• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-05-15 14:01:57 följande:

    Vi famlar en hel del i ett mörker av kunskapsbrist på många områden, och att man ska ha mindre skatt och ta bort beredskapslager och andra åtgärder som kostar pengar.
    (Resten under är inte ett direkt svar till dig)

    Med tiden som gått, och de prognoser som kommer, så har vi gjort rätt i Sverige.
    Men att ha gjort rätt betyder inte allt är bra, eller ens nära på vissa områden.
    Tycker det är MYCKET viktigt att påpeka, då en del gör sånt här till svart och vitt, så de kan göra agenda och populism i stället.
    Och agenda och populism är folkets fiende i COVID-19 krisen.

    Och varför min tro att vår väg är den enda, det är pga att de säger vi kommer aldrig bli av med smittan, och att vaccinet prognos i bästa fall kan komma ut om 12-18 månader.(Och ja detta kan ändra sig åt båda hållen.)
    Dock är det prognosen idag, och vi alla hoppas på snabbare.
    Men man kan inte agera på att kanske ett vaccin kommer snart, och när man har prognoser på minst 12-18månader till.
    Och om vi håller ekonomin stängd så länge, så kommer ekonomi som varit stängd så länge döda mångfalt mer än viruset någonsin kan i nuvarande form.

    Och vi måste förbättra oss i äldrevården, där är det ett misslyckande, där en del enkla åtgärder faktiskt redan idag kan förbättra den.
    Som tex den basala vårdhygienen, som jag tror började på urusla knappa ~50%, men idag ökat ett tiotal procent, men även det är för lågt.
    Borde mer vara mot klart över 90%, vad är den på sjukhus?
    De har faktiskt lyckats bra bättre med att inte ha en så omfattande smittspridning.


    Med 3 ggr så många döda som resten av norden sammanlagt kan man absolut inte påstå att vi gjort rätt. Det är snarare ett episkt misslyckande OM syftet var att rädda liv.

    Vi famlar alla i mörkret kring viruset ja men ha koll på hur läget var inom äldrevården INNAN man fattade beslut om taktik har inget med viruset att göra och borde ha varit en självklarhet. Att de som ska leda oss ut denna kris har så extremt dålig koll på verkligheten är inget annat är ren inkompetens som inte kan snackas bort med att vi vet för lite om viruset.

    Jo jag har förstått att vissa här verkar ha en irrationell tro på att vi har rätt trotts att våra siffror visar motsatsen... men det är inget annat än tro som påminner lite om religiös fanatism och som inte har något med verkligheten att göra.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 14:10:13 följande:
    Japp och den analysen pågår för full i många länder, men de resultat som framkommit hittils där länder som drabbats väldigt hårt med många smittade och många döda ändå visar så låg immunitet är inga bra nyheter för Sveriges taktik.

    Det kan betyda att flockimmunitet är mycket svårare att uppnå samt att dödligheten är högre än vad man trott.

    " Det är inte bra nyheter för Sverige. Spanien är ett av de värst drabbade länderna i världen och att de ligger på så pass låga andelar av personer som uppskattas infekterade är inte bra, säger Tove Fall, epidemiolog vid Uppsala universitet, till Aktuellt."

    "I skrivande stund har drygt 27 000 personer rapporterats döda i covid-19 i Spanien vilket i kombination med antikroppstestet tyder på att dödligheten i Spanien ligger lite över en procent."

    Man ska ha i åtanke att Spanien kommer troligtvis få nya siffror vid ett senare till testtillfälle.
    Då det var en kritik, men visst blir man frågande om det är så illa.
    Men om antikroppar inte skyddar dig, så borde logiken vara att återsmitta sker mycket mycket ofta.
    Och som jag förstår så är det inte omfattande återsmitta, så kanske siffrorna är fel.


    Men vi måste kolla mer, för stänga dessa mycket viktiga kunskapsluckor.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 14:25:49 följande:
    Med 3 ggr så många döda som resten av norden sammanlagt kan man absolut inte påstå att vi gjort rätt. Det är snarare ett episkt misslyckande OM syftet var att rädda liv.

    Vi famlar alla i mörkret kring viruset ja men ha koll på hur läget var inom äldrevården INNAN man fattade beslut om taktik har inget med viruset att göra och borde ha varit en självklarhet. Att de som ska leda oss ut denna kris har så extremt dålig koll på verkligheten är inget annat är ren inkompetens som inte kan snackas bort med att vi vet för lite om viruset.

    Jo jag har förstått att vissa här verkar ha en irrationell tro på att vi har rätt trotts att våra siffror visar motsatsen... men det är inget annat än tro som påminner lite om religiös fanatism och som inte har något med verkligheten att göra.

    Jag påstår inte vi gjort allt rätt, men att det börjar se ut så och eftersom vaccin är 12-18 månader bort i de positiva prognoser om viruset.
    Inget land kan stänga på det visset utan sen ekonomin komemr döda mer.


    Precis så sade MSB att 60% anser vi gjort rätt och 20% vi gjort ganska rätt.
    Och tar det 18 månader för vaccin, och att viruset är kvar som man börja flagga för, så kommer svaret bli att vi gjort rätt.
    Men bara för man gjort rätt, betyder oavsett att detta är en stor kris och katastrof på alla områden i samhället, eller att man inte gjort misstag och varit för oförberedda.


     


    Det är först slutet på dagen vi gör bokslut, och de som lyckats bra stoppa smittan nu och att det sen blossar upp igen.
    För det är vad man flaggar för, och här är också en stor fråga, hur stor är immuniteten, och kan vi se alla som har immunitet?
    Det är en fråga jag ställer mig efter Spaniens låga siffror och kliniska fynd av antikroppar.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-05-15 14:36:59 följande:

    Man ska ha i åtanke att Spanien kommer troligtvis få nya siffror vid ett senare till testtillfälle.
    Då det var en kritik, men visst blir man frågande om det är så illa.
    Men om antikroppar inte skyddar dig, så borde logiken vara att återsmitta sker mycket mycket ofta.
    Och som jag förstår så är det inte omfattande återsmitta, så kanske siffrorna är fel.


    Men vi måste kolla mer, för stänga dessa mycket viktiga kunskapsluckor.


    Ehm, det är som sagt FLERA undersökningar från FLERA länder som visar liknande resultat. Även Belgien visar på låg immunitet trotts många smittade och döda.

    Givetvis ska det undersökas närmare och det kommer såklart göras men vafan hjälper det Sverige om vi inte tar till oss den kunskapen och bara ger oss fan på att vår taktik är rätt oavsett vad någon annan säger?
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 14:06:19 följande:
    För övrig höll jag på att skratta på mig när vår utrikesminister sitter och gnäller om diskriminering när länder öppnar upp sina gränser för våra grannländer men inte för Sverige....

    Alltså vad fan är det för tomtar vi har i styrande positioner???
    Det är ju rena dagisfasonerna... tror fan att ingen vill släppa in medborgare från ett land som valt att låta smittan härja fritt.
    Vi har ganska öppet och under ansvar, det är väl ur denna detta kommer.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-05-15 14:45:49 följande:
    Vi har ganska öppet och under ansvar, det är väl ur denna detta kommer.
    Ja och 3 ggr så många smittade som våra grannländer sammanlagt det är väl av den anledningen man med all rätt valt att inte släppa in Svenskar och det kan knappast kallas för diskriminering. Man väljer inte bort Svenska pga att vi är Svenskar man väljer bort oss för att vi inte har smittan under kontroll och risken att Svenskar bär på smitta är mycket högre.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 14:58:56 följande:
    Ja och 3 ggr så många smittade som våra grannländer sammanlagt det är väl av den anledningen man med all rätt valt att inte släppa in Svenskar och det kan knappast kallas för diskriminering. Man väljer inte bort Svenska pga att vi är Svenskar man väljer bort oss för att vi inte har smittan under kontroll och risken att Svenskar bär på smitta är mycket högre.

    Jag förstår vad du säger, men Utrikesministern låter som hon pratar ur hur vi ser på frågan som land, och vad våra experter säger till oss.


    Visst är det en diskriminering, men tycker inte man kan dra några slutsatser av den.


    De är rädda i Norge, och är rädda för återsmitta.
    Men jag vet inte hur de ska klara detta utan att tömma sin oljefond och ha stängt kanske upp mot 18 månader eller längre.


    Vi har smittan under kontroll då den minskar, dock har vi samma problem som alla andra, och slappnar vi av i vårt egenansvar, så får vi också en återsmitta och dalande siffror stiger igen.
    Vad man menar med kontroll, det är när R0-talet går under 1, det betyder inte att vi är klara.


     


    Men det är först slutet på dagen vi kan prata om hur många som dött i var land.
    Jag tror många länder kommer få öppna upp och få en spridning igen, men om enda sättet att "låsa" folk i sina hem i andra länder.
    Så kommer det bli svåra spridningar, men är man försiktiga så får man en mindre.
    Detta bokslut kommer ta lång tid att slutföra, man pratar om 12-18 månader innan vaccin kommer i de bästa prognoserna.(Vilket jag hoppas är kortare)


     


    Kanske Norge kan tömma sin oljefond, vi har inte dom resurserna.
    De plockade nyss ut 420 miljarder ~4,2% av den, dessa ekonomiska resurser existerar inte i Sverige.
    Därav ser det ut som att Sverige valt rätt, och folket håller med, där ~60% vi gjort rätt, och ~20% säger vi gjort ganska rätt.(Källa:MSB)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 13:39:37 följande:
    Ehm, annars visar ju undersökningar från flera länder att immuniteten är betydligt lägre än vad man trott, så att det bara skulle bli "en liten rännil" kvar till sommarn är ju inte så troligt.

    Att man inte lyckades skydda de äldre är såklart synd, men jag tycker inte det räcker med att bara konstatera att det var synd. Jag undrar snarare hur fan man öht trodde man skulle kunna skydda dem med de förutsättningar som fanns?
    Det tyder på extremt dålig koll på verkligheten och det är inget annat än ren inkompetens.
    Jaha, jag vet inte vad man trott i andra länder och i vilken mån man tar de inexakta mätmetoder man har för att mäta immunitetens omfattning på allvar., men det är klart om folk isolerar sig så sprids inte smitta i någon större utsträckning och därmed blir också få immuna.

    Men jag skrev specifikt om Stockholm och här har smittspridningen minskat i cirka 5 veckor utan att vi låst in oss och utan att vi inspirerats av Xi Jinpings metoder.

    Jag befarar att många pangdemister kommer att smälla av av besvikelse när smittspridningen stannar av i Stockholm och det som alltid visar sig att panikreaktioner sällan är relevanta för andra än möjligen sådana som studerar irrationalitet.
  • Anonym (haha)
    FDFMGA skrev 2020-05-15 15:41:39 följande:
    Jaha, jag vet inte vad man trott i andra länder och i vilken mån man tar de inexakta mätmetoder man har för att mäta immunitetens omfattning på allvar., men det är klart om folk isolerar sig så sprids inte smitta i någon större utsträckning och därmed blir också få immuna.

    Men jag skrev specifikt om Stockholm och här har smittspridningen minskat i cirka 5 veckor utan att vi låst in oss och utan att vi inspirerats av Xi Jinpings metoder.

    Jag befarar att många pangdemister kommer att smälla av av besvikelse när smittspridningen stannar av i Stockholm och det som alltid visar sig att panikreaktioner sällan är relevanta för andra än möjligen sådana som studerar irrationalitet.
    Har andra länder inexakta mätmetoder? Spaniens undersökning av 60 000, har den gjorts med inexakta mätmetoder? Har Sverige bättre mätmetoder? 

    Jag tror att Stockholm kommer att ha ungefär samma procent som Madrid. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin