• Anonym (Kvinnan)

    Partner som lägger sig i ens klädsel..

    Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

    Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

  • Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • Anonym (Kvinnan)
    molly50 skrev 2020-05-27 08:57:49 följande:

    Du gör självklart som du vill. Det är det nog ingen som har sagt emot.

    Men det som många av oss reagerar på är att du inte verkar tänka på hur det kan bli för din dotter i framtiden.

    Att du själv vill leva under hedersförtryck är en sak.

    Men att du inte vill förstå att din dotter kan komma att hamna under samma förtryck i framtiden och dessutom överväger att skaffa fler barn med din man känns ärligt talat lite skrämmande.

    Om det händer så hoppas jag att du tar ditt förnuft till fånga och lämnar och skyddar din dotter och ev andra barn så hon/de slipper hamna i samma situation som t ex Fadime.

    För övrigt så förstår jag inte varför du skapade denna tråd nör du inte ens vill lyssna och ta till dig av råden du får.

    När du berättar hur din man beter sig och at han verkar oförmögen att ändra sig så borde du ha förstått att du kommer att få rådet att lämna.


    Fadime levde i en riktig hederskultur, det gör inte vi.

    Jag har redan tagit emot flera råd som jag både testat och ska testa. Det är lämna jag inte vill göra och det visste ni redan från ts.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Silla) skrev 2020-05-27 08:32:32 följande:

    Du skriver som att du tror det hade varit annorlunda om du satt stopp direkt I början. Du skriver också att beteendet har blivit värre och eskalerat.

    Jag tror det är viktigt både för dig och för din framtida tonårsdotter att du inte tillåter honom att eskalera ytterligare med sina orimliga krav. Det är nu du har chansen att sätta stopp för nästa nivå av förtryck. Det kommer vara jobbigt och konfliktfyllt men du banar vägen för din och framför allt din dotters framtid. Det är inte rättvist att lämna det helt till henne att sätta rimliga gränser mot din man. Det är dags för dig att sätta ner hälarna i sanden och visa att du är vuxen nog att vara mamma.


    Tack, ja jag ska visa att det räcker ifall det blir värre. Men tror inte det kommer bli värre än såhär gällande klädseln. Men ska verkligen göra det.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-05-27 09:20:32 följande:

    Han låter väldigt dömande mot de som inte lever och klär sig som han tycker.


    Absolut men samtidigt menar han inte på riktigt att kvinnorna säljer sig själva eller att männen säljer dem, mer ett skällsord. Men absolut inte okej för det heller.
  • molly50
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 09:32:19 följande:
    Fadime levde i en riktig hederskultur, det gör inte vi.

    Jag har redan tagit emot flera råd som jag både testat och ska testa. Det är lämna jag inte vill göra och det visste ni redan från ts.
    Det du inte inser är ju att även du är kuvad och lever under hedersförtryck.
    Tror du att Fadime fick leva fritt eller tror du att de hade åsikter om hennes klädsel och livsstil också,innan hon dog?

    Ja,men det är svårt att förstå hur du kan vilja fortsätta leva med någon som trycker ner dig så och som kan fortsätta med detta på din dotter när hon blir större.
    Och att du uppenbarligen tänker tillåta det.
  • Anonym (Silla)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 09:32:19 följande:

    Fadime levde i en riktig hederskultur, det gör inte vi.

    Jag har redan tagit emot flera råd som jag både testat och ska testa. Det är lämna jag inte vill göra och det visste ni redan från ts.


    Din man bestämmer hur du ska klä sig med motiveringen att du inte ska vara en hora och göra honom till en hallick. Han förtrycker dig för att skydda sin heder.

    Du lever i en hederskultur under hedersförtryck och det gör även din dotter. Hon kanske inte lider av det nu när hon är så liten men ärligt talat. Hur var det för dig som tonåring att gå i svensk skola ? Trivdes du och kände dig hemma? Hade du önskat att något var annorlunda? Är det något som du kan förändra till förmån för din dotter? Det är bara nio år tills din dotter är tonåring. Tro mig, det kommer gå snabbare än du tror.
  • Anonym (ÄktaHeder)
    Anonym (Silla) skrev 2020-05-27 08:19:54 följande:
    När han svarar så kan du säga, det är inte mitt fel att du är född i fel århundrade i fel land.
    TS är född i rätt land i rätt århundrade, men lever ändå inte i det.
  • Anonym (det går.)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 09:34:07 följande:
    Tack, ja jag ska visa att det räcker ifall det blir värre. Men tror inte det kommer bli värre än såhär gällande klädseln. Men ska verkligen göra det.
    Nej, det kommer du inte göra. Det har ju precis blivit värre. Tidigare var vissa kläder ok som inte är det längre. Varför skulle du sätta stopp när det blir ännu värre om du inte gör det nu, när det blir värre än tidigare?
  • Bjoer
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 09:32:19 följande:
    Fadime levde i en riktig hederskultur, det gör inte vi.
    Allt du skriver tyder på att ni gör det. Som jag sa innan, hederskultur börjar inte med mord. Det börjar med kontroll av andra för att skydda sin och sin familjs heder. Du får inte klä dig normalt för att du isf. drar skam över honom och er familj. Det är förtryck med heder som motivering. Hedersfötryck. Rent objektivt sätt, inte för att vi inte förstår eller inte har samma erfarenheter. Objektivt sätt är det hedersförtryck.

    Jag förstår att du inte vill att det ska vara så, för det svider att inse att det liv man lever, den värld man lever i, är ett problem, en bubbla. Speciellt för ens dotter. För hennes skulle måste du börja vända trenden nu. Annars kommer hon växa upp med en uppfattning att det är normalt och ok att mannen bestämmer över kvinnan, att hon ska göra som han säger och att om de inte är överens så är det hans ord som gäller. Du kanske har en rätt ok man, men det garanterar inte att din dotter får det. Och då kommer hon inte våga säga emot, säga ifrån, när hennes man behandlar henne illa. För det är det normala för henne att det han gör är rätt, oavsett vad han gör. Slår han henne så är det ok, för det är han som bestämmer. Våldtar han henne så är det ok, för det är han som bestämmer. Visst, din man kanske inte slår och våldtar dig, men om standarden är att han bestämmer oavsett så spelar det ingen roll, hennes uppfattning kommer vara att hon ska foga sig.

    Är det den bild av förhållandet mellan man och kvinna du vill ge din dotter?
  • LFF
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 23:22:41 följande:
    Vad som hade hänt ifall jag helt plötsligt gick ut lättklätt? Ja förmodligen våld men inte mord. Dock skulle jag som sagt inte gå ut så frivilligt ändå. Det tråden handlar om är att jag redan täcker mig, men att det inte är tillräckligt för honom. Jag vet inte vad som skulle hända om jag gick ut så som jag anser är tillräckligt, men inte lika illa konsekvens som om jag skulle vara lättklädd iallafall.

    Sedan är jag som sagt inte rädd för att säga emot, jag har ju börjat göra det ofta och klagat/gnällt på hans krav så det är inte så att jag sitter som en tyst hund och inte vågar svara tillbaka. Skrev bara att om han sagt nej så är det nej eftersom han är bestämd, får inte gå ut annars.
    Vad då "får inte gå ut annars"? Låser han in dig i så fall? Eller på vilket sätt hindras du från att gå ut om du inte fogar dig efter hans (bisarra) vilja?

    Du ser inte ens att du lever i hedersförtryck. Du ser det bara som att det handlar om hot om att dödas. Det är ju så mycket mer än så. Det är ju just detta att du inte ska få vara den du är, att du kan fresta andra män om du klär dig som du vill (som är "utmanande" och "horigt" enligt honom). Detta att det bara är hans vilja som räknas och om du inte är med honom så är du "trotsig" (som om du vore ett barn i er dotters ålder) och allt blir bättre om du bara lyder "den allsmäktige mannen".
  • Anonym (Silla)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 09:34:07 följande:

    Tack, ja jag ska visa att det räcker ifall det blir värre. Men tror inte det kommer bli värre än såhär gällande klädseln. Men ska verkligen göra det.


    Jag menade att du ska sätta ner foten nu. Det är ju nu han inte tycker det räcker med de kläder du har använt förut.

    Hur ska du göra i sommar? Du kan väl inte gå runt i tjocka koftor mitt i sommaren? Klarar du verkligen av att vara ute och leka med din dotter på dagarna i sommarhettan i de kläder som han vill att du ska ha på dig? Om svaret är nej på den frågan så påverkar han redan din dotters liv negativt. Kanske kan han ta till sig det som argument? Vill han inte att er dotter ska kunna leka och ha kul med sin mamma och njuta av sommaren?

    Be honom testa att klä sig lika påklätt som du så att han får en förståelse för vad det är han begär. Fråga honom om han klarar att springa och busa med dottern i hettan klädd i inte bara täckande utan tjocka kläder. Fråga honom om vad som verkligen är viktigast. Hans stolthet eller er dotters lycka och din hälsa. Det är inte hälsosamt att bli för stillasittande. Alla mår bra av att röra på sig i friska luften.
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..