• Lucia N

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Anonym (A)

    Hej igen! Är det när man går in i v 12 missfallsrisken minskar eller EFTER vecka 12

  • Nykär15
    Anonym (A) skrev 2020-06-15 17:21:29 följande:

    Hej igen! Är det när man går in i v 12 missfallsrisken minskar eller EFTER vecka 12


    Efter 12+0 sägs det, så ska moderkakan tagit över produktionen helt.

    Jag har dålig erfarenhet då vi väntade en liten och hjärtat stannade på 12+3...precis när vi trodde vi kunde börja berätta och pusta ut :( så jag känner mig lugnare först efter rul. Vi kommer berätta efter NIPT för våra familjer, blir ju runt v 12. Men officiellt och öppet blir först vid halvtid..,
  • Cykelstöld
    Nykär15 skrev 2020-06-15 07:24:33 följande:

    Hos oss är det standard med ul först, om fostret inte skulle leva så behöver man isf inte betala testet. Så jag hade inte velat gå någonstans utan att få det bekräftat först.Hur många dagar flyttades du? Vilken dag var du på? Jag blev flyttad en vecka, så har precis ?gjort om? den veckan nu. Lite segt, så blir skönt se ny vecka i appen i morgon!


    2 dagar bakåt, så inte så farligt. Hjärtat slog ju, det är huvudsaken :)
  • Nykär15
    Cykelstöld skrev 2020-06-15 19:10:33 följande:

    2 dagar bakåt, så inte så farligt. Hjärtat slog ju, det är huvudsaken :)


    Ja det är ju ingenting, sällan det stämmer exakt på dagen ju...ja jag är så glad över att ha sett lilla hjärtat <3
  • FiaW
    EvaLisaP skrev 2020-06-14 11:17:57 följande:

    Jag är bara i v.8 (bm tror v.9) men har redan fått mage (bör vara tarmarna), men magen är större än jag var fullgången med båda mina döttrar (hade typ ingen mage alls med dotter 1, liten med dotter 2).

    Haft väldig växtvärk och illamående (led av illamående under hela graviditeten med båda döttrarna) så jag sista veckan inte fått behålla mycket.

    Känner mig trött och orkeslös! ????


    Jag är också i vecka 8 (7+5) och har en mage som ser ut som 7:e månaden, minst. Jättesvårt att dölja, känns som jag bara har en uppsättning kläder som funkar på jobbet. Tur jag jobbar hemifrån mest just nu :) Jag är ganska svankig så förra graviditeten hade jag en jätte-mage och bar allt utanför kroppen. Tungt! Det lär väl bli lika dant denna gången. Nu är det ju dock tarmarna och vätskan som puffat upp magen.

    Jag är också illamående, inte så jag behöver kräkas men om jag inte äter typ hela tiden så mår jag illa. Ska bli intressant att ställa sig på vågen och se hur mycket jag gått upp hittills. Jag är sugen på godsaker konstant :)
  • Nykär15
    FiaW skrev 2020-06-15 23:33:07 följande:

    Jag är också i vecka 8 (7+5) och har en mage som ser ut som 7:e månaden, minst. Jättesvårt att dölja, känns som jag bara har en uppsättning kläder som funkar på jobbet. Tur jag jobbar hemifrån mest just nu :) Jag är ganska svankig så förra graviditeten hade jag en jätte-mage och bar allt utanför kroppen. Tungt! Det lär väl bli lika dant denna gången. Nu är det ju dock tarmarna och vätskan som puffat upp magen.

    Jag är också illamående, inte så jag behöver kräkas men om jag inte äter typ hela tiden så mår jag illa. Ska bli intressant att ställa sig på vågen och se hur mycket jag gått upp hittills. Jag är sugen på godsaker konstant :)


    Låter som mig! Jag äter mest hela tiden, går alltid upp mest fram till v 15...inte kul, men hemskt att må illa med :/ värst kvällstid för mig :/

    Mitt jobb vet redan, just för att slippa smyga. Känns skönt och vet att de stöttar mig om det går dåligt.
  • Novis1991
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-06-14 16:45:52 följande:

    Ajdå det lät inte kul! Så har jag känt till och från sens jag plussade, att nått är fel. Speciellt efter allt man läser om missfall och allt som hör de till. Bokade till och med ett tidigt ultraljud privat i Gbg nu på torsdag, vill se så att allt verkligen är som det ska Når ska ni göra ert första?

    Ne min gravidmage stans inte alls. Dock så är jag väldigt svullen i den vanliga magen eller vad man ska säga haha. Ser nere vid blygdbenet att det börjar buckla ut lite, men inte så att någon annan än jag skulle märka det.

    Men jag hoppas att det kanske börjar synas hyfsat snart :) Så slipper jag bara så plufsig ut haha!


    Smart med extra UL! Säg hur det gick sen! :) jag har möte med BM den 13/7 men får vänta på UL till 6/8. Tänker samtidigt att hon kanske kollar magen lite den 13e så jag kan känna mig lite lugnare :)

    Haha! Ja, jag är glad att magen har börjat puta ?på rätt? ställen så jag kan känna att det är ok att börja ha lite mammakläder istället för bara större kläder. Känner ändå att den liksom ser gravid nog ut för det :)
  • SofiaSamuelson89

    Ja jag känner att det ska bli skönt att se hjärtat och speciellt att det inte är två haha! De två sakerna är mina största rädslor, att hjärtat inte slår och att det är två. Har tvillingar på mammas sida nämligen. Jag har ju mått så dåligt och sett tvillingar flera gånger de senaste veckorna haha! Dock är ju detta inte ett tecken, men blir ändå nojig.

    Ja men det förstår jag att du är Är det ditt första eller andra möte hos BM? Okej men då är det ju nästan samma som mitt är. Jag ska göra mitt UL genom ?vården? den 11/8. Å då ska jag be dom säga vad det är för kön. Hur har ni/du tänkt göra med det?

    Vill ni veta eller inte? Fördel? Nackdel?

    Å jag ska absolut säga hur allt gick på torsdag!


    Novis1991 skrev 2020-06-16 07:37:18 följande:

    Smart med extra UL! Säg hur det gick sen! :) jag har möte med BM den 13/7 men får vänta på UL till 6/8. Tänker samtidigt att hon kanske kollar magen lite den 13e så jag kan känna mig lite lugnare :)

    Haha! Ja, jag är glad att magen har börjat puta ?på rätt? ställen så jag kan känna att det är ok att börja ha lite mammakläder istället för bara större kläder. Känner ändå att den liksom ser gravid nog ut för det :)


    Hejhej
  • Nykär15
    Utvandraren2 skrev 2020-06-14 21:35:33 följande:

    Jag gör Nipt utan Kub först, ska göra det imorgon! Vad jag har förstått så erbjuder de flesta, men inte alla mottagningar ultraljud först. Jag hörde ju hjärtat slå i onsdags, men ska bli spännande att se, även om det inte syns så mkt än. Hoppas att allt är bra, sista veckan har jag börjat glädja mig åt graviditeten mer än jag borde, kan inte ropa hej än.


    Hur gick nipt?
  • Utvandraren2
    Nykär15 skrev 2020-06-16 19:11:54 följande:

    Hur gick nipt?


    Testresultat dröjer 5-12 arb.dagar men i övrigt såg allt fint ut. 2 armar och två ben. Den hade krupit ihop rejält så doktorn tryckte lite med ultraljudet och då sprattlade bebisen till och sträckte ut sig så doktorn fick ta en ordentligt mått. Måttet sa 10+1, kalendern sa 10+0 så verkar ju stämma bra. Jag stannar i Sverige till provsvar kommer ifall det måste tas om. Lever i ngn slags limbo och försöker att tänka på andra saker. Om svaret är bra så kommer jag nog berätta det till fler vänner, nu vet bara de som jag vill ska veta det ifall det inte går bra.
Svar på tråden BF Januari 2021