• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-01-08 21:08:45 följande:
    Det inlägg jag svarade på var av typen "så länge det bara drabbar någon annan så är det inte mitt problem". Vilket är en populär inställning hos en viss klick på familjeliv men som historiskt ofta har lett till att även de som inte bryr sig om andra själva har skadats.
    Så vilka menar du att pandemilagen kan användas mot?

    Har du någon uppfattning om hur dessa grupper du menar skulle vara utsatta av pandemilagen  - som gäller fram till hösten? 

    Har då någonting med mer kött på benen än tex påståendena om rösträkningsmaskinerna i USA?
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-01-08 21:16:43 följande:
    Så vilka menar du att pandemilagen kan användas mot?

    Har du någon uppfattning om hur dessa grupper du menar skulle vara utsatta av pandemilagen  - som gäller fram till hösten?
    Har du missat hela förslaget och den kritik det fått från näringslivet?
    Padirac skrev 2021-01-08 21:16:43 följande:
    Har då någonting med mer kött på benen än tex påståendena om rösträkningsmaskinerna i USA?
    När har jag nämnt något om amerikanska rösträkningsmaskiner?
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-01-08 21:44:13 följande:
    Har du missat hela förslaget och den kritik det fått från näringslivet?

    När har jag nämnt något om amerikanska rösträkningsmaskiner?
    Jag har missat hur du kollar en tillfälliga tidsbegränsade lagen till olika folkgrupper eller andra grupper och hur det till slut inte skulle finnas någon grupp kvar som försvarar någon.

    Men du kanske kan redogöra för hur du tänkte runt detta och hur du menar att detta skulle bli diktatur.

    Nej, det var jag som nämnde rösräkningsmaskinera som der riktats medvetet  ogrundad och vilseledande kritik mot - och jag undrade om din kritik med att den tillälliga tidsbegränsade lagen skulle kunna anvämdas för att införa diktatur var lika medvetet ogrundad och vilseledande.

    Kanske kan du redogöra för hur du menar att näringslivet för fram en trovärdig kritk som pekar på att den tillfälliga tidsbegränsade pandemilagen gör att regeringen tar ett steg mot diktatur?

    Eller är det bara tomma ord du kommer med? Menar du inte diktatur? Menar du någonting annat som du kallar diktatur? Vet du vad diktatur är?
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-08 04:35:12 följande:
    Först kom de för att hämta judarna ....
    Vilket du inte har något emot.

    När de till slut kommer för att hämta dig finns det ingen kvar som kan protestera.
    Jag börjar fundera på om ditt ljugande är något medvetet eller patologiskt.

    Ingen kommer att hämta någon utan de tillfälliga pandemilagarna är tillfälliga och för att motverka den pågående pandemin. Röstades igenom med stöd av samtliga partier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-08 04:35:12 följande:
    Först kom de för att hämta judarna ....
    Vilket du inte har något emot.

    När de till slut kommer för att hämta dig finns det ingen kvar som kan protestera.
    Jag börjar fundera på om ditt ljugande är något medvetet eller patologiskt.

    Ingen kommer att hämta någon utan de tillfälliga pandemilagarna är tillfälliga och för att motverka den pågående pandemin. Röstades igenom med stöd av samtliga partier...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-01-08 22:04:29 följande:
    Jag har missat hur du kollar en tillfälliga tidsbegränsade lagen till olika folkgrupper eller andra grupper och hur det till slut inte skulle finnas någon grupp kvar som försvarar någon.

    Men du kanske kan redogöra för hur du tänkte runt detta och hur du menar att detta skulle bli diktatur.

    Nej, det var jag som nämnde rösräkningsmaskinera som der riktats medvetet  ogrundad och vilseledande kritik mot - och jag undrade om din kritik med att den tillälliga tidsbegränsade lagen skulle kunna anvämdas för att införa diktatur var lika medvetet ogrundad och vilseledande.

    Kanske kan du redogöra för hur du menar att näringslivet för fram en trovärdig kritk som pekar på att den tillfälliga tidsbegränsade pandemilagen gör att regeringen tar ett steg mot diktatur?

    Eller är det bara tomma ord du kommer med? Menar du inte diktatur? Menar du någonting annat som du kallar diktatur? Vet du vad diktatur är?
    Skulle du kunna ta om det där när du inte har nallat på en vuxenfestis.
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2021-01-10 23:51:10 följande:
    Skulle du kunna ta om det där när du inte har nallat på en vuxenfestis.
    Aha, du menar att Padirac var full eftersom han ifrågasätter din forskning som visar att regeringen vill införa diktatur.

    Hmm, det finns något gulligt med FL:s högeryttrar såtillvida att deras forskningsresultat är så absurda att de inte förargar utan i stället roar.

    Lycka till mer en fortsatta forskningen kring regeringens försök att införa diktatur. Personligen tycker jag att den nästan slår SD-tjejen som startade en tråd och berättade att hennes pappa som ska få nobelpris i tåg också röstar på SD.

    SpjutspetsforskningSkrattande
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2021-01-11 16:02:25 följande:
    Aha, du menar att Padirac var full eftersom han ifrågasätter din forskning som visar att regeringen vill införa diktatur.

    Hmm, det finns något gulligt med FL:s högeryttrar såtillvida att deras forskningsresultat är så absurda att de inte förargar utan i stället roar.

    Lycka till mer en fortsatta forskningen kring regeringens försök att införa diktatur. Personligen tycker jag att den nästan slår SD-tjejen som startade en tråd och berättade att hennes pappa som ska få nobelpris i tåg också röstar på SD.

    SpjutspetsforskningSkrattande
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-01-10 23:51:10 följande:
    Skulle du kunna ta om det där när du inte har nallat på en vuxenfestis.
    Ledsen, tyvärr har de där som hänger på vinbaren i en annan tråd snott all festis, både den för barn och den för vuxna. 

    Utan festis framstår det inte som det mest stringenta  eller välgrundade påståendet att den tillfälliga pandemilagen kan användas för att göra sig av med olika folkgrupper, den ena after det andra. Däremot kan den användas för att minska springet på stan och i butiker och i parker, där den ena yrkesgruppen efetr den andra får färre och färre kunder som trängs vid speciella tidpunkter.

    Alltså, de där kopplingarna du försöker göra mha Niemöllers dikt mellan den tillfälliga pandemilagen och nazisternas utrensning av folkgrupper och politiska grupper vara verkar lika välgrundade som Trump et al's påståenden om rösträkningsmaskinernas kopplong till en död Venezuelan... dvs helt utan någon som helst koppling till den faktiska verkligheten

    Skål (hittade lite festis här)Solig
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-08 21:08:45 följande:
    Det inlägg jag svarade på var av typen "så länge det bara drabbar någon annan så är det inte mitt problem". Vilket är en populär inställning hos en viss klick på familjeliv men som historiskt ofta har lett till att även de som inte bryr sig om andra själva har skadats.
    Nu ljuger du igen. Ful ovana det där. 

    Mina medborgerliga rättigheter är inte annorlunda än någon annans här. Du inbillar dig att medborgerliga rättigheter inskränks medan jag har förståndet och viljan att se att så inte är fallet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur