• Anonym (TS)

    Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

    Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

    Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

  • Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 17:21:42 följande:

    Du har redan fått ett korrekt svar så vi får väl upprepa det mesta där. Du kan inte flytta hur du vill om pappan säger nej, eller så flyttar du ändå men då riskerar du att tingsrätten ger pappan rätt att vara boendeförälder och då är det du som får sitta och pendla de första åren för att träffa barnet. Vill du verkligen bo två timmar bort från ditt eget barn..? Eller så tar du med dig barnet och då räknas det som egenmäktigt förfarande, vilket pappan kan polisanmäla dig för.

    Du kan inte bo två timmar bort och förvänta dig att pappan bara ska ha sonen varannan helg, när barnet blir äldre kan det bli frågan om varannan vecka, och det kommer inte att funka med sonens skolgång, och han kan inte gå i två olika skolor så klart.

    Jag förstår inte hur du tänker dig att tingsrätten ska ta hänsyn till någon kontinuitet. De kommer i första hand att se till barnets rättigheter, och det är att få lika mycket tid med båda föräldrarna. Som sagt ovan, det kan mycket väl se ut som att du försöker sabotera umgänget, och då ligger du på minus hos tingsrätten.

    Det var tyvärr inte särskilt smart att tacka ja till ett jobb som du inte borde ta och dessutom flytta från orten, för du kommer att förstöra dina umgängesförhandlingar.

    Eftersom du släppt en sådan bomb lär de nu vilja diskutera hur umgänget ska se ut framöver, var barnet ska vara boende osv. Tyvärr måste jag säga att jag ställer mig på pappans sida i det här, för barnet har lika stor rätt att träffa honom som att träffa dig, och det förstörs om du flyttar, oavsett vem barnet blir boende hos.


    Vi kommer som sagt inte kunna närvara på muntlig förhandling så dom bör ju skjuta upp det?
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:21:18 följande:

    Spelar det ingen roll att familjerätten rekommenderat boendet för mig? Med fortsatt gemensam vårdnad?


    Utan beslut så spelar det ingen roll vad någon tycker, men du kan garanterat ses som olämplig om du väljer att flytta. Dessutom så får du inte flytta utan pappans godkännande när ni har gemensam vårdnad.
  • Anonym (V)

    Jag hoppas det går bra för dig ts. Jag tycker (lekman) att det borde finnas förmildrande omständigheter vid flytt om det handlar om att kunna försörja sig.
    Samt att du inte stänger dörren mellan pappan och barnet utan du är öppen för lösningar så det ska fungera.

    Lycka till iaf.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:10:36 följande:
    Jag anser ändå att det är med mig sonen ska bo då han bott mestadels av tiden med mig.

    Och jag måste ha ett jobb.
    Vad du anser är irrelevant, det är barnets rättigheter som går först. Det var ingen som tvingade dig att ta ett jobb 20 mil bort, du valde själv. Arbetsmarknaden kanske suger där du bor just nu men då skulle du ha varit beredd på att pendla. Du har inte rätt att flytta hur du vill, det är den stora nackdelen med gemensam vårdnad.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:12:25 följande:
    Ja han vill ha boende och yrkar på interimistiskt beslut om ensam vårdnad.

    Men jag nekar ju inte honom umgänge???
    Nej men du försvårar det väldigt mycket! Det måste du väl inse själv? Jag tror det finns stor risk att tingsrätten dömer till pappans fördel om ensam vårdnad. Barnet har väl sin fsk där ni bor nu så det blir minst traumatiskt antagligen om sonen stannar hos pappan.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:20:50 följande:
    Spelar det ingen roll att familjerätten rekommenderat boendet för mig? Med fortsatt gemensam vårdnad?
    Det gjorde de väl knappast efter att du informerat om att du skulle flytta 20 mil bort...? Varför tyckte de att barnet skulle vara hos dig, är pappan olämplig på något sätt, eller är det bara för att sonen är så liten än?

  • Anonym (TS)
    Pierott skrev 2020-07-12 17:25:13 följande:

    Utan beslut så spelar det ingen roll vad någon tycker, men du kan garanterat ses som olämplig om du väljer att flytta. Dessutom så får du inte flytta utan pappans godkännande när ni har gemensam vårdnad.


    Skatteverket gör en utredning på vart barnet har sin stadigvarande vila?

    Det har ju varit hos mig.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:27:49 följande:

    Skatteverket gör en utredning på vart barnet har sin stadigvarande vila?

    Det har ju varit hos mig.


    Fast nu är det inte skatteverket som ska besluta om vart barnet ska bo.
  • Anonym (V)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:24:24 följande:

    Man läser ju ständigt om att mamman får boende samt ensam vårdnad?


    Det är sällan mammor eller pappor får ensam vårdnad. Det är om den andre föräldern är direkt olämplig som det kan ske.


  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:22:56 följande:
    Men om sonen hinner börja förskola i den nya staden och vi hunnit flytta dit så finns väl ändå möjligheten att dom låter mig ha kvar boendet?

    Läst massa om just såna domar, där mamman flyttar och får behålla boendet?
    Det beror på att barnen ofta vid det laget har rotat sig alldeles för mycket för att det ska anses humant att flytta på dem, men en treåring är inte rotad på samma sätt som ett skolbarn, t ex. När det gäller vanliga fall av ensam vårdnad är det enbart för att pappan är fullständigt olämplig, t ex tung narkoman, kriminell, alkoholiserad eller liknande.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:25:08 följande:
    Vi kommer som sagt inte kunna närvara på muntlig förhandling så dom bör ju skjuta upp det?
    Det har du inte sagt förut och det skiter de nog i ska du se. Varför skulle du inte kunna vara med? Ligger du inne på sjukan har du godkänd anledning, annars har jag svårt att se varför du skulle skjuta på en muntlig förhandling.
  • elmadumle

    Först vore det intressant att veta varför du begärt ensam vårdnad? och självklart, om du flyttar så långt bort så är chansen stor att pappan får boendet. Varför skulle du ha rätten att bara ta ert gemensamma barn och flytta, och dessutom mitt i en vårdnadstvist. Jag skulle inte ens fundera på en flytt nu om jag vore du.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 17:26:38 följande:

    Vad du anser är irrelevant, det är barnets rättigheter som går först. Det var ingen som tvingade dig att ta ett jobb 20 mil bort, du valde själv. Arbetsmarknaden kanske suger där du bor just nu men då skulle du ha varit beredd på att pendla. Du har inte rätt att flytta hur du vill, det är den stora nackdelen med gemensam vårdnad.Nej men du försvårar det väldigt mycket! Det måste du väl inse själv? Jag tror det finns stor risk att tingsrätten dömer till pappans fördel om ensam vårdnad. Barnet har väl sin fsk där ni bor nu så det blir minst traumatiskt antagligen om sonen stannar hos pappan.Det gjorde de väl knappast efter att du informerat om att du skulle flytta 20 mil bort...? Varför tyckte de att barnet skulle vara hos dig, är pappan olämplig på något sätt, eller är det bara för att sonen är så liten än?


    Det finns jobb här men inte som det jag är utbildad inom.

    Ja barnet har förskola o släkt här.

    Min Advokat sa att jag får snabba på det om jsg vill flytta från staden. Så jag gjorde det.

    När familjerätten gjorde utredningen var inte flytt aktuellt nej, men jag sa att det kunde bli så om jag behövde flytta pga jobb. Dom ansåg att det skulle ske en successiv upptrappning. Men eftersom sonen har sin boendeadress hos mig så ansåg dom att det var bäst att fortsätta ha det så.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?