• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • H0nd3ndär
    amandakollb skrev 2020-07-02 13:24:36 följande:

    du kanske är gravid? :) vissa är gravida men får ändå en blödning som liknar mens, och så tror man att man inte är gravid. har du tagit ett gravtest? :) 


    Jag tog ett imorse och jag tror inte jag såg något. Och om bara ett yppepyttigt spöksträck. Så jag tror inte det. Hade inte mensen kommit hade jag vart på äl+12 idag. Blödde inget alls under mina andra två graviditeter så jag är väldigt tveksam.
  • Undrandee

    Är dålig på tempning, men detta är min kurva denna cykel. 48 dagar sedan senaste mens, men fick senaste negativa grav.testet den 24/6.

    Vet inte hur jag ska tolka kurvan?

  • PelloBello
    Undrandee skrev 2020-07-02 18:31:38 följande:

    Är dålig på tempning, men detta är min kurva denna cykel. 48 dagar sedan senaste mens, men fick senaste negativa grav.testet den 24/6.

    Vet inte hur jag ska tolka kurvan?


    Hmm. Ser ut som att du kanske inte ägglossade,
  • ellie86

    Nuvarande cykel, startade precis syskonverkstad och aktiverade mitt NC konto igen. Väldigt svårt att få till de där timmarna med sammanhängande sömn numera, så kan kanske göra att tempen mesar sig sådär precis över coverline.


    Min kurva då jag blev gravid med sonen (sömnsabbaren!) för snart två år sen. Plussade på ÄL+11 och efter ett tag tyckte jag att det kändes nervöst att tempa så haft ett uppehåll tills nu.
  • amandakollb
    H0nd3ndär skrev 2020-07-02 16:39:50 följande:

    Jag tog ett imorse och jag tror inte jag såg något. Och om bara ett yppepyttigt spöksträck. Så jag tror inte det. Hade inte mensen kommit hade jag vart på äl+12 idag. Blödde inget alls under mina andra två graviditeter så jag är väldigt tveksam.


    Äl+12 känns ändå tidigt tycker jag, ta ett nytt test om några dagar :)
  • amandakollb
    Undrandee skrev 2020-07-02 18:31:38 följande:

    Är dålig på tempning, men detta är min kurva denna cykel. 48 dagar sedan senaste mens, men fick senaste negativa grav.testet den 24/6.

    Vet inte hur jag ska tolka kurvan?


    Tror du måste tempa ett tag till för att kunna se ett mönster :) om tempen höjs igen och håller sig hög skulle de ju kunna va en implantationsdipp du haft nyss

    Möter du ungefär samma tid varje morgon?
  • Undrandee
    amandakollb skrev 2020-07-02 21:14:52 följande:

    Tror du måste tempa ett tag till för att kunna se ett mönster :) om tempen höjs igen och håller sig hög skulle de ju kunna va en implantationsdipp du haft nyss

    Möter du ungefär samma tid varje morgon?


    Okej :)

    ja alltid samma tid!
  • amandakollb
    Undrandee skrev 2020-07-02 21:36:14 följande:

    Okej :)

    ja alltid samma tid!


    Håller tummarna på att tempen höjs imorgon igen och att den håller sig hög! Då får du ta ett test om några dagar :)
  • Intenuintesåhär

    Jag är helt ny med tempning. Började mest som en rolig grej och nu börjar jag bli ihärdig. 
    Får jag fråga er som är lite mer erfarna:
    Runt ägglossning ska tempen höjas? Ungefär hur mycket? Pratar vi om 0.3 grader eller 1 hel grad?
    Sedan efter ägglossning så kan tempen sjunka om ägget fäster? Stämmer det?
    Efter den sänkan stiger tempen sen igen?

    Hade inte någon kunnat förklara på ett lätt sätt hur en menscykel ser ut rätt tempmässigt om man är gravid?

  • amandakollb
    Intenuintesåhär skrev 2020-07-03 15:47:51 följande:

    Jag är helt ny med tempning. Började mest som en rolig grej och nu börjar jag bli ihärdig. 
    Får jag fråga er som är lite mer erfarna:
    Runt ägglossning ska tempen höjas? Ungefär hur mycket? Pratar vi om 0.3 grader eller 1 hel grad?
    Sedan efter ägglossning så kan tempen sjunka om ägget fäster? Stämmer det?
    Efter den sänkan stiger tempen sen igen?

    Hade inte någon kunnat förklara på ett lätt sätt hur en menscykel ser ut rätt tempmässigt om man är gravid?


    kul att du börjat tempa!! :) tempen höjs inte runt ägglossning, utan EFTER ägglossning. Den kan höjas allt från dagen efter ägglossning till några dagar efter. antingen en rejäl höjning på en dag eller långsam höjning under några dagar. 

    min temp höjs lite långsammare under några dagar. har en snitttemp på 36,2 innan äl och snitt på 36,7 efter äl, så för mig höjs den runt 0,5 efter äl. tror dock att det kan variera så vissa har bara 0,2-0,3 i höjning och vissa betydligt mer, uppåt 1 grad. 

    tempen kan sjunka några dagar efter ägglossning, vid implanationsdippen, men inte alla som får det. exakt, sedan kommer tempen att stiga igen och hålla sig hög om man är gravid=) 

    har inte tempat när jag varit gravid men såg det finns några sådana kurvor längre upp i denna tråd som du kan kolla på :) 
Svar på tråden Tempkurvor