• Lillarapunzel

    Acceptabel kjollängd på kontor?

    Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 
    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.

  • Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?
  • Lillarapunzel
    Anonym (Kerstin) skrev 2020-05-10 09:39:52 följande:
    Klär sig de andra kvinnorna likadant? Har företaget denna klädkod eller är det du som valt att klä dig så? Trodde faktiskt att dem flesta arbetsplatser hade en mer avslappnad stil nu.

    Finns ingen uttalad klädkod, men man bör se professionell och presentabel ut. Som sagt är det ingen som tvingar mig att se ut precis så här, och inser att jag kanske övertolkar riktlinjerna också. 

  • Lillarapunzel
    Limeblad skrev 2020-05-10 09:51:53 följande:

    Tycker kjol strax ovanför knät är okej, dvs så man ser knäskålen. Kortare än så passar sig inte på jobb tycker jag. Men att inte kunna ha kortare än vadlångt känns väldigt konservativt. Jobbar själv på konsultbolag och hos oss hade din klädsel uppfattats stram men det är ju olika på olika företag. Jag har aldrig kavaj på mig. Kostymbyxor och blus är det jag oftast har. Ibland kostymbyxor och någon tröja.


    Tror det snarare är jag som övertolkat situationen. Sen skulle jag väl personligen inte trivas i kjolar kortare än ca. 1 dm under knäna hur som helst. Tycker din beskrivning av hur du klär dig låter väldigt trevligt! Kanske skulle prova och se vad som hände om jag lämnade kavajen hemma en dag.... Cool
  • Anonym (G)

    Så länge varken trosor eller skinkor syns om du nöjer dig framåt så är det nog ok.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Om du sitter ner ska kjolen inte åka alltför långt upp på låret. När du står upp och den slutar strax ovanför knät är en bra längd.

  • Anonym (Kerstin)
    sextiotalist skrev 2020-05-10 09:52:20 följande:
    Det är min erfarenhet också. Har observerat att även på banker så har man släppt mycket.

    Ok, jag är inom teknik så det kan vara skillnad. Finans och juridik kan vara mer strikta.
    Håller med dig att det överlag blir alltmer vanligt att lätta på klädkoderna.

    Jag jobbar inom socialtjänsten och här är det mer eller mindre valfritt vad man har på sig. Dem flesta har jeans, kjol eller klänning. Till sommaren blir det säkert kortare längd på kjol eller klänning, jag brukar ha knälängd och trivs med det.
  • Jagochdublirvi
    Lillarapunzel skrev 2020-05-10 00:31:40 följande:

    Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 

    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.


    Vad är det för typ av konsultföretag det handlar om? Det är så väldigt olika vilken nivå som man som konsult klär sig. Jag jobbar som konsult inom ett område som jag vågar säga att alla företag behöver ha kunskap inom så mina kunder varierar från allt ifrån kommunalt och statliga verksamheter till industri, försäljning, mekaniker och bankväsendet. Såväl advokatfirmor och banker är mina kunder precis som processindustri, förskolor och vårdinrättningar. Klädkoden är proper och det kan vara allt från jeans och någon fin tröja till kavaj
  • MrsPJ

    Är det stötande att se knän? :O Jag vill genuint höra en rimlig och vettig förklaring till varför man inte skulle visa knäna. Jag VET att detta knappast är nåt nytt men min uppfattning är att det är en sexistisk kvarleva som ingen ifrågasätter.

  • Jemp

    Kring knäna tycker jag är vettigt. De ställen jag jobbat på som haft uttalade riktlinjer har också angett det (precis under knäna tror jag det var).

  • Xlr8

    En kjol ska vara som ett tal. Kort nog för att hålla intresset uppe men lång nog för att dölja det väsentliga. - Robert Gustafsson

  • Lillarapunzel
    Jagochdublirvi skrev 2020-05-10 15:40:51 följande:
    Vad är det för typ av konsultföretag det handlar om? Det är så väldigt olika vilken nivå som man som konsult klär sig. Jag jobbar som konsult inom ett område som jag vågar säga att alla företag behöver ha kunskap inom så mina kunder varierar från allt ifrån kommunalt och statliga verksamheter till industri, försäljning, mekaniker och bankväsendet. Såväl advokatfirmor och banker är mina kunder precis som processindustri, förskolor och vårdinrättningar. Klädkoden är proper och det kan vara allt från jeans och någon fin tröja till kavaj
    Känner inte för att outa vilken bransch det handlar om. 
    Intressanta erfarenheter! :) Att jag nog övertolkat det en aning har jag insett, men att till och med jeans eller en finare tröja skulle kunna gå under "proper", var en nyhet för mig! Inser att det kanske finns alternativ till full kostym ändå.
Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?