• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (.)
    TwoThousands skrev 2020-05-16 21:28:32 följande:
    Viruset kommer från ett labb i provinsen Wuhan, där dom utvecklar stridsmedel..

    För sista gången, en anställd fick med sig viruset ut ur huset genom att smitta sig själv innan spred det vidare utanför labbet.
    Jaha, vad spännande. Vad var agendan bakom den anställdes agerande? Är Kinas plan att ta över världen?
  • TwoThousands
    klyban skrev 2020-05-16 21:33:37 följande:

    Om det var så, varför tog trumpen då bort budgeten för pandemin och de Amerikaner som var och samarbetade med detta labb.
    Verkar som du inte har nån koll alls i dina konspirationer.


    Sen du förstår, detta Kina väsandet, det betyder precis ingenting i Sverige att säga, utan för dig se mindre bemedlad ut.


    Visar bara hur lite du egentligen vet om det här ämnet, vad är din agenda om du inte ens har studerat ämnet eller ens är nära på att vara insatt i det?
    Anonym (QP) skrev 2020-05-16 21:26:47 följande:
    Använd inte dina förmågor och döda honom det är inte rättvist.
    Inte ens djävulen vill ta emot den själen.. inte värt priset.
  • TwoThousands
    Anonym (.) skrev 2020-05-16 21:37:13 följande:
    Jaha, vad spännande. Vad var agendan bakom den anställdes agerande? Är Kinas plan att ta över världen?
    Om du tänker dig mentaliteten, förstöra för så många människor som möjligt innan själv dör..

    Ensam gärningsman tyvärr..
  • TwoThousands
    Pope Joan II skrev 2020-04-24 19:24:18 följande:

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 


    Ska vi vara kritiska till mörkläggningen av sanningen? Undanhållandet av kunskapen om händelseförloppet och härkomsten?

    Vad tycker du egentligen?
  • Anonym (sant)
    Anonym (.) skrev 2020-05-16 21:14:06 följande:
    Tyvärr har vi folk överallt som inte tar till sig hela bilden med munskydd. Jag trodde det var rätt klart och tydligt att en vanlig tygbit inte hjälper varken mot att få smitta, eller att skydda andra.
    Trots det är det vanligt att folk sätter just en bit tyg framför ansiktet. Tex de som protesterar mot FHM:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRVe10/de-protesterar-mot-svenska-strategin-star-har-tills-de-andrar-sig
    Eller skolelever i Finland som sytt munskydd av lakan:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7qeo5/tillbaka-i-skolan--med-hemgjort-munskydd
    Det finns andra intressanta saker som pågår... ett café i Tyskland har föredömligt gjort stråhattar med skumpinnar till sina gäster för att de skall hålla avstånd. Jag undrar om man får ta med sig sin hatt hem efter sin kopp kaffe, eller om den desinficeras.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbVPv2/tyskt-kafe-tvingar-gaster-till-social-distans
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

    Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

    Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

    Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

    Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.
  • Anonym (sant)
    Iarwain skrev 2020-05-16 20:26:58 följande:
    Läs min signatur.

    Det finns ingen forskning värd namnet på COVID-19 än. Det finns ett antal fallstudier och osäker modellering.
    Så FHM måste gå på generell forskning för denna typ av problem.

    Kan du peka på den forksningen FHM bortser från?
    Hur kan du veta att dom bortser från forskningen?
    Hur insatt är du i hur man värderar generell forskning för detta specifika virus?
    Jag menade som jag sa i andra inlägget att de tolkar forskningen annorlunda än resten av världen. Om de inte gör det förstår jag inte varför vi inte gör som resten av världen? 

    Jag kan inte veta att de bortser från forskningen, men jag har svårt att se hur de tycker det kan vara rimligt att vi ska ingå i någon slags mänskligt experiment när de faktiskt inte har en aning om vilka följderna blir.
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:05:17 följande:
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

    Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

    Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

    Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

    Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.

    Jag har inga som helst problem att hitta munskydd, man delar tom ut dom på jobbet och 3M munskydd.


    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:05:17 följande:
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

    Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

    Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

    Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

    Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.

    Frågan är hur många som ens förstår vad ett munskydd är och hur det fungerar, och den problematiken som finnes där och alla kunskapsluckor.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Inte ett fan)
    klyban skrev 2020-05-16 22:23:54 följande:

    Jag har inga som helst problem att hitta munskydd, man delar tom ut dom på jobbet och 3M munskydd.


    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:05:17 följande:
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

    Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

    Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

    Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

    Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.

    Frågan är hur många som ens förstår vad ett munskydd är och hur det fungerar, och den problematiken som finnes där och alla kunskapsluckor.


    Ja det är uppenbart att det är helt obegripligt svårt att använda munskydd ...i Sverige. 


    Fast du vet att det inte finns fakta på  det har varit dåligt att använda munskydd? Inga bevis alls.

    https://www.fplus.se/folkhalsomyndighetens-nya-bud-munskydd-kan-hjalpa/a/P9xnwb

  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:12:34 följande:
    Jag menade som jag sa i andra inlägget att de tolkar forskningen annorlunda än resten av världen. Om de inte gör det förstår jag inte varför vi inte gör som resten av världen? 

    Jag kan inte veta att de bortser från forskningen, men jag har svårt att se hur de tycker det kan vara rimligt att vi ska ingå i någon slags mänskligt experiment när de faktiskt inte har en aning om vilka följderna blir.
    Se det som att så gott som hela resten av världen har insett att det inte fungerar att stänga ner länder och långsamt försöker man öppna dem igen. Till att börja med var det nog så att många hade samma ambition som Nya Zeeland fortfarande har, att utrota viruset inom landet. 

    Nu försökar man anpassa sig till en mer hållbar strategi och då kommer skillnaderna mellan Sveriges och andra länders förhållningssätt till smittan successivt att minska.

    Då tror jag att Stockholm kan fungera som en fyrbåk i ett omgivande dystert coronamörker - här har vi ju fått smittspridningen att successivt minska under mer än en månads tid nu. Och detta trots den ansvarslösa släpphänthet vissa anser har präglat smittskyddet i Stockholm.

    Flockimmunitet är ett oerhört fult ord, vem vill höra till en flock? Inte desto mindre börjar vi i Stockholm se effekterna av denna gruppimmunitet.

    Tyvärr kommer ju gruppimmuniteten aldrig att bli ett fullständigt skydd för riskgrupper, men i väntan på ett fungerande och relativt biverkningsfritt vaccin är det nog det bästa vi kan erbjuda riskgrupperna.

    Ur ett vaccinperspektiv borde det dessutom vara positivt att vi så snabbt kunde se effekterna av gruppimmunitet i Stockholm, det borde innebära att chanserna för att man lyckas framställa ett vaccin ökar.
  • Anonym (Inte ett fan)

    Förresten, det finns folk som inte klarar av att hålla avstånd, tvätta händer eller stanna i sin hemstad enligt rekommendationerna. Ska vi då låta bli att rekommendera det även för de människor som klarar av att följa instruktioner?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin