• Svar på tråden Bf April 2021
  • Producenten
    Fia92 skrev 2021-01-08 22:39:36 följande:

    Hej!

    Jag mår lite upp och ned. Har mycket sammandragningar, halsbränna, tung andning och får periodvis för mig att jag upplever minskade fosterrörelser. Annars är det rätt bra!

    Vi har passat på att köpa mycket när det har varit rea. Följande har vi redan skaffat:

    - Lite kläder, resten får vi låna

    - lite filtar

    - barnvagn + babyskydd

    - sleepcarrier

    - åkpåse

    - babysitter

    - bärsele

    - skötväska

    Det vi har tänkt att vi har kvar att köpa är:

    - spjälsäng med alla tillbehör som madrass, skydd mm

    - skötbord och skötbädd

    - badbalja

    Första bebisen här så svårt att veta hur mycket man ska köpa på sig från början. Vill verkligen inte köpa mer än nödvändigt. Ni som gjort det här tidigare, tycker ni att det är något viktigt som vi har missat?


    Jag tycker att du har fått med massa bra på listan! En sak som jag kan tipsa om är ryggsäck, om ni inte redan äger en sån, så att man kan gå ut med bara bärsele/bärsjal. Skötväska med axelrem är inte bekvämt i kombination med bärsele/bärsjal. Ibland är det skönt och smidigt att slippa ta med sig barnvagnen, t ex när man ska till BVC eller öppna förskolan och barnvagnsparkeringen är full. För att inte tala om alla bussar man kan missa för att barnvagnen inte får plats.

    Och så vill jag tipsa om två toppengrejer till er mammor! Om man har fött vaginalt så är Multi-Gyn-kompresser till underlivet ovärdeliga. Och om man ammar är Multi-Mam-kompresser till bröstvårtorna superbra tills bröstvårtorna har blivit härdade.
  • Anonym (Mjao)
    Producenten skrev 2021-01-09 09:10:23 följande:

    Jag tycker att du har fått med massa bra på listan! En sak som jag kan tipsa om är ryggsäck, om ni inte redan äger en sån, så att man kan gå ut med bara bärsele/bärsjal. Skötväska med axelrem är inte bekvämt i kombination med bärsele/bärsjal. Ibland är det skönt och smidigt att slippa ta med sig barnvagnen, t ex när man ska till BVC eller öppna förskolan och barnvagnsparkeringen är full. För att inte tala om alla bussar man kan missa för att barnvagnen inte får plats.

    Och så vill jag tipsa om två toppengrejer till er mammor! Om man har fött vaginalt så är Multi-Gyn-kompresser till underlivet ovärdeliga. Och om man ammar är Multi-Mam-kompresser till bröstvårtorna superbra tills bröstvårtorna har blivit härdade.


    Åh tack för tipsen! Ska kolla upp! Med första barnet fick jag infekterade bröstvårtor - det va hemskt! Så allt som kan underlätta i detta ämne!

    Alltså vi har inga grejjer i princip kvar då mina andra barn är 7 och 9 år. Lite kläder och babymonitor finns.

    Vi ska köpa en barnvagn begagnat och spjälsäng, babyskydd och sjal. Vi kommer få extravagga och sovnäste av kompis.

    Då jag redan köpt massa nytt sen tidigare (som inte finns kvar då) så lägger jag fokus på bra grejjer så billigt som möjligt denna gång. Blir en kul utmaning att leta runt (blocket och fb), men gör oxå att inget ff är klart :).

    Annars mår jag helt ok, är stor och kan inte förstå hur jag ska kunna växa mer i 11 veckor. Nytt är sura uppstötningar och att jag lätt kissar på mig (hjälp).

    Va lite förkyld förra veckan så fick ta covid-test som visade negativt dock. Följs ff upp extra pga antikroppar så i veckan ska jag på mitt 7:de ultraljud!!
  • Anonym (Mjao)

    Kul att höra hur det går för er alla och status!! Vi har kommit långt nu, heja oss!! Läser allt men svarar inte på allt tyvärr..

  • Fia92
    Producenten skrev 2021-01-09 09:10:23 följande:

    Jag tycker att du har fått med massa bra på listan! En sak som jag kan tipsa om är ryggsäck, om ni inte redan äger en sån, så att man kan gå ut med bara bärsele/bärsjal. Skötväska med axelrem är inte bekvämt i kombination med bärsele/bärsjal. Ibland är det skönt och smidigt att slippa ta med sig barnvagnen, t ex när man ska till BVC eller öppna förskolan och barnvagnsparkeringen är full. För att inte tala om alla bussar man kan missa för att barnvagnen inte får plats.

    Och så vill jag tipsa om två toppengrejer till er mammor! Om man har fött vaginalt så är Multi-Gyn-kompresser till underlivet ovärdeliga. Och om man ammar är Multi-Mam-kompresser till bröstvårtorna superbra tills bröstvårtorna har blivit härdade.


    Vilket bra tips med ryggsäck, tack! :) vi kom över en fin spjälsäng begagnat idag så nu är det inte mycket kvar på listan.

    Jag hoppas verkligen att jag kan helamma. Men är det något man bör ha hemma för säkerhets skull OM det inte fungerar? Vill som sagt inte köpa mer prylar än nödvändigt men vill såklart ändå ha det som behövs.
  • brallison
    Producenten skrev 2021-01-09 09:10:23 följande:
    Och så vill jag tipsa om två toppengrejer till er mammor! Om man har fött vaginalt så är Multi-Gyn-kompresser till underlivet ovärdeliga. Och om man ammar är Multi-Mam-kompresser till bröstvårtorna superbra tills bröstvårtorna har blivit härdade.
    Det här var ett bra tips - minns hur svullen man var förra gången i underlivet, så sådana kompresser bör säkert hjälpa Tack!
  • brallison
    Tissel91 skrev 2021-01-08 23:05:45 följande:
    Babybrezza

    Jag mår bra, har blivit sjukskriven för foglossning på 50% och det har hjälpt väldigt mycket och i februari blir jag troligtvis sjukskriven 100% till bf. Hur mår du? :)
    Oj, vad är Babybrezza och varför behöver man den? Förvånad
    Jag mår bra, som det ser ut bland de flesta här, haha. Magen är stor och stör att sova, men det blir väl ännu värre, så man ska vara tacksam nu
    Jag jobbar hemifrån, så kan gå lägga mig vid behov, och peppar-peppar har inte känt foglossningen varken förra gången eller nu (i alla fall än...)
    Jag har börjat få lite sureuppstöttningar, men märkt att de uteblir om jag inte äter nåt på minst 2 tim innan sovdags, och/eller tuggar tuggummi, så jag håller mig till det och det blir bra I alla fall nåt jag kan påverka själv, haha
  • Tissel91
    brallison skrev 2021-01-11 16:00:09 följande:

    Oj, vad är Babybrezza och varför behöver man den?

    Jag mår bra, som det ser ut bland de flesta här, haha. Magen är stor och stör att sova, men det blir väl ännu värre, så man ska vara tacksam nu

    Jag jobbar hemifrån, så kan gå lägga mig vid behov, och peppar-peppar har inte känt foglossningen varken förra gången eller nu (i alla fall än...)

    Jag har börjat få lite sureuppstöttningar, men märkt att de uteblir om jag inte äter nåt på minst 2 tim innan sovdags, och/eller tuggar tuggummi, så jag håller mig till det och det blir bra I alla fall nåt jag kan påverka själv, haha


    Det var en kompis som tipsade om Babybrezza. Tänk dig att den fungerar som en espressomaskin, fast i stället för kaffe i maskinen så är det ersättning, så allt blir färdigblandat och i rätt temperatur direkt i nappflaskan. Den är inget måste så klart, men tror den underlättar för oss som inte tänkt amma, delammar eller får tvillingar hehe.

    Åh vad bra att du kan det! Håller tummarna för att du slipper. Bra tips, ska testa det :)
  • Enmsik
    Tissel91 skrev 2021-01-11 19:29:21 följande:

    Det var en kompis som tipsade om Babybrezza. Tänk dig att den fungerar som en espressomaskin, fast i stället för kaffe i maskinen så är det ersättning, så allt blir färdigblandat och i rätt temperatur direkt i nappflaskan. Den är inget måste så klart, men tror den underlättar för oss som inte tänkt amma, delammar eller får tvillingar hehe.

    Åh vad bra att du kan det! Håller tummarna för att du slipper. Bra tips, ska testa det :)


    Måste bara flika in angående babybrezzan! Den är guldvärd!! Vi köpte en till slut och vi ångrar inte en minut. Nu vet vi inte hur vi skulle klara oss utan den även fast vi gjorde det i början. Förstår bara inte hur haha! Så smidigt både dagar och nätter. Vi flyttar den till sovrummet på kvällarna för att slippa springa ner till köket och ingen hinner inte ens bli arg innan vi haft mat färdigt. Perfekt också när man har barnvakt att slippa gå igenom de olika måtten utan bara säga till dem att trycka på en knapp så kommer det färdigt :D den är dyr men såååå värt det!
  • Anonym (GEN)

    Jag skulle behöva hjälp med om det är slemproppen eller flytningar som jag upptäckt. Är det okej att lägga in en bild?

  • Jinthry
    Anonym (GEN) skrev 2021-02-03 22:44:09 följande:

    Jag skulle behöva hjälp med om det är slemproppen eller flytningar som jag upptäckt. Är det okej att lägga in en bild?


    Om det är slemproppen så skulle du nog se skillnaden. Den ser ut som en snorklump och är oftast blodblandad! Om det är som så att du misstänker att det är det, så åk in och bli undersökt. Hellre en gång för mycket, än för lite.
Svar på tråden Bf April 2021