• Nico91

    BIM Augusti 2020

    Hej!

    Så kom den oönskade mensen i juli igen.

    Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

    Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

    Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

  • Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-17 18:06:13 följande:

    Det låter iallafall som du hittat den! Men likadant här är ju öppen och stängd från person till person :) kolla länken jag bifogade tidigare ifall du vill se hur tappen liksom ser ut :) om du skulle vilja nörda in dig.. Men det är en träningssak att lära känna sin egen tapp :)

    Läst en del som gjort insemination, hur funkar det liksom?

    Har förresten även hört att man kan boosta gulkroppen med en rejäl dos d-vitamin dagen innan äl.. Bara ett tips från vulverine:)

    Kram <3 håller tummarna!


    Ska nörda ner mig Nu känner jag den tydligt iaf! Och eventuellt hittat öppningen, vilken grej! Nu under fertila perioden är det iaf lätt att komma in och åt med fingret. Om ett par dagar kommer har nog vara snustorr och då är det nog mindre härligt...

    Har faktiskt tagit dubbel med D-vitamin de senaste dagarna, utifrån att du skrev om det i ett tidigare inlägg Jag har inte bekräftat ÄL ännu med tempen, men stickorna har blivit svagare och svagare idag. Dock inte haft några känningar i äggstockarna, hmm, haft det de senaste månaderna runt ÄL. Brukar du få ÄL-smärtor?

    Jag är novis på det här med heminsemination. Det var faktiskt min man som tog upp det när vi hade haft två hopplösa månader med bara avbrutna samlag runt ÄL, och så klart mycket diskussioner och stress på det.

    Vi använder i a f en 5 ml spruta som jag köpt från Apotea. Brukar ligga med rumpan högt i en kvart eller så efter att jag sprutat in,sprutan är kvar i mig då, och så försöker jag också komma för det ska tydligen vara bra. Och efteråt tar jag ut sprutan och sätter in min menskopp istället, låter den vara kvar allt mellan 2-10 timmar. Fråga gärna om det är något du undrar över!
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-18 21:49:24 följande:

    Ska nörda ner mig Nu känner jag den tydligt iaf! Och eventuellt hittat öppningen, vilken grej! Nu under fertila perioden är det iaf lätt att komma in och åt med fingret. Om ett par dagar kommer har nog vara snustorr och då är det nog mindre härligt...

    Har faktiskt tagit dubbel med D-vitamin de senaste dagarna, utifrån att du skrev om det i ett tidigare inlägg Jag har inte bekräftat ÄL ännu med tempen, men stickorna har blivit svagare och svagare idag. Dock inte haft några känningar i äggstockarna, hmm, haft det de senaste månaderna runt ÄL. Brukar du få ÄL-smärtor?

    Jag är novis på det här med heminsemination. Det var faktiskt min man som tog upp det när vi hade haft två hopplösa månader med bara avbrutna samlag runt ÄL, och så klart mycket diskussioner och stress på det.

    Vi använder i a f en 5 ml spruta som jag köpt från Apotea. Brukar ligga med rumpan högt i en kvart eller så efter att jag sprutat in,sprutan är kvar i mig då, och så försöker jag också komma för det ska tydligen vara bra. Och efteråt tar jag ut sprutan och sätter in min menskopp istället, låter den vara kvar allt mellan 2-10 timmar. Fråga gärna om det är något du undrar över!


    Amen eller hur! Kvinnokroppen är fasiken så häftig!! Du vet det säkert redan men se till att händerna är rena och naglarna kortklippta så du inte råkar riva dig eller får in bakterier bara!:)

    Efter äl är min tapp ändå rätt hög(men lägre än under äl), hård, sen kan den variera lite mellan stängd och centrerad och stängd och bakåtriktad och då inte alls sådär hal som under äl. Sen ca 3 dagar innan mens så börjar min öppna sig mer och mer men kan också variera lite under dagen.. Ska bli spännande att se hur den beter sig när man blir gravid.. :D

    Vad bra! Det ska tydligen hjälpa till att ägglossa och boosta gulkroppen om jag förstått det rätt.. :)

    Jag känner absolut en skillnad när jag ska ha ägglossning men har liksom känningar ca 3-4 dagar runt ägglossning så har inte ont bara precis vid just äl kanske något mer. Hur brukar du känna? Men du fick positivt på stickorna eller? Då bör ju tempen bekräfta snart?

    Förlåt för att jag frågar men hur löser ni liksom själva satsen som ska i sprutan:p läste lite om det och det verkar som om det skulle vara liksom max 1,5h gammalt för att vara bäst kvalitet.. Men man kanske fryser in den? Ska den då tinas? Förlåt för många frågor, har försökt googla men hittar liksom ingen konkret info.. Bara nyfiken!

    Håller tummarna för oss! Jag har äl runt den 27e.

    Kram <3
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-19 09:03:52 följande:

    Amen eller hur! Kvinnokroppen är fasiken så häftig!! Du vet det säkert redan men se till att händerna är rena och naglarna kortklippta så du inte råkar riva dig eller får in bakterier bara!:)

    Efter äl är min tapp ändå rätt hög(men lägre än under äl), hård, sen kan den variera lite mellan stängd och centrerad och stängd och bakåtriktad och då inte alls sådär hal som under äl. Sen ca 3 dagar innan mens så börjar min öppna sig mer och mer men kan också variera lite under dagen.. Ska bli spännande att se hur den beter sig när man blir gravid.. :D

    Vad bra! Det ska tydligen hjälpa till att ägglossa och boosta gulkroppen om jag förstått det rätt.. :)

    Jag känner absolut en skillnad när jag ska ha ägglossning men har liksom känningar ca 3-4 dagar runt ägglossning så har inte ont bara precis vid just äl kanske något mer. Hur brukar du känna? Men du fick positivt på stickorna eller? Då bör ju tempen bekräfta snart?

    Förlåt för att jag frågar men hur löser ni liksom själva satsen som ska i sprutan:p läste lite om det och det verkar som om det skulle vara liksom max 1,5h gammalt för att vara bäst kvalitet.. Men man kanske fryser in den? Ska den då tinas? Förlåt för många frågor, har försökt googla men hittar liksom ingen konkret info.. Bara nyfiken!

    Håller tummarna för oss! Jag har äl runt den 27e.

    Kram <3


    Behövs nog några cykler för att få koll på tappen! Idag var den så högt upp att jag knappt nådde. Plus att jag fortfarande har äggviteflytningar. Så kanske blir det ÄL idag? Hade ju peak i fredags eftermiddagen och tempen har ännu inte gått upp. Ja, och från igår kväll är mina bröstvårtor ömma! Första cykeln som jag gör ALLT för att kunna bekäfta ÄL

    Jag vet faktiskt inte riktigt om jag känner av ÄL, kanske inbillat mig några cykler. Då har det känts som lite molvärk plus lite hugg vid en sida av nedre magen, där jag tänker att äggstocken sitter. Denna cykeln har jag inte känt så, men känner mig svullen och magen är lite trög :-P

    Åhh jag tror inte det går att frysa spermier hemma, det måste nog göras på ett särskilt sätt på lab (antar jag iaf). Vi kör inseminationen med det samma, ju fortare spermierna kommer in i mig desto bättre! Vad jag har läst så gillar de inte syre, tror de dör fortare då.

    Ohh snart dags för dig att leta ÄL!
  • Cassus
    Msofie skrev 2020-07-18 09:49:10 följande:

    Känner att jag kanske behöver skriva av mig lite.

    Jag har i större delen av mitt liv faktiskt inte mått så bra psykiskt. Har alltid haft generell ångest, driven av lågt självförtroende, katastroftankar och negativa tankar. Har jobbat stenhårt med mig själv och sedan ett år tillbaka mått bra och varit fri från ångest på ett helt nytt sätt. För mig är det värsta med denna processen är att ångesten är tillbaka. Den sitter i bröstet och magen konstant, utan att jag ens tänker på något. Jag är helt säker på att det är direkt relaterat till ångesten kring att försöka skaffa barn. Det känns så jävla tråkigt eftersom jag hade kommit så långt. Känner redan nu att jag börjar dra mig tillbaka från sociala sammanhang och vill helst vara hemma.

    Jag hoppas verkligen att ett krafttag kring äl tester, tempning osv kommer ge resultat inom en snar framtid. Vet att jag annars kommer behöva släppa alla tester, alla appar, detta forum om ett par månader och bara ta bort allt fokus. Aja, vi får väl se vad tiden har att utvisa!


    Din känsla är nog inte ovanlig, de är en inre stress när man verkligen vill något och de inte visar sig vara så lätt. Jag känner igen mig även fast jag inte har samma bakgrund med ångest så ger denna process mig definitivt ångest. Du är inte ensam <3 Och det är superviktigt att va öppen med de tror jag så man kan bearbeta!

    När jag får dem känslorna brukar jag tänka följande: Det är inte så himla lätt att bli gravid som man kanske trott innan man började försöka. Chansen att de ska ta sig är ändå rätt liten och det är mycket som ska klaffa. Jag gör mitt bästa för att ha så goda chanser som möjligt (äl-tester, temp, vitaminer osv) men resten kan jag inte påverka! Och sist men inte minst, skulle de inte ta sig så kan man få superbra hjälp- nån dag kommer jag bli gravid på ett eller annat sätt!

    Det kanske inte hjälper dig men de har ändå gjort mig lite lugnare. Kram!
  • Trean2021

    Hej alla! Var i cykeln är nu ungefär? Jag börjar närma mig ÄL och provar SMEP metoden denna månad. Har ju dock en förmåga att gå händelserna i förväg och kollade av förväntat BFdatum om det blir något denna månad. Får då se att det kommer var ca 4 dagar efter lillans födelsedag. Detta kanske låter sjukt drygt och som att jag tror att det är hur lätt som helst att bli gravid (vilket jag ej tänker) men blir lite nojig att detta är för nära lillans speciella dag och att vi kanske ska avvakta denna månad.. är det rimligt att tänka så? Är så orolig att barnen ska reagera dåligt på en eventuell graviditet och att då spä på det med att bebis kan komma på minstingens födelsedag känns inte schysst :(

  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-19 09:23:45 följande:

    Behövs nog några cykler för att få koll på tappen! Idag var den så högt upp att jag knappt nådde. Plus att jag fortfarande har äggviteflytningar. Så kanske blir det ÄL idag? Hade ju peak i fredags eftermiddagen och tempen har ännu inte gått upp. Ja, och från igår kväll är mina bröstvårtor ömma! Första cykeln som jag gör ALLT för att kunna bekäfta ÄL

    Jag vet faktiskt inte riktigt om jag känner av ÄL, kanske inbillat mig några cykler. Då har det känts som lite molvärk plus lite hugg vid en sida av nedre magen, där jag tänker att äggstocken sitter. Denna cykeln har jag inte känt så, men känner mig svullen och magen är lite trög :-P

    Åhh jag tror inte det går att frysa spermier hemma, det måste nog göras på ett särskilt sätt på lab (antar jag iaf). Vi kör inseminationen med det samma, ju fortare spermierna kommer in i mig desto bättre! Vad jag har läst så gillar de inte syre, tror de dör fortare då.

    Ohh snart dags för dig att leta ÄL!


    Ja, men det är ju ett bra tecken med att tappen är hög! Jag har också den planen att ta till alla medel som går för att bekräfta äl, är liksom lite peppad över mitt lilla sidoprojekt med temp, test, optimering av vitaminer och hälsan. Sen tappen och sekret etc.. Jag har haft så mkt fokus på att just bara bli gravid så för att inte bli för besviken så har jag nu börjat fokusera på att må så bra jag bara kan och få till så regelbundna cykler som möjligt så hoppas jag att det kan ta sig inom 3 månader iaf..

    Men det du beskriver låter väl som rimliga äl känningar!? Men kan förstå att man lätt kan börja tvivla på sig själv.. Det kan jag också känna men äh, det du känner har garanterat med äl att göra!

    Okej jag förstår! Var bara nyfiken för sett många som pratat om det.. Min man har liksom inga problem alls att mysa till det när vi "behöver" eller jag hojtar om äl. Vi kanske kan känna oss lite trögstartade men sen brukar det komma igång.. Men sen är vi också lediga båda två hela tiden så det finns chans för oss närsom på dygnet att tajma mys :) antar att den biten kan vara svårare att få ihop när båda jobbar etc. Skönt att det alternativet finns och funkar ju!!!

    Ja! Är så peppad. Bara lite orolig med tempen för beställde från babyplan och skulle få en basaltemp i tisdags men något hade hänt med min order så nu kommer den inte förrän kansle på onsdag senast hoppas jag.. Har bara tempat med en vanlig muntemp nu tillsvidare.. Behöver man tempa hela månaden eller kan det räcka med från onsdag då tex över äl nästa måndag liksom? Men hoppas ändå att muntempen gått att lita på någotsånär...

    Hoppas det gick/går vägen för dig nu under äl<3 hade varit kul att följas åt i en bftråd sen ju!

    Kram
  • Entusiastisk
    Trean2021 skrev 2020-07-19 22:20:42 följande:

    Hej alla! Var i cykeln är nu ungefär? Jag börjar närma mig ÄL och provar SMEP metoden denna månad. Har ju dock en förmåga att gå händelserna i förväg och kollade av förväntat BFdatum om det blir något denna månad. Får då se att det kommer var ca 4 dagar efter lillans födelsedag. Detta kanske låter sjukt drygt och som att jag tror att det är hur lätt som helst att bli gravid (vilket jag ej tänker) men blir lite nojig att detta är för nära lillans speciella dag och att vi kanske ska avvakta denna månad.. är det rimligt att tänka så? Är så orolig att barnen ska reagera dåligt på en eventuell graviditet och att då spä på det med att bebis kan komma på minstingens födelsedag känns inte schysst :(


    Jag har förmodad äl den 27. Har också funderat på SMEP! Spännande!!

    Så får man väl såklart lov att tänka.. Jag kollar också bf hela tiden om och för när det skulle ta sig xD

    För oss kommer bf isf vara 16 dagar efter min dotters födelsedag. Jag hade tyckt det varit fint om de haft födelsedag nära varandra. Bra med kläder etc som tajmar i tiden och fint för dom att att dela födelsemånad, tänker jag. Nu gick jag över 12 dagar med henne och kommer nog räkna det med nästa också så kanske inte orolig att det ska ske på hennes dag heller.. Sen har jag en dotter som är oootroligt bebiskär, hon väckte liksom mitt bebissug med att börja fråga när vi/hon ska få en bebis och frågar ständigt när vår bebis ska komma.. Så hade hon fått ett syskon på sin födelsedag hade det varit den bästa presenten för henne.. Så det känner man nog själv för sina barn och familj hur dom funkar etc<3

    Tänker att risken är ju inte superstor att den skulle komma prick på dagen!? Men hur hade du känt om det hade varit dagen efter tex.. Och känner du ändå så att du vill att barnen ska ha egna dagar/månader och att det känns viktigt så hoppa över denna månaden och kör på nästa :) gravid kommer du ju med största sannolikhet att bli vilket fall.. Sen får man väl prioritera vilket som är viktigast.. Att plussa denna månaden men att riskera dubbelfödelsedag eller att vänta med att plussa men slippa den oron :)

    Men absolut inte konstigt att tänka så<3

    Kram
  • Canama
    Trean2021 skrev 2020-07-19 22:20:42 följande:

    Hej alla! Var i cykeln är nu ungefär? Jag börjar närma mig ÄL och provar SMEP metoden denna månad. Har ju dock en förmåga att gå händelserna i förväg och kollade av förväntat BFdatum om det blir något denna månad. Får då se att det kommer var ca 4 dagar efter lillans födelsedag. Detta kanske låter sjukt drygt och som att jag tror att det är hur lätt som helst att bli gravid (vilket jag ej tänker) men blir lite nojig att detta är för nära lillans speciella dag och att vi kanske ska avvakta denna månad.. är det rimligt att tänka så? Är så orolig att barnen ska reagera dåligt på en eventuell graviditet och att då spä på det med att bebis kan komma på minstingens födelsedag känns inte schysst :(


    Jag är på CD7! Ha redan börjat med ÄL-tester, men de är mest för att jag har 14 st och tänker inte behöva dom nästa månad hehe ;)

    Hur stor ålderskillnad skulle de bli mellan de två minsta? Spontant känner jag att de kanske inte spelar någon roll?.. Bara man ser till att varje barn får ?sitt? på födelsedagen, att de inte blir något ihopsatt firande. Precis som om man får barn nära jul liksom. Om de är liten åldersskillnad så kanske de dessutom tycker de är roligt när de är lite äldre. Kanske har gemensamma kompisar och planerar jättestor födelsedagsfest tillsammans?
  • Enlitentrea2020

    Hej hej!

    Hoppar in här jag med. Plockade ut hormonspiral i februari och blev gravid i Mars (BF i dec2020 varav mitt alias här). Slutade dessvärre med ett uteblivet missfall och lite komplikationer från det i maj så har inväntat två mensar och har nu börjat försöka igen. Borde ha ÄL här i dagarna.

    31/7 -1/8 Kinder 32 år. första barnet

    1/8 Enlitentrea2020, 30 år, tredje barnet

    2/8 Jenzia, 36 år, första barnet

    3/8,My871,33år,femte barnet

    4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

    7/8, Fruffe, 27 år, första barnet

    8/8, Cassus, 32 år, första barnet

    8/8 Trean2021, 28 år, tredje barnet

    9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

    9/8 Amidina, 34 år, första barnet

    10/8 saraama, 30 år, andra barnet

    11/8 Entusiastisk, 31 år, andra barnet

    11/8 Canama, 31 år, andra barnet

    11/8 MsPinnipeds, 29, första barnet

    12/8 Msofie, 24 år, första barnet

    18/8 PelloBello, 34 år, andra barnet

    19/8 Linjana, 28 år, första barnet

  • saraama
    Entusiastisk skrev 2020-07-17 21:30:59 följande:

    Förstår det. Jag hade hoppats på strax över 2 år emellan men nu blir det 3 år och troligtvis lite mer.. Men har redan gjort planer för en 3a rätt tätt efter:P Så så knäpp kan man bli.. haha..

    Ångrar mig liksom lite nu i efterhand att jag tänkte att det skulle vara så lätt att bli gravid och att jag började på minipiller... Hade liksom inte en tanke på att min dotter skulle älska att amma så mycket och ännu mindre tanke att det skulle vara så svårt att bli gravid när jag amma eller ens att det skulle vara svårt att trappa ner amning.. haha, livet alltså!

    Well, hur som helst. Det är ju vad det är och blir ju vad det blir :D och man kommer ju aldrig stå där med sina barn sen och säga att "åh typiskt att det inte tog sig tidigare" etc. För allt blir ju till sist precis som det ska vara, tror jag :) Men efter (förhoppningsvis) nästa barn så kommer jag inte gå på något p-medel för att låta kroppen få ha sin gång och justera sig själv direkt och inte bli förvirrad av p-medel :)(sorry behövde skriva av mig om det bara)

    Men asså du är inte den ändå som blir knäpp och besatt, antar det är något i oss bara.. xD Min livmoder skriker just nu efter barn! Och jag börjar liksom känna mig mer än redo!!

    Men det är ju ett faktum att det är så himla mycket som ska klaffa även om det är typ 100 miljoner spermier i en utlösning så ska ju någon av de som är livsdugliga passa med just precis DET ägget som släpps som skapades när du låg i magen liksom.. Det är verkligen ett mirakel att bli gravid ju! Men timingen ska ju vara 100% och sen till råga på allt så ska barnet dessutom stanna krav och överleva de kritiska veckorna och sen ska barnet utvecklas till ett friskt barn på det etc etc etc, ja du fattar xD...

    Jag försöker bara tänka att när vår tid är rätt då kommer det! Det enda jag kan göra är att skapa de absolut bästa förutsättningarna för att det ska kunna ske... Sen tröstar jag mig med att jag vet ju att vi kunnat få ett barn och att vi redan vunnit den högsta vinsten med en helt perfekt dotter.. Min man sa idag när jag frågade honom om han kände sig orolig och stressad för att det liksom inte blir något så sa han att "det känns som jag redan är ekonomiskt oberoende och liksom köper triss för att bli dubbelt ekonomisk oberoende"..

    Sorry, kände mig skrivsugen så blev en novell här.. haha!

    Men hursomhelst.. jag hoppas verkligen med hela mitt väsen att det blir ett plus väldigt snart. För oss båda:) <3

    och svar på din fråga . Min mens slutar också idag och min beräknade äl är den 27/7.. Hoppas på tydliga ältest och temp! Sen kör vi nog på varannan dag fram till positivt test och sen varje i 3 dagar och därefter varannan till tempen höjs :)

    hoppas du snart kommer banan, men det tror jag! Du har ju också så bara koll på din cykel eftersom du tempat så länge så håller tummarna att allt faller på plats denna månaden <3

    När har du ägglossning tror du?

    kram<3


    Nej man kommer inte reflektera över sådant i framtiden och jag tänker att det förhoppningsvis ska ta sig denna hösten så att det är lugnt :)

    Jaså du tänker redan på en trea du ;) Vi är ganska rädda för tvåbarnslivet även om vi vill ha minst 2 barn. Är lite i sitsen att man får sluta tänka och köra bara. Var aldrig 100% redo för barn nr 1 och inte nu för nr 2 heller. Haha!

    Jag ångrar alla preventivmedel jag utsatt mig för. Ppiller i 14 år och sedan kopparspiral efter barn i drygt 1 år. Spiralen förstörde mitt liv så jag är så tacksam att den varit borta i 10 månader nu. Aldrig mått såhär bra som utan påverkan av preventivmedel.

    Har fortsatt må konstigt. Illamående och som ägglossningskänningar redan. Min kropp spelar mig ett rejält spratt sedan vi började prova. Har tjocka vita flytningar och stickningar i äggstockarna. Är bara på CD5 och har beräknad ägglossning den 28/7. Mensen kom en dag sent annars var den beräknad 27/7 så jag får hålla koll med ägglossningstest och temp. Lusten börjar komma krypandes nu iaf så dags att dra nytta av det kommande vecka. Haha!

    Så kul att följas åt här :) Hoppas dagarna från ägglossning till bim går fortare i augusti än de gjorde i juli. Har semester och fyller år. Kanske rent av får ett plus på min 30 års-dag. Det vore lite väl bra men man kan ju hoppas :)
Svar på tråden BIM Augusti 2020