• Svar på tråden Bf April 2021
  • Tissel91
    Producenten skrev 2020-09-15 18:36:02 följande:

    Tissel91, vi har en tvååring som drar hem förkylningsvirus från förskolan men jämna mellanrum så vi var förkylda hela förra veckan, men det börjar tack och lov gå över nu. Angående första ultraljudet verkar det skilja sig mellan olika landsting. Jag bor i Stockholm och här får man göra KUB-test (blodprov+ultraljud) i vecka 11-14. Jag ska göra det om drygt en vecka, i graviditetsvecka 12, och jag längtar ihjäl mig! Det verkar som att man kan få komma på tidigt ultraljud (vecka 6-9 kanske?) om man har drabbats av missfall förut.

    Angelicabon, här i Stockholm får partnern inte följa med på något. Jag har bara varit på inskrivningssamtal hittills och då var partner med via FaceTime.


    Åh, vad skönt väl kämpat av er!! Då förstår jag tack gör hjälpen, jag bor också i Stockholm så då blir det till att längta ihjäl sig hehe.
  • Jinthry

    Hejsan!


    Antar att det är dags för mig att hoppa in här! Jag plussade för några veckor sedan, men har varit så osäker på om vi verkligen orkar med ett till barn så snabbt inpå. Vi har idag en kille på 11 månader, som ska bli storebror 29/4 enligt ultraljud. Det här barnet var inte alls planerat.. Jag har så mycket stress och dåligt samvete redan över att vår lilla kille kommer få dela uppmärksamhet med en liten, när han själv inte kommer vara mer än 1.5 år. Hur tänker ni andra här som kommer få barn tätt inpå?

  • loffe2020

    [quote=80637069][quote-nick]Anonym (Gravid igen) skrev 2020-09-10 17:23:09 följande:[/quote-nick]

    Var på ul/vul idag och ser tyvärr inte lovande ut. Hon såg en graviditet men tyckte den var för liten så bokat tid till gyn nästa fre....skulle jag börja blöda ska jag höra av mig... Ville ju att det skulle gå vägen denna gång....

    [/

    Hur gick det för dig? Är i samma sits.. kunde bara se en gulesäck, fosterhinna och en mindre struktur under gulesäcken i vad jag trodde var 7+1.. men mitt illamående har ökat och det molar lite av och till. Nytt VUL på fredag..

  • loffe2020
    Anonym (Gravid igen) skrev 2020-09-10 17:23:09 följande:

    Var på ul/vul idag och ser tyvärr inte lovande ut. Hon såg en graviditet men tyckte den var för liten så bokat tid till gyn nästa fre....skulle jag börja blöda ska jag höra av mig... Ville ju att det skulle gå vägen denna gång....


    Hur gick det för dig? Är i samma sits.. kunde bara se en gulesäck, fosterhinna och en mindre struktur under gulesäcken i vad jag trodde var 7+1.. men mitt illamående har ökat och det molar lite av och till. Nytt VUL på fredag..
  • Nostalgity
    Jinthry skrev 2020-09-16 19:38:04 följande:

    Hejsan!

    Antar att det är dags för mig att hoppa in här! Jag plussade för några veckor sedan, men har varit så osäker på om vi verkligen orkar med ett till barn så snabbt inpå. Vi har idag en kille på 11 månader, som ska bli storebror 29/4 enligt ultraljud. Det här barnet var inte alls planerat.. Jag har så mycket stress och dåligt samvete redan över att vår lilla kille kommer få dela uppmärksamhet med en liten, när han själv inte kommer vara mer än 1.5 år. Hur tänker ni andra här som kommer få barn tätt inpå?


    Hej! Sitter eller satt, i liknande situation som dig. Våran yngsta är dock precis 2 år. . . Men vi har 2 andra barn också på 8 och 12 år. Har dåligt samvete för att barnen inte får den tiden dom säkert vill ha...sen yngsta kom. Och så får alla 3 ännu mindre tid om vi behåller nr4 som beräknas komma 17/4.

    Jag tänker såhär...att det dåliga samvetet finns nog där oavsett ålder på tidigare barn... och i början kan man (oftast) lägga ifrån sig bebisen när den sover, som de ofta gör. Och så kan man ha bebisen i vagn etc om man besöker lekparken eller på en filt bredvid om barnet vill leka på golvet hemma. Sen när mannen är hemma t.e.x efter jobbet så kan man ju passa på att umgås ensam med de andra/den andra...antingen mamman eller pappan. Man kommer på ett sett att få det att funka. Huvudsaken är ju att man inte förbiser barnets behov och gör sitt bästa för att uppfylla det, att man gör barnet delaktigt och förklarar varför man gör si och så.

    Vi vet inte om vi orkar en till, men nånstans inom mig vill jag tro att vi gör det!

    Hur kom ni fram till att behålla? Om ni har kommit dit?

    Vi har tid för kirurgiskt på måndag, då v.11+2 ....men känns som jag kommer avboka tiden....
  • Jinthry
    Nostalgity skrev 2020-09-16 21:02:05 följande:
    Hej! Sitter eller satt, i liknande situation som dig. Våran yngsta är dock precis 2 år. . . Men vi har 2 andra barn också på 8 och 12 år. Har dåligt samvete för att barnen inte får den tiden dom säkert vill ha...sen yngsta kom. Och så får alla 3 ännu mindre tid om vi behåller nr4 som beräknas komma 17/4.

    Jag tänker såhär...att det dåliga samvetet finns nog där oavsett ålder på tidigare barn... och i början kan man (oftast) lägga ifrån sig bebisen när den sover, som de ofta gör. Och så kan man ha bebisen i vagn etc om man besöker lekparken eller på en filt bredvid om barnet vill leka på golvet hemma. Sen när mannen är hemma t.e.x efter jobbet så kan man ju passa på att umgås ensam med de andra/den andra...antingen mamman eller pappan. Man kommer på ett sett att få det att funka. Huvudsaken är ju att man inte förbiser barnets behov och gör sitt bästa för att uppfylla det, att man gör barnet delaktigt och förklarar varför man gör si och så.

    Vi vet inte om vi orkar en till, men nånstans inom mig vill jag tro att vi gör det!

    Hur kom ni fram till att behålla? Om ni har kommit dit?

    Vi har tid för kirurgiskt på måndag, då v.11+2 ....men känns som jag kommer avboka tiden....

    Jo, men det är lite så vi också har resonerat. Att oavsett ålder på de(n) äldre, så kommer uppmärksamheten alltid att fördelas på minst 2 när man får ett syskon. Men vi tänker också att ett syskon kommer att kunna ge så mycket glädje genom alla åren, fastän de första 6 månaderna kommer vara lite tråkiga med mycket amning och vilande. Jag har redan varit på ultraljud och sett ett hjärta slå.. Då kände jag att vi nog skulle kunna ångra oss om vi inte ger vår lilla pojke ett syskon, men att vi aldrig skulle ångra att skaffa ett till barn.. Vi kommer älska denna bebis också, det vet jag innerst inne.. Och det är lite så vi har resonerat. Det var inte planerat, nej, men kommer vara älskat.


    I ditt fall kan jag förstå om ett fjärde barn låter tungt.. Det är många barn, men samtidigt så kan jag nog säga att det kan vara bra för ert yngsta att få ett syskon som är lite mer i hennes/hans ålder. I min familj är vi 3 barn, varav oss äldsta är 12 och 14 år äldre än vår lillasyster. Hon har alltid varit "utanför" i syskonskapet, för att jag och min bror hade varandra i 12 år innan hon kom till. Svårt för tonåringar att leka med småbarn..

    Om det finns någon del av dig som inte vill göra en abort, gör inte det. Oavsett anledningar (tid, rum, pengar), för sådant löser sig alltid.


     


    Jag förstår dig och hoppas att du gör det valet som är bäst för din familj!

  • Vovalol
    Nostalgity skrev 2020-09-15 17:50:40 följande:

    Hej alla!

    Är i vecka 9+3 idag. Mår också illa bara på tom mage, annars inga symptom. Svårt att förstå då jag varit illamående mer de andra barnen. Var på ul idag....såg hjärtat slå, huvudet, kroppen och en liten fot! Sååå liten men så utvecklad! Hon fick det dock till 9+0 , men exakt datering såhär tidigt med ul är svårt sa hon.


    Hej, var det vanligt ul, kan de se det så tidigt eller var det vul ? Jag ska på inskrivning den 28 och funderar på att be henne göra ett ul med sin maskin men vet inte om det är för tidigt I v 10+6 ?
  • Linkaa

    Hur går det för alla? Själv var jag på inskrivning igår och eftersom jag har haft väldigt oregelbunden mens( bara haft mens 3 gånger sen januari i år) så visste jag inte alls vilken vecka jag var i, så ville hon skicka mig på ultraljud och ingen blev gladare än jag, så igår fick jag äntligen se det lilla livet och fick veta att jag är i vecka 11 och bf 17 april<3 jag frågade om missfallsrisken och enligt bm så va missfallsrisken väldigt liten när man sett ett hjärta slå nu, så jag hoppas hon har rätt!

    Hoppas det går bra för ni andra i gruppen och att någon är kvar här på FL, har själv inga sociala medier så själv stannar jag här

  • Producenten

    Jag är nu i vecka 12 (11+4) och mår fortfarande illa och är extremt trött. Så fort jag har det lite lugnt på jobbfronten passar jag på att ta en tupplur (jobbar hemifrån). Aptiten är inte på topp ? vår tvååring äter bättre än vad jag gör för tillfället. Jag gjorde vul förra veckan och det är en livlig liten krabat där inne. Imorgon är det dags för KUB UL, jag håller alla tummar och tår för ett bra resultat!

    Jag har Facebook, men jag gillar anonymiteten här på FL, så jag stannar nog här.

  • Anonym (Mjao)
    Producenten skrev 2020-09-23 18:24:19 följande:

    Jag är nu i vecka 12 (11+4) och mår fortfarande illa och är extremt trött. Så fort jag har det lite lugnt på jobbfronten passar jag på att ta en tupplur (jobbar hemifrån). Aptiten är inte på topp ? vår tvååring äter bättre än vad jag gör för tillfället. Jag gjorde vul förra veckan och det är en livlig liten krabat där inne. Imorgon är det dags för KUB UL, jag håller alla tummar och tår för ett bra resultat!

    Jag har Facebook, men jag gillar anonymiteten här på FL, så jag stannar nog här.


    Jag är 11+6 :)

    Spännande m Kub, jag ska nästa vecka. Har gjort ett bil tidigare.

    Jag stannar gärna kvar här på FL iaf om ni är på.

    Jag mår annars rätt bra nu, har köpt träningskort och tänkte försöka bli lite starkare innan det är helt kört. Få se hur länge jag klara :). Haha

    Jobbar hemifrån och smyger ganska mkt m detta. Blir en ganska oväntad sladdis - så kommer chocka en del (och även ställa till det lite). Så ligger lite lågt, dock ser jag ju gravid ut så måste ha rätt pösiga kläder alltså, fler m magar som syns?
Svar på tråden Bf April 2021