemma såklart!

    Jag ser inga sådana åtgärder i Sverige. Allt är öppet, skolor och restauranger och köpcentrum och allt som brukar ha öppet är öppet.

    Man ombes dock stanna hemma om man är sjuk. Det gäller dock ENDAST DEN som faktiskt är sjuk. Om din partner har konstaterad covid-19 så får tex. resten av familjen gå och jobba som vanligt och barnen får gå till skolan som vanligt, det är endast den som är sjuk som ska vara hemma..

    Det är besöksförbud på äldreboenden och sjukhusen också som jag förstått det. Folksamlingar med fler än 50 tillåts inte, och på klubbar, restauranger och barer får man inte stå i baren (eftersom det blir trångt) utan bara bordsservering tillåts. Det får förstås vara betydligt fler än 50 i skolor, på köpcentrum, i affärer, i kollektivtrafiken osv, dom räknas inte.

    I Sverige räknar man med folks sunda förnuft och att så att den som är sjuk ska stanna hemma och alla avråds från att träffa och umgås personer som är äldre eller i riskgrupp.


    Var och handlade för ett par timmar sedan och noterade att de satt upp en skärm av glas eller plast framför kassorna. Bor i en liten stad och tror knappt coronan kommit hit än... Det har den säkert eftersom alla inte testas, men ingen utbredd smitta iaf.
  • Anonym (Skillnader)
    Anonym (Sunt) skrev 2020-03-29 20:47:31 följande:

    Var och handlade för ett par timmar sedan och noterade att de satt upp en skärm av glas eller plast framför kassorna. Bor i en liten stad och tror knappt coronan kommit hit än... Det har den säkert eftersom alla inte testas, men ingen utbredd smitta iaf.


    Det låter bra! Jag bor i Stockholm och jag har inte sett något sånt i någon mataffär här omkring.
  • Anonym (Norge)

    Bor i Norge och här är frisörer, tatuerings/piercingstudio, badhus, träningscenter, bibliotek och många småbutiker helt stängda och har varit så sedan 12 mars och ska hålla stängt till minst 13 april.

    Även sjukhus och sykehjem har stängt för besökande (där jag jobbar sykehjem så släppee vi in en och en om det är terminala patienter).

    Matbutiker har öppet med vanliga öppettider men mpnga köpcenter har reducerade öppettider. Många matbutiker har plexiglas framför kassorna och man uppmanas hålla minst 1-2 m från varandra. Är dock inga förbud mot att gå ut men endel kommuner har stängt kommungränsen (vilket helseministern har sagt inte är ok...).

    Vi har även ett nationellt "hytteförbud" vilket ställer till det för mpbga norrmän som gärna åker på hyttan på påsken (har varit stora diskussioner om detta och många jar försökt att adressända till sin hytta istället). Dock är det ok att pka på hyttan om den ligger i kommunen man bor i.

    Även gränserna till Sverige är stängd (enbart pendlare och transporter får komma igenom, men vi sk inte åka på Harry-tur).

    Var en sväng på ett stort köpcenter nu i går och förundrades över hur mycket folk som faktiskt var ute... Är Även fyllt med folk ute i markerna och åker skidor (bor i Trondheim så är mycket natur och skidspår).

    Vi har även restriktioner mot att stanna hemma vid minsta förkylningssymtom.

    Skolor, förskolor och universiteten stängde också 12 mars och håller stängdt till inst 13 april. All undervisning sker på distans och med hemskola. Många är permitterade från jobbet och många små företag har gått i konkurs.

    Jag som jobbar inom vården kommee inte bli permitterad men kan i värsta fall bli omplacerad (vilket i itt fall inte är så troligt). Däremot ligger våran semester i farozonen då vi inom vården har reseförbud (inom landet får vi resa men inte utomlanda eller till Sverige). Har delar v familjen i Sverige och just nu vet jag inte när jag får träffa dem.

    Alla konserter och evenamng är inställda, och möten/kurser och dyligt på jobbet är inställda. Konfirmationen som skulle varit nu i maj flyttas till hösten. 17-mai ska vi dock vara på ett eller annat sätt.

  • Anonym (Jj)
    Monkii skrev 2020-03-29 12:38:58 följande:
    Jag bor i England och tycker det Sverige gör är jättekonstigt. Skolan här har varit stängd i 1.5 vecka redan, de flesta har jobbat hemifrån ca 2 veckor, allt annat stängde för en vecka sen. Man får bara gå ut för att köpa nödvändiga saker, man får inte hälsa på hos andra.
    Jag har jobbat hemma i 2,5 vecka. Alla i Sverige som kan det och följt riktlinjerna har ju gjort det. Gymnasie- och Universitet/Högskole-studier sker på distans sedan, vad är det 1 vecka kanske...
  • Anonym (Jj)
    scanmia skrev 2020-03-29 12:59:55 följande:
    Jag bor i Toronto och vi är i "lockdown" där allt som inte är "essential" ska vara stängt och vi alla ska hålla vår sociala distans och helst stanna hemma. Skolor och förskolor har varit stängda drygt två veckor nu och alla fritidsaktiviteter med. Universiteten har distansundervisning och tentor. Lekplatserna är avspärrade. De flesta restauranger och kaféer erbjuder take-out eller så har de stängt helt. Mataffärer, apotek, motsvarigheten till systemet har öppet och tydligen även cannabisbutiker. Många affärer är inte öppna för allmänheten men ofta går det bra att ringa och boka ett möte om du behöver köpa något. Tunnelbanan har öppet.
    Folksamlingar på över 50 pers är förbjudna.
    Vår familjeläkare (typ VC) träffar bara patienter via telefon eller video och vår tandläkare har stängt. Dock finns ju både sjukvård och tandläkarvård tillgänglig på andra ställen med.

    Folk tittar väl lite avvaktande på Sverige. Situationen är ju inte samma där som här och förutsättningarna är kanske bättre att både avgränsa sjukdomen och ta hand om dem som är sjuka. Dessutom ska vi i Sverige (enligt en artikel jag läste) redan vara bättre på social distansering med våra många singelhushåll och generösa sjukpenning.
    I Sverige är folktandvården stängd, men det beror endast (vad jag förstår) på att tandvårdens skyddskläder behövs i corona-vården nu.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jj) skrev 2020-03-29 21:45:49 följande:
    I Sverige är folktandvården stängd, men det beror endast (vad jag förstår) på att tandvårdens skyddskläder behövs i corona-vården nu.
    Folktandvården är inte helt stängd, vissa kliniker är öppna för akutbesök.
Svar på tråden Du som bor utomlands - Corona