• Lucia N

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • FiaW
    Utvandraren2 skrev 2020-07-22 16:51:56 följande:

    Tog fostervattensprov idag. Så skönt att ha det gjort! Slipper jag sitta i självvald karantän av risk för att smittas av Corona. Kan jag våga hälsa på min syster igen.

    Kan berätta att det är verkligen bara ett litet stick, inget att oroa sig för. Förstår inte andra trådar här på forumet som stressar upp folk i onödan om att det är så hemskt.

    Nu återstår bara en veckas väntan på att allt ska gå bra och på provresultat. Men allt såg bara bra ut. Äntligen kan jag våga pusta ut lite!


    Skönt att du äntligen fått göra ditt fvp. Håller alla tummar för dig nu!
  • FiaW
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-07-22 08:54:33 följande:

    Hej Alla :) Länge sen jag skrev i denna tråden nu. Gud va tiden springer i väg är redan inne i vecka 17. Jag har en fråga till er alla! Jag har fått väldigt ont i nedre magen, alltså smärta så att det hugger i magen och så kan jag i bland på kvällarna inte reda på mig för att det hugger så.

    Har någon upplevt detta? Å det är inte urinvägsinfektion eller foglossning. Jag fick en läkartid på måndag men vill gärna veta om någon vart med om något liknande?

    Ha en toppen dag


    Jag tänker att det skulle kunna vara ligamenten det drar i eller ändå nån form av foglossning, men bra att du kollar upp det.

    Igår hade jag ont i nedre delen av magen och det släppte inte förrän jag la mig ner på rygg i soffan en stund.

    Det är väldigt mycket som händer i våra kroppar nu och det mesta är ofarligt, men man ska alltid kolla upp om man är orolig.

    Lycka till:)
  • NurseMom

    Tänk att vi alla blev gravida och here We are! Grattis till oss! Tiden går fort tycker jag.

    Jag är nu i v 13+5, har inte heller nån mage förutom när jag är pruttig och har ätit Brösten är dock i G-kupa, har ingen Linea nigra. Jag mår toppen just nu, som vanligt förutom brösten, humörsvängningar och huvudvärk. Det är såklart lite läskigt att inte känna nåt men allt såg bra ut på KUB, fick 1:5201.

    Blir orolig för missfall ibland när jag känner nån stickning i magen eller så, men tänker att det är ingen idé att oroa sig. Det är om jag börjar känna efter för mycket och analysera som jag blir orolig.

    Har ni några cravings? Jag älskar iskallt vatten, kött, potatis, kiwi, äpple, husmanskost.

  • Anonym (LH)
    FiaW skrev 2020-07-23 09:37:55 följande:

    Jag tänker att det skulle kunna vara ligamenten det drar i eller ändå nån form av foglossning, men bra att du kollar upp det.

    Igår hade jag ont i nedre delen av magen och det släppte inte förrän jag la mig ner på rygg i soffan en stund.

    Det är väldigt mycket som händer i våra kroppar nu och det mesta är ofarligt, men man ska alltid kolla upp om man är orolig.

    Lycka till:)


    Fick igår ont i magen också, inte så mycket i själva livmodern utan snarare runtomkring! Man blir ju så orolig direkt! Däremot har jag ett ganska så fysiskt jobb med tunga lyft vissa dagar, igår var en sån dag så undrar om inte det satte igång det hela ? Googlade runt nojig som man är och fann på familjeliv en tjej som hade haft så ont i magen att hon inte kunde stå, efter läkarbesök så visade det sig att hon var så gasig i tarmarna, hon fick tipset av läkaren att ta Dimetikon, receptfritt mot gaser och det försvann nästan direkt.

    När jag funderar på vad jag åt igår så kan det också ha bidragit till mycket gaser. Ska kanske ge det ett prov med piller mot gasig mage, min mage är nämligen som en ballong var dag ! Jag hoppas de närmsta fyra veckorna går fort nu till RUL, så att lite av nojigheten försvinner å man kan pusta ut, förutsatt att man får bra besked där då vill säga..
  • NurseMom

    Jag tror också gaser många gånger är boven i dramat, jag har varit extremt trög och gasig i magen och känt att det gör ont på andra ställen än livmodern. Typ i tarmarna.


    Anonym (LH) skrev 2020-07-24 19:32:58 följande:

    Fick igår ont i magen också, inte så mycket i själva livmodern utan snarare runtomkring! Man blir ju så orolig direkt! Däremot har jag ett ganska så fysiskt jobb med tunga lyft vissa dagar, igår var en sån dag så undrar om inte det satte igång det hela ? Googlade runt nojig som man är och fann på familjeliv en tjej som hade haft så ont i magen att hon inte kunde stå, efter läkarbesök så visade det sig att hon var så gasig i tarmarna, hon fick tipset av läkaren att ta Dimetikon, receptfritt mot gaser och det försvann nästan direkt.

    När jag funderar på vad jag åt igår så kan det också ha bidragit till mycket gaser. Ska kanske ge det ett prov med piller mot gasig mage, min mage är nämligen som en ballong var dag ! Jag hoppas de närmsta fyra veckorna går fort nu till RUL, så att lite av nojigheten försvinner å man kan pusta ut, förutsatt att man får bra besked där då vill säga..


  • Utvandraren2
    Anonym (LH) skrev 2020-07-24 19:32:58 följande:

    Fick igår ont i magen också, inte så mycket i själva livmodern utan snarare runtomkring! Man blir ju så orolig direkt! Däremot har jag ett ganska så fysiskt jobb med tunga lyft vissa dagar, igår var en sån dag så undrar om inte det satte igång det hela ? Googlade runt nojig som man är och fann på familjeliv en tjej som hade haft så ont i magen att hon inte kunde stå, efter läkarbesök så visade det sig att hon var så gasig i tarmarna, hon fick tipset av läkaren att ta Dimetikon, receptfritt mot gaser och det försvann nästan direkt.

    När jag funderar på vad jag åt igår så kan det också ha bidragit till mycket gaser. Ska kanske ge det ett prov med piller mot gasig mage, min mage är nämligen som en ballong var dag ! Jag hoppas de närmsta fyra veckorna går fort nu till RUL, så att lite av nojigheten försvinner å man kan pusta ut, förutsatt att man får bra besked där då vill säga..


    Kom att tänka på en sak som jag vill dela med er så att jag kanske kan förhindra att någon mer upplever det jag gjorde.

    Vid förra graviditeten (men längre in i graviditeten) fick jag lite problem med trög mage. En gång när det hade gått en stund sedan fick jag helt akut ont i magen. Var helt övertygad om att det var missfall på gång och ringde mamma i panik. För smärtan kom i kramper med någon minuts mellanrum. Kunde varken stå eller sitta. Men så gick det över efter några minuter, precis när jag tänkte ringa akuten. Skyndade mig att ta microlax, och problemet var som tur var det. Men det var riktigt otäckt. Nu när jag fött så vet jag att det inte var värkar, utan uppstopphet. Så ta trög mage på allvar och ta medicin för det i tid! Det gjorde fruktansvärt ont, lika ont som en födelsvärk, men på ett annat sätt.
  • Anonym (LH)
    Utvandraren2 skrev 2020-07-24 22:31:31 följande:

    Kom att tänka på en sak som jag vill dela med er så att jag kanske kan förhindra att någon mer upplever det jag gjorde.

    Vid förra graviditeten (men längre in i graviditeten) fick jag lite problem med trög mage. En gång när det hade gått en stund sedan fick jag helt akut ont i magen. Var helt övertygad om att det var missfall på gång och ringde mamma i panik. För smärtan kom i kramper med någon minuts mellanrum. Kunde varken stå eller sitta. Men så gick det över efter några minuter, precis när jag tänkte ringa akuten. Skyndade mig att ta microlax, och problemet var som tur var det. Men det var riktigt otäckt. Nu när jag fött så vet jag att det inte var värkar, utan uppstopphet. Så ta trög mage på allvar och ta medicin för det i tid! Det gjorde fruktansvärt ont, lika ont som en födelsvärk, men på ett annat sätt.


    Tack så jättemycket för råd ! Glad för alla tips man kan få !
  • FiaW
    Anonym (LH) skrev 2020-07-24 19:32:58 följande:

    Fick igår ont i magen också, inte så mycket i själva livmodern utan snarare runtomkring! Man blir ju så orolig direkt! Däremot har jag ett ganska så fysiskt jobb med tunga lyft vissa dagar, igår var en sån dag så undrar om inte det satte igång det hela ? Googlade runt nojig som man är och fann på familjeliv en tjej som hade haft så ont i magen att hon inte kunde stå, efter läkarbesök så visade det sig att hon var så gasig i tarmarna, hon fick tipset av läkaren att ta Dimetikon, receptfritt mot gaser och det försvann nästan direkt.

    När jag funderar på vad jag åt igår så kan det också ha bidragit till mycket gaser. Ska kanske ge det ett prov med piller mot gasig mage, min mage är nämligen som en ballong var dag ! Jag hoppas de närmsta fyra veckorna går fort nu till RUL, så att lite av nojigheten försvinner å man kan pusta ut, förutsatt att man får bra besked där då vill säga..


    Det är inte alls omöjligt, jag är också som en enorm ballong på magen. I min förra graviditet, i typ 6:e månaden, fick jag jätteont lite högre upp i magen på ena sidan. Jag ringde 1177 som ville att jag skulle åka in akut. Det visade sig vara trög mage, så jag fick ett pulver som heter Movicol plus att jag masserade lite försiktigt där jag hade ont. Då släppte det igen. Sen fick jag ta pulvret med lite jämna mellanrum.

    För att dämpa oron får man försöka tänka att de allra flesta konstiga små smärtor oftast är helt normala, även om de känns jättejobbiga. Men sen såklart kolla upp det om man känner stor oro.
  • Anonym (LH)
    FiaW skrev 2020-07-25 00:27:15 följande:

    Det är inte alls omöjligt, jag är också som en enorm ballong på magen. I min förra graviditet, i typ 6:e månaden, fick jag jätteont lite högre upp i magen på ena sidan. Jag ringde 1177 som ville att jag skulle åka in akut. Det visade sig vara trög mage, så jag fick ett pulver som heter Movicol plus att jag masserade lite försiktigt där jag hade ont. Då släppte det igen. Sen fick jag ta pulvret med lite jämna mellanrum.

    För att dämpa oron får man försöka tänka att de allra flesta konstiga små smärtor oftast är helt normala, även om de känns jättejobbiga. Men sen såklart kolla upp det om man känner stor oro.


    Oj ja man blir ju orolig för minsta lilla när man som sagt inte vet hur en graviditet ska fortlöpa och vad som är normalt och inte. Ska verkligen ta med mig råden och tack för att ni delar med er, det gör att allt känns lite lättare !
  • NurseMom

    Ja man får inte glömma att magont kan bero på så många olika saker. Överfull kissblåsa, gaser, trög i magen, förstoppning, konstig position så det drar i ligamenten... man befarar alltid att det är livmodern men det kan ju vara massa annat.

Svar på tråden BF Januari 2021