• Anonym (Trött sambo)

    Blir galen på öppen planlösning!

    Värdelöst!

    Det upplevs som öppet och luftigt, men varken köket eller vardagsrummet är särskilt stora egentligen. Det bara ser större ut när det är samma rum. Jag har bott i flera tvårummare med större vardagsrum än den här trerummaren.

    Svårmöblerat på grund av avsaknad av väggar. Alla fyra väggar tas upp av kylskåp, fönster, dörröppningar och balkongdörr samt själva köksdelen. Väldigt lite ren väggyta att ställa nånting mot, och all den väggyta som nu ändå finns går inte att använda till nåt vettigt, eftersom man då blockerar dörröppningar.

    Matoset är inget jätteproblem, men visst skulle det va skönt ibland att i alla fall kunna stänga dörren till köket om det ryker lite extra. Man blir störd när man tittar på tv om den andra jobbar i köket. Diskmaskinen hörs i hela lägenheten! Det är faktiskt oerhört störande i längden..

    Det är svårt att hitta nånstans att va ifred. Den andra hälften tittar på tv och barnet sover i vårt sovrum och man vill pyssla med nåt. Hopplöst.

  • Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!
  • Anonym (myself)

    Det kanske beror på planlösningen i sin helhet, men vi har bott i två lägenheter med öppen planlösning mellan kök och v-rum och älskade det. Enda nackdelen jag ser med det är om vi har flera gäster än gästrummet kan rymma och några måste sova i vardagsrummet, så blir det en extra grej (lägga sig tidigare och inte se på TV, var extra tysta på morgonen eller om man ska på toa, mm), men under våra totalt 12 år i såna lägenheter har det hänt ca 4 ggr.
    Men vad har ni för diskmaskin som hörs i hela lägenhet?

  • Anonym (Tina)

    Jag kan hålla med dig. Men det beror mer på hur planlösningen ibland ser ut än att den faktiskt är öppen. Vi gjorde så att vårt kök öppnades till matrummet och blev ett stort kök om ca 60 kvm.

    Sedan är andra halvan av nedervåningen öppen planlösning, så vardagsrum, "gubbhörnan" och matsalen. Så även om det räknas som öppen planlösning är det inte helt öppet.

    Mellan köksdelen där matbordet står har vi öppnar ek vägg in till matsalen med glasdörrar som gör att köket blir ännu luftigare.

  • Anonym (abc)

    Jag älskar öppen planlösning och skulle inte vilja ha "stängd" planlösning. Men vi har t.ex. ingen tv i vardagsrummet utan ett separat tv-rum (inte jättestort hus men bra planerat). Vårt kök/vardagsrum är verkligen husets hjärta där vi umgås och lagar mat tillsammans och så går man till andra rum om man vill vara ifred. Vår planlösning är dessutom sådär jätteöppen och inte med köket i vinkel och det är verkligen perfekt för oss. 

    Hade jag haft ett boende där det var så att det inte fanns möjlighet till ett extrarum hade jag kanske inte velat ha det. T.ex. om jag blev ensamstående och flyttade in i en trea med två barn så skulle jag vilja ha separat kök och vardagsrum för att få två umgängesrum som inte är någons sovrum. 

  • sextiotalist
    Anonym (myself) skrev 2020-05-28 15:02:20 följande:

    Det kanske beror på planlösningen i sin helhet, men vi har bott i två lägenheter med öppen planlösning mellan kök och v-rum och älskade det. Enda nackdelen jag ser med det är om vi har flera gäster än gästrummet kan rymma och några måste sova i vardagsrummet, så blir det en extra grej (lägga sig tidigare och inte se på TV, var extra tysta på morgonen eller om man ska på toa, mm), men under våra totalt 12 år i såna lägenheter har det hänt ca 4 ggr.

    Men vad har ni för diskmaskin som hörs i hela lägenhet?


    Vi har långväga gäster som ibland sover i vardagsrummet så då är det ännu mer märkbart med även den begränsningen. Skulle nog säga 8-10 ggr per år.

    Vi umgås mycket i vardagsrummet, köket är en arbetsplats.

    Förutom att diskmaskinen låter (Electrolux, typ lite dyrare) så låter fläkten från den inbyggda ugnen.

    Den fläkten som är till spisen är ingen höjdare. Suger sådär.

    I vår förra lägenhet var det en svindyr bänkfläkt, märket började på g, googlade på den en gång, 30 000 . Den var ljudlig (men effektiv).

    Sedan är det alla andra maskiner som låter som är störande
  • Ingrid1983

    Jag bor i ett sekelslifteshus med många rum, en trappa mitt i huset och dörrar så man kan gå runt hela nedreplanet tillbaka till hallen. Alla rum har alltså två dörröppningar och fönster åt två håll. Det är min favoritplanlösning, så glad att jag hittade det här huset. Jag gillar separat kök då man kan dammsuga där oftare än resten av huset, eller stänga när man inte orkar se disken! Vardagsrummet och matsalen har också en stor, dubbel dörröppning så den öppna känslan får man ändå.

  • Aniiee
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-28 09:17:52 följande:

    Jag är lyckligt lottad och bor i en 50-talslägenhet med jättefin planlösning. Arkitekterna tänkte verkligen på allt och jag är en av de få i området som har alla rum intakta. Folk blir galna på alla dörrar, men jag gillar alla skrymslen och vrår...
    Man kan stänga om sig och få ro och enskildhet när man vill. 


    Samma här. Gammalt hyreshus från början av 50-talet. Dock har några dörrar tagits bort, den mellan hallarna och den mellan hall och vardagsrum. Vardagsrummet har fått större öppning och en halvvägg, med det är jag ok med. Köket är på andra sidan hallen och har spegeldörr med mönstrat, frostat fönster.

    En annan sak som tänker varje gång jag ser en "Xrok med öppen planlösning" till salu är att jag känner mig lurad. När det byggde nytt med öppen planlösning på vår gata runt 2010 så var de i alla fall ärliga och sa att det var X.5rok. Alltså räknade vardagsrummet som ett halvt rum
    I have a growing lack of disgust for you
  • Alessia
    Anonym (Trött sambo) skrev 2020-05-28 07:03:35 följande:

    Värdelöst!

    Det upplevs som öppet och luftigt, men varken köket eller vardagsrummet är särskilt stora egentligen. Det bara ser större ut när det är samma rum. Jag har bott i flera tvårummare med större vardagsrum än den här trerummaren.

    Svårmöblerat på grund av avsaknad av väggar. Alla fyra väggar tas upp av kylskåp, fönster, dörröppningar och balkongdörr samt själva köksdelen. Väldigt lite ren väggyta att ställa nånting mot, och all den väggyta som nu ändå finns går inte att använda till nåt vettigt, eftersom man då blockerar dörröppningar.

    Matoset är inget jätteproblem, men visst skulle det va skönt ibland att i alla fall kunna stänga dörren till köket om det ryker lite extra. Man blir störd när man tittar på tv om den andra jobbar i köket. Diskmaskinen hörs i hela lägenheten! Det är faktiskt oerhört störande i längden..

    Det är svårt att hitta nånstans att va ifred. Den andra hälften tittar på tv och barnet sover i vårt sovrum och man vill pyssla med nåt. Hopplöst.


    Håller fullständigt med dig! Kök och vardagsrum i ett är inget för min familj. Jag är så tacksam att planlösningen är traditionell i vår villa. Nu har vi visserligen ett stort kök på 40 kvm, men det behövs när hela familjen är samlad runt det stora matbordet + en och annan pojk- eller flickvän. 

    Ett par av mina vänner bor i varsin likadan villa av nyare datum än vår och har följaktligen öppen planlösning (som de inte trivs något vidare med, men kan uthärda), men värre ändå säger de, är att det är högt i tak - nästan 7 m - med titta-ner-galleri på övervåningen samt stora svårhanterliga fönsterpartier. Konstiga ljudförhållanden  och svårmöblerat. De olägenheterna fattade de inte när de köpte husen, som då inte var färdigbyggda. En av vännerna planerar aktivt ett husbyte, för hon trivs inte alls i sitt tre år gamla hus.
  • hammarhajen

    Man är ju olika. 

    I min familj funkar det sällan så att en lagar mat och en tittar på TV och "blir störd" av matlagning - vi lagar mat ihop eller så gör den andra något annat för hushållet som t.ex. tvättar eller så. Eller så lyssnar den som lagar mat också på TV:n om den är på, t.ex. att nyheterna är på och båda tar del.

    Öppen planlösning är jättebra med småbarn, som helst vill vara där föräldrarna är och annars bara leker på köksgolvet. Plus att man har lite koll på vad de ser om de tittar på TV..

    Tycker också att det är tråkigt att en hamnar ensam i köket om man har gäster. Alternativet är att alla ändå är i köket (som det oftast blir), så då är ju öppen planlösning bättre.

  • Anonym (Tumme upp)

    Håller med TS, öppen planlösning lär va snyggt, men är fruktansvärt opraktiskt. Är så glad att vara ifrån det huset där vi hade öppet. 

  • Anonym (Hgfcf)

    Jag skulle titta på något äldre i så fall. Lägenhet eller hus, de har ofta många mindre rum och separat kök om det är byggt för 50+ år sedan.

Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!