• Anonym (Ts)

    Är detta en sund man?

    Jag är en 40-årig kvinna med två barn som för ett halvår sen lärde känna en man som är ngr år äldre än mig. Han har inga barn men är jättego mot mina och har alltid velat ha barn. Vi har från början bara varit vänner och han var intresserad av min vännina men sen rann det uti sanden och hon var aldrig intresserad av honom och han började så småningom visa intresse för mig. Vi har haft sex några gånger de senaste veckorna och han verkar vilja ha ett förhållande men det är där jag backar. Jag har frågor om han beteende som jag inte vet om jag borde bry mig om eller bara strunta i.

    Han ringer varje dag och det gillar jag mycket men det blir lätt två timmar i telefon och samtalet handlar till ca 90 procent om honom och hans liv. Han pratar även väldigt nedlåtande om sina ex och framhäver sig själv till skyarna. Detta får mig att bli så osäker och eftersom jag levt med en man som psykiskt misshandlade mig är jag livrädd att hamna i liknande situation. Andra saker är subtila och de kan jag inte förklara. De är svåra att veta om det är mina egna sår eller något han gör. Jag får tex dåligt samvete och känner mig dålig om jag inte pratar länge. Jag upplever att han växlar mellan kall och varm men det kan ju bero på att jag tvekar att gå in i en relation och kanske sårar honom. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Är detta en sund man?
  • pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-06 16:04:34 följande:

    Det förstår jag men klart att det inte är helt lätt att se när han kommer som solen och tar med oss alla på utflykt och barnen blir ju såå glada då. Men jag tar till mig av allt ni alla skriver. Känns ju som ni alla ser ungefär samma sak så det måste ju finnas något som jag ändå kan lita på i det ni ser


    Vi litar nog framförallt på det du sett och känt men utifrån sett också de väldigt typiska processerna att så tvivel i dig, om dig själv, som görs av honom och förstärks av dig.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Ts)
    pyssel skrev 2020-06-06 17:12:12 följande:

    Vi litar nog framförallt på det du sett och känt men utifrån sett också de väldigt typiska processerna att så tvivel i dig, om dig själv, som görs av honom och förstärks av dig.


    Jag vet att jag inte är en lätt person men jag tycker han är väldigt svår att kommunicera med. Han säger aldrig saker rakt ut utan kommunicerar genom att ge exempel men när jag sen konfronterar och undrar om det handlar om mig säger han alltid att det inte alls handlar om mig utan han pratar bara allmänt. Gör mig förbryllad. Lika väl om vi dagen innan sagt att jag kan komma till honom så hör han knappt av sig dagen efter och bjuder inte hem mig utan jag får fråga om han är hemma och sen är det luddigt tills jag frågar om jag kan komma eller om vi ska höras eller liknande. Jag vet inte om det är jag som är otydlig men är ofta det blir så. Han kan svara kort att han är hemma men aldrig att - vill du komma på mat, kom kl 19 mm som man brukar göra utan det känns som han backar då och väntar på mig. Om jag påpekar detta säger han att han anpassar sig efter mig. Säger ofta också när vi pratat länge och jag måste avsluta att han inte ska störa mer.
  • pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-06 17:21:57 följande:

    Jag vet att jag inte är en lätt person men jag tycker han är väldigt svår att kommunicera med. Han säger aldrig saker rakt ut utan kommunicerar genom att ge exempel men när jag sen konfronterar och undrar om det handlar om mig säger han alltid att det inte alls handlar om mig utan han pratar bara allmänt. Gör mig förbryllad. Lika väl om vi dagen innan sagt att jag kan komma till honom så hör han knappt av sig dagen efter och bjuder inte hem mig utan jag får fråga om han är hemma och sen är det luddigt tills jag frågar om jag kan komma eller om vi ska höras eller liknande. Jag vet inte om det är jag som är otydlig men är ofta det blir så. Han kan svara kort att han är hemma men aldrig att - vill du komma på mat, kom kl 19 mm som man brukar göra utan det känns som han backar då och väntar på mig. Om jag påpekar detta säger han att han anpassar sig efter mig. Säger ofta också när vi pratat länge och jag måste avsluta att han inte ska störa mer.


    I värsta fall, han är manipulativ, vilket jag uppfattar det som.

    I bästa fall: Det där låter jobbigt och inget jag hade orkat hålla på med.

    Du om någon förtjänar väl "är det rätt så är det lätt"?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Hygglo)

    Samtal två timmar? Alldeles för lång tid.

    Fokusera på annat.

  • fornminne

    Ts, jag tror att du behöver lära dig vad en sund relation är. Den här mannen är väldigt "på" samt upp och ner, växlar mellan att höja dig till skyarna och att subtilt kränka dig eller göra dig osäker. Sånt är ALLTID en varningssignal. Det är inte ett normalt sätt att uppvakta någon, särskilt inte i kombination med skitsnack om ex. Alla varningsklockor ringer här. Han försöker binda dig till sig och ta kontrollen över dina känslor. Och du är sårbar för det eftersom du har haft destruktiva relationer tidigare. Jag tycker att du ska göra slut med den här mannen och försöka hitta någon som inte håller på som han. ALLA varningsklockor ringer. Hitta någon som är stabilare, där ni kan skynda långsamt, någon som respekterar dig och uppskattar ditt sällskap, utan att vilja prata i telefon två timmar om dagen, eller ömsom bre på att du är hans allt, ömsom bli kall och göra dig osäker.

  • Nimzay
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-06 16:01:40 följande:
    Nä du har rätt men är ju rädd att han gör så pga mig och att jag inte vill ha relation och kanske är dålig på att kommunicera.
    Men du får nog helt enkelt försöka börja tänka att typ allt som känns jobbigt inte nödvändigtvis behöver bero på dig eller på hur du är, utan det kan även bero på hur på andra - dvs på hur andra beter sig, på hur andra är osv, alltså exempelvis kan det som bli jobbigt bero på den här mannens knepiga sätt och beteende snarare än din förmåga att kommunicera. Vet att detta kan vara supersvårt, men du skulle nog verkligen behöva försöka börja tänka så här mer.
  • Anonym (Mortel)
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-06 11:28:41 följande:
    Ja jag skyller redan helt och hållet på mig själv att jag inte går in i någon riktig relation. Det som är tuffast för mig just nu är att jag tycker så synd om honom. Han säger att jag gett honom glädje i livet och att han innan var väldigt deppig. Att han mår så otroligt bra med mig. Det gör så ont att såra honom
    Det där är för mig stora varningsklockor! Jag anser det ofta riskabelt att ingå i en relation med en man som menar att du är det som gett honom glädje i livet. Det kan lätt leda till att han blir desperat och kontrollerande för att han lägger hela sitt mående i dina händer. Jag skulle verkligen avråda dig från att ingå i en sån relation som lätt kan leda till mönster där han spelar på ditt dåliga samvete. Jag tror att det är ännu viktigare för dig som varit i ett tidigare destruktivt förhållande att undvika sådana män och satsa på någon som redan mår bra och är psykiskt stabil. Du måste inse att du förtjänar bättre! 
  • Anonym (tvillingmamma)

    Män man ska undvika: 1) Män som är för på. 2) Män som ömsom höjer en till skyarna, ömsom nedvärderar, drar sig undan eller verkar ointresserade. 3) Män som snackar mycket skit om sina ex. 4) Män som skyller ifrån sig. 5) Män som verkar hänga upp sitt liv på en, eller påstår att de gör det. 6) Män som mest pratar om sig själva. TS, din kille stämmer in på många av dessa varningsklockor. Som flera redan har påpekat: Gör slut och hitta någon stabilare, som vill gå lugnare fram och inte håller på som din nuvarande kille.

  • Anonym (Moa)

    Kan du parata om det här med din väninna som han först var intresserad av och som ratade honom?

    Hon känner ju också honom och kanske vet lite mer om honom eller hade samma magkänsla och därför inte var intresserad.

    Spontant låter han inte som något att ha.

Svar på tråden Är detta en sund man?