• Tessaloniki

    Tre missfall på rad och "inga fel"

    Jag undrar om någon har vart i samma sits, hur ni hanterade det och hur det gick (eller går, om det är pågående för er just nu) i slutändan.

    Vi har alltså försökt bli gravida i två år nu, fick ett plus i april 2019 som blev tidigt missfall genom blödning, påbörjade utredning och behandling med letrozol i oktober 2019, vilket blev ett plus på första omgången. Detta plus slutade i uteblivet missfall i vecka 9, vilket vi alltså var tvungna att ta bort genom en "abort". Ett par omgångar letrozol senare plussade vi igen i mars 2020 och detta blev också ett tidigt missfall med blödning.

    Nu har vi gjort en missfallsutredning vilket visar att vi inte hade några som helst avvikande siffror på alla prover. Vi kommer få fortsätta behandlingarna i höst.

    Har ni liknande erfarenhet så vore det guld att få höra hur det gick eller går för er. Allt känns bara hopplöst just nu eftersom allt är "OK" på pappret. Det enda problem de har hittat är att jag har långa cykler, men jag har fortfarande ägglossning och mens varje cykel. Känns så trist att jag nu måste vänta över sommaruppehållet innan jag kan få lite boost på ägglossningen...

  • Svar på tråden Tre missfall på rad och "inga fel"
  • Tessaloniki
    Anonymsju skrev 2020-06-10 06:35:50 följande:

    Gick till en privat kvinnoklinik i Örebro, hon som ägde stället var även någon typ av chef på usö kvinnoklinik. Det var hon som fixade så vi fick göra utredningen. Jag tog själv upp trombyl med henne på ett utav alla besök där då jag hade läst jättemycket om det. Stod på mig och hon skrev ut det till oss. Hon tog själv upp progesteron och sa att jag skulle ta det också. Fick betala ca 900 kr varje besök (gick där på ultraljud under graviditeten med min son) men fick några besök gratis på slutet då hon hade följt våran resa. Hade läst att små blodproppar kan bildas i livmodern och orsaka missfall och därför kunde trombyl hjälpa.

    Att jag fick en fullgången graviditet efter att min äggledare opererats bort kan ju också vara en anledning. Fick höra att man kan ha sämre och bättre äggledare. Att ha en frisk äggledare istället för två halvbra, är bättre. Men det går jag ju ingen aning om vad som egentligen gjorde att det gick bra, det återstår att se när vi ska försöka på ett syskon.


    Okej. Jag vill ju egentligen liksom lita på min läkare men jag kommer ändå prata med henne om progesteron och trombyl, det är exakt de jag har tänkt på och hoppades att missfallsutredningen skulle visa på att något var knas just där med blodpropp, just för att få trombyl utan tjafs liksom...
  • nnnnnnnn
    Yona123 skrev 2020-06-10 10:18:47 följande:
    Tack att du delar med dig, skadar inte att prova har inget att förlora hoppas det funkar för oss med. Hur kom du fram till iden med denna kuren? =)
    Det är inte min idé, det står i trådarna jag länkat till att det är en överläkare på KK som satt ihop det, trots att det inte är vetenskapligt bevisat (eftersom ingen finansierar forskning på kosttillskott) att den fungerar.

    Läs i tråden!
  • Tessaloniki
    nnnnnnnn skrev 2020-06-10 09:29:07 följande:

    Det var några år sedan jag skrev i de trådarna, så det har blivit några fler som lyckats få barn efter "Mirakelkuren" med zink och magnesium. Alla jag hittills tipsat har fått barn efter kuren, trots 3-7 mf före kuren. Idag är det 6 par som jag tipsat.

    Så det är väl värt att testa "mirakelkuren"


    Tack för tipset!! Ska man fortsätta med dessa även efter plussat alltså? Hur länge då?
  • nnnnnnnn
    Tessaloniki skrev 2020-06-10 15:05:50 följande:
    Tack för tipset!! Ska man fortsätta med dessa även efter plussat alltså? Hur länge då?

    Det står exakt hur man ska ta det i trådarna jag länkat till, men här kommer det igen:


    såhär fick vi:
    1 st solvezink (45 mg brustablett) 1 per dag (per person, både mannen och kvinnan) varje dag i 30 dagar. Därefter 0,5 tablett per dag. Kvinnan tar hela grav. Mannen tar tills livsdugligt foster påvisats (tex vid RUL)
    1 st Emgesan (250 mg tablett) 1 per dag (per person). Dela gärna och ta en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen.Kvinnan tar t.o.m. v. 36, mannen till livsdugligt foster påvisats.

    helst ska båda ta 3 mån före man försöker, men bättre att ta så fort man kan om man redan försöker.

    Och GIVETVIS ska man ändå ta folsyra!!!


     


    Och hittar man inte zolvezink, så tar man andra zinktabletter som har 45 mg styrka, samma sak med emgesan - tag andra som har samma styrka eller flera tabletter tills man kommer upp i samma dos (250 mg)

  • Tessaloniki
    nnnnnnnn skrev 2020-06-10 15:15:46 följande:

    Det står exakt hur man ska ta det i trådarna jag länkat till, men här kommer det igen:

    såhär fick vi:

    1 st solvezink (45 mg brustablett) 1 per dag (per person, både mannen och kvinnan) varje dag i 30 dagar. Därefter 0,5 tablett per dag. Kvinnan tar hela grav. Mannen tar tills livsdugligt foster påvisats (tex vid RUL)

    1 st Emgesan (250 mg tablett) 1 per dag (per person). Dela gärna och ta en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen.Kvinnan tar t.o.m. v. 36, mannen till livsdugligt foster påvisats.

    helst ska båda ta 3 mån före man försöker, men bättre att ta så fort man kan om man redan försöker.

    Och GIVETVIS ska man ändå ta folsyra!!!

     

    Och hittar man inte zolvezink, så tar man andra zinktabletter som har 45 mg styrka, samma sak med emgesan - tag andra som har samma styrka eller flera tabletter tills man kommer upp i samma dos (250 mg)


    Tack! :) har beställt hem både zink och magnesium nu. Har också lyckats hitta metylfolat istället för folsyra så det har jag också beställt (info för er som inte vet: folsyra behöver kroppen bryta ned innan det kan tas upp, metylfolat är redan 'nedbrutet' och kan tas upp direkt i cellerna. Vissa kvinnor saknar förmågan att bryta ned folsyra till folat och kan då inte tillgodogöra sig den folsyran man äter. Folat finns det också rikt av i ex spenat, broccoli och citrusfrukter.)

    Skönt att prova något nytt!
  • nnnnnnnn
    Tessaloniki skrev 2020-06-10 20:44:33 följande:
    Tack! :) har beställt hem både zink och magnesium nu. Har också lyckats hitta metylfolat istället för folsyra så det har jag också beställt (info för er som inte vet: folsyra behöver kroppen bryta ned innan det kan tas upp, metylfolat är redan 'nedbrutet' och kan tas upp direkt i cellerna. Vissa kvinnor saknar förmågan att bryta ned folsyra till folat och kan då inte tillgodogöra sig den folsyran man äter. Folat finns det också rikt av i ex spenat, broccoli och citrusfrukter.)
    Skönt att prova något nytt!
    Håller tummarna för att det blir ytterligare en "mirakelbaby" efter kuren!
  • Ellendellen

    Hej!

    Jag hade tre MA i rad och gjorde också en utredning som inte visade några fel. Jag fick, som några i tråden, progresteron och trombyl utskrivet. Började med medicinen vid plus vilket resulterade i en lyckad graviditet, min dotter är nu ett halvår. 

    Jag fick det utskrivet genom läkare inom landstinget. Han sa att ingen av medicinerna skadar att ta men som sagt proverna visade inga fel.

    Jag tog också massa vitaminer i början av graviditeten ex omega 3, d-vitamin osv. 

    lycka till!

  • Tessaloniki
    nnnnnnnn skrev 2020-06-10 20:56:26 följande:

    Håller tummarna för att det blir ytterligare en "mirakelbaby" efter kuren!


    Tack! Vi behöver alla tummar vi kan få! <3
  • Tessaloniki
    Ellendellen skrev 2020-06-10 21:19:03 följande:

    Hej!

    Jag hade tre MA i rad och gjorde också en utredning som inte visade några fel. Jag fick, som några i tråden, progresteron och trombyl utskrivet. Började med medicinen vid plus vilket resulterade i en lyckad graviditet, min dotter är nu ett halvår. 

    Jag fick det utskrivet genom läkare inom landstinget. Han sa att ingen av medicinerna skadar att ta men som sagt proverna visade inga fel.

    Jag tog också massa vitaminer i början av graviditeten ex omega 3, d-vitamin osv. 

    lycka till!


    Hej! Tack, skönt att höra från fler om trombyl och progesteron! Kanske min läkare kan gå med på att skriva ut det nästa gång. Om det ändå inte skadar liksom! Grattis till ditt lilla mirakel! <3
  • Ellendellen
    Tessaloniki skrev 2020-06-10 22:12:11 följande:
    Hej! Tack, skönt att höra från fler om trombyl och progesteron! Kanske min läkare kan gå med på att skriva ut det nästa gång. Om det ändå inte skadar liksom! Grattis till ditt lilla mirakel! <3
    Ja precis. Du kan ju argumentera för att det inte skadar att ta :) 
    Tack! 
Svar på tråden Tre missfall på rad och "inga fel"