• Lucia N

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Anonym (E)
    Jan 2014 skrev 2020-07-19 19:36:52 följande:

    Väntar mitt 3e barn med BF 24 jan.

    Gjorde kub i fredags och fick 1:320 på DS och blev därför erbjuden NIBT vilken jag ska lämna imorgon.

    Någon som har erfarenhet av kub resultat?

    Jag är över 35år och överviktig. Jag kommer behålla barnet även om det har DS men jag hoppas ju ändå på ett friskt barn.

    Nackspalten var 2mm. Alla andra värden på UL var samma beräknat datum.


    Vad var det som drog ner siffrorna? Blodprovet?

    Jag fick 1:195 på kub för downs med nackspalt som var 2 mm och synligt näsben. Det var mitt blodprov som drog ner resultatet och den hade downs.
  • Utvandraren2
    Anonym (LH) skrev 2020-07-20 11:31:58 följande:

    Tack för svar ! Man har ju inget att referera till när man inte varit gravid så här långt förut. Kommer ju fortfarande av lite ömhet i brösten och växtvärk i magen, någon enstaka morgon med illamående. Annars är det väl vad jag förstått typiskt för spökveckor under denna period, och känns som en evighet till RUL. Så man går ju och nojjar sig, har ju bara förra graviditeten att jämföra med och den slutade i MA v11+2 . Så när man läser i alla skrifter att man redan borde gått upp några kilo i vikt, troligen fått större bröst och att man kanske behöver större byxor nu så blir man ju nojjig.


    Du behöver nog inte noja. Vid första graviditeten gick jag heller inte upp särskilt mkt i början (men jättemkt på slutet), och det tog jättelång tid innan magen syntes. Däremot växte brösten, men det behöver ju inte vara så för alla. Mina har alltid varit känsliga för hormonförändringar, så blev inte överraskad.

    Jag har bakåtvänd livmoder, då tror jag magen syns senare.

    Den här graviditeten är ganska annorlunda, magen syns rejält och det känns som det skulle läcka ut mjölk närsomhelst.
  • FiaW
    m12345678 skrev 2020-07-19 13:15:28 följande:

    Hej! Är i v.16 och har ett tryck långt ner i magen o sen när jag klämmer lite på magen är jag öm. Nån mer som.har så


    Det är nog inget att vara orolig för, livmodern växer hela tiden och då kan man bli lite öm. Jag har tryck neråt emellanåt och det är tydligen också ganska vanligt även om det känns lite läskigt när det kommer.
  • Anonym (LH)
    Utvandraren2 skrev 2020-07-20 23:27:28 följande:

    Du behöver nog inte noja. Vid första graviditeten gick jag heller inte upp särskilt mkt i början (men jättemkt på slutet), och det tog jättelång tid innan magen syntes. Däremot växte brösten, men det behöver ju inte vara så för alla. Mina har alltid varit känsliga för hormonförändringar, så blev inte överraskad.

    Jag har bakåtvänd livmoder, då tror jag magen syns senare.

    Den här graviditeten är ganska annorlunda, magen syns rejält och det känns som det skulle läcka ut mjölk närsomhelst.


    Tack för svar. Är så skönt att höra andras erfarenheter, man blir verkligen knäpp av all info som finns !
  • m12345678
    FiaW skrev 2020-07-20 23:48:33 följande:

    Det är nog inget att vara orolig för, livmodern växer hela tiden och då kan man bli lite öm. Jag har tryck neråt emellanåt och det är tydligen också ganska vanligt även om det känns lite läskigt när det kommer.


    tack snälla för svar!
  • Jan 2014
    Anonym (E) skrev 2020-07-20 21:14:29 följande:

    Vad var det som drog ner siffrorna? Blodprovet?

    Jag fick 1:195 på kub för downs med nackspalt som var 2 mm och synligt näsben. Det var mitt blodprov som drog ner resultatet och den hade downs.


    Ja precis blodproverna drog ner. Lämna NIBT i måndags.

    Min bm sa det är väldigt ovanligt att man får ett DS vid mina siffror.

    Min äldre dotter ska man på utreda genom DNA analys för genfel, som man tror kommer från mig (moders sida). Vet inte om sånt kan påverka.
  • SofiaSamuelson89

    Hej Alla :) Länge sen jag skrev i denna tråden nu. Gud va tiden springer i väg är redan inne i vecka 17. Jag har en fråga till er alla! Jag har fått väldigt ont i nedre magen, alltså smärta så att det hugger i magen och så kan jag i bland på kvällarna inte reda på mig för att det hugger så.

    Har någon upplevt detta? Å det är inte urinvägsinfektion eller foglossning. Jag fick en läkartid på måndag men vill gärna veta om någon vart med om något liknande?

    Ha en toppen dag


    Hejhej
  • Utvandraren2

    Tog fostervattensprov idag. Så skönt att ha det gjort! Slipper jag sitta i självvald karantän av risk för att smittas av Corona. Kan jag våga hälsa på min syster igen.

    Kan berätta att det är verkligen bara ett litet stick, inget att oroa sig för. Förstår inte andra trådar här på forumet som stressar upp folk i onödan om att det är så hemskt.

    Nu återstår bara en veckas väntan på att allt ska gå bra och på provresultat. Men allt såg bara bra ut. Äntligen kan jag våga pusta ut lite!

  • Anonym (Baby28)

    [quote=80533377][quote-nick]Anonym (LH) skrev 2020-07-20 08:58:42 följande:[/quote-nick]

    Hej. Ansluter här. Beräknad till mitten av januari. Första barnet ! Har ett MA i bagaget sen i höstas.

    Går snart in i v15. Känns som en jobbig period nu innan RUL i slutet på augusti, symptom som minskat och innan det börjar synas. Läser man i alla skrifter så ska man redan ha fått stora bröst, tjock mage och linea negra. Är det så för alla ? Jag har inget utav det . Berätta gärna om era erfarenheter för att lugna en orolig själ utan erfarenhet av graviditet.

    [/quot

    Jag tror att det är normalt. Jag är i vecka 13 nu och man ser verkligen ingenting. Mina bröst är svullna men inte mer än när jag ska få mens. Ingen linea negra. Magen är helt platt. Tror verkligen inte du behöver oroa dig. Jag har flera vänner som fick barn 2019. Ingen av dem fick mage innan vecka 20.

  • Anonym (Baby28)
    Utvandraren2 skrev 2020-07-22 16:51:56 följande:

    Tog fostervattensprov idag. Så skönt att ha det gjort! Slipper jag sitta i självvald karantän av risk för att smittas av Corona. Kan jag våga hälsa på min syster igen.

    Kan berätta att det är verkligen bara ett litet stick, inget att oroa sig för. Förstår inte andra trådar här på forumet som stressar upp folk i onödan om att det är så hemskt.

    Nu återstår bara en veckas väntan på att allt ska gå bra och på provresultat. Men allt såg bara bra ut. Äntligen kan jag våga pusta ut lite!


    Håller tummarna för att du ska få bra resultat <3
Svar på tråden BF Januari 2021